Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ah, så du heter HazZarD här istället för mortuus som du heter på XDA, GSMArena och Swedroid där du trollar med samma sak.

Bara ignorera trollet, han förtjänar inte uppmärksamheten.

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad så kommer LG även denna gång hålla en testpilottävling där man får en LG G3 som man ska använda och skriva om sina upplevelser på sociala medier.

Gå in på http://www.lg-g3.se/testpilot , klicka er vidare och fyll i uppgifterna.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kommer ej spendera pengarna på denna.

Permalänk
Medlem

Så, då har jag skrivit ner mina upplevelser från lanseringen. Det blev en hel del så ni får ha överseende att jag latar mig och länkar till min blogg.
Sverigelanseringen utav LG G3: En lunch- och middagsdejt del 1, hårdvaran
Sverigelanseringen utav LG G3: En lunch- och middagsdejt del 2, mjukvaran

Är det något ni undrar så svarar jag så gott jag kan.

Permalänk
Medlem

Hmm, det ser ut som att G3 har en mer korrekt färgtemperatur än G2. Det är bra. G2 har inte en speciellt bra kalibrerad skärm.
STORT plus för att den äntligen kör med multitasking knapp istället för menyknapp i navigationsraden. Det var ett riktigt stort exempel på dålig design i G2.
Designen av mjukvaran ser bra ut. Jag oroar mig lite för bloat dock. Hur ser det ut på den fronten? Hur mycket RAM används och hur mycket ledigt utrymme har man på 16/32GB?
Tangentbordet ser även det bra ut. Alltid trevligt med mer valmöjligheter.

Det är synd att den kommer med samma gamla sensor från 2012 när t.ex. Oneplus One kommer med en nyare modell vid namnet IMX214 (dock utan OIS) från 2014(tror jag).
Det skulle vara mycket intressant att jämföra de två. Men bilden jag hittade från Sony själva ser inte lovande ut för sensorn i G3 (IMX135):

Kameran var ganska bleh på G2, men det var inte nödvändigtvis sensorns fel. Mjukvaran/kameran verkade köra kontrast och utjämnings-algoritmer som var lite för aggressiva och gjorde att bilderna såg märkbart sämre ut.
Bara G3 inte håller på med samma skit så kan kameran mycket väl bli bra då det sega fokuset verkar ha fixats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Hmm, det ser ut som att G3 har en mer korrekt färgtemperatur än G2. Det är bra. G2 har inte en speciellt bra kalibrerad skärm.
STORT plus för att den äntligen kör med multitasking knapp istället för menyknapp i navigationsraden. Det var ett riktigt stort exempel på dålig design i G2.
Designen av mjukvaran ser bra ut. Jag oroar mig lite för bloat dock. Hur ser det ut på den fronten? Hur mycket RAM används och hur mycket ledigt utrymme har man på 16/32GB?
Tangentbordet ser även det bra ut. Alltid trevligt med mer valmöjligheter.

Det är synd att den kommer med samma gamla sensor från 2012 när t.ex. Oneplus One kommer med en nyare modell (dock utan OIS) från 2014(tror jag).
Det skulle vara mycket intressant att jämföra de två. Men bilden jag hittade från Sony själva ser inte lovande ut för den äldre IMX135:
http://www.sony.net/Products/SC-HP/new_pro/april_2014/img/imx...

Kameran var ganska bleh på G2, men det var inte nödvändigtvis sensorns fel. Mjukvaran/kameran verkade köra kontrast och utjämnings-algoritmer som var lite för aggressiva och gjorde att bilderna såg märkbart sämre ut.
Bara G3 inte håller på med samma skit så kan kameran mycket väl bli bra då det sega fokuset verkar ha fixats.

Bloat var ganska lite faktiskt, det följer med en del appar, men LG har lovat att man ska kunna avinstallera dessa för att kunna fria upp mera utrymme, men enligt bilden jag har på filutforskaren så står det 11,25GB och det är nog det man har tillgång till om man rensar på en 16GB-variant, på 32GB borde detta vara runt 27GB. RAM kollade jag aldrig då det kan slå väldigt fel med tanke på hur Android gärna använder RAM och friar när det behöver.

G3 har likt G2 brusreducering och efterbehandling. Hur hårt och bra den är får vi se närmare globala releasen då mjukvaran är mera klar. Men bilderna vi tog var bättre än G2 vid snabb titt i alla fall, så mjukvaran, OIS+ och laserfokusen gör sitt även om den inte fick den nya sensorn synd nog.

Permalänk
Medlem

Hur är LG angående mjukvaran, dvs skalet. Finns det bra widgetar för att se flöden på twitter, facebook och annat?

Går hemskärmen att modifiera med färger och annat? Tycker inte att hemskärmen ser så rolig ut med widgeten för väder och tillhörande färger.

Annars verkar telefonen vara hur grym som helst, älskar batteriet på 3000 mAh och att det dessutom är utbytbart.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Hur är LG angående mjukvaran, dvs skalet. Finns det bra widgetar för att se flöden på twitter, facebook och annat?

Går hemskärmen att modifiera med färger och annat? Tycker inte att hemskärmen ser så rolig ut med widgeten för väder och tillhörande färger.

Annars verkar telefonen vara hur grym som helst, älskar batteriet på 3000 mAh och att det dessutom är utbytbart.

Vad jag vet har inte LG satsat på något som liknar Blinkfeed, utan man får hitta egna alternativ i Play Butiken där jag antar att det finns en hel del.

Skulle gissa att färgerna är ganska fasta, men ska låta det vara osagt om det går att ändra via LGHome-teman eller inte. Vet att vissa widgets ser annorlunda ut om man laddar hem teman till G2 ifrån Smart World.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vad jag vet har inte LG satsat på något som liknar Blinkfeed, utan man får hitta egna alternativ i Play Butiken där jag antar att det finns en hel del.

Skulle gissa att färgerna är ganska fasta, men ska låta det vara osagt om det går att ändra via LGHome-teman eller inte. Vet att vissa widgets ser annorlunda ut om man laddar hem teman till G2 ifrån Smart World.

Så det finns massor av olika widgets för klocka och väder som kan ersätta? Tex denna?

Finns det något liknande blinkfeed?

Gillar verkligen blinkfeed och gillar verkligen designen på HTC One M8 men att batteriet inte går att byta gör mig lite skeptisk.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Så det finns massor av olika widgets för klocka och väder som kan ersätta? Tex denna?

Finns det något liknande blinkfeed?

Gillar verkligen blinkfeed och gillar verkligen designen på HTC One M8 men att batteriet inte går att byta gör mig lite skeptisk.

Finns massvis med klockor och väder widgets till android, så det det ska nog inte vara något problem för dig att hitta en du gillar.

Bästa alternativ till Blinkfeed som jag sett är Flipboard https://play.google.com/store/apps/details?id=flipboard.app

Annars finns det en på XDA som gjort en launcher för att härma Sense 5/6 och Blinkfeed http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2629069

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Finns massvis med klockor och väder widgets till android, så det det ska nog inte vara något problem för dig att hitta en du gillar.

Bästa alternativ till Blinkfeed som jag sett är Flipboard https://play.google.com/store/apps/details?id=flipboard.app

Annars finns det en på XDA som gjort en launcher för att härma Sense 5/6 och Blinkfeed http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2629069

Launcher har inget med att roota telefonen att göra?

Verkar som Blinkfeed finns på play-butiken att ladda ner till alla android?
http://www.engadget.com/2014/03/26/blinkfeed-coming-to-non-ht...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.htc.launche...

Skall jag vara ärlig vet jag knappt vad blinkfeed är, men fått för mig att det är att få uppdaterade flöden från RSS, facebook, twitter etc snabbt och smidigt.

Ja widgets för väder verkar inte vara något problem då.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Launcher har inget med att roota telefonen att göra?

Verkar som Blinkfeed finns på play-butiken att ladda ner till alla android?
http://www.engadget.com/2014/03/26/blinkfeed-coming-to-non-ht...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.htc.launche...

Skall jag vara ärlig vet jag knappt vad blinkfeed är, men fått för mig att det är att få uppdaterade flöden från RSS, facebook, twitter etc snabbt och smidigt.

Ja widgets för väder verkar inte vara något problem då.

Launcher kan du byta utan root om du vill ha en som är ännu mera avancerad, annars har du ganska mycket val med LGs också. Den HTC Blinkfeed som finns i Play Butiken är endast för HTC-telefoner, osäker om man kan roota och lägga in på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Launcher kan du byta utan root om du vill ha en som är ännu mera avancerad, annars har du ganska mycket val med LGs också. Den HTC Blinkfeed som finns i Play Butiken är endast för HTC-telefoner, osäker om man kan roota och lägga in på något sätt.

