Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem

låste upp voltage control, tittade hur mkt jag kan dra upp den..

kan få +75 på den

Permalänk
Medlem

Nu ligger jag på +100 core clock och det ser ut såhär när ja kör heaven

http://imageshack.com/a/img844/6602/6w81.jpg

Du är bra på siffror ser de bra ut ^^
Tror jag stannar där, skulle de krasha lr visa sig vara nå ostabilitet höjjer ja mv?
Ska köra lite memory clock ikväll jobb nu

Permalänk
Medlem

Hann med en sista innan ja drog på +100 core clock inte rört volten
kan kännas lite som artifacts vid draken när den snurrar runt honom men vet inte..

http://imageshack.com/a/img834/4931/tj8hl.jpg

sådär fick ja score iaf

Permalänk
Medlem

Meesh:

+100 på core clock är helt ok resultat. Utan att pillat på volten!

Dina temps ser faktiskt sinnessjukt bra ut.

Du kan alltså öka volten med hela +75?

Kolla upp vad du kör för volt just nu. Antingen med GPU-Z eller HWinfo, går i Afterburner också men du får låsa upp med "Unlock voltage monitoring" sedan gå in på Monitor fliken och sätta på där också. Volten sjunker, eller varierar förmodligen lite, under load. (Gör det för mig iaf)

Det med artifacts runt draken är nog inga artifacts. Tycker alla mina Heaven runs såg lite skumma ut, dock såg de alltid likadana ut. Lite flimmer på vissa ställen, inget fel på pixlar eller liknande. Har aldrig sett några fel i spel heller.

DayZ är kanske inte så krävande (har faktiskt ingen aning, skulle kollat upp det) så det är förmodligen inte så bra att testa klocks med.

Kolla även upp hur mycket MHz du fick på ditt kort efter du plussade med +100 i Afterburner.

Du körde med fläktkurvan jag rekommenderade? (100%> 67, 95%> 63, 75%> 55)

Du har två alternativ; antingen öka volten men hålla koll på temps, för att nå lite högre core clock.

Eller, du nöjer dig och låter bli volten, börjar med memory klock. Kolla dock upp vilken frekvens du kör core clock på, gå inte efter + värdet i Afterburner.

Om du börjar med memory klock utan testat om din core clock är stabil, blir det bara frustrerande sedan eftersom du kommer tro memory klock krashar.

Ett tredje alternativ hade varit att flasha BIOS, låsa upp volten med mjukvara och sedan gå för en extremklock.

Eftersom dina temps är runt <60 grader och du kan öka volten rätt bra i Afterburner kan du förmodligen få högre klock än +100 i Afterburner (vet inte vilken MHz det blir) Sen om det är värt det kan jag inte svara på. Kanske spara det tills du verkligen behöver prestandan. De ändringarna du har gjort nu sänker inte livstiden på ditt kort, snarare tvärtom, eftersom du har gjort en custom fan curve som håller ditt kort svalare än med stock fan settings.

En till fråga; har du gjort så Afterburner startas med windows? Mina klocks fungerar fortfarande utan Afterburner från uppstart - MEN, min fan curve går tillbaka till stock. Så jag har kryssat i "Apply overclocking at startup" och "Start with windows" samt "Start minimized"...de två sista ikryssningarna är i Options medan den första är längst ner till vänster, en grön lampa som ska lysa.

Kan vara så att din custom fan curve fungerar med Afterburner avstängt. Gör inte det för mig dock.

EDIT: Glömde fråga om power limit %, men såg att du ökat den från 100% till 110%, det är lugnt. Såg även att du länkat statistik där det stod "Max power 77%" så det är tillräckligt för nu.

"Max gpu usage 98%
Max core clock 1084"

Sedan +100 Mhz (blir förmodligen inte exakt +100) över det, kolla upp vilken MHz du har på core clock som max under load med din klock som sagt.

Ingen koll på ditt kort, men på mitt blir +100 i Afterburner 1203 MHz> 1306.5 MHz, tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Meesh:

+100 på core clock är helt ok resultat. Utan att pillat på volten!

Dina temps ser faktiskt sinnessjukt bra ut.

Du kan alltså öka volten med hela +75?

Kolla upp vad du kör för volt just nu. Antingen med GPU-Z eller HWinfo, går i Afterburner också men du får låsa upp med "Unlock voltage monitoring" sedan gå in på Monitor fliken och sätta på där också. Volten sjunker, eller varierar förmodligen lite, under load. (Gör det för mig iaf)

Det med artifacts runt draken är nog inga artifacts. Tycker alla mina Heaven runs såg lite skumma ut, dock såg de alltid likadana ut. Lite flimmer på vissa ställen, inget fel på pixlar eller liknande. Har aldrig sett några fel i spel heller.

DayZ är kanske inte så krävande (har faktiskt ingen aning, skulle kollat upp det) så det är förmodligen inte så bra att testa klocks med.

Kolla även upp hur mycket MHz du fick på ditt kort efter du plussade med +100 i Afterburner.

Du körde med fläktkurvan jag rekommenderade? (100%> 67, 95%> 63, 75%> 55)

Du har två alternativ; antingen öka volten men hålla koll på temps, för att nå lite högre core clock.

Eller, du nöjer dig och låter bli volten, börjar med memory klock. Kolla dock upp vilken frekvens du kör core clock på, gå inte efter + värdet i Afterburner.

Om du börjar med memory klock utan testat om din core clock är stabil, blir det bara frustrerande sedan eftersom du kommer tro memory klock krashar.

Ett tredje alternativ hade varit att flasha BIOS, låsa upp volten med mjukvara och sedan gå för en extremklock.

Eftersom dina temps är runt <60 grader och du kan öka volten rätt bra i Afterburner kan du förmodligen få högre klock än +100 i Afterburner (vet inte vilken MHz det blir) Sen om det är värt det kan jag inte svara på. Kanske spara det tills du verkligen behöver prestandan. De ändringarna du har gjort nu sänker inte livstiden på ditt kort, snarare tvärtom, eftersom du har gjort en custom fan curve som håller ditt kort svalare än med stock fan settings.

En till fråga; har du gjort så Afterburner startas med windows? Mina klocks fungerar fortfarande utan Afterburner från uppstart - MEN, min fan curve går tillbaka till stock. Så jag har kryssat i "Apply overclocking at startup" och "Start with windows" samt "Start minimized"...de två sista ikryssningarna är i Options medan den första är längst ner till vänster, en grön lampa som ska lysa.

Kan vara så att din custom fan curve fungerar med Afterburner avstängt. Gör inte det för mig dock.

EDIT: Glömde fråga om power limit %, men såg att du ökat den från 100% till 110%, det är lugnt. Såg även att du länkat statistik där det stod "Max power 77%" så det är tillräckligt för nu.

"Max gpu usage 98%
Max core clock 1084"

Sedan +100 Mhz (blir förmodligen inte exakt +100) över det, kolla upp vilken MHz du har på core clock som max under load med din klock som sagt.

Ingen koll på ditt kort, men på mitt blir +100 i Afterburner 1203 MHz> 1306.5 MHz, tror jag

Ja det gick och dra upp den till 75+ skumt? Kan de bero på att mitt kort är overclocked redan från start eller?
Om jag ska se vilken volt jag ligger på nu i GPU Z vart står det ? ska jag kolla samtidigt som jag spelar eller idle?
Jag ska kolla hur mkt MHZ jag plussade när jag kommer hem senare
Jag körde med fläktkurvan du visade på bilden
Jag kommer säkert bli sugen nån gång i framtiden men jag nöjjer mig på 100+ och börjar med memory clock tror ja..
Ska kolla min core clock memory när ja kommer hem med

Märkte de där att när man startar datorn så går det inte igång ska fixa det också, auto start osv..

ska fixa när jag kommer hem runt 8 skriver då var inne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

Ja det gick och dra upp den till 75+ skumt? Kan de bero på att mitt kort är overclocked redan från start eller?
Om jag ska se vilken volt jag ligger på nu i GPU Z vart står det ? ska jag kolla samtidigt som jag spelar eller idle?
Jag ska kolla hur mkt MHZ jag plussade när jag kommer hem senare
Jag körde med fläktkurvan du visade på bilden
Jag kommer säkert bli sugen nån gång i framtiden men jag nöjjer mig på 100+ och börjar med memory clock tror ja..
Ska kolla min core clock memory när ja kommer hem med

Märkte de där att när man startar datorn så går det inte igång ska fixa det också, auto start osv..

ska fixa när jag kommer hem runt 8 skriver då var inne!

Volten kan du kolla i Afterburner om du kryssar i "Unlock voltage monitoring" sedan sätter du på det i monitor-fliken, så ska det visas som en graph.

annars kan du titta här:
http://i.imgur.com/pwTuuMk.jpg

det är GPU-Z och hwinfo.

annars kan du sätta på logging i GPU-Z och spela lite, sen kan du kolla .txt filen du får. då tittar du "VDDC [V]" såhär: http://i.imgur.com/tmDOYsS.jpg

jag har dock läst att GPU-Z kan vara buggad och max visa 1.200v. Kolla i MSI Afterburner är mitt tips, borde vara accurate.

Kolla din max core clock och mem clock i "sensors" fliken istället: http://i.imgur.com/Ezdm4hc.jpg
(mina klockas ner under idle, gör dina det med så kolla vad max var under full load)
detta finns i MSI Afterburner också, om du har kryssat i "Current core clock" saken.

--------------------------

Min core volt hoppar upp och ner under full load. Är förmodligen någon LLC feature, om någon vet vad fan det är är det bra skriva.

Jag har dock ingen nytta av att stänga av det (tror jag) pga kör ej på max volt ändå (blir för varmt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Volten kan du kolla i Afterburner om du kryssar i "Unlock voltage monitoring" sedan sätter du på det i monitor-fliken, så ska det visas som en graph.

annars kan du titta här:
http://i.imgur.com/pwTuuMk.jpg

det är GPU-Z och hwinfo.

annars kan du sätta på logging i GPU-Z och spela lite, sen kan du kolla .txt filen du får. då tittar du "VDDC [V]" såhär: http://i.imgur.com/tmDOYsS.jpg

jag har dock läst att GPU-Z kan vara buggad och max visa 1.200v. Kolla i MSI Afterburner är mitt tips, borde vara accurate.

Kolla din max core clock och mem clock i "sensors" fliken istället: http://i.imgur.com/Ezdm4hc.jpg
(mina klockas ner under idle, gör dina det med så kolla vad max var under full load)
detta finns i MSI Afterburner också, om du har kryssat i "Current core clock" saken.

--------------------------

Min core volt hoppar upp och ner under full load. Är förmodligen någon LLC feature, om någon vet vad fan det är är det bra skriva.

Jag har dock ingen nytta av att stänga av det (tror jag) pga kör ej på max volt ändå (blir för varmt)

Har inte det med Gpu2boost att göra? vill du ha en stabil vcore, tror jag att du måste flasha om till skyn3t antar jag. Kanske Tobias kan bekräfta det!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

om du kollar denna länk så ser man väl vad jag hade i clock på max load? med +100 core
http://imagizer.imageshack.us/a/img844/6602/6w81.jpg
har ju plussat 100 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

om du kollar denna länk så ser man väl vad jag hade i clock på max load? med +100 core
http://imagizer.imageshack.us/a/img844/6602/6w81.jpg
har ju plussat 100 mhz

yep du har gått från 1084 till 1184.5 MHz. ibland hamnar man på en lite högre eller lite lägre frekvens, beroende på vad man +'ar i Afterburner. T.ex om du ökar från +100 i Afterburner till t.ex +110, så kanske du fortfarande är kvar på 1184.5 MHz! Har du kollat så nästa hack, borde vara strax under eller över 1200 MHz inte är stabilt? Vad blir din frekvens MHz i GPU-Z sensor taben med +120 i Afterburner (som du krashar på)

tjobbo: har ingen aning. skulle också vilja veta. tror det är normalt dock. att volten flyger upp och ner lite under load.
ska f.ö flasha om BIOS snart ska se om det hjälper något. har dock ökat min volt utan det samt använder jag aldrig upp till 100% i power limit % under load ändå,,, så jag vet inte om öka slidern från 111% (nuvarande) till 150% kommer hjälpa något. köra utan boost technology'n kanske kommer ge bättre stabilitet dock, får se.

Permalänk
Medlem

Vixo har du skype lr liknande lust och snacka?

Permalänk
Medlem

jag ligger på 1,125 volt enligt gpu z när ja kör +100 core heaven

Permalänk
Medlem

När jag lägger mig på 120+ core får jag 1204 core clock(MHZ)
100+ core var 1185 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

När jag lägger mig på 120+ core får jag 1204 core clock(MHZ)
100+ core var 1185 MHZ

Om din volt ligger på 1.125v under load och du kan +75 mV i Afterburner blir det 1.200v. Tror din volt hoppar lite upp och ner under load, som min, eller? Står i första inlägget att oupplåst BIOS kan man nå 1.212v (som jag kan) eller 1.187v. Beroende på kort. Så något av dem är det förmodligen.

Om 1185 MHz är stabil med orörd volt, men 1204 MHz inte är stabil. Kör på 1185 MHz då. Testa bara så den verkligen är stabil innan du hoppar på memory klock. Tycker det är onödigt att du höjer volten för att komma högre, pga din dator verkar inte behöva mer prestanda ändå (posten du skev efter spelat DayZ) Höjer du volten kommer du få högre temperaturer men du kan klocka core clock lite mer. Jag vet inte hur ditt kort är, men med dina temperaturer så borde det inte vara några probs att kötta på +75 i Afterburner på volten, vilket borde ge dig antingen 1.212 eller 1.187v (baserat på guiden)

Höjer jag volten med 0.1v (från 1.200> 1.300) får jag ungefär 5-8 grader mer värme

Du hade kunnat dra på max voltage och klicka apply, sedan kollat i GPU-Z vad din volt hamnar på, eller i montorfliken i Afterburner.

Tycker dock du ska nöja dig med +100 i Afterburner (1185 MHz) och låta volten vara låst. Spara det till du verkligen behöver prestandan. Låter du det vara så har du inte försämrad livslängden på ditt kort ett piss,

När du sedan väl behöver prestandan kan du låsa upp volten och köra +75, kanske t.o.m högre om dina temperaturer är i shack,,,då behöver du flasha BIOS och skaffa mjukvara för överskrida den gränsen,,,allt står på förstasidan.

Det med volten kan också vara så att den sjunker under idle, även om du har +'at i Afterburner.

Har jag min voltage slider på Afterburner på "Auto" sjunker min till 0.800v under idle. Har jag den satt static på 1.250 (t.ex) är den där hela tiden, förutom under load, där hoppar den upp och ner lite.

Att du kan +75 på volten i Afterburner är förmodligen inga problem att göra. Nvidia stödjer ju Afterburner och de har ju låst det annars upp till 1.212/1.187v...för att överskrida den gränsen behövs ju flasha BIOS eller annan mjukvara som är ganska avancerad.

Vet inte vad rekommendationerna är för ditt kort, men +75 i Afterburner på voltage borde inte vara några problem, från 1.125 till typ 1.200v

Börjar bli snurrig nu...gör som du vill. Jag tror inte att öka med +75 i Afterburner kommer vara några problem, bara att läsa på om ditt kort!

Jag kan som sagt bara öka min volt med +12 i Afterburner om jag låser upp det där endast. Så +75 låter ganska högt för mig, men om din volt är 1.125 så är den lägre än min stock volt, så.

Permalänk
Medlem

Jag nöjer mig på detta :):) kan ja skippa memory clock helt ?

Permalänk
Medlem

och om jag skulle märka lite strul i grafiken kan jag höjja volt bara 10mv lr nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

och om jag skulle märka lite strul i grafiken kan jag höjja volt bara 10mv lr nåt?

Memory kan du öka. Ger inte lika mycket prestanda dock.

Spela som satan och se om +100 (1285 MHz för dig) är stabilt, utan att röra volten, eller memory klock.

Sedan kan du börja öka memory klock, ta +50 i taget eller nåt, upp till +300 (typ, borde vara stabilt) sedan kan du öka med lite tätare frekvenser.

Om inte 1285 MHz är stabilt (innan du rör memory klock) kan du antingen låsa upp din 'Voltage Control' i Afterburner och öka med +10 (eller vad det lägsta är) så borde det fixa stabiliten. Du har väl kört en jävla massa Heaven runs med 1285 MHz nu?

Som sagt borde inte det vara några problem, att öka volten till MAX-värdet, med stock BIOS och utan någon volt-mod (mjukvara alltså), med Afterburner. Det ska inte gå att övervolta kortet i Afterburner, som medför höga temps och kan sabba kortet...

Bara att börja läsa på om ditt kort vad folk kör med för volt, tror de flesta som klockar maxar volten som går i Afterburner (med stock bios och ingen volt mod mjukvara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Memory kan du öka. Ger inte lika mycket prestanda dock.

Spela som satan och se om +100 (1285 MHz för dig) är stabilt, utan att röra volten, eller memory klock.

Sedan kan du börja öka memory klock, ta +50 i taget eller nåt, upp till +300 (typ, borde vara stabilt) sedan kan du öka med lite tätare frekvenser.

Om inte 1285 MHz är stabilt (innan du rör memory klock) kan du antingen låsa upp din 'Voltage Control' i Afterburner och öka med +10 (eller vad det lägsta är) så borde det fixa stabiliten. Du har väl kört en jävla massa Heaven runs med 1285 MHz nu?

Som sagt borde inte det vara några problem, att öka volten till MAX-värdet, med stock BIOS och utan någon volt-mod (mjukvara alltså), med Afterburner. Det ska inte gå att övervolta kortet i Afterburner, som medför höga temps och kan sabba kortet...

Bara att börja läsa på om ditt kort vad folk kör med för volt, tror de flesta som klockar maxar volten som går i Afterburner (med stock bios och ingen volt mod mjukvara).

Ja spelar sönder flyter en så länge..
Men jag känner att jag behöver inte mer prestanda nånstans... Kan ja bara lägga ner de som det är nu och skippa memory clock delen eftersom den knappt gör nån skillnad?
Sedan kanske komma tillbaka om några månader lr nåt om ja vill kötta upp de

EDIT: Jag har en sandy bridge överklockad på 4,5 ghz atm, är de ok eller ska man uppgradera sig? alltså en i7 2700k @4,5ghz

Permalänk
Medlem

sjukt jobbigt att dayz är så dåligt optimerat..

gpu usage 30-40 % man blir galen läser runt på forum och sjukt många har problem..
snackar om cpu bottlenecks och dålig optimisation osv oavsett vilket kort man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

sjukt jobbigt att dayz är så dåligt optimerat..

gpu usage 30-40 % man blir galen läser runt på forum och sjukt många har problem..
snackar om cpu bottlenecks och dålig optimisation osv oavsett vilket kort man har.

Det är bara att vänja sig, DayZ kommer aldrig flyta bra förens de skriver en ny motor:) Små prestanda skillnader har de fått ut, men det kommer aldrig bli bra på samma spelmotor.

Det roliga i det hela är att min laptop klarar det ungefär lika bra som min spel dator, även ifall den säckar ihop lite mer i tex Cherno.(25-30 vs 30+). Båda två i Sign

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Hej! Efter att ha smygläst den här tråden nån vecka känner jag att det är dags att jag delar med mig av mina resultat!

Sitter på ett Gigabyte GTX 780 Ghz ed. som jag pillat lite med under några dagar nu... Kommer från en lång historia av AMD kort, sist ett Asus HD7970, så tänkte jag att det var dags att testa nåt nytt. Efter att ha tröttnat på buggigt GPU Boost 2 ganska snabbt har jag flashat bios och har hittills fått det stabilt på 1228mhz@1,212v. Minnet däremot kommer jag inte så långt med, har landat på 6300 (eller 3150/1575 beroende på hur man vill se det...). Har inte velat öka volten mer på luftkylning men har beställt vattenblock så ska se vad jag hamnar på när jag fått in kortet i min vattenloop.

Har dock några frågetecken som jag gärna skulle vilja reda ut! Först och främst är det nåt skumt med mitt Valley bechmark. Kortet är superstabilt på 1228mhz i flera timmar i Heaven, BF4 och Crysis 3 (och allt annat jag testat hittills) men får artifacts i Valley redan på stock settings. Skumt? Det kraschar dock inte eller nåt men det känns ändå som att nåt inte stämmer? Någon som har liknande erfarenheter? Även GW2 krånglar redan på stock settings vilket jag inte heller fattar? Är det relaterat tror ni?

För det andra så undrar jag om ökad vcore ger mer spelrum även för minnesfrekvenser? På mitt förra AMD kort hade jag en separat memory voltage som jag kunde pilla med men det finns inte nu.

Jag har inte heller lyckats hitta nåt program som låter mig se vrm temps vilket jag kunde på mitt förra kort, eftersom det verkar kunna vara ett problem så vore det ju bra att ha koll på. Antar dock att det inte blir ett problem med vattenskylning?

Sist men inte minst så har jag lite då och då problem med att drivrutinerna kraschar i konstiga sammanhang, "Display drivers stopped responding and has recovered". Har dock inte lyckats se något samband mellan det och överklockningen av kortet så jag vet inte om det är relaterat eller bara buggiga drivers från nvidia?

Massa frågor inser jag men tänker att det kanske är fler som har samma problem? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Är det någon som sitter på ett 780 ti (referens eller annat) med custom vattenkylning och kan berätta hur det klockar?

Hur står sig 780 ti mot en 290x Lightning?

Funderar just nu på ett 290x eftersom det har 4gb vRam, kommer 3gb räcka länge?

MVH

Permalänk
Skrivet av Orlaw:

Är det någon som sitter på ett 780 ti (referens eller annat) med custom vattenkylning och kan berätta hur det klockar?

Hur står sig 780 ti mot en 290x Lightning?

Funderar just nu på ett 290x eftersom det har 4gb vRam, kommer 3gb räcka länge?

MVH

Vänte lite på 780 ti 6gb är mitt tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Hej! Efter att ha smygläst den här tråden nån vecka känner jag att det är dags att jag delar med mig av mina resultat!

Sitter på ett Gigabyte GTX 780 Ghz ed. som jag pillat lite med under några dagar nu... Kommer från en lång historia av AMD kort, sist ett Asus HD7970, så tänkte jag att det var dags att testa nåt nytt. Efter att ha tröttnat på buggigt GPU Boost 2 ganska snabbt har jag flashat bios och har hittills fått det stabilt på 1228mhz@1,212v. Minnet däremot kommer jag inte så långt med, har landat på 6300 (eller 3150/1575 beroende på hur man vill se det...). Har inte velat öka volten mer på luftkylning men har beställt vattenblock så ska se vad jag hamnar på när jag fått in kortet i min vattenloop.

Har dock några frågetecken som jag gärna skulle vilja reda ut! Först och främst är det nåt skumt med mitt Valley bechmark. Kortet är superstabilt på 1228mhz i flera timmar i Heaven, BF4 och Crysis 3 (och allt annat jag testat hittills) men får artifacts i Valley redan på stock settings. Skumt? Det kraschar dock inte eller nåt men det känns ändå som att nåt inte stämmer? Någon som har liknande erfarenheter? Även GW2 krånglar redan på stock settings vilket jag inte heller fattar? Är det relaterat tror ni?

För det andra så undrar jag om ökad vcore ger mer spelrum även för minnesfrekvenser? På mitt förra AMD kort hade jag en separat memory voltage som jag kunde pilla med men det finns inte nu.

Jag har inte heller lyckats hitta nåt program som låter mig se vrm temps vilket jag kunde på mitt förra kort, eftersom det verkar kunna vara ett problem så vore det ju bra att ha koll på. Antar dock att det inte blir ett problem med vattenskylning?

Sist men inte minst så har jag lite då och då problem med att drivrutinerna kraschar i konstiga sammanhang, "Display drivers stopped responding and has recovered". Har dock inte lyckats se något samband mellan det och överklockningen av kortet så jag vet inte om det är relaterat eller bara buggiga drivers från nvidia?

Massa frågor inser jag men tänker att det kanske är fler som har samma problem? Tacksam för svar!

Problemet med artifacts i Valley beror med all sannolikhet på drivrutinerna till grafikkortet.

Har efter en del laborerande kommit fram till att 337.88 whql ALLTID ger artifacts i heaven. Om man "backpeddlar" till exempelvis 335.23 har man inte längre dessa problem i just Valley.

Du kan inte se temperaturerna på VRM, då de saknar sensorer på dessa kort. Börjar temperaturerna på GPUn överstiga 80 grader, kan du ju ta det som en "hint" att VRM börjar bli på tok för varm.
Skulle själv aldrig gå över 1.212v och 78-79 grader mitt kort.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Vänte lite på 780 ti 6gb är mitt tips!

Skickades från m.sweclockers.com

När kommer det? Har dom ens visat upp något/sagt något? Ett titan black är ju ett TI med 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Är det någon som sitter på ett 780 ti (referens eller annat) med custom vattenkylning och kan berätta hur det klockar?

Hur står sig 780 ti mot en 290x Lightning?

Funderar just nu på ett 290x eftersom det har 4gb vRam, kommer 3gb räcka länge?

MVH

Ett 780Ti referens överklockat slår ett överklockat 290x lightning. Ja 3GB räcker gott.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Hur mycket påverkar drivrutinerna överklockningsstabilitet?

Drog hem och installerade 337.90 (från: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1302382-nvidia-g... någon kinesisk specialskit) (innan 337.50). Finns en där mellan (som är nyare än 337.50 men äldre än 337.90) fast jag krashade i BF4 med den (kan ha varit slump) samt har läst mycket negativt om den.

Har iallafall flashat mitt BIOS nu och det var skitsimpelt, var inga problem. Efter omstart installerade datorn tillbaks drivrutinerna automatiskt, sedan omstart och nytt BIOS med temp limit 111%> 150% samt boost avstängt.

Har ej börjat klocka ännu men hoppas komma högre än 1345.6 MHz på core clock, som var max innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Hur mycket påverkar drivrutinerna överklockningsstabilitet?

Drog hem och installerade 337.90 (från: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1302382-nvidia-g... någon kinesisk specialskit) (innan 337.50). Finns en där mellan (som är nyare än 337.50 men äldre än 337.90) fast jag krashade i BF4 med den (kan ha varit slump) samt har läst mycket negativt om den.

Har iallafall flashat mitt BIOS nu och det var skitsimpelt, var inga problem. Efter omstart installerade datorn tillbaks drivrutinerna automatiskt, sedan omstart och nytt BIOS med temp limit 111%> 150% samt boost avstängt.

Har ej börjat klocka ännu men hoppas komma högre än 1345.6 MHz på core clock, som var max innan.

Vet inte vad du har för kort, men 1350mhz på ett 780 iaf låter ganska orimligt högt, speciellt på stock bios. Man kan säkert få det att "peaka" på 1350, men inte att det håller den frekvensen någon längre tid.
Ett tips är att ha Afterburner igång, när man tex. spelar, och låter det logga till en fil, som man sedan kan studera.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Avstängd

EVGA 780 Ti sc acx kan man öka volten till +75mv stock
Och tittar man i bios ser man att volten är dynamisk i boost upp till 1.20.
Går att låsa upp till 1.212v med div program

Jag ordnade ett eget bios där jag tog bort boost och satte en clock på 1202mhz och ändrade power limiten till 290w default
Inte ökat volten någonting, utan den använder max 1.20v

Ändrar jag dock memoery clock så blir det ganska snart instabilt. Ger knappt ingenting iaf.

Iom att jag inte rört volten blir det inte så varmt heller, utan kortet håller sig runt 70-72c med 70% fläkthastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Vet inte vad du har för kort, men 1350mhz på ett 780 iaf låter ganska orimligt högt, speciellt på stock bios. Man kan säkert få det att "peaka" på 1350, men inte att det håller den frekvensen någon längre tid.
Ett tips är att ha Afterburner igång, när man tex. spelar, och låter det logga till en fil, som man sedan kan studera.

Har MSI GTX 770 OC Gaming. Stock core MHz ligger på ~1200. Fick upp till 1293 MHz utan låsa upp volten eller ändra BIOS. Låste sedan upp volten och kom upp till 1358.7 MHz med 1.300v,,,dock 84 grader som varmast låg runt 80,,,spelade ca 23 timmar (i sträck) BF4 utan problem, sedan fick jag en BSOD116...så jag har sänkt lite.

Har nu flashat BIOS och kör 1371.8 MHz med 1.288v. Tror inte det är stabilt dock, spelat felfritt i 2 timmar bara. Temps ligger faktiskt bara på strax under 70 grader...detta är nog för jag har cappat min fps till 144 och på vissa maps behöver inte kortet jobba fullt.

Jag ökade även power limit % från 111% till 150% jag tror att stock power limit på mitt kort är typ 150-200w power limit på 100%, med detta BIOS ska 150% vara 450w. Ska vara ärlig, har ingen aning vad power limit % och TDP grejorna är, guiden säger dock att ju högre power limit desto bättre. (?)

Tycker 1200 MHz> 1371.8 MHz är jävligt bra så jag är nöjd, kommer nog sänka till 1358.5 MHz dock för lite lägre temps.

Hoppas också detta BIOS kommer hjälpa mig höja memory clock ännu mer.

Permalänk
Medlem

vixo, läste runt lite om mitt kort och fick reda på att har man ett asus motherboard ( som jag ) och mitt kort ( asus gtx 780 ti oc ) så kan man överklocka mer en normalt.. kanske var därför ja kunde dra upp 75+ på min slider? nånting som inte står på boxen tydligen men det är supported

btw, om man vet att man ligger stabilt på +100 core clock, kan man sänka till 0 när som helst om man känner för det och upp till 100 igen osv? om ja vill dra en test run i heaven med 0 + sedan en med 100+ lr måste man börja om processen med 20 i taget
i know im noob, dont judge me ^^