Corsair avtäcker Carbide Air 240

Permalänk
Melding Plague

Corsair avtäcker Carbide Air 240

Amerikanska Corsair krymper det populära kubchassit Carbide Air 540 under årets Computex och ställer in siktet på trångbodda entusiaster med lillebror Carbide Air 240 för Micro ATX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och nätdelen drar in luft från sidan, perfect!
Jävlar vad jag vill ha, men 1100kr svider.

Visa signatur

[i5 4690K] [R9 270x 2GB] [8GB DDR3]

Permalänk
Skrivet av aMondia:

Och nätdelen drar in luft från sidan, perfect!
Jävlar vad jag vill ha, men 1100kr svider.

1100kr? 89 dollar blir väll troligtvis högst 899:-. 1099:- priserna där nere är för 540.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av limaxophobiac:

1100kr? 89 dollar blir väll troligtvis högst 899:-. 1099:- priserna där nere är för 540.

Ibland är man lite av en idiot.
Får skylla på att klockan inte ens är 09:00 och att jag bara hunnit med 2 koppar kaffe.

Visa signatur

[i5 4690K] [R9 270x 2GB] [8GB DDR3]

Permalänk
Medlem

Ser grymt intressant ut för ett sff bygge!

Permalänk
Keeper of Traditions

Ingen variant utan fönster?

Sen när blev corsair ett sånt fjortisföretag?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Någon som tror att det går att montera en small 240 rad i botten där under grafikkorten ?, borde bli perfekt att ha 240X3 till en dual GPU och cpu loop.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ingen variant utan fönster?

Sen när blev corsair ett sånt fjortisföretag?

Så fönster är fjortis? Jag hoppas att du är sarkastisk och inte är så trångsynt. Har själv ett fönster eftersom jag tycker om att visa upp min komponenter för andra entusiastvänner samt att det passade in i övriga möblemang. Jag tror ingen skulle klassa mig som fjortis. Någonsin.
Håller dock med om att det är tråkigt att det inte finns två varianter! Fönster passar inte alla!

OnT: Förstår inte varför det är så få 3.5 platser... Vilket häftigt NAS chassi är det första jag tänker när jag ser det här och så blir jag sjukt besviken. Samma med 540.

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Så fönster är fjortis? Jag hoppas att du är sarkastisk och inte är så trångsynt. Har själv ett fönster eftersom jag tycker om att visa upp min komponenter för andra entusiastvänner samt att det passade in i övriga möblemang. Jag tror ingen skulle klassa mig som fjortis. Någonsin.
Håller dock med om att det är tråkigt att det inte finns två varianter! Fönster passar inte alla!

OnT: Förstår inte varför det är så få 3.5 platser... Vilket häftigt NAS chassi är det första jag tänker när jag ser det här och så blir jag sjukt besviken. Samma med 540.

Ja. Fönster är fjortis. Förneka inte din fjortishet utan omfamna den.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Superolle:

Så fönster är fjortis? Jag hoppas att du är sarkastisk och inte är så trångsynt. Har själv ett fönster eftersom jag tycker om att visa upp min komponenter för andra entusiastvänner samt att det passade in i övriga möblemang. Jag tror ingen skulle klassa mig som fjortis. Någonsin.
Håller dock med om att det är tråkigt att det inte finns två varianter! Fönster passar inte alla!

OnT: Förstår inte varför det är så få 3.5 platser... Vilket häftigt NAS chassi är det första jag tänker när jag ser det här och så blir jag sjukt besviken. Samma med 540.

På vilket sätt är det trångsynt?

Ja, jag tycker det är lite fjortisaktigt, om jag ska vara ärlig. Alla har vi olika tycke och smak.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Någon som tror att det går att montera en small 240 rad i botten där under grafikkorten ?, borde bli perfekt att ha 240X3 till en dual GPU och cpu loop.

Verkar om man inte kan ha mATX mobo med 240mm rad i botten, endast med rad framtill.

"the Air 240 has pre-spaced holes for 240mm radiators on top, bottom and front....using mITX...you can add both front and bottom 240 radiators...If using a mATX mobo with dual GPUs, you can install a front 240mm radiator."

Corsair air 240

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ja. Fönster är fjortis. Förneka inte din fjortisen utan omfamna den.

Haha! Det gör jag ibland men min fjortis är extern och består utav min sambo med alkohol i kroppen!

Skrivet av DunderKlumpen:

På vilket sätt är det trångsynt?

Ja, jag tycker det är lite fjortisaktigt, om jag ska vara ärlig. Alla har vi olika tycke och smak.

Eftersom att fönster på ett chassi har absolut ingenting med fjortis att göra. Jag förstår vilken sterotyp du ser framför dig när du tänker fönster på chassin. Leds och lampor överallt!
Ta en titt på topplistan i galleriet. Nästan enbart minimalistisk design och ändå... Fönster

Nu verkar jag som världens surpuppa men min avsikt är enbart att förgöra fördommarna mot fönster
För som du säger så tycker vi alla olika

Permalänk
Medlem

Attraktivt!

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke var också att det såg jäkligt schysst ut, bortsett från fönstret.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Superolle:

Haha! Det gör jag ibland men min fjortis är extern och består utav min sambo med alkohol i kroppen!

Eftersom att fönster på ett chassi har absolut ingenting med fjortis att göra. Jag förstår vilken sterotyp du ser framför dig när du tänker fönster på chassin. Leds och lampor överallt!
Ta en titt på topplistan i galleriet. Nästan enbart minimalistisk design och ändå... Fönster

Nu verkar jag som världens surpuppa men min avsikt är enbart att förgöra fördommarna mot fönster
För som du säger så tycker vi alla olika

Nej, det är inte enbart fönsterchassin fullproppade med leds jag tänker på, det är i princip alla chassin med fönster. Jag föredrar chassin utan fönster helt enkelt.
Hur som helst, det borde varit enkelt att bara konstruera en heltäckande plåt för alla som inte vill ha fönster, så täcker man in allas behov istället för att precisera sig så på en målgrupp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

OnT: Förstår inte varför det är så få 3.5 platser... Vilket häftigt NAS chassi är det första jag tänker när jag ser det här och så blir jag sjukt besviken. Samma med 540.

Mmm, Corsair har ju gjort en lite udda kompromiss på "baksidan" på både 540 och 240: den har såvitt jag vet inga fläktplatser (ingen aktiv ventlation) och då vågar de inte heller trycka in massa platser för diskar.. De lär ju snabbt överhetta!
Med tanke på utrymmet så är det en rätt konstig kompromiss kan jag tycka - speciellt på 540!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Ingen variant utan fönster?

Sen när blev corsair ett sånt fjortisföretag?

Corsair har dock haft fönster fruktansvärt länge

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Någon som kan ge mig en vettig anledning till att vitt är ca 80kr dyrare än svart?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Någon som kan ge mig en vettig anledning till att vitt är ca 80kr dyrare än svart?

Dyrare färg?

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Corsair har dock haft fönster fruktansvärt länge

Jo, men har de alltid haft enbart fönster?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDrad:

Verkar om man inte kan ha mATX mobo med 240mm rad i botten, endast med rad framtill.

"the Air 240 has pre-spaced holes for 240mm radiators on top, bottom and front....using mITX...you can add both front and bottom 240 radiators...If using a mATX mobo with dual GPUs, you can install a front 240mm radiator."

Corsair air 240

Men fanken då! Hade ju varit utmärkt för mig om det tilläts.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ang. fönster, ska tillverkarna envist trilskas med att ha fönster på i princip alla sina chassin och dessutom i många fall inte lansera en variant utan, utan hänvisar istället kunden till att köpa en separat sidopanel - så kan dom väl åtminstone ha lite snygga fönster? Inte bara en kvadratisk plexiglas-bit? Så jädra tråkigt och stelt.
Exempel på snygga fönster:

Silverstones variant är den snyggaste, i och med att den sticker ut lite enligt mig. Hade varit kul att se ett chassi med dessa 2 fönster kombinerade.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Batman:

Ang. fönster, ska tillverkarna envist trilskas med att ha fönster på i princip alla sina chassin och dessutom i många fall inte lansera en variant utan, utan hänvisar istället kunden till att köpa en separat sidopanel - så kan dom väl åtminstone ha lite snygga fönster? Inte bara en kvadratisk plexiglas-bit? Så jädra tråkigt och stelt.

Ja, det måste ha gått rejält fel i tankestugan där.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, det måste ha gått rejält fel i tankestugan där.

Vad menar du, gillar du inte fönstrena på dessa 2? Jag är normalt emot fönster då jag gillar det cleant och stilrent. Dessa är dom enda jag tycker är någorlunda snygga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Batman:

Vad menar du, gillar du inte fönstrena på dessa 2? Jag är normalt emot fönster då jag gillar det cleant och stilrent. Dessa är dom enda jag tycker är någorlunda snygga.

Skickades från m.sweclockers.com

Hos corsair, menar jag, som bara erbjuder chassit med fönster.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Wille1504:

Någon som kan ge mig en vettig anledning till att vitt är ca 80kr dyrare än svart?

För att inte chassit ska bli gult med tiden behövs UV-beständig vit färg som är dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Möjligt att få mått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ingen variant utan fönster?

Sen när blev corsair ett sånt fjortisföretag?

Men jag trodde att vi alla gillade "Windows"

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Inet har listat detta chassi nu men då är det svarta dyrare än det vita. Någon som har en bra förklaring?