Konstigt men läste du länken? Enligt den skall det komma, eller finnas.. "BlinkFeed coming to non-HTC Android devices 'soon'"

Ja det känns som att det går att ändra en del så kanske inte största frågan. Får kolla närmare på själva telefonen så kanske det blir en G3

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Konstigt men läste du länken? Enligt den skall det komma, eller finnas.. "BlinkFeed coming to non-HTC Android devices 'soon'"

Ja det känns som att det går att ändra en del så kanske inte största frågan. Får kolla närmare på själva telefonen så kanske det blir en G3

Jo, fast än så länge verkar inga telefoner utom vissa från HTC vara kompatibla ännu, men de har ju sagt det så förhoppningsvis kommer det någon gång
Jag tycker du definitivt ska ta en titt på G3 när den dyker upp i butiker och läsa lite recensioner baserade på den globala varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jo, fast än så länge verkar inga telefoner utom vissa från HTC vara kompatibla ännu, men de har ju sagt det så förhoppningsvis kommer det någon gång
Jag tycker du definitivt ska ta en titt på G3 när den dyker upp i butiker och läsa lite recensioner baserade på den globala varianten.

Har du känt på telefonen? Hur känns bakstycket? Ser ut som snarlikt metall, är även känslan lika lyxig som den ser ut och lite "hårdare"/hållbarare än plast? Hur är passformen på bakstycket och håller det damm borta tror du?

Att den inte är vattentät spelar nog inte så stor roll, skall inte simma med mobilen ändå

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Har du känt på telefonen? Hur känns bakstycket? Ser ut som snarlikt metall, är även känslan lika lyxig som den ser ut och lite "hårdare"/hållbarare än plast? Hur är passformen på bakstycket och håller det damm borta tror du?

Att den inte är vattentät spelar nog inte så stor roll, skall inte simma med mobilen ändå

Ja det har jag, du kan läsa mina hands on inlägg från presslanseringen på min blogg om du vill, länk i signaturen eller direktlänk till inläggen lite längre upp.

Vi hade en HTC One M8 på plats som vi naturligtvis jämförde med, och det var snarlik känsla som den, så när som på kallheten hos metall. Detta då plast och metall har olika värmeledning. Vad man föredrar är ju upp till sig, men på vintern blir metall snuskigt kallt enligt mig, vilket inte är så lyckat när vi bor i Sverige.

Tyvärr glömde jag vrida på telefonen och känna hur styv den var, men den kändes riktigt robust i handen och bakstycket sitter på rätt rejält. Kurvaturen på den gjorde även att den inte kändes svårare att använda än vad G2 är. Vad jag vet så attraherar inte plast damm, men fingeravtryck och annat kladd vill definitivt inte fastna på G3, skulle vara om man tappar den på en pizza

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så, då har jag skrivit ner mina upplevelser från lanseringen. Det blev en hel del så ni får ha överseende att jag latar mig och länkar till min blogg.
Sverigelanseringen utav LG G3: En lunch- och middagsdejt del 1, hårdvaran
Sverigelanseringen utav LG G3: En lunch- och middagsdejt del 2, mjukvaran

Är det något ni undrar så svarar jag så gott jag kan.

Den lilla färgade delen under skärmen är den under glaset?

En sak till, är IR blastern låst som på LG G2 eller kan man använda 3rd party program för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Den lilla färgade delen under skärmen är den under glaset?

En sak till, är IR blastern låst som på LG G2 eller kan man använda 3rd party program för det?

Det är under glaset, så om du inte byter skärmpanelen är du fast med den färg du köper. Osäker på hur LG har gjort denna gång med IR nu när KitKat har stöd för det, om de fortsatt köra eget eller gått över till Googles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det är under glaset, så om du inte byter skärmpanelen är du fast med den färg du köper. Osäker på hur LG har gjort denna gång med IR nu när KitKat har stöd för det, om de fortsatt köra eget eller gått över till Googles.

G2an fick ju 4.4.2 för ett tag sedan men den var fortfarande låst till QuickRemote. Får hoppas det inte är samma med G3an då andra alternativ skulle vara bra då jag inte tycker stock är 100%.

Permalänk

Latar mig lite och kastar in min syn på G3 so far.

http://lgambassadoren.wordpress.com/2014/06/08/snabba-intryck...

