Tunn, lätt, smidig laptop för enbart arbete inom mode.

Permalänk
Medlem

Tunn, lätt, smidig laptop för enbart arbete inom mode.

Nu är det så att en av mina vänner jobbar mycket med mode etc.
Reser runt mycket, bland annat till USA, Asien osv för eventuella möten och shower.
Just nu använder hon sig av en helt vanlig Acer laptop, som i längden blir för tung att bära med sig.

Därför har hon nu bett mig kolla upp en ny dator åt henne.
Den skall inte användas för att spela spel alls.
Win 7 är nästan ett måste då hon i princip är så oteknisk att hon hade kastat datorn i sjön om hon såg Win 8..

Smidig, LÄTT, tunn, okej prestanda för storleken.
Skärmen behöver inte vara 10" eller liknande, utan helst så stort det går.

Budget: Helst så lågt som möjligt, hon vill inte punga ut 10.000:- för en dator, just nu iallafall.

Uppskattar alla tips och svar.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Nu är det så att en av mina vänner jobbar mycket med mode etc.
Reser runt mycket, bland annat till USA, Asien osv för eventuella möten och shower.
Just nu använder hon sig av en helt vanlig Acer laptop, som i längden blir för tung att bära med sig.

Därför har hon nu bett mig kolla upp en ny dator åt henne.
Den skall inte användas för att spela spel alls.
Win 7 är nästan ett måste då hon i princip är så oteknisk att hon hade kastat datorn i sjön om hon såg Win 8..

Smidig, LÄTT, tunn, okej prestanda för storleken.
Skärmen behöver inte vara 10" eller liknande, utan helst så stort det går.

Budget: Helst så lågt som möjligt, hon vill inte punga ut 10.000:- för en dator, just nu iallafall.

Uppskattar alla tips och svar.

Jag köper regelbundet datorer i den klassen till en kund; ett konsultbolag (inte IT) som vill ha bra "bang-for-the-buck" för sina datorer. Rimliga krav för dig är:
* Skärm 12-14". Mindre är svårt att arbeta med om det skall vara din primära dator till dagligt arbete.
* Vikt. Absolut max 1,5kg, mer är för tufft att bära på. Gärna mindre.
* i5 eller i7 processor med minst 4GB Ram, gärna mer. Jag har gjort några försök med i3:or, men de räcker helt enkelt inte till när man har många flikar igång i webbläsaren. Jupp, det är webbläsare som är överlägset mest CPU-krävande för vanliga användare...
* SSD. Det gör verkligen STOOOR skillnad i upplevd prestanda. 100 GB är mer än tillräckligt för en jobbdator - det är spel och filmer som tar plats. Jag kan tänka mig att hon vill ha med mycket film på längre resor, men i så fall kan man ha dem på en extern disk. Se upp för datorer som säger sig ha SSD, men som bara har 30GB disk och/eller en hybriddisk, de ger inte mycket bättre prestanda än en vanlig HD.
Här har du en bra Prisjakt-sökning för de parametrarna:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s174420898&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s174421251

Så vad finns det tillgängligt? För ett par månader såldes det ut en Vaio Pro 13 för under 5000 kr - världens kap, och jag köpte t.o.m. en till mig själv (även om den känns för ömtålig och har för dålig pekplatta för att jag skulle köpa den till kunder). Jag nämner det för att säga att det kan vara värt att hålla ögonen öppna efter kap...
* Toshiba Z30/930 är riktigt riktigt bra datorer. Många här på Sweclockers dissar dem för att de "bara" har 1366x768 skärmar, men det är faktiskt det bästa för "vanliga" användare. Alla program får lagom stor text, utan att behöva fippla med inställningar. Och skärmarna är matta, vilket är ett plus för en arbetsdator. VGA-kontakt är bra om man pluggar in sig i konferensrum. Byggkvaliteten är suverän, och den är underbart lätt samtidigt som den är hållbar. Z30 har nyare processorgeneration, och därför lite mer kräm och batterisnålare. Om hon kan lägga 8300 kr skulle jag inte tveka en sekund. Allas favorit på företaget jag pratade om. På bild ser den väldigt trist ut, men den är snyggare i verkligheten.
* På senare tid har Toshiban glidit upp i pris, så jag har blivit ombedd att hitta något billigare. De har nu några HP Probook 430 för två tusenlappar mindre. Solida byggen, med den bästa pekplattan i prisklassen. Användarna är väldigt nöjda, men jag misstänker att de är avundsjuka på kollegorna som har en tunnare och lättare dator.
* Thinkpad X240 glider precis in under 10' och är en helt underbar dator. En X230 var tills nyligen min arbetsdator och jag måste säga att jag var sjukt nöjd med den. Lite dyr, men om man vill åt den mindre storleken och den helt suveräna byggkvaliteten så kan det vara värt det. Och så har den ju pekpinnen - gillar man den så är det lätt värt pengarna!

Bägge har Win 7 eller Win 8 valbart till skillnad från de andra i listan, men jag måste säga att Win8 är bättre än Win7 med Start8 ($5) installerat, och jag var dels en stor skeptiker, och dels kör jag bägge två parallellt dagligen. Bägge kan man expandera minnet på om det skulle behövas i framtiden.

De här dissar jag
Asus UX32/31 ser vid första anblicken prisvärda ut, men vi har dåliga erfarenheter av dem. Pekplattorna är verkligen inte bra, datorerna är galet snygga, men byggkvaliteten är inget vidare. Vi har haft ett par irriterande DOA:or också, och en hel del blåskärmar relaterade till nätverkskortets drivrutiner. Och den där j-a VGA-adaptern glömmer de hela tiden.
Acer S7 har ett väldigt speciellt tangentbord med få knappar, som man kan bli galen på om man inte vet vad man ger sig in på.
De andra har jag inga personliga erfarenheter av, men de har inte fått topptestresultat, och de har heller inte Win7.

[Edit: lade till Thinkpad X240.]

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Wall of text

Tack som fan för tipset!