Felsökning: Periodiska grafikfel och frysningar

Permalänk
Medlem

Felsökning: Periodiska grafikfel och frysningar

Har ett problem på datan som har pågått en bra tid nu när jag spelar så får jag grafik bugg det flimrar pixlar överallt och spelet crashar och det kan hända att även datan fryser eller att skärmarna stängs av inte helt säker om det är grafikkortet för vissa dagar funkar allt som det ska inga problem alls läste runt lite på olika forum och fick veta att det kunde vara RAM minnen så bytte det datan funkade utan problem i en vecka sen började samma sak igen.
Vad kan vara felet? vågar inte riktigt skicka in grafikkortet för som sagt ibland funkar det som det ska.

specs
Intel i7-2600 3.40GHz
Gigabyte GeForce GTX 760 4GB OC Windforce3
Corsair CX750M
Maximus IV gene-z
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Driversweeper och installera om drivarna.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Driversweeper och installera om drivarna.

Detta, och om fel fortfarande kvarstår så ska man inte vara rädd för att skicka in. Knepet handlar om att hitta ett sätt att alltid framkalla problemet.
Testa t.ex 3DMark och Unigine och liknande.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Om problemet inte varit med från början så är det mest troligt några drivrutiner som strular.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd

Rosiak: Har du testat att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet?
Har du kollat så att ditt nätagg klarar av att driva allt det du har ordentligt?
Har du kollat felloggarna i datorn? Bluescreen?

Tagit bort kommentar om språkpoliser
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Driversweeper och installera om drivarna.

Programmet heter ju DDU (display driver uninstaller) numera

Tagit bort tramscitat
Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Unken Kevva och Lemonillusion har ni inget vettigt att bidra med till TS så håll tråden ren För F**.

Rosiak: Har du testat att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet?
Har du kollat så att ditt nätagg klarar av att driva allt det du har ordentligt?
Har du kollat felloggarna i datorn? Bluescreen?

Har testar både nya och gamla drivrutiner och vet att nätagget ska klara av att driva allt.
Dock inte kollat felloggarna inte säker var och hur man gör det.

Permalänk
Medlem

Det som också är jävligt skumt är att det är inga problem när man bara sitter och kollar film eller surfar runder men så fort man sätter i gång något typ av spel så händer det.

Permalänk
Medlem

Kanske är modermodemet som strular, men skulle säga GPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaisor:

Det som också är jävligt skumt är att det är inga problem när man bara sitter och kollar film eller surfar runder men så fort man sätter i gång något typ av spel så händer det.

Tempratur på grafikkortet under belastning kan vara intressant att titta på.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, rubrik ändrad*

Tagit bort meningslösa inlägg (språkpoliser).

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

Observera att en beskrivande rubrik ger bättre svar, det går bra att ändra denna i efterhand.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Tempratur på grafikkortet under belastning kan vara intressant att titta på.

Har haft koll på temperaturerna CPUn går upp till mellan 40-45C och GPUn går upp till runt 60C när tex BF4 är igång på ultra

Permalänk
Avstängd

hade samma fel med mitt GTX 760 4gb ifrån Palit, lämnade in mitt och fick ett nytt som faktiskt funkar utan problem.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

hade samma fel med mitt GTX 760 4gb ifrån Palit, lämnade in mitt och fick ett nytt som faktiskt funkar utan problem.

Jag får väll göra samma sak fått fatt i ett gammalt GT 620 ska testa detta nu och se om det funkar felfritt om det gör det skickar jag in grafikkortet, tråkigt när sånt händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Programmet heter ju DDU (display driver uninstaller) numera

Thank you! Visste jag inte så då har jag lärt mig något nytt idag också

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold