Permalänk

Formgjutet grepp till mus

Ok, detta är mest ett proof-of-concept projekt jag hållt på med. Målet var inte att det skulle bli snyggt, jag ville se om det fungerade att göra.

Jag har länge irriterat mig på att jag inte kan hitta möss som är sköna att använda. De flesta större möss som ska vara formade efter handen känns klumpiga och passar inte min hand eller mitt sätt att hålla i musen, och små möss är sällan bättre. Så jag tänkte prova att göra en mus som verkligen är formad för min hand och hur jag håller i musen.

Det är ju lite svårt att göra ett helt eget "chassi" till musen, eftersom knappar mm måste fungera och sitta på rätt plats mm. Så efter lite tänkade så kom jag fram till att det lättaste vore att göra ett grepp ovanpå en mindre mus.

Såhär gjorde jag och resultatet kan ni se nedan. Det är verkligen inte så mycket att vila ögonen på, men gummimassan går att färga om man så vill. Överlag så känns det som ett lyckat projekt, musen är mycket skön att använda och greppet sitter på väldigt bra helt utan att fästa med något.

Formgjutet grepp till mus

Permalänk
Avstängd

Intressant och inspirerande läsning!
Trevligt att du ville dela med dig av dina praktiska erfarenheter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det ser ju förjävligt ut men jävlar va bekvämt det måste vara ;D

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Intressant och inspirerande läsning!
Trevligt att du ville dela med dig av dina praktiska erfarenheter.

Tack, försökte förklara misstagen så ingen annan gör det om de skulle testa. Kul att du gillade det!

Skrivet av Arvidbergstedt:

Det ser ju förjävligt ut men jävlar va bekvämt det måste vara ;D

hehe, oh I agree! Den ser ju ut som någon sliten tuggleksak till en hund eller nåt

Permalänk
Medlem

Mycket ambitiöst, 5/5.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Med lite puts och färg skulle det gå att få den snygg! Gillar Idén och hur du gjorde! Smart! 9/10 poäng

Permalänk

ha lite koll så inte händerna blir irriterade och torra

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Proffsmoddare

I love this mod! Well done!

It almost looks like you have put a potato on your mouse though

Best regards,
Justin

Permalänk
Medlem

Ja.. kan ju inte påstå att den blev snygg men det var ju inte ändamålet med projektet heller. Den ser riktigt bekväm ut, väl genomfört och kul att du ville dela med dig, kommer absolut att ta med det och i alla fall överväga till nästa musbyte. Skulle själv helst vilja ha någon form av ergonomimus som har mer lodrätt läge för handen men som ändå går att spela med, och sådana finns det ju verkligen inte gott om.
Men som sagt, mycket trevligt galleri i klass med de flesta andra gallerier från dig!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en degklump Men riktigt kul att se nya saker och jag gissar att den känns bra. Hur är det med vikten?

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Skrivet av pollisoong:

ha lite koll så inte händerna blir irriterade och torra

hehe, no worries, det är som sagt gummi för leksaker så det ska vara ok att tugga på till och med.

Skrivet av hag.com:

Ja.. kan ju inte påstå att den blev snygg men det var ju inte ändamålet med projektet heller. Den ser riktigt bekväm ut, väl genomfört och kul att du ville dela med dig, kommer absolut att ta med det och i alla fall överväga till nästa musbyte. Skulle själv helst vilja ha någon form av ergonomimus som har mer lodrätt läge för handen men som ändå går att spela med, och sådana finns det ju verkligen inte gott om.
Men som sagt, mycket trevligt galleri i klass med de flesta andra gallerier från dig!

Tusen tack! Kul att du gillar de andra gallerierna också

Skrivet av Tobi the Dobi:

Ser ut som en degklump Men riktigt kul att se nya saker och jag gissar att den känns bra. Hur är det med vikten?

Vikten är rätt bra tycker jag. Själva musen är ju rätt liten och lätt, så jag tänker iaf inte på att den skulle väga mer. Men den lär väl såklart vara lite tyngre än en vanlig stor mus liksom, kan kolla vikten ikväll =P

Permalänk
Medlem

Coolt, och ambitiöst! Man blir verkligen sugen på att få känna och klämma på den.
Det var roligt att du skrev om projektet ur ett marknadsperspektiv på slutet. Jag tänkte direkt på det när jag läste rubriken.
Att det borde finnas en marknad för det om man får till en smidig lösning. Jag skulle då köpa ett "gör-din-egen-mus-kit" ^^

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk

ser ut som trolldeg.

5 poäng

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Det ser ut som Fred Flintas datamus ju!

5 poäng.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av MacPain:

Coolt, och ambitiöst! Man blir verkligen sugen på att få känna och klämma på den.
Det var roligt att du skrev om projektet ur ett marknadsperspektiv på slutet. Jag tänkte direkt på det när jag läste rubriken.
Att det borde finnas en marknad för det om man får till en smidig lösning. Jag skulle då köpa ett "gör-din-egen-mus-kit" ^^

Ja, asså något sånt måste ju vara görligt eller hur? Alltså om man kommer på ett smidigt sätt att forma det utan massa avgjutningar osv så lär det ju finnas en marknad för det bland oss nördar eller spelare. Man måste ju liksom inte bygga den efter handen som jag gjorde, man kan ju forma fritt liksom, om man vill ha en hög eller låg bula, stöd för något speciellt finger osv.

Skrivet av Niczo:

Det ser ut som Fred Flintas datamus ju!
5 poäng.

lol =P

Permalänk
Medlem

Jag ser potential för en hel industri av formgjutna möss! Du kanske ska bli först och skaffa dig monopol innan någon annan tar chansen?

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Skrivet av SummitSub:

Jag ser potential för en hel industri av formgjutna möss! Du kanske ska bli först och skaffa dig monopol innan någon annan tar chansen?

Haha, det är nog lätt, kan du fronta kapitalet åt mig är du bussig
Nämen utvecklar man det vidare som jag tänkt på så skulle det säkert kunna göras både prisvärt och enkelt nog för att kunna säljas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag skulle vilja dra idén ett steg längre, för att göra nya versioner eller få någon form av säljbar idé så skulle jag dock satsa på någon form av modelleringsgummi eller liknande. Om man kunde forma greppet direkt på musen eller på en gipskopia av den, så skulle man slippa mycket kladd och flera steg i processen men förmodligen få ett bra resultat ändå. Jag har inte hittat något bra material för det, man någon av er kanske känner till det?

Såg detta i en annan tråd idag, kanske skulle kunna vara något?

Permalänk
Skrivet av Orgondor:

Såg detta i en annan tråd idag, kanske skulle kunna vara något?
https://www.youtube.com/watch?v=tIFAb_AVHy4

Bra tips, Dock way ahead of you, jag har sugru sen något år tillbaka. =P
Köpte det för att jag va nyfiken på om man kunde köra med det, men det som stoppade mig hittils är att det är ganska dyrt om man ska ha den mängden som krävs för att göra en hel mus av det, beroende på originalmusen då. Men jag hade nog behövt typ 3-4 paket av det där för att det skulle bli som musen jag gjorde. Sen är det inte heller lika skert att hantera, eller rättare sagt, när jag kollade upp det i samband med att jag köpte det så var det inte helt självklart att man ville hålla i grejerna, det är inte certifierat än. Men jag har materialet på min lista

Permalänk
Medlem

Imponerande, har funderat på samma sak. Heter det verkligen PGF-gummi? Den ända träff jag får om jag Googlar är den här sidan...

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Såg den här bilden i miniatyr i "Hetast", tänkte på något heeeeelt annat...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MacPain:

Coolt, och ambitiöst! Man blir verkligen sugen på att få känna och klämma på den.
Det var roligt att du skrev om projektet ur ett marknadsperspektiv på slutet. Jag tänkte direkt på det när jag läste rubriken.
Att det borde finnas en marknad för det om man får till en smidig lösning. Jag skulle då köpa ett "gör-din-egen-mus-kit" ^^

Med tanke på att Clone-A-Willy verkar sälja bra så kan det nog finnas en marknad för gör-din-egen-mus

Förlåt, kunde inte låta bli. Helt klart kul bygge. Tanken har slagit mig också någon gång men har aldrig varit ens i närheten av att försöka genomföra det. Möjligtvis dagen jag får skaffat mig en 3D-skrivare och en 3D-scanner så jag kan skapa en form av vanlig lera och sedan scanna den och skriva ut den i plast så det blir snyggt direkt. Fast då måste man fortfarande hitta någon bra ytbehandling som är skön att hålla i.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Earthchill:

Imponerande, har funderat på samma sak. Heter det verkligen PGF-gummi? Den ända träff jag får om jag Googlar är den här sidan...

Mjo, fast det är ju någon Tysk burk liksom, kan ju vara något udda varumärke antar jag, men tjejen på Kreatima kallade det PGF också så jag antog att det var vanligt förekommande. Det är i alla fall från Artidee och heter bara PGF,"Polyurethan-Giessharz". Detta lär väl vara likt iaf, men det finns PGB, PGD,PGE också =P

Skrivet av Zotamedu:

Med tanke på att Clone-A-Willy verkar sälja bra så kan det nog finnas en marknad för gör-din-egen-mus

Förlåt, kunde inte låta bli. Helt klart kul bygge. Tanken har slagit mig också någon gång men har aldrig varit ens i närheten av att försöka genomföra det. Möjligtvis dagen jag får skaffat mig en 3D-skrivare och en 3D-scanner så jag kan skapa en form av vanlig lera och sedan scanna den och skriva ut den i plast så det blir snyggt direkt. Fast då måste man fortfarande hitta någon bra ytbehandling som är skön att hålla i.

lol Skillnaden, om man ska ta jämförelsen seriöst, är ju att C-a-W bara är en avgjutning av originalet och sen en gjutning av "grejen", detta krävde ju 4 gjutningar. Iofs skulle man kanske kunna skeppa musen ihop med två såna genomskinliga plastskal som de brukar vara förpackade i, som du kan ha som "original" när du gjuter. Så skippar du första två stegen faktiskt. Men samtidigt, hittar du istället en sån lera som härdar till gummi som är säkert att hålla i så kommer du undan alla gjutningar och kan bara kladda på skiten direkt på musen sen är det klart.

3D-skrivare skulle ju va guld, men de klarar väl inte typ gummi än? Eller de kanske klarar typ något skumliknande material eller nåt sånt, vore ju jävligt nice.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Användarnamnqwer:

Mjo, fast det är ju någon Tysk burk liksom, kan ju vara något udda varumärke antar jag, men tjejen på Kreatima kallade det PGF också så jag antog att det var vanligt förekommande. Det är i alla fall från Artidee och heter bara PGF,"Polyurethan-Giessharz". Detta lär väl vara likt iaf, men det finns PGB, PGD,PGE också =P

lol Skillnaden, om man ska ta jämförelsen seriöst, är ju att C-a-W bara är en avgjutning av originalet och sen en gjutning av "grejen", detta krävde ju 4 gjutningar. Iofs skulle man kanske kunna skeppa musen ihop med två såna genomskinliga plastskal som de brukar vara förpackade i, som du kan ha som "original" när du gjuter. Så skippar du första två stegen faktiskt. Men samtidigt, hittar du istället en sån lera som härdar till gummi som är säkert att hålla i så kommer du undan alla gjutningar och kan bara kladda på skiten direkt på musen sen är det klart.

3D-skrivare skulle ju va guld, men de klarar väl inte typ gummi än? Eller de kanske klarar typ något skumliknande material eller nåt sånt, vore ju jävligt nice.

Jag var och tittade på lite 3D-skrivare under vetenskapsfestivalen och de visade upp en mjukt material som de kunde skriva ut, gissningsvis Flex EcoPLA. Vet inte hur slätt det går att få och hur greppvänligt det är men det finns i alla fall mer än bara den styva och sköra PLA och ABS. Skulle också gissa att det kommer dyka upp fler sorters plast i takt med att skrivarna blir mer populära. Tittar man industriellt så finns det ju väldigt många sorters plast och 3D-skrivarna borde i teorin fungera med alla termoplaster.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

5 trevligt.. men om sguru inte känns 100% så kanske detta substitut-recept kan vara nåt?

Silikon(tätning) + majsstärkelse
Billigt och hudvänligt?

http://www.instructables.com/id/How-To-Make-Your-Own-Sugru-Su...

Permalänk
Skrivet av hejsann:

5 trevligt.. men om sguru inte känns 100% så kanske detta substitut-recept kan vara nåt?
Silikon(tätning) + majsstärkelse
Billigt och hudvänligt?
http://www.instructables.com/id/How-To-Make-Your-Own-Sugru-Su...

Awesome!
Fan det där ska jag testa, oavsett om jag gör ett grepp eller till annat, det verkar ju askul!
Tack för tipset!

Skrivet av Zotamedu:

Jag var och tittade på lite 3D-skrivare under vetenskapsfestivalen och de visade upp en mjukt material som de kunde skriva ut, gissningsvis Flex EcoPLA. Vet inte hur slätt det går att få och hur greppvänligt det är men det finns i alla fall mer än bara den styva och sköra PLA och ABS. Skulle också gissa att det kommer dyka upp fler sorters plast i takt med att skrivarna blir mer populära. Tittar man industriellt så finns det ju väldigt många sorters plast och 3D-skrivarna borde i teorin fungera med alla termoplaster.

Cool. Utvecklingen går bra snabbt inom 3D-skrivare.
Fan, tänk när vi har dom hemma i samma utsträckning som vanliga (2D) skrivare.
Du har inte läst The Diamond Age av Neal Stephenson?

Permalänk
Medlem

Gl ..har inte provat själv men man blir ju sugen.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag här som inte håller musen med hela handen utan snarare med fingertopparna och vilar handleden på musmattan? Om man vilar hela handen på musen så måste man ju röra hela armen för att flytta musen, känns inte så ergonomiskt.

Permalänk
Medlem

Det ser ju förjävligt ut men rätt skönt ändå

Skulle inte funka att lackera den i en mjuk gelcoat? Så kunde det kanske bli en glansig snygg yta. Nu lär det bygga en del ifs så det kanske blir fel med de måtten den har nu.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt och smart gjort!
Bara väl köra sprayfärg över och ett glanslack? borde väl göra så att musen ser mer vanlig ut?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7