Antec förbereder Performance One P380

Permalänk
Melding Plague

Antec förbereder Performance One P380

Efter nästan fyra års uppehåll har det blivit dags för en uppföljare till Antecs storsäljare P280. Med Performance One P380 skiftas fokus mot vattenkylning och mer påkostade materialval.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

229 euro, låter inte det lite väl högt?
En uppföljare till P280 borde rimligtvis ha ett liknande pris som den.

Permalänk
Medlem

Prislappen är ju en total katastrof... Tidigare modeller har ju legat mellan 900~1500:- bortsett från P190\P193 som var en bjässe utan dess like.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Verkar som de tänkt till lite i alla fall, äntligen ett chassi utan 5,25" platser för ingen använder optisk läsare idag ändå, tar bara massa plats! Även platsen för USB mm var genial och snygg, bra tänkt!

Men sen gick något fel..

Citat:

skivor av 6 mm-tjock aluminium på både framsidan och toppen

Jag undrar bara varför? Det bidrar inte till något mer än högre pris... och ja, just priset är vad som gör det här till ett väldigt oattraktivt chassi

Permalänk
Medlem

Tycker det ser riktigt bra ut.
Personligen har jag aldrig brytt mig om prislapp på chassi då det är något som inte byts ut så himla ofta om man är nöjd.

Hade jag inte varit riktigt nöjd me chassit jag har nu hade faktiskt denna varit något att lägga ett getöga på.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Som ett tidigare inlägg nämnde är det ju 6mm aluminiumskivor som drar upp priset en smula. Tycker förvisso inte det är så fasligt blodigt med ett chassi för 2000kr. Å andra sidan så är jag väl kanske lite skadad med tanke på att jag bara har ägt Lian-Li chassin i hela mitt liv, samt på senare tid suttit och funderat på ett Caselab chassi. Har alltid varit lite svag för en mer rundad design i stil med power mac G5 chassit och Lian li PC-V1000 serien, så det här tillskottet ifrån Antec är ett välkommet tillskott i mina ögon. Dessutom ser jag att det även kommer att finnas i silver, vilket är ett ytterligare plus i min bok.

Permalänk
Entusiast

Sjukt snyggt men en lite för blodig prislapp. De får inte ha klantat sig med något annat om de ska ha så mycket pengar för chassit. Jag hade hellre sett att de tog en tunn aluminiumplåt för att dra ner vikt och kostnad men behöll designen. Får se vad de hittar på längre fram.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på mitt gamla P182 och kan ärligt talat inte komma på en anledning att byta ut det, väldigt stabil konstruktion. Enda grejen skulle väl vara avsaknaden av USB3 i fronten men det kan jag leva utan.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag vart verkligen missnöjd med mitt P280 när det införskaffades, men jag tror att jag ger Antec en chans till faktiskt. Det här ser riktigt lovande ut, och sen så byter man ju (förhoppningsvis) inte chassi så ofta, så dom får gärna kosta lite extra om dom klarar av att leverera lite extra så klart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Alltid gillat P serien haft alla chassin o detta blir väl ett måste också antar ja..

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Coolt med pumparna? i fläktarna till vattenkylningen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Synd att de skippat 5.25" enheterna, jag använder en fysisk fläktkontroll där. Även den optiska läsaren används till vänner och släktingar som behöver bränna skiva. Såg ut som ett väldigt fint chassi annars, det gör stor skillnad när det finns en vägg som förhindrar att ljudet sprids rakt ut.

Skrivet av Zpiritual:

Sitter fortfarande på mitt gamla P182 och kan ärligt talat inte komma på en anledning att byta ut det, väldigt stabil konstruktion. Enda grejen skulle väl vara avsaknaden av USB3 i fronten men det kan jag leva utan.

Det är det bästa chassit jag någonsin ägt, men var tvungen att ge upp det för det började falla ihop, en del efter den andra.

Förresten så kan du skaffa USB3.0 enheter, skriv till europe.rma@antec.com och be dem skicka den lilla konsolen med ljud/usb/firewire. Det kostar 33€ inkl frakt.

Permalänk
Medlem

Antec design är så.. tidigt 2000-tal.
De måste förändra sig mer och tänka nytt

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag undrar bara varför? Det bidrar inte till något mer än högre pris... och ja, just priset är vad som gör det här till ett väldigt oattraktivt chassi

Jag håller till stor del med: 6mm alu känns som overkill och gör mer skada på priset än nytta för utseendet och exklusiviteten...
Dessutom tycker jag designen inte riktigt håller: Den där aluböjen flyter inte riktigt ihop med resten av chassit när alla plåtar är på plats tycker jag. Blir lite "tacky addon" på sätt och vis...
Sen att ta bort 5.25 platserna men ändå ha kvar den bakom aluväggen känns väl inte som den mest effektiva lösningen. Borde gått att göra en mer effektiv lösning? Att enbart kunna klämma in 4 SSD:er där känns nästan lite tunt. Kanske är en bra plats för en reservoar också i och för sig?

Frontlösningen ser lite udda ut: Ser jag fel eller är insuget i fronten begränsat till ungefär undre halvan av chassit? Såvitt jag kan se så är det solitt material framför översta hårddiskburen (och uppåt) så den får väl inte in nån friskluft direkt mot sig?

Jag misstänker även att den där restriktiva öppningen i taket kommer begränsa prestandan av takfläktarna en hel del. Det är knappast ingen slump att Silverstone öppnar upp sina takgaller mer och mer på sina modeller med utblås uppåt..

Antec försöker förnya sig, vilket är helt nödvändigt, men jag undrar om de kommer lyckas...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Antecs designers borde bytas ut.. så förlegat chassi och priset är på tok för högt även om det är aluminum i fronten.
Att ens behålla 5.25" vaggan invändigt är minst sagt konstigt.. de borde ta en titt på nzxt senaste för inspiration.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Avstängd

Äntligen ett chassi med tjock aluminium och minimalt med sketen plast!
Så då har man 2st chassin som man väntar på...detta och Silverstone FT05 som åxå antagligen kommer ha supertjock aluminium och minimalt med sketen plast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Äntligen ett chassi med tjock aluminium och minimalt med sketen plast!
Så då har man 2st chassin som man väntar på...detta och Silverstone FT05 som åxå antagligen kommer ha supertjock aluminium och minimalt med sketen plast!

Lian Li har ju även visat upp nya PC-V1000L på Computex. Denna är ju till skillnad från ovan nämnda chassin helt i aluminium. Den visas upp på följande youtubeklipp sådär 4 minuter in.

Permalänk
Avstängd

Dom kanske borde göra en P180 och P280 men med den förbättrade stommen som används i P380?

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="DeepBlue;14651855"]Lian Li har ju även visat upp nya PC-V1000L på Computex. Denna är ju till skillnad från ovan nämnda chassin helt i aluminium. Den visas upp på följande youtubeklipp sådär 4 minuter in.

Ja Lian Li gör mycket snygga chassin, men personligen vill jag helst ha en metall stomme för att det gör chassit stabilare och tjock aluminium front/tak ..Lian brukar ju inte köra med så tjock aluminium..men å andra sidan andas Lian kvalitè ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Ja Lian Li gör mycket snygga chassin, men personligen vill jag helst ha en metall stomme för att det gör chassit stabilare och tjock aluminium front/tak ..Lian brukar ju inte köra med så tjock aluminium..men å andra sidan andas Lian kvalitè ändå!

Ja, jag har hört samma sak angående tjockleken på aluminiumet som Lian-Li snålar med nuförtiden. Annat var det förr på de gamla modellerna, det var tjockt och gediget så det förslog!

Får se vad recensionerna säger angående tjockleken när de lanserar chassit, annars lutar det nog åt fördel för Antec !

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant även om prislappen är lite väl premium.
3x120mm i front står det men ser bara två fläktplatser där, hoppas det är för det är en prototyp och den tredje fläkten inte täcks helt.
Igen fläktkontroller på detta chassit heller när man plockat bort 5.25 platserna, kom igen.

Permalänk

Bra reportage, men Jesus va speedad Jonas är i början av klippet...
Min gissning är att det är minst 5 koppar kaffe som ligger bakom...
Starka....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Jag gillar den. Kan vara ett alternativ när det är dags att byta ut den nuvarande burken.

Tjockt är bra, förmodligen tyst och skönt, som det ska vara. Transformers-inspirerade chassin med fjorton fläktar, mängder med galler och skakiga plåtar är inget för oss livsnjutare.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz