Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Hej, för inte så längesen så såg jag asus fråga matt eller glansig, i princip ALLA sa matt dem tvekade inte alls, så min fråga är varför älskar alla matta paneler? dem som spelar spelar väl inte med solljus eller lampor? mestadels av spelare spelar väl i mörkret, så varför offra bildkvaliten för att kunna använda en skärm i solljus för spel? det verkar så onödigt enligt mig men trotts detta så envisas tillverkare med matta paneler, jag hade köpt asus 4k skärm om den inte var matt men det är den, mycket av hatet jag har haft mot plattskärmar är pågrund av att dem är matta bildkvaliten blir fruktansvärt dålig med en matt panel, så jag undrar helt enkelt varför.

visst är inte alla spelare ensamma och spelar i mörkret men är dålig bild kvalite verkligen värt att kunna spela mitt på dan? är det ens normalt för spelare att spela medan solen lyser bakom genom fönstret utan gardiner?

matta paneler trycker ner ljuset för bilden, gör den knastrig sandig eller glittrig, trotts detta så verkar ingen bry sig alls så länge dem kan spela i direkt solljus?

Alla jag känner har det ljust på rummet när de lirar(har själv t.om taklampan tänd mitt på dagen).
Hatar att spela på en spegel, matt4life.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

för jobb förstår jag helt eftersom då är bildkvalite ingen prioritet, men för spel och film? och ärligt talat jag har en ren glas crt skärm sony gdm fw900 och jag har aldrig sett min spegelbild, iåförsig så har jag gardinerna igendragna dygnet runt hela året om, och jag spelar när det är som mörkast på natten.

och från vad jag har märkt av matta paneler så kladdar bilden ihop sig, vit har glittriga prickar alltså ingen ren vit färg utan en vit färg med ett mönster i bilden, blir helt enkelt sämre i mina ögon och jag tar glansigt över matt alla dagar i veckan jag klarar rent av inte av matta paneler.

Där tror jag du har svaret. Jag vill gärna att min dator är brukbar dygnet runt utan att det känns som jag bor i en bunker

Edit: dessutom tror jag du överdriver problemen med matta skärmar en hel del. Dell skärmen du nämnde har jag hört ska ha en fruktansvärt dålig antireflexbehandling. Vist påverkar det bildkvaliten, men det är marginellt enligt mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Matt! Som föregående inlägg redan konstaterat så känns en matt skärm oerhört mycket mer användbar än en glansig, med tanke på ljusförhållanden. Även om man oftast sitter i en mörk datorgrotta 90% av tiden så kan en matt skärm användas 100% av tiden, oavsett datorgrotta eller solig gräsmatta. På en laptop måste man dessutom kräma på med ljusstyrkan mycket mer för att se ordentligt, vilket leder till kortare batteritid. Synd att tillverkarna inte verkar inse vurmandet för matta skärmar på samma sätt som OP :/ Finns det Touch-paneler med matt skärm btw? Ser ganska hopplöst ut för matta skärmar i laptops med tanke på Touch-skärmarnas intåg.

Permalänk

Brukar inte se speciellt många glansiga alternativ tbh. Men brukar kolla efter det då det ser mer crisp ut.

Permalänk
Medlem

Glansig är ju värdelöst. Vill jag ha en spegel skaffar jag mig en spegel...

Permalänk
Rekordmedlem

Matt för att bilden blir bättre i alla lägen förutom i ett svart rum, reflexerna och dålig svärta är enorma nackdelar med blanka skärmar, det kanske kan funka bättre när oled blir moget men idag är det bara matta skärmar som går att stå ut med om man inte sitter i ett mörklagt rum. (vilket i sig innebär andra problem och begränsningar.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Ja... Ja det gör jag

samma här ^^ vid datorn ska det va tillräckligt mörkt för att inte se sig själv överhuvudtaget(i spelgelbilden) med skärmen avstängd.
Vill man ha det där förbannade solljuset kan man går ut xD

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk

Håller med de flesta ovanstående, Matt FTW
Vill jag se mig själv skaffar jag en spegel..
Har alltid rullgardinerna nere året om men ofta taklampan lite halvt på

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte glansiga paneler för att hela rummet speglas i dem och man inte kan se ett skit på skärmen

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

Håller med de flesta ovanstående, Matt FTW
Vill jag se mig själv skaffar jag en spegel..
Har alltid rullgardinerna nere året om men ofta taklampan lite halvt på

kommer mer in i spelet när man bara ser bilden och inget annat, det gör spelkänslan betydligt bättre enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

samma här ^^ vid datorn ska det va tillräckligt mörkt för att inte se sig själv överhuvudtaget(i spelgelbilden) med skärmen avstängd.
Vill man ha det där förbannade solljuset kan man går ut xD

Så du har en blank skärm? Eller har du en matt? I så fall har du ju inga problem med spegllingar..

Skrivet av maxxxmaxmaxx:

Håller med de flesta ovanstående, Matt FTW
Vill jag se mig själv skaffar jag en spegel..
Har alltid rullgardinerna nere året om men ofta taklampan lite halvt på

Lite halvt på, vad innebär det exakt? Bara nyfiken...

OnT: Matt fungerar bäst for mig. Huset vi bor i har fönster överallt och jag har inte mörkläggningsgardiner överallt, dessutom använder jag nästan aldrig de gardiner vi har. Vi har Engelska "persienner" som är stängda vid direkt solljus eller på kvällar för att skydda mot insyn, i övrigt skiner solen in. På kvällarna är taklampan igång, klarar inte totalt mörker och det är som sagts tidigare inte bra för ögonen. Jag föredrar helt klart en matt skärm.

Att Dell har en dålig AG coating är inget jag har märkt eller stör mig på, jag är nöjd med skärmen med tanke på vad den kostade. Ser heller inga problem med färger eller "glittriga prickar", du kanske ska gå till en optiker? Inget illa ment, men det verkar nästan som att du är ljuskänslig på något sätt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Om någon mobiltillverkare lanserar en telefon med matt skärm så springer jag och köper en direkt. Det hade varit fantastiskt utomhus, i lunchrum, kontor etc.

Någon som har någon bra teori angående matta skärmars frånvaro i telefonvärlden?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av El1min4tor:

Om någon mobiltillverkare lanserar en telefon med matt skärm så springer jag och köper en direkt. Det hade varit fantastiskt utomhus, i lunchrum, kontor etc.

Någon som har någon bra teori angående matta skärmars frånvaro i telefonvärlden?

Det är på gång men de blir mer komplicerade eftersom de oftast måste klara touchmanövrering, men både matta skärmar och skärmar med taktil återkoppling är nått man jobbar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att ha en skärm som spegel är en dealbreaker.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte riktigt inse att dagens "Glossy" paneler inte är speglar? Sitter själv på två stycken 27" Glossy och har aldrig märkt av reflektioner eller liknande. Har man ett stort fönster med starkt ljusinsläpp direkt bakom sig så är Glossy inget för dig, i annat fall är det ett givet val i min mening. Coatingen på Matte har förbättrats något oerhört, men om man verkligen vill uppleva levande färger på IPS/PLS osv. är Glossy they way to go.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Har aldrig nånsin haft problem med reflektioner jag heller. Drar aldrig ner persienner, körde min glossyskärm i dagsljus i två år utan att nånsin få nån dryg reflektion. Kanske kör jag kraftigare ljusinställning än de flesta, men jag kan inte på något plan relatera till vad fasen folk pratar om. Verkar råda nånslags reflektionspsykos här.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Själv väljer jag "glansig" alla dagar i veckan till stationär.Till bärbar kan jag dock förstå att matt är att föredra.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Folk verkar inte riktigt inse att dagens "Glossy" paneler inte är speglar? Sitter själv på två stycken 27" Glossy och har aldrig märkt av reflektioner eller liknande. Har man ett stort fönster med starkt ljusinsläpp direkt bakom sig så är Glossy inget för dig, i annat fall är det ett givet val i min mening. Coatingen på Matte har förbättrats något oerhört, men om man verkligen vill uppleva levande färger på IPS/PLS osv. är Glossy they way to go.

Vilka skärmar har du? Jag hade tidigare en BenQ glossy som led av en hel del reflektioner, kanske pga att den var väldigt billig.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Smidig jävla trådstart det där. Jag föredrar matt jag själv just för att kunna använda datorn dagtid utan irriterande gläns. Det är ju inte så att man ENDAST spelar på sin dator.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hatar matt men eftersom att utbudet av "glossy" skärmar är så litet** så är det just matt jag använder och jag tycker den är hemsk på min BenQ skärm.

**Menar på de skärmar jag är intresserad av. Just nu så är jag bara intresserad av denna Asus ROG Swift PG278Q som kommer snart, den är väl antagligen matt men man får väl stå ut.

Har nästan alltid mörkt i rummet, gillar inte att spela i ljusa rum då jag tycker att det är omöjligt att leva sig in i spelen när det är ljust runtomkring.

Permalänk
Medlem

Gillar inte att sitta och spela i mörkret, har alltid en lampa tänd när det är sent och mörkt ute.
Blir bara trött om det ska vara kolsvart i rummet när jag spelar

Permalänk
Medlem

Spegel spegel i skärmen där..
Matt om man ha minsta möjliga ljuse i närheten.
Hade blank på laptopen innan, tittade på film/serier på tåget = omöjligt, har nu en laptop med matt skärm, stationära har matt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Min 60" LG-TV har halvblank panel, alltså grumligt blank. Det går inte att se vad som är på skärmen utan persienner neddragna, när de är neddragna och det är ljust ute i övrigt så speglas det fortfarande men man kan åtminstone se något.
Hade jag vetat detta från början hade jag utan tvekan valt en helt matt. I butik speglas inte skärmarna något nämnvärt så att jag tänkte på det.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser snyggare ut på glossy skärmar. Visst kan det bli problem med speglingar av ljus, men oftast så sitter iallafall inte jag och spelar/jobbar där det är något starkare ljus riktat mot skärmen.
Har dock inga problem med matta skärmar. Kör en sådan just nu. Det verkar som att utbudet av matta skärmar är mycket större och då vill jag inte begränsa mig bara pga att jag hellre vill ha glossy.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Vilka skärmar har du? Jag hade tidigare en BenQ glossy som led av en hel del reflektioner, kanske pga att den var väldigt billig.

Använder för närvarande 2st X-STAR DP2710 27" 1440P PLS monitorer..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

AG Coating <3

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Inaktiv

Tycker att matt skärm ser mycket trevligare ut och mjukare mot ögonen. Dessutom gillar jag att ha lite lampor tända eller ett fönster på vid gavel när jag datar och då blir det lite klyddigt med reflektionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tycker att matt skärm ser mycket trevligare ut och mjukare mot ögonen. Dessutom gillar jag att ha lite lampor tända eller ett fönster på vid gavel när jag datar och då blir det lite klyddigt med reflektionerna.

Du har aldrig ägt en glossy skärm antar jag, full belysning här och inga reflektioner..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Matt alla dagar.
Glansigt skit kommer jag aldrig mer köpa, reflekterar allt och färgerna är bara överdrivna ändå.

Har en spegel i hallen, det får räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Använder för närvarande 2st X-STAR DP2710 27" 1440P PLS monitorer..

Nu hoppas jag att det inte är dessa du förespråkar som 'glossy'. De är i bäst fall halv-matta. Vänligen förklara hur du resonerar för nu blir jag nyfiken.

Visa signatur