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Har kollat på ett gäng med bilder tagna på G3 och det ser tyvärr ut som att den har samma problem med aggressiva algoritmer för brusreducering och kontrast-ökning.
Suck...
Vilken besvikelse.

Kameran är ju ändå ganska bra, men då jag personligen värderar bildkvalitet över snabbt fokus och sådant så är G3 bara en besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ah, så du heter HazZarD här istället för mortuus som du heter på XDA, GSMArena och Swedroid där du trollar med samma sak.

lol va yrar du om trollar om vad du har nog tagit fel snubbe.. ? Förstår inte vad folk ser i denna telefon seriöst, den har inte bättre display än varken samsung eller sonys mobiler, kameran blir säkert ingen höjdare, ingen IP certifiering och ändå ska dom ha 6000 spänn för den haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Har kollat på ett gäng med bilder tagna på G3 och det ser tyvärr ut som att den har samma problem med aggressiva algoritmer för brusreducering och kontrast-ökning.
Suck...
Vilken besvikelse.

Kameran är ju ändå ganska bra, men då jag personligen värderar bildkvalitet över snabbt fokus och sådant så är G3 bara en besvikelse.

Frågan är dock vilken man skall köpa Verkar inte finnas någon som är perfekt.

Skrivet av HazZarD:

lol va yrar du om trollar om vad du har nog tagit fel snubbe.. ? Förstår inte vad folk ser i denna telefon seriöst, den har inte bättre display än varken samsung eller sonys mobiler, kameran blir säkert ingen höjdare, ingen IP certifiering och ändå ska dom ha 6000 spänn för den haha.

Frågan är ju dock vilken man skall köpa i så fall...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

lol va yrar du om trollar om vad du har nog tagit fel snubbe.. ? Förstår inte vad folk ser i denna telefon seriöst, den har inte bättre display än varken samsung eller sonys mobiler, kameran blir säkert ingen höjdare, ingen IP certifiering och ändå ska dom ha 6000 spänn för den haha.

Får ursäkta om du inte är mortuus, men han trollar runt på flera forum och sidor och skriver i princip samma sak som du gör. Det är inget fel på displayen, lite sämre ljusstyrka än G2, men lite varmare ton, samt att QHD är riktigt trevligt när man tittar på bilder, text och film. Många recensenter har skrivit att de tycker att den är toppen.

Kameran är med i toppskiktet och det enda problemet med den är väl som Sears skriver att den är lite väl hård på brusreducering, lite synd att de även körde gamla sensorn, men OIS+ och laserfokus ger den stor fördel över andra i dagligt användande.

IP-certifiering är en liten tråkig miss, men hade det varit så nödvändigt som alla vill få det till hade ju Sony regerat sedan länge. LG har även lång erfarenhet utav IP-certifiering med löstagbar baksida och utan pluggar etc och kommer nog i G4 eller så nu när Samsung börjat använda det och alla helt plötsligt måste ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

lol va yrar du om trollar om vad du har nog tagit fel snubbe.. ? Förstår inte vad folk ser i denna telefon seriöst, den har inte bättre display än varken samsung eller sonys mobiler, kameran blir säkert ingen höjdare, ingen IP certifiering och ändå ska dom ha 6000 spänn för den haha.

IP67 är ett minus i min bok tills det går att köra utan luckor över varje port. Kolla bara va många som har problem med att Micro-USB flärpen lossnar på Galaxy S5 telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

IP67 är ett minus i min bok tills det går att köra utan luckor över varje port. Kolla bara va många som har problem med att Micro-USB flärpen lossnar på Galaxy S5 telefoner.

Jag undrar lite varför man måste ha det/att det används? Kolla in LG Optimus GJ (Taiwan), Optimus G L-01E (Japan), Isai LGL22 (Japan) och Isai LGL24, alla dessa har IP-certifiering och saknar plugg för micro-USB-kontakten.

Permalänk
Medlem

Är stommen och fronten i aluminium?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är stommen och fronten i aluminium?

Fronten är glas Stommen tror jag är någon hård plast om man kollar http://www.ubreakifix.com/blog/lg-g3-teardown/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fronten är glas Stommen tror jag är någon hård plast om man kollar http://www.ubreakifix.com/blog/lg-g3-teardown/

Det enda som är i metall verkar vara ramen

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fronten är glas Stommen tror jag är någon hård plast om man kollar http://www.ubreakifix.com/blog/lg-g3-teardown/

Plast med tunn yta av metall är rätta svaret, eller kalla det metallfinish.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport