Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ett nytt inlägg har nu skapats med de två kända officiella nyheterna att startmenyn kommer tillbaka och att appar kan köras i fönster.

107. Startmenyn kommer tillbaka
Ja, det är sant. I en gratis uppdatering som släpps till hösten i år kommer startmenyn tillbaka officiellt från Microsoft. Microsoft demonstrerade startmenyn i ett videoklipp på BUILD konferensen 2014.
http://www.reviversoft.com/blog/wp-content/uploads/2014/04/Wi...

108. Appar i fönster
För den som vill kommer nu möjligheten att köra appar i fönster istället för helskärm och delad helskärm.
http://blogs.windows.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-...

Nu är du en bakåtsträvare, modern är väl framtiden!??!!

Verkar mer som du vänder kappan med vinden, inte har egen åsikt vad som är bra.

Fast det är ju klart, i alla inlägg så skippar du halva det vettiga andra skriver och vänder allt emot en själv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu är du en bakåtsträvare, modern är väl framtiden!??!!

Verkar mer som du vänder kappan med vinden, inte har egen åsikt vad som är bra.

Fast det är ju klart, i alla inlägg så skippar du halva det vettiga andra skriver och vänder allt emot en själv.

Det är ju iofs fortfarande Modern dock, bara i en icke retarded implementarion .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Strejf, det verkar som du får ta bort punkt 107. den äkta startmenyn återkommer inte förren i Windows 9.

http://www.zdnet.com/no-microsoft-start-menu-for-windows-8-un...

I övrigt blir jag lite fundersam och förvirrad. Vissa här på forumet hävdar ju att "appar" bara är ett hipsterord för "program", och att man då kan köra program i fönster är väl ingen nyhet? Det har jag gjort sedan 80-talet. Sedan tycker jag det är lite märkligt att du, som spottat på startmenyn och kallat helskärmshysterin för "#framtiden" nu har med återinförandet av densamma under en tråd med "förbättringar".. Och dessutom kommer det ju inte förren Windows 9, som sagt.

Sedan har du också gått hårt åt att folk stänger appar, och sagt att det är bra att det är krångligt eftersom det kanske får folk att låta bli. Men det faktum att appar nu är i fönster, och kan stängas med en kryssruta, tycker du alltså är bra?

Nej du Strejf.. Jag tror att #framtiden förlorade striden mot #vad_folk_vill_ha och #verkligheten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Framtiden är inte här ännu, men forntiden kom tillbaka med win 8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är ju iofs fortfarande Modern dock, bara i en icke retarded implementarion .

Skickades från m.sweclockers.com

Jo begriper det

Men vill höra vad Strejf tycker om den nya försämringen (som enligt han var det ett steg bakåt med startmeny).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo begriper det

Men vill höra vad Strejf tycker om den nya försämringen (som enligt han var det ett steg bakåt med startmeny).

Antagligen kommer han tycka att det är en förbättring eftersom den kommer från Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Antagligen kommer han tycka att det är en förbättring eftersom den kommer från Microsoft.

Vuisst är det lite rörigt? Jag förstår inte längre om tråden innehåller förbättringar i Windows 8 (Enligt Strejfs tycke), förändringar i Windows 8, eller vad.. Det har ju till och med förekommit rent spekulativa saker och nyheter om Office osv som inte alls har med själva operativsystemet att göra. Man kan lätt få uppfattningen att en del inlägg bara handlar om trådbumpning. Som ett väldigt tydligt exempel på inlägg som väcker sådanna misstankar kan ju nämnas inläggen om nuvarande marknadsandelar för Windows 8. Hur är det förbättringar i Windows 8, eller relaterat till det? Och lägg därtill som sagt att helskärm utan logiska sätt att stänga appar är bra ena stunden, och sedan heter det att det är en "förbättring" att en icke-helskärmsmeny kommer tillbaka och att man kan stänga appar på ett logiskt sätt igen. Jag får inte ihop det riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Såhär ser den ut som kommer efter sommaren verkar det som.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oneone:

Såhär ser den ut som kommer efter sommaren verkar det som.
http://static.feber.se/article_images/34/53/06/345306_1280.pn...

Om de inte gör en textlista eller liknande med vecklaut menyer så skjuter de bort de rester av fötter o ben de ev har kvar, en minitilespanel fungerar inte eftersom den visar för lite och fortfarande inte tillåter gruppering av program.

Endera visar MS att de är seriösa med att de återigen vill skapa ett desktop os eller så bör de låta bli att pissa på sina kunder, en sådan meny som på bilden vore en oerhört dum ide som bara skulle visa på totalt förakt för potentiella kunder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nja, det där verkar vara något koncept nån har hittat på.
http://tune.pk/video/2303052/windows-9-concept-final-12014

Kasst om det inte blir förrän Windows 9. De sa väl ganska tydligt att det skulle bli för 8, eller minns jag fel? Lura folk till att köpa 8 i hopp om att riktig startmeny är på väg...? Om inte 9 skulle bli gratis uppgradering med då.

För övrigt, har dålig koll på releasetakt på senare år, men om 9 planerat till nästa april, är det inte ganska tätt med nya versioner? Om man räknar 8.1, åtminstone. Börjar kännas som Battlefield (enda jag själv vet) där de utvecklar "expansioner" från början men släpper dem senare för extra inkomst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Nja, det där verkar vara något koncept nån har hittat på.
http://tune.pk/video/2303052/windows-9-concept-final-12014

Kasst om det inte blir förrän Windows 9. De sa väl ganska tydligt att det skulle bli för 8, eller minns jag fel? Lura folk till att köpa 8 i hopp om att riktig startmeny är på väg...? Om inte 9 skulle bli gratis uppgradering med då.

För övrigt, har dålig koll på releasetakt på senare år, men om 9 planerat till nästa april, är det inte ganska tätt med nya versioner? Om man räknar 8.1, åtminstone. Börjar kännas som Battlefield (enda jag själv vet) där de utvecklar "expansioner" från början men släpper dem senare för extra inkomst.

Jag vill minnas att jag läst eller hört att den nya strategin är "en större version per år". Även att den ska gälla alla system, inte bara klientversionen av Windows.
Rimligtvis blir det billigare (eller gratis) att hänga med i utvecklingen.
Till exempel har det ju varit gratis att hoppa mellan med 8.0 -> 8.1 -> 8.1 update 1.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkiii:

Jag vill minnas att jag läst eller hört att den nya strategin är "en större version per år". Även att den ska gälla alla system, inte bara klientversionen av Windows.
Rimligtvis blir det billigare (eller gratis) att hänga med i utvecklingen.
Till exempel har det ju varit gratis att hoppa mellan med 8.0 -> 8.1 -> 8.1 update 1.

Men det är ju bara grundläggande buggfixar som fortfarande inte åtgärdat alla allvarliga fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Antagligen kommer han tycka att det är en förbättring eftersom den kommer från Microsoft.

Jo, han har redan uttryckt det. Men rätt komisk person. Han har hela tiden tryckt ner alla som inte gillat modern och nu skiter i att svara på kritiken och förvirring som blir. Nu när tråden pendlar mellan hans personliga åskt och förändringar som MS gjort ifrån win 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det är ju bara grundläggande buggfixar som fortfarande inte åtgärdat alla allvarliga fel.

Vilka allvarliga fel tänker du på?
*Alla* fel blir rimligtvis aldrig korrigerade, men jag har då inte råkat ut för några större buggar hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Såhär ser den ut som kommer efter sommaren verkar det som.
http://static.feber.se/article_images/34/53/06/345306_1280.pn...

Lyckligtvis bara ett koncept. Men det där är oacceptabelt. Jag tyckte mycket bättre om den startmeny som MS visade på Build.

Men nya VD'n verkar ju ha lite bättre koll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkiii:

Vilka allvarliga fel tänker du på?
*Alla* fel blir rimligtvis aldrig korrigerade, men jag har då inte råkat ut för några större buggar hittills.

Främst interfacet som inte fungerar särskilt bra på desktop, de gör bara små förändringar i stället för att ta tag i problemet och göra om det i grunden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Såhär ser den ut som kommer efter sommaren verkar det som.
http://static.feber.se/article_images/34/53/06/345306_1280.pn...

Källa på det tack?

Det UIt ser riktigt oslipat ut och i princip all placering av text, ikonstorleker, etc. ser helt enkelt fel ut. Det här är knappast någonting officiellt utan förmodligen någons snabba fan-koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Källa på det tack?

Det UIt ser riktigt oslipat ut och i princip all placering av text, ikonstorleker, etc. ser helt enkelt fel ut. Det här är knappast någonting officiellt utan förmodligen någons snabba fan-koncept.

finns ingen källa, bara rykten. Men det verkar ju som att den som kommer nu efter sommaren blir en "light" startmeny.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Främst interfacet som inte fungerar särskilt bra på desktop, de gör bara små förändringar i stället för att ta tag i problemet och göra om det i grunden.

Jag är tycker att aktiva ikoner är en jätteförbättring, det finns ingen anledning att kliva tillbaka till gamla statiska ikoner.
Det är synd att bara "modern ui appar" har stöd just nu, men jag hoppas och antar att det kommer utökas i framtiden.

Programgränssnitt som förändras med skärmstorleken tycker jag även är en bra idé, och det blir ju i princip ett krav för att högupplösta skärmar ska slå igenom.
Här tycker jag nog att den nuvarande implementationen är lite yxig och att det är en ganska lång sträcka kvar.
Men dom måste ju börja någonstans, och ett steg i rätt riktning har tagits.

Vad är det mer specifikt du tänker på för grundproblem?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkiii:

Jag är tycker att aktiva ikoner är en jätteförbättring, det finns ingen anledning att kliva tillbaka till gamla statiska ikoner.
Det är synd att bara "modern ui appar" har stöd just nu, men jag hoppas och antar att det kommer utökas i framtiden.

Programgränssnitt som förändras med skärmstorleken tycker jag även är en bra idé, och det blir ju i princip ett krav för att högupplösta skärmar ska slå igenom.
Här tycker jag nog att den nuvarande implementationen är lite yxig och att det är en ganska lång sträcka kvar.
Men dom måste ju börja någonstans, och ett steg i rätt riktning har tagits.

Vad är det mer specifikt du tänker på för grundproblem?

Det som vi har tjatat om sedan startmenyn försvann efter de första versionerna i 8an, dvs avsaknaden av startmeny, startskärm, platta designen, dåligt stöd för flera skärmar, att man inte kan välja att enbart använda skrivbordet, avsaknaden av aero, osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Windows 8 har varit en katastrof för desktopanvändare ända sedan det kom ut. Idag är det åtminstone någorlunda funktionellt och jag kör det mest pga lightweightkänslan och den lite bättre prestandan gentemot windows 7.

Värt att nämnas kan också vara att jag även kör en Dell Venue 8 pro platta med fullversion Windows 8.1. På en platta är operativsystemet betydligt mer logiskt och funkar faktiskt väldigt bra. Dock är nackdelen där det otroligt dåliga utbudet appar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

För att försöka klargöra lite då. Listan är =

-Förbättringar i jämförelse med Windows 7
-Förändringar i jämförelse med Windows 7/En changelog/historia
-Till för att hjälpa den som vill veta vad som är nytt och bra
-En hyfsat teknisk lista men skrivet så att så många som möjligt ska förstå den
-En lista med mycket bra källor, många från Microsoft själva där det finns stor möjlighet för den som vill att gräva sig ner djupare i det tekniska och hur man går till väga för att designa ett operativsystem som ska passa hela jordklotet
-Något som jag tyckte var väldigt roligt att skriva och som jag har haft mycket nytta av här på forumet. Istället för att behöva upprepa samma enormt långa svar om och om igen kan jag hänvisa till listan, bättre svar på "vad är bättre i Windows 8" på svenska har jag då inte sett
-Skriven av en person som har gillat nya klientversioner av Windows ända sedan Windows 3.11-tiden

Listan är allt detta. Kanske borde jag uppdatera början av listan med något liknande, vad tycker ni? Synd bara att Sweclockers inte vill fästa listan, tror att den många hade haft nytta av det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

För att försöka klargöra lite då. Listan är =

-Förbättringar i jämförelse med Windows 7
-Förändringar i jämförelse med Windows 7/En changelog/historia
-Till för att hjälpa den som vill veta vad som är nytt och bra
-En hyfsat teknisk lista men skrivet så att så många som möjligt ska förstå den
-En lista med mycket bra källor, många från Microsoft själva där det finns stor möjlighet för den som vill att gräva sig ner djupare i det tekniska och hur man går till väga för att designa ett operativsystem som ska passa hela jordklotet
-Något som jag tyckte var väldigt roligt att skriva och som jag har haft mycket nytta av här på forumet. Istället för att behöva upprepa samma enormt långa svar om och om igen kan jag hänvisa till listan, bättre svar på "vad är bättre i Windows 8" på svenska har jag då inte sett
-Skriven av en person som har gillat nya klientversioner av Windows ända sedan Windows 3.11-tiden

Listan är allt detta. Kanske borde jag uppdatera början av listan med något liknande, vad tycker ni? Synd bara att Sweclockers inte vill fästa listan, tror att den många hade haft nytta av det.

Att listan inte är fäst tror jag handlar om att många av punkterna är diskutabla om de faktiskt är "förbättringar". Om du ändrat trådrubriken till förändringar i Windows 8 så tror jag att du haft betydligt större chans att få tråden fäst, och det hade blivit mindre gnabb.

En sak som jag inte sett att du tagit upp är Personal Use License. Alltså att vanliga personer får Köpa OEM-licens som kan flyttas mellan datorer sålänge den bara används på en PC åt gången. Den finns kvar i 8.1, men man har även Retail för de som vill ha Microsoft-support. 1200Kr för en Pro-licens är inga livsfarliga pengar direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att listan inte är fäst tror jag handlar om att många av punkterna är diskutabla om de faktiskt är "förbättringar". Om du ändrat trådrubriken till förändringar i Windows 8 så tror jag att du haft betydligt större chans att få tråden fäst, och det hade blivit mindre gnabb.

En sak som jag inte sett att du tagit upp är Personal Use License. Alltså att vanliga personer får Köpa OEM-licens som kan flyttas mellan datorer sålänge den bara används på en PC åt gången. Den finns kvar i 8.1, men man har även Retail för de som vill ha Microsoft-support. 1200Kr för en Pro-licens är inga livsfarliga pengar direkt.

Just det ja. Listan är en återspegling av vad jag tycker är förbättringar. Jag skriver i början av listan "Vad som faktiskt är bättre eller inte är självklart individuellt, alla tycker inte likadant." I min signatur står det dessutom "108 punkter där jag tycker att Windows 8 och 8.1 är bättre än Windows 7". Jag tvingar ingen att tycka som jag, jag bara förklarar vad jag tycker och så får andra hålla med eller låta bli. Även om en väldigt stor del enligt mig är odiskutabla förbättringar med väldigt bra fakta bakom resonemanget. Ni får givetvis ha andra åsikter även där.

Denna punkt tar typ upp det du nämner:

23. Färre versioner, förbättrade licenser
Det finns endast två versioner av Windows 8 att välja på om man ska installera själv. Windows 8 och Windows 8 Pro. Retail och OEM-licenserna har ersatts av en så kallad system builder-licens. Med denna licens är det tillåtet att flytta en installation av Windows 8 från en dator till en annan, vilket inte var tillåtet med OEM.
http://windowsteamblog.com/windows/b/bloggingwindows/archive/...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15772-microsoft-skapar-sarsk...
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8_editions

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Just det ja. Listan är en återspegling av vad jag tycker är förbättringar. Jag skriver i början av listan "Vad som faktiskt är bättre eller inte är självklart individuellt, alla tycker inte likadant." I min signatur står det dessutom "108 punkter där jag tycker att Windows 8 och 8.1 är bättre än Windows 7". Jag tvingar ingen att tycka som jag, jag bara förklarar vad jag tycker och så får andra hålla med eller låta bli. Även om en väldigt stor del enligt mig är odiskutabla förbättringar med väldigt bra fakta bakom resonemanget. Ni får givetvis ha andra åsikter även där.

Denna punkt tar typ upp det du nämner:

23. Färre versioner, förbättrade licenser
Det finns endast två versioner av Windows 8 att välja på om man ska installera själv. Windows 8 och Windows 8 Pro. Retail och OEM-licenserna har ersatts av en så kallad system builder-licens. Med denna licens är det tillåtet att flytta en installation av Windows 8 från en dator till en annan, vilket inte var tillåtet med OEM.
http://windowsteamblog.com/windows/b/bloggingwindows/archive/...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15772-microsoft-skapar-sarsk...
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8_editions

OK, då missade jag punkt 23, men där tar du upp precis det jag menar.

Angående tråden så har det i så fall förmodligen med dess historik att göra. Allt det där om att det är din personliga åsikt osv har du ju lagt till eftersom, och många minns hur tråden såg ut i början.
Eller så menar man kanske att Windows 8 är ett ämne som inbjuder till gnabb. Det här är knappast den enda tråden där Windows 8 blivit föremål för tidvis barnsliga diskusstioner. Och att fästa en tråd som man vet att det är ett himla liv i kanske inte är önskvärt.

I och med Windows 8 så har Microsoft skapat ett operativsystem som delar upp användarna i minst två läger, och tyvärr finns det folk på båda sidor som uppvisar ett elitistiskt beteende när de diskuterar med andra, och så länge det finns sådanna element så kanske det inte känns så aktuellt att fästa tråden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det är en förbättring med startmenyn, betyder det då att strejf erkänner att den är bättre än startskärmen ?

En startmeny är bevisligen det som krävs för att vissa skall kunna tänka sig att uppgradera från Windows XP/7 så ja då måste det röra sig om en förbättring. Antar att menyn blir valbar vilket är förändring som inte bara gynnar de som saknar startmenyn utan det är också förändring (förbättring) som inte heller negativt påverkar de som inte ser något behov med en startmeny.

Nu återstår väl bara Aero så skulle kanske tom de allra mest reaktionära börjar fundera på att uppgradera, fast de hittar säkerligen nått mer att gnälla på bara för sakens skull.

Jag ser mest fram mot möjligheten att köra appar i fönster, den möjligheten borde ha funnits redan från början.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Personal Use är borttaget med 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Personal Use är borttaget med 8.1

Hmm.. Vad händer då om man har 8.0 med PUL, och sedan uppdaterar till 8.1?

Och det här blir ju inte direkt klarare av att läsa officiella infon http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/Pages/w...

Man får alltså INTE köpa OEM som privatperson? Och ändå säljs det? Mycket skumt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får alltså INTE köpa OEM som privatperson? Och ändå säljs det? Mycket skumt.

*Note Japan only-- står det i texten du länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

*Note Japan only-- står det i texten du länkade till.

Läs hela.

Citat:

*Note Japan only. As indicated on the system builder License on Windows 7 and Windows 8.1 Packs in Japan, system builders may distribute system builder software with a nonperipheral computer hardware component instead of preinstalled on a customer system

Så, "systembyggarna" i Japan får sälja OEM licenser med komponenter (Moderkort etc) istället som licensen kräver, att den skall vara förinstallerad på datorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.