Strömmen går så fort jag ansluter datorn till strömuttag

Permalänk
Medlem

Strömmen går så fort jag ansluter datorn till strömuttag

Hej!

Satt precis och spelade, när det helt plötsligt smällde till ordentligt i datorn och elen gick i hela lägenheten, och det luktade oerhört bränt. Satte på jordfelsbrytaren igen på ren instinkt, och då smällde det till återigen. Är det någon som vet vad det är som hände? Är själv totalt okunnig om datorer nämligen.

Har tidigare haft problem med att datorn låtit något oerhört när jag spelat olika spel, och jag har tidigare funderat på om det är grafikkortet som strulat och behövt bytas ut, men nu när det här hände så kanske det är lika bra att köpa nytt? Eller vad gör man som helt okunnig? Datorn är snart fyra år, och kostade runt 15000 när jag köpte den, kommer inte åt några speccs nu när datorn är död, men vet att det är en i7 3 ghz något processor, 8 gb ram, och ett moderkort som jag har för mig hette asus motherboard 58x? och ett nvidia gtx 480 om jag inte minns fel.

Är som sagt totalt okunnig om dator, därför uppskattas verkligen all feedback hur man går tillväga med detta oerhört mycket:)

Mvh Clearz

Permalänk
Medlem

Funkar din dator nu? Har du elektricitet i lägenheten?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Funkar din dator nu? Har du elektricitet i lägenheten?

Nej, så fort jag sätter i datorkontakten i eluttaget så går strömmen igen. Något är riktigt, riktigt galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clearz:

Nej, så fort jag sätter i data kontakten i eluttaget så går strömmen igen. Något är riktigt, riktigt galet!

Går strömmen i hela lägenheten? Du måste vara mer tydlig när du förklarar saker.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Går strömmen i hela lägenheten? Du måste vara mer tydlig när du förklarar saker.

Ber om ursäkt för otydlighet! Första gången och andra gick bara 2 säkringar, tredje gången slog jordfelsbrytaren av och all ström i lägenheten dog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Går strömmen i hela lägenheten? Du måste vara mer tydlig när du förklarar saker.

Det står ju tydligt i originalposten.

TS: Ditt nätagg har gett upp. Med lite tur är det allt, men iom vad som hänt så låter det som att du inte sitter på något direkt kvalitetsagg. Testa att byta och se om det funkar, alternativt testa varje komponent för sig i annan dator och se vad som överlevt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

nätdelshaveri troligen. sluta leka med säkringsåterställaren och hoppas att resten av datorn inte redan havererat tills du skaffat ett nytt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clearz:

Ber om ursäkt för otydlighet! Första gången och andra gick bara 2 säkringar, tredje gången slog jordfelsbrytaren av och all ström i lägenheten dog!

Skrivet av Nioreh83:

Det står ju tydligt i originalposten.

TS: Ditt nätagg har gett upp. Med lite tur är det allt, men iom vad som hänt så låter det som att du inte sitter på något direkt kvalitetsagg. Testa att byta och se om det funkar, alternativt testa varje komponent för sig i annan dator och se vad som överlevt.

Jag har läst men hade svårt att förstå. Frågade ändå.

Kan verkligen dålig nätagg i datorn göra att hela lägenheten får ingen el?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Förmodligen så rykte några komponenter med nätaggets död. Men enklaste du gör är att byta nätagg och testa ifall det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det står ju tydligt i originalposten.

TS: Ditt nätagg har gett upp. Med lite tur är det allt, men iom vad som hänt så låter det som att du inte sitter på något direkt kvalitetsagg. Testa att byta och se om det funkar, alternativt testa varje komponent för sig i annan dator och se vad som överlevt.

Håller med om att det borde vara nätagget.

Clearz, öppna sidopanelen på datorn och kolla, eftersom att du hörde en/flera smällar, synns det något uppenbart eller luktar det bränt någonstans?

Hoppas att det bara är nätagget som har gett upp.. den kan skada mycket komponenter om den dör eller är i dåligt skick.

Stoppa inte in kontakten i datorn igen innan du vet vad som är fel.

Är det dammigt i datorn?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har läst men hade svårt att förstå. Frågade ändå.

Kan verkligen dålig nätagg i datorn göra att hela lägenheten får ingen el?

Ett dåligt nätagg som smäller kan mycket väl orsaka jordfel och trasiga komponenter, det är just därför man köper nätagg av hög kvalité!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Nätagget står det AXP 630 watt på. Får försöka leta reda på något support ställe som får ta sig en titt på datorn, då jag verkligen inte kan någonting, känns lite halv segt att slänga ut pengar på en dyr reparation när datorn börjar få några år på nacken!

Edit. Har varit dålig på att rensa fläktarna, har använt tryckluft några enstaka gånger, men förmodligen alldeles för sällan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clearz:

Nätagget står det AXP 630 watt på.

Edit. Har varit dålig på att rensa fläktarna, har använt tryckluft några enstaka gånger, men förmodligen alldeles för sällan!

inte det bästa, inte det värsta.

spelar inte så stor roll med dammrensning på det viset. är det nätdelen så har den dött av ihoptorkade kondensatorer, oftast. och i den lilla mån det i sin tur spelar in, dammet i agget får man sällan ut enbart med burk på luft ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Clearz:

Nätagget står det AXP 630 watt på. Får försöka leta reda på något support ställe som får ta sig en titt på datorn, då jag verkligen inte kan någonting, känns lite halv segt att slänga ut pengar på en dyr reparation när datorn börjar få några år på nacken!

Edit. Har varit dålig på att rensa fläktarna, har använt tryckluft några enstaka gånger, men förmodligen alldeles för sällan!

Du bör verkligen inte testa att dra igång datorn igen innan någon kunnig person har kontrollerat den. Om jordfelsbrytaren går så kan det vara rent av livsfarligt. Respektera faran i elektricitet! Själv hade jag aldrig någonsin fått för mig att starta datorn igen om det nyss smällt och luktat rök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clearz:

Nätagget står det AXP 630 watt på. Får försöka leta reda på något support ställe som får ta sig en titt på datorn, då jag verkligen inte kan någonting, känns lite halv segt att slänga ut pengar på en dyr reparation när datorn börjar få några år på nacken!

Edit. Har varit dålig på att rensa fläktarna, har använt tryckluft några enstaka gånger, men förmodligen alldeles för sällan!

Jag kan ta den om du vill

Nä men skämt åsido, köp ett nytt agg för 500-800kr så har du ett extra agg i värsta fall. Du har en jäkla otur om många saker har gått sönder.
Två gånger har nätagg gått sönder för mig och det var allt, inga andra komponenter har tagit stryk.

Du ska absolut inte skrota datorn i det här läget. Möjligen investera i ett nyare grafikkort om du inte är nöjd med prestandan i spel.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag har läst men hade svårt att förstå. Frågade ändå.

Kan verkligen dålig nätagg i datorn göra att hela lägenheten får ingen el?

Troligen har det blivit en kortslutning i nätagget (eftersom det funkat innan har det förmodligen uppkommit när något komponent gått sönder), vilket drar "oändlig" (väldigt mycket större än normalt) ström och säkringen brinner av mer eller mindre direkt. Om elen är kopplad korrekt ska all el gå via säkringen/säkringarna och om den gått försvinner elen i resten av lägenheten. Har man flera säkringar, säg en till varje rum, då försvinner bara elen i det rummet som har samma säkring som datorn.

Clearz: Som flera andra varit inne på: Köp nytt nätagg, kolla igenom övriga komponenter ser du svarta märken som kan komma från att de bränts köp byt ut de delarna också. Jag känner inte till någon firma där man kan lämna in datorn för reparation om det inte går på garantin förstås.
Kolla på någon guide på youtube hur man sätter ihop en datorn, typ samma sak när man tar isär den, fast tvärtom då. Det är inte så svårt, typ som att bygga med lego.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Är det något av denna typ som gäller då? http://www.inet.se/produkt/5316017/be-quiet-kraft-700w

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver inte alls vara nätagget. Detta hände mig och då var det min vattenkylning som läckt och droppat ner på PCI Express kontakten. Precis samma symptom förutom att jag inte höll på att reseta säkringarna med datorn inkopplad. Nätagget klarade sig i mitt fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clearz:

Är det något av denna typ som gäller då? http://www.inet.se/produkt/5316017/be-quiet-kraft-700w

Behöver du verkligen 700W?
Mer än 500W behöver du egentligen inte så länge du inte kör SLI/CF.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Behöver du verkligen 700W?
Mer än 500W behöver du egentligen inte så länge du inte kör SLI/CF.

Med tanke på att han kör en äldre i7 ur X58 serien kan den dra uppemot 150-200W gissningsvis och kör han nu ett gtx 480 vilket är ett ganska ström saftigt kort kanske 250W så skulle jag räkna med att iaf satsa på 600W för att 500W kan va lite i underkant, för att ha lite marginal eftersom ett nätagg ofta jobbar som bäst vid 60-80%.

Sen är ju också frågan om komponenterna överlevt eller nätagget tagit dom med sig, kanske lika bra att testa delarna seperat och se vilka/om dom fungerar innan man börjar gå köpa delar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BaZZe:

Med tanke på att han kör en äldre i7 ur X58 serien kan den dra uppemot 150-200W gissningsvis och kör han nu ett gtx 480 vilket är ett ganska ström saftigt kort kanske 250W så skulle jag räkna med att iaf satsa på 600W för att 500W kan va lite i underkant, för att ha lite marginal eftersom ett nätagg ofta jobbar som bäst vid 60-80%.

SweClockers testrigg med GTX480 drar 370W ur väggen, dvs under 350W från nätagget. Testriggen är en överklockad variant av Intels värstingprocessor. Tidigare Intel processorer drog inte mer.

Det finns inget som säger att ett nätagg skulle jobba bättre vid 60-80% Tvärt om så gäller tex 80plus märkningen hela vägen upp till 100% belastning. Upp mot 100% så kommer effektiviteten att avta något, men det är inga stora skillnader mot vid säg 80%. 500 räcker fint. Han kommer förmodligen aldrig någonsinn att belasta nätagget över 70%.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Clearz:

Är det något av denna typ som gäller då? http://www.inet.se/produkt/5316017/be-quiet-kraft-700w

om du har en "normal dator " utan ûber delar och inga planer på uppgradera räcker denna
http://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-b...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hände samma sak med min grannes dator.

Visade sig vara nät agget som small och tyvärr tog den med sig moderkortet,minnena och cpu..Så har du otur kan det bli en dyr historia ;/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clearz:

Nätagget står det AXP 630 watt på. Får försöka leta reda på något support ställe som får ta sig en titt på datorn, då jag verkligen inte kan någonting, känns lite halv segt att slänga ut pengar på en dyr reparation när datorn börjar få några år på nacken!

Edit. Har varit dålig på att rensa fläktarna, har använt tryckluft några enstaka gånger, men förmodligen alldeles för sällan!

AXP simplepower 630W? Klarade inte av belastning som svagare konkurrenter drev problemfritt. Det enda positiva var att det inte small av för hög belastning. Test av IDG

Helt uppenbart är att komponenter i nätagget har exploderat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Expertgissare

Jag skulle tro som många andra att ditt nätagg har "smält ihop" och bildar en stor kortslutning, därav att säkringar/jordfelsbrytare går när du stoppar i datorn.
Risken är tyvärr stor att andra komponenter har tagits med i smällen och att det behövs bytas ut en del saker.
Du startade för ca en månad sedan en tråd i köpråds delen om att du var sugen att köpa en ny dator, vilket jag tror blir lättast för dig med tanke på din kunnighet. Med dom kraven du har på datorn (wow, dota och diablo) så tror jag du klarar dig med en billigare i5´a ett GTX 770, 8 gb ram, ett moderkort för lagom peng och ett stabilt nätagg.
Det finns säkert någon snäll person som har lite tid över att plocka ihop en dator åt dig, antingen i denna tråden eller den andra.

Att bygga en dator med nya fräscha delar man vet fungerar (99,9%) är ett bra sätt att lära sig skruva med datorer, att sitta och gissa vilka komponenter som är trasiga och att beställa hem för många/några delar är både tidsdödande, tråkigt och frustrerande om man inte har vana eller kunskap.

OM du skriver vart du bor så kanske du har ännu mer tur att någon kanske skulle kunna hjälpa dig att felsöka datorn och på så sätt hjälpa dig byta ut det som är trasigt. Hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp! Uppskattas verkligen! Om det nu har skadats fler komponenter än nätagget, vilka är det som ryker då?

Permalänk
Medlem

Det är först och främst moderkort. Efter det är det lotto. Men hårddiskar och grafikkort börjar följa snart efter. Då de också är direkt kopplade i agget.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

*ämnesraden redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda, samtidigt som ens chanser att få bra svar ökar. Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clearz:

Tack så mycket för all hjälp! Uppskattas verkligen! Om det nu har skadats fler komponenter än nätagget, vilka är det som ryker då?

Kan ju egentligen vara allt. De mest känsliga komponenterna verkar vara moderkort och sedan hårddiskar. Dessa brukar gå ganska fort. Har du tur så har nätagget inte tagit med sig något.. Har du otur så kan du få byta moderkort, har du maximal otur.. Hela datorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds