Permalänk
Medlem

Dator blir otroligt varm, 83 C* igår.

Tjena har ett problem som jag aldrig haft förut (och som jag inte borde ha). Det är det att helt plötsligt out of the blue så blir min dator mycket varm, då den brukar vara kylig och tyst när jag spelar dom mest krävande spelen som BF4 etc. Min dator är drygt ett år gammal. Jag har gjort basik saker som att dammsuga och kolla inuti efter något märkligt, men det är ungefär det jag vågar mig på utan er hjälp!

Här är min DxDiag om den behövs.

http://pastebin.com/L6G3e9Pq

Tack för hjälp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abbeteh1:

. Jag har gjort basik saker som att dammsuga och kolla inuti efter något märklig
Här är min DxDiag om den behövs.

http://pastebin.com/L6G3e9Pq

Tack för hjälp!

oh boy, here we go.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbeteh1:

Tjena har ett problem som jag aldrig haft förut (och som jag inte borde ha). Det är det att helt plötsligt out of the blue så blir min dator mycket varm, då den brukar vara kylig och tyst när jag spelar dom mest krävande spelen som BF4 etc. Min dator är drygt ett år gammal. Jag har gjort basik saker som att dammsuga och kolla inuti efter något märkligt, men det är ungefär det jag vågar mig på utan er hjälp!

Här är min DxDiag om den behövs.

http://pastebin.com/L6G3e9Pq

Tack för hjälp!

Vad är det som blir 83C? Vad hade denna komponent för temp tidigare? Du säger att den var kylig och tyst, men har du koll på vilka temps du faktiskt haft?

En sak som hänt på sistone är ju att det blivit sommar. Det jobbigare för datorn att kyla när det är varmare i rummet, så det kan vara en anledning till något högre temps och mer flås på fläktarna.

Man ska inte dammsuga datorn. Du kan skada komponeter med dammsugaren. Tryckluft på burk är bättre, men följ instruktionerna som kommer med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tjena! Tack för snabbt svar. Jo det kom upp ett varningstext vid högra hörnet där det stod att min CPU var uppe i 83C*. Och temp innan vet jag inte men betydligt mindre, kan tänka mig under 30C* iaf om inte ännu mindre. Så det verkar som att det är den som strular. Som sagt, jag kan inte mycket alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

oh boy, here we go.

Haha jaja jag är amatör ;_;

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeteh1:

Haha jaja jag är amatör ;_;

Köp en burk med tryckluft nästa gång Finns för runt 100 kr och ingen risk för ESD skador på komponenter.

Permalänk

Vilken kylare använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Köp en burk med tryckluft nästa gång Finns för runt 100 kr och ingen risk för ESD skador på komponenter.

Tackar! Har dock endast dammsugit från baksidan på fläkt, inget annat så tror inget blivit skadat av det, men skall införskaffa en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Vilken kylare använder du?

https://www.komplett.se/intel-air-cooling/656313
Där är min kylare.

och här är resten av alla delar till min dator om de behövs.
http://imgur.com/Npx2Iia

Permalänk

Byggde precis ihop ett Intel-system och har pressat processorn med Prime95 och Intel burn test. Kör med stockkylaren, och det hoppade snabbt upp runt 80 grader. Intels stockkylare är inte alls bra, låter mycket och kyler lite.

Jag tycker du ska ladda ner Intel burn test och köra det, om det säger att allt är okej så behöver du inte oroa dig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Byggde precis ihop ett Intel-system och har pressat processorn med Prime95 och Intel burn test. Kör med stockkylaren, och det hoppade snabbt upp runt 80 grader. Intels stockkylare är inte alls bra, låter mycket och kyler lite.

Jag tycker du ska ladda ner Intel burn test och köra det, om det säger att allt är okej så behöver du inte oroa dig.

Återkommer med resultat, kör på Standard-Very High

Permalänk

Din kylare är skit. Inte undra på att du har höga temperaturer. Köp Hyper 212an som #11 länkade.

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt bra, men hur vet jag att den inte är för stor? Så den passar liksom (Har mycket plats i mitt chassi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeteh1:

Verkar riktigt bra, men hur vet jag att den inte är för stor? Så den passar liksom (Har mycket plats i mitt chassi)

Vilket chassi har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Vilket chassi har du?

Fractal Design Define R4 (vit)

Permalänk

Kan rekommendera denna kylare också: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1899559

Kör med den i samma chassi som du och är riktigt nöjd!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeteh1:

Fractal Design Define R4 (vit)

den ryms, med många millimetrar till godo.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Testet med IntelBurnTest gick bra på Very High. Måste vara min GPU isåfall. Den blev mycket varm nu igen efter ca 20 minuter av Counter-Strike:GO.

Tack för bra och snabba svar och ursäkta för eventuella otydligheter. Letar fortfarande efter svar dock!

EDIT1: när jag säger mycket varmt så menar jag genom att känna på utsidan av datorn, borde jag öppna den och känna på de olika delarna istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeteh1:

Testet med IntelBurnTest gick bra på Very High. Måste vara min GPU isåfall. Den blev mycket varm nu igen efter ca 20 minuter av Counter-Strike:GO.

Tack för bra och snabba svar och ursäkta för eventuella otydligheter. Letar fortfarande efter svar dock!

EDIT1: när jag säger mycket varmt så menar jag genom att känna på utsidan av datorn, borde jag öppna den och känna på de olika delarna istället?

Ladda ner temperatur program istället för att få riktiga siffror.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av abbeteh1:

Testet med IntelBurnTest gick bra på Very High. Måste vara min GPU isåfall. Den blev mycket varm nu igen efter ca 20 minuter av Counter-Strike:GO.

Tack för bra och snabba svar och ursäkta för eventuella otydligheter. Letar fortfarande efter svar dock!

EDIT1: när jag säger mycket varmt så menar jag genom att känna på utsidan av datorn, borde jag öppna den och känna på de olika delarna istället?

Jag hade undvikit att pilla på delarna utan om du misstänker gpu så ladda ner tex msi afterburner och mät under en spelsession.
Dock bör inte ~80° vara jättemärkligt för en gpu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Att det känns varmt ur utblåset på datorn är bara bra, det betyder att värmen kommer ut ur chassit. Ladda ner HW Monitor, det brukar visa ganska vettiga siffror.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbeteh1:

Tjena! Tack för snabbt svar. Jo det kom upp ett varningstext vid högra hörnet där det stod att min CPU var uppe i 83C*. Och temp innan vet jag inte men betydligt mindre, kan tänka mig under 30C* iaf om inte ännu mindre. Så det verkar som att det är den som strular. Som sagt, jag kan inte mycket alls.

Skrivet av NordhNet:

Jag hade undvikit att pilla på delarna utan om du misstänker gpu så ladda ner tex msi afterburner och mät under en spelsession.
Dock bör inte ~80° vara jättemärkligt för en gpu

Om det stod att CPU var uppe i 83C så är det nog där problemet ligger. Så skippa GPUn tills vidare. Att du säger att du hade 30C om inte mindre innan visar bara att du inte har någon koll på vad du hade för temps innan. Under 30C eller ens i närheten av 30C under load är _mycket_ bra temperaturer som du inte ens kan vara i närheten av med den där kylaren.

Om du bara dammsugit bak på datorn så köp en burk tryckluft och blås rent kylaren till CPU'n. Läs på förpackningen hur man ska göra. Kan/vill du inte köpa tryckluft så rekommenderar jag dig att ta en tops eller mindre pensel och peta bort dammet ur CPU-kylaren. Jag tycker ändå att du ska köpa en ny kylare, tex Hyper 212 EVO som tipsats om tidigare. Den kylaren du har är verkligen inte mycket att hänga i julgranen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbeteh1:

Testet med IntelBurnTest gick bra på Very High. Måste vara min GPU isåfall. Den blev mycket varm nu igen efter ca 20 minuter av Counter-Strike:GO.

Tack för bra och snabba svar och ursäkta för eventuella otydligheter. Letar fortfarande efter svar dock!

EDIT1: när jag säger mycket varmt så menar jag genom att känna på utsidan av datorn, borde jag öppna den och känna på de olika delarna istället?

Sluta känn efter och kolla med program istället som redan sagts, att du känner att det blir varmt är inte konstigt då grafikkort ofta går upp i 80-90 grader vid belastning (vilket f.ö är helt normalt).

Om din CPU går upp i 83 grader så är det inte direkt bra men inte skadligt heller, din kylare är kass och med den extra värmen som kommer utifrån så här års så blir det jobbigare för den att hålla ner tempen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ladda ner temperatur program istället för att få riktiga siffror.

Laddade ner en för CPU och en för GPU, både GPU och CPU verkar vara ganska varma för att inte ha något program öppet annat än Chrome (en tab).

http://imgur.com/5uC1A9l

Någon aning vad jag kan göra eller vad det kan vara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbeteh1:

Någon aning vad jag kan göra eller vad det kan vara?

Detta är mitt sista inlägg i tråden. Du har fått massor med tips. Återkom om du fortfarande har problem när du provat dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta är mitt sista inlägg i tråden. Du har fått massor med tips. Återkom om du fortfarande har problem när du provat dem.

Tack. Beställer ny kylare ASAP. Ska göra test med BF4. Tack alla, om det fortfarande strular så görs ett nytt inlägg i framtiden. Tack igen allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Din kylare är skit. Inte undra på att du har höga temperaturer. Köp Hyper 212an som #11 länkade.

Den ska duga till stock settings, så det är inte svaret.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Den ska duga till stock settings, så det är inte svaret.

Han hade problem med temperaturen. Det är ändå värt det att köpa en ny kylare. Stock för LGA2011 är ren och skär skit. Jag har själv haft en. Fick skyhöga temps.

Man ska aldrig ha stock kylare (Som man köper separat, kommer inte med CPU:n) med LGA2011 prollar.

Permalänk
Medlem

kan det vara så att de fläktar du dammsög slutade snurra sen? Så att all varmluft blir kvar i maskinen nu?

Du borde ligga runt 35 grader på cpu:n i idle utan program igång...även med stock-kylaren... om du inte över-voltat CPU:n eller kört någon "auto overclock" funktion.

// LZ