Knepiga grafikproblem - moderkort eller CPU?

Permalänk
Medlem

Knepiga grafikproblem - moderkort eller CPU?

Har ett långvarigt problem som jag hoppas att någon mer kunnig kan ge mig lite input om. Här är film på eländet:

Notera den korrupta bildrutan (rutorna?) som blinkar till runt 7s in i klippet. Detta är det vanligaste symptomet. Såhär är det oftast ett par, tre gånger per timme i spel. Ibland är inte bilden korrupt utan det blinkar bara till en helvit bildruta. I Windows utan belastning i t.ex. Firefox är det oftast bara ett vertikalt linje som blinkar till. Även flashvideo beter sig underligt med blinkade artefakter ibland samt konstiga lagg.

Ibland kan detta fenomen i spel leda till att texturer blir korrupta med mer klassiska grafikkortsrelaterade artefakter. Men det löses med att tabba ur och in i spelet igen. Vid enstaka tillfällen leder det även till att signalen till skärmen dör.

Dessa problem uppstår med tre olika grafikkort, som alla är funktionstestade i annan dator: ett HD7970 (som jag kör med nu), ett HD7950 samt ett GTX770. Med IGP uppkommer inte dessa problem. Testerna är körda med öppet chassi och med noga övervakad temperatur så det är inga överhettningsproblem. Jag har även provat med två olika nätaggregat utan skillnad. Jag har även bara för att testat med annat RAM och SSD i brist på idéer. Jag har egentligen uteslutit allt utom moderkort och CPU. Eftersom PCIE-banorna är integrerade i CPUn, kan en defekt CPU ge dessa symptom?

Det finns en anledning till att jag misstänker CPU. När jag först byggde denna dator använde jag ett moderkort från MSI samt ett HD7950. Ljudkortet på moderkortet var dock defekt samt att jag fick denna typ av grafiska artefakter:

Skickade in både moderkort och grafikkort på RMA. Fick tillbaka ett nytt grafikkort men valde att köpa annat moderkort (ASRock Z77 Extreme4). Här fortsatte dock problemen med grafiken enligt beskrivningen ovan.

Så, det är rimligtvis antingen moderkort eller CPU som är felkällan. Jag kan tyvärr testa varken eller. Vad jag gärna vill veta är om CPU ens kan orsaka dessa problem. Eller om någon har förslag på hur fasen jag kan gå vidare med felsökningen. All input mottages tacksamt, detta börjar tära på psyket I värsta fall har jag fått två (DOA) trasiga moderkort och ett grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har sett sådana artefakter förut (nedre filmen) men det har aldrig handlat om CPU eller moderkort. Ofast grafikkortet (minnet i den) eller minnet på moderkortet. Du kan ju köra minnestest i alla fall för att se inte felet ligger där. Är rimligt med tanke på att du hade redan bytt grafikkort en gång och köpt nytt moderkort. Jag har aldrig sett CPU-problem som gett artefakter.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Läste lite illa, såg nu att du uteslutit minnena redan. Kan du prova med en annan CPU så gör det, jag hade liknande problem och i mitt fall var det minnena men du verkar inte ha mycket kvar att utesluta. Tvivlar starkt på att du kan få exakt samma defekt på två moderkort i rad, men å andra sidan känns det ganska otippat att CPUn skulle vara felkällan, i mina 12 år som hobbybyggare kan jag inte minnas att jag varit med om det (annat än i fall av ESD-skador).

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

Har sett sådana artefakter förut (nedre filmen) men det har aldrig handlat om CPU eller moderkort. Ofast grafikkortet (minnet i den) eller minnet på moderkortet. Du kan ju köra minnestest i alla fall för att se inte felet ligger där. Är rimligt med tanke på att du hade redan bytt grafikkort en gång och köpt nytt moderkort. Jag har aldrig sett CPU-problem som gett artefakter.

