Vattenmärka animerade gif bilder i batch?

Permalänk
Medlem

Vattenmärka animerade gif bilder i batch?

Tjena,

Försöker hitta ett enkelt sett att vattenmärka gif animationer i batch, men alla program jag provar klarar inte det (dödar animationen) eller eventuellt tar sönder färgerna i animationen (easy watermark studio).

Jag vet hur man kan lägga på vattenstämpel med gimp men att manuellt göra det känns lönlst, finns det något sett att göra det i en batch åt gången?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Tjena,

Försöker hitta ett enkelt sett att vattenmärka gif animationer i batch, men alla program jag provar klarar inte det (dödar animationen) eller eventuellt tar sönder färgerna i animationen (easy watermark studio).

Jag vet hur man kan lägga på vattenstämpel med gimp men att manuellt göra det känns lönlst, finns det något sett att göra det i en batch åt gången?

Tack!

GIF har 256 färger. Kan det vara så att EWS har sönder bilden eftersom du använder en färg som inte fanns med tidigare och således stjäl tillgängliga färger? Annars hade jag nog isf slagit isär bilderna, vattenstämplat dem med mjukvara var för sig och satt ihop till animerad gif igen.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

så om vattenmärket har färger som giffen ej har blir det såhär? så om jag vattenmärker med simpel svart/vit vattenmärkning borde det inte bli några problem då? har inte testat då jag inte är hemma men helt klart värt ett försök

Permalänk
Medlem

Har du testat irfanview:s batch-funktioner?

Permalänk
Hedersmedlem

Med ImageMagick:

1.gif:

Dold text

2.png (notera transparens):

ImageMagick-kommando:

convert 1.gif -coalesce -gravity South -geometry +0+0 null: 2.png -layers composite -layers optimize 3.gif

3.gif:

Dold text

Färgbegränsningar i GIF-formatet gäller dock fortfarande.

Fler och egentligen bättre tips för ImageMagick.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Animated PNG (APNG) - Like animated GIFs, but allowing 24-bit colors and alpha transparency
http://caniuse.com/apng

Är det bara FireFox som har stöd för animerade png ?

Annars megabyte gräns på e-mail och 256-färger på animerade bilder
välkommen till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Med ImageMagick:

1.gif:

2.png (notera transparens):
http://i.imgur.com/m5bap1j.png

ImageMagick-kommando:

convert 1.gif -coalesce -gravity South -geometry +0+0 null: 2.png -layers composite -layers optimize 3.gif

3.gif:

Färgbegränsningar i GIF-formatet gäller dock fortfarande.

Fler och egentligen bättre tips för ImageMagick.

tack! detta verkar funka riktigt bra

har du nån aning om hur jag kan göra för att köra ett kommando som automatiskt vattenmärker alla filer som ligger i en folder och sedan lägger dom i en annan folder med samma filnamn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dakke:

tack! detta verkar funka riktigt bra

har du nån aning om hur jag kan göra för att köra ett kommando som automatiskt vattenmärker alla filer som ligger i en folder och sedan lägger dom i en annan folder med samma filnamn?

På Linux: ja. På Windows: det lär vara en standarduppgift för en batchfil, men den syntaxen kan jag inte dra direkt ur min skripthatt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.