Nedre filmen var alltså med det grafikkort som jag skickade in på RMA först. Då var jag övertygad om att grafikkortet var trasigt. Sådana artefakter får jag inte längre, utan det är oftast som i övre filmen. När jag får urflippade texturer så är det efter ett sådant "blink". Att det löses med att tabba ur och in igen tolkar jag som att VRAM laddas med korrupt data eller något? Eftersom samma problem uppstår med tre olika grafikkort, som alla är funktionstestade i annan dator utan anmärkning är ju grafikkortet uteslutet. Har redan testat med annat RAM Har också kört memtest i 12h och Prime95 i ett par timmar. Men jag ska köra memtest igen för att vara säker, tack.

Skrivet av Niczo:

Läste lite illa, såg nu att du uteslutit minnena redan. Kan du prova med en annan CPU så gör det, jag hade liknande problem och i mitt fall var det minnena men du verkar inte ha mycket kvar att utesluta. Tvivlar starkt på att du kan få exakt samma defekt på två moderkort i rad, men å andra sidan känns det ganska otippat att CPUn skulle vara felkällan, i mina 12 år som hobbybyggare kan jag inte minnas att jag varit med om det (annat än i fall av ESD-skador).

Har tyvärr ingen annan CPU att pröva och ingen av mina polare kör s1155. Var det dina RAM-minnen som orsakade grafikproblem? Fick du enbart grafikproblem och inga BSODs eller liknande? För det har jag inte fått en enda gång, enbart grafikrelaterat. Jag har heller aldrig varit med om defekta CPUer. Skulle det vara en defekt CPU så tycker jag att det borde ge mer problem än bara grafikrelaterat? Men jag vet inte, har för lite kunskap.

Jag ska köra memtest över natten igen för att vara säker. Tvivlar också på att två moderkort i rad varit defekta på samma sätt. Uppenbarligen är det inte nuvarande grafikkort i alla fall, det första grafikkortet kan dock ha varit defekt. Så i sådana fall har jag fått först ett grafikkort och moderkort som varit DOA, sedan ett moderkort till fast på annat sätt. Det känns ganska otroligt det med. Det känns som att det troligaste vore att någon gemensam nämnare mellan systemen är felkällan och allt utom CPU är egentligen uteslutet där ... förutom chassi då ^^

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Nedre filmen var alltså med det grafikkort som jag skickade in på RMA först. Då var jag övertygad om att grafikkortet var trasigt. Sådana artefakter får jag inte längre, utan det är oftast som i övre filmen. När jag får urflippade texturer så är det efter ett sådant "blink". Att det löses med att tabba ur och in igen tolkar jag som att VRAM laddas med korrupt data eller något? Eftersom samma problem uppstår med tre olika grafikkort, som alla är funktionstestade i annan dator utan anmärkning är ju grafikkortet uteslutet. Har redan testat med annat RAM Har också kört memtest i 12h och Prime95 i ett par timmar. Men jag ska köra memtest igen för att vara säker, tack.

Har tyvärr ingen annan CPU att pröva och ingen av mina polare kör s1155. Var det dina RAM-minnen som orsakade grafikproblem? Fick du enbart grafikproblem och inga BSODs eller liknande? För det har jag inte fått en enda gång, enbart grafikrelaterat. Jag har heller aldrig varit med om defekta CPUer. Skulle det vara en defekt CPU så tycker jag att det borde ge mer problem än bara grafikrelaterat? Men jag vet inte, har för lite kunskap.

Jag ska köra memtest över natten igen för att vara säker. Tvivlar också på att två moderkort i rad varit defekta på samma sätt. Uppenbarligen är det inte nuvarande grafikkort i alla fall, det första grafikkortet kan dock ha varit defekt. Så i sådana fall har jag fått först ett grafikkort och moderkort som varit DOA, sedan ett moderkort till fast på annat sätt. Det känns ganska otroligt det med. Det känns som att det troligaste vore att någon gemensam nämnare mellan systemen är felkällan och allt utom CPU är egentligen uteslutet där ... förutom chassi då ^^

Ja, det var systemminnet alltså och inte VRAM. Både bluescreens och konstiga, plötsliga "ryck" i spel som såg helt olika ut för olika spel.

Noterade först nu (måste vara trött idag) att du skrev att problemet inte uppstår med den integrerade grafiken. Om det är t.ex en ESD-skada eller fabriksfel som bara påverkar PCI-bussen så borde ju det förklara varför, samt varför problemet är ihållande med 3 olika grafikkort och 2 moderkort. Så din ursprungliga gissning om PCIE-banorna är nog den bästa hittils. Ger Memtest inte något kan jag rekommendera OCCT för att testa grafiken. Det är inget vidare för att testa överklockningar men minnesfel går vanligtvis väldigt snabbt att hitta, så problem med PCI-bussen borde väl rimligtvis tillhöra samma kategori.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Kollat efter böjda pins? Det kan orsaka väldigt skumma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Ja, det var systemminnet alltså och inte VRAM. Både bluescreens och konstiga, plötsliga "ryck" i spel som såg helt olika ut för olika spel.

Det där låter väldigt likartat mina problem. Det ser olika ut beroende på applikation. I League of Legends ser det ut enligt första filmen. I Diablo 3 får jag knepig stuttering där någon textur blinkar till här och där. I Watch Dogs får jag vit helskärm. I Windows är det som sagt oftast bara en vertikal linje. I flashvideo får jag tillfälliga "stopp" i någon sekund. Har dock tyvärr inga BSODs alls Ska ändå köra Memtest igen och fippla runt med RAM-stickorna i olika slots (vilket jag inte provat).

Citat:

Noterade först nu (måste vara trött idag) att du skrev att problemet inte uppstår med den integrerade grafiken. Om det är t.ex en ESD-skada eller fabriksfel som bara påverkar PCI-bussen så borde ju det förklara varför, samt varför problemet är ihållande med 3 olika grafikkort och 2 moderkort. Så din ursprungliga gissning om PCIE-banorna är nog den bästa hittils. Ger Memtest inte något kan jag rekommendera OCCT för att testa grafiken. Det är inget vidare för att testa överklockningar men minnesfel går vanligtvis väldigt snabbt att hitta, så problem med PCI-bussen borde väl rimligtvis tillhöra samma kategori.

Ska testa OCCT också, tack för det Om fel hittas där så är ju frågan om det är CPU eller moderkort. Kanske är omöjligt att avgöra vilket utan att prova med annan hårdvara och köra uteslutningsmetoden.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Kollat efter böjda pins? Det kan orsaka väldigt skumma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, det har jag. Den tanken slog mig också för ett tag sedan. Har noga kontrollerat socketen med högupplöst foto, ingen tillstymmelse till böjd pin. Tack för svaret ändå.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Yes, det har jag. Den tanken slog mig också för ett tag sedan. Har noga kontrollerat socketen med högupplöst foto, ingen tillstymmelse till böjd pin. Tack för svaret ändå.

Då låter det väldigt troligt med skadade pci-e lanes på CPUn!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Då låter det väldigt troligt med skadade pci-e lanes på CPUn!

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen? Har aldrig hört talas om det. Fasen, då måste jag hitta en annan CPU att prova med ... Känns lite surt att köpa en ny CPU bara för att testa med om det visar sig att det är något annat.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Antar att du testat ha kortet i den andra PCI-E-porten också? Det kanske är värt att pröva ändra till PCI-E 2.0 i BIOS.
När HD 7000-serien släpptes var det många användare på olika forum som upplevde diverse problem med korten, moderkortstillverkarna var tvungna att släppa BIOS-uppdateringar för att det skulle fungera som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Antar att du testat ha kortet i den andra PCI-E-porten också? Det kanske är värt att pröva ändra till PCI-E 2.0 i BIOS.
När HD 7000-serien släpptes var det många användare på olika forum som upplevde diverse problem med korten, moderkortstillverkarna var tvungna att släppa BIOS-uppdateringar för att det skulle fungera som vanligt.

Jo jag har testat samtliga tre kort i båda portarna. Ska testa PCI-E 2.0, tack för förslaget. Problemet uppkom dock även med ett GTX 770 så att det skulle vara relaterat till HD 7000-serien känns tveksamt. Ska kolla om det finns något nyare BIOS till mitt moderkort också.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070