Ipad i skolan skadad, måste jag betala kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinrlilja:

Vet inte om du är seriös eller ej, men detta är genomsnittsbetygen under de senaste åren i gymnasieskolan:

http://content.chili-frukt.se/dump/betyg.png

Vet inte om du är seriös eller ej, men kollar man på pisa mätningarna så ser man väldigt tydligt att sveriges elever blir dummare och dummare jämfört med andra länders elever.

Skrivet av ole-jacob:

Hade jag lånat ut 20 ipads i 3 år så hade jag räknat med att minst 1 hade kommit tillbaka med en sprucken skärm

Om man inte behövde betala så skulle folk vara mycket mindre försiktiga och de skulle antagligen inte ens ha 10 fungerande ipads efter 3 år.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Det här är en icke-fråga. Betala.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Det här är en icke-fråga. Betala.

Betalat.

Permalänk
Medlem

Off topic.
Tycker om ''Det var bättre förr'', ''På min tid använde man pennor och papper, argh'' ''datorerna förstör våra ungdomar!'' kommentarerna. Speciellt när det slängs upp på Sweclockers av alla sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Ja jag kan gå till biblioteket för att hitta information som vissa gjorde förr Pff behöver ju inte ens gå i skola ju! Allt finns ju i biblioteket

Förslagsvis går du till skolans bibliotek som jag skrev, när du är där kan du passa på att plocka upp en bok om grammatik då du verkade ha svårt att förstå vad jag skrev.

Skrivet av Petterk:

Finns gott om skolor där du inte har tillgång till någon vanlig datorsal och om du lånar en bärbar över dagen så är du fortfarande ansvarig för den.

Svårt o tro att man som it-ansvarig (eller vem det nu är som bestämmer på hans skola) skulle prioritera att alla fick varsin padda över datorsalar som alla kan använda under skoltid.

Permalänk

Klart man ska betala ifall man gör sönder den.
Dock så tycker jag att skolan borde fixa upp ett bra avtal så att det blir en mindre och mer skälig summa för en studerande!
Råka själv ha sönder en dator från skolan, hade den lite för långt ut på bänken så kom en klasskamrat och stötte till så den ramla på golvet. 1200 kr! :/
Dock så fick jag den sketna datorn när jag gick ut, hehe.

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Medlem

En sak angående allt detta "OMG ELEVERNAS BETYG HAR SÄNKT HURR DURR SVERIGES SKOLA SUGER HODOR HODOR"

betygkraven har bland annat höjts en hel del imellan dom två olika betygen MVG och A. Dvs A är mer svåråtkomligt gentemot MVG

Permalänk
Skrivet av Lunarstorm94:

Klart man ska betala ifall man gör sönder den.
Dock så tycker jag att skolan borde fixa upp ett bra avtal så att det blir en mindre och mer skälig summa för en studerande!
Råka själv ha sönder en dator från skolan, hade den lite för långt ut på bänken så kom en klasskamrat och stötte till så den ramla på golvet. 1200 kr! :/
Dock så fick jag den sketna datorn när jag gick ut, hehe.

Ifall det hade varit som du säger "klart" så hade inte denna tråden skapats. Alla vet inte allt om alla saker och därför så frågar man.

Permalänk
Skrivet av DOGE:

Förslagsvis går du till skolans bibliotek som jag skrev, när du är där kan du passa på att plocka upp en bok om grammatik då du verkade ha svårt att förstå vad jag skrev.

Haha looool

Permalänk
Medlem

Tycker skolan har ansvar för att försäkra surfplattor och datorer på något vis. En del hävdar att det skulle vara frivilligt, ja, du kan i teorin strunta i att ta emot datorn men då kommer du förmodligen inte kunna utföra studierna lika bra då man använder datorn som ett redskap. Ipads är inte heller särskilt hållbara, det är en tidsfråga även för den försiktige.

Dilemmat är att man vill få eleverna att behandla grejerna väl samtidigt som man inte vill ge de en allt för stor börda om det skulle vara så att utrustningen går sönder, det sker trots allt olyckor. Tycker det är självklart att skolan står för försäkring och att eleverna får betala en självrisk (vilket förmodligen var fallet denna gång då kostnaden endast var 1000 kr).

Klagomålen på att man använder datorer tycker jag är helt efterblivna. Det är trots allt för framtida yrken man lär upp ungdomarna, ska man då inte använda modern utrustning i undervisningen? Bara en sådan sak som att man inte kan justera en styckeindelning eller flytta på en rad text när man skriver nationella provet i svenska på papper sänker säkert en och annan elev ett eller flera steg i betyg, oerhört frustrerande när man vet att det gått att ordna till i Word på fem sekunder men hinns inte med under de 25 minuter som kvarstår av provtiden. Kommer ihåg en lärare som sa "men hur ska du göra i arbetslivet? Då kanske du inte alltid har en dator". Har svårt att tro att jag någonsin kommer skriva en längre text på papper igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Ifall det hade varit som du säger "klart" så hade inte denna tråden skapats. Alla vet inte allt om alla saker och därför så frågar man.

...känns som detta kommer bli en oändlig diskussion.
90% talar för att du ska betala. Då känns det ganska klart då bra mer över majoriteten är eniga.

Och jag håller med de 90, klart du ska betala för saker du råkar ha sönder. Alla gör misstag och ibland får man stå till svars för dom.
Jag fick inte ens lunch på min gymnasieskola

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Svårt o tro att man som it-ansvarig (eller vem det nu är som bestämmer på hans skola) skulle prioritera att alla fick varsin padda över datorsalar som alla kan använda under skoltid.

Då det idag t.o.m. finns skolor utan bibliotek så är det inte så svårt att tro, meningen med att införa en dator åt alla är att slippa erbjuda datorplatser överallt i skolan bland annat dessutom. Så nog har de iaf blivit färre efter skolor infört "en dator år alla". Inte för att jag kan säga hur ungdomsgymnasiet ser ut idag. Under en stor del under min gymnasietid var i stort sett allt för vanligt skolarbete på Windows 98. Gammalt skrot mest, LCD-skärmar hade inte ens gjort sitt intåg där när man slutade. Gick fint med en teknisk utbildning för det, men grundkunskaper som språk bör du redan kunna i gymnasiet hur som helst eftersom de kan du egentligen inte lära dig där. Det är ju t.o.m. bara en svenskakurs som är obligatorisk på yrkesprogrammen numera.

Så räkna med folk som har ännu sämre språkkunskaper i och med förändringarna i skolväsendet. Lösningen regeringen valde var ju att sänka nivån.

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

...känns som detta kommer bli en oändlig diskussion.
90% talar för att du ska betala. Då känns det ganska klart då bra mer över majoriteten är eniga.

Och jag håller med de 90, klart du ska betala för saker du råkar ha sönder. Alla gör misstag och ibland får man stå till svars för dom.
Jag fick inte ens lunch på min gymnasieskola

Ja men innan jag skapade tråden så var inte detta klart för mig, jag va osäker på om det va rätt att betala eller ifall jag heller skulle skitit i det. Men ifall du orkar att läsa igenom hela tråden ser du att jag någonstans skriver något som "ja men nu förstår jag att det är lika bra att betala"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Hade jag lånat ut 20 ipads i 3 år så hade jag räknat med att minst 1 hade kommit tillbaka med en sprucken skärm

Det är klart, men hade du då själv betalat för reparation för den? Tror inte det. Hade du inte räknat med att killen/tjejen du LÅNADE ut den till skulle stå för eventuell service då de pajjat ipaden?

Man vill ju få tillbaka det man lånar ut i samma skick som det var när man lånade ut det. Om jag lånar min gräsklippare till min granne Evert så är det ju klart att han ska stå för reparation om han kör sönder den?...

För övrigt känns det riktigt löjligt att gymnasier över landet marknadsför sig med att man "får" en laptop/surfplatta för sin utbildning bara för att man väljer att gå på x gymnasium. Det finns ju datorsalar i varenda skola och fritid har folk gott om, ser inte varför folk ska behöva låna relativt ömtålig elektronik för att komma igenom gymnasiet. Gick ju bra för dem som gick i gymnasiet före 2010.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem

Sen är det ju faktiskt frivilligt att använda Ipaden, även om dom motiverar er till att låna den av dom så går din inte sönder av att ligga kvar i lådan.
Och jo du kan klara studierna utan att ta ut ipaden. Med motiveringen att man behöver internet för att göra uppgifter med mera är bara bull**tt, i princip alla i Sverige har tillgång till webben (utom några få procent, med antagandet att du inte är en av dom då du lämnat tillbaka ipaden redan och har gjort ca 10 inlägg senaste 4 timmarna) och kan fullfölja skolgången utan ipad eller laptop i skolan. datorerna och allt extra används till största del för att locka till sig mer sökande elever. Många lärare ser det dessutom som ett störande moment som tar fokus under lektionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

En sak angående allt detta "OMG ELEVERNAS BETYG HAR SÄNKT HURR DURR SVERIGES SKOLA SUGER HODOR HODOR"

betygkraven har bland annat höjts en hel del imellan dom två olika betygen MVG och A. Dvs A är mer svåråtkomligt gentemot MVG

Det är kunskap, inte betyg som vi snackar om. Ta dig en titt på Pisaresultaten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Snackbox:

Det är klart, men hade du då själv betalat för reparation för den? Tror inte det. Hade du inte räknat med att killen/tjejen du LÅNADE ut den till skulle stå för eventuell service då de pajjat ipaden?

Man vill ju få tillbaka det man lånar ut i samma skick som det var när man lånade ut det. Om jag lånar min gräsklippare till min granne Evert så är det ju klart att han ska stå för reparation om han kör sönder den?...

För övrigt känns det riktigt löjligt att gymnasier över landet marknadsför sig med att man "får" en laptop/surfplatta för sin utbildning bara för att man väljer att gå på x gymnasium. Det finns ju datorsalar i varenda skola och fritid har folk gott om, ser inte varför folk ska behöva låna relativt ömtålig elektronik för att komma igenom gymnasiet. Gick ju bra för dem som gick i gymnasiet före 2010.

Det spelar ju ingen roll vad jag tycker utan vad som är rätt. Skolan är gratis och jag har hört att man inte får skicka räkningar hem till någon, och ifall man skulle få det så ska man bara skita i att betala. Det kanske gäller för grundskolan och inte gymnasiet?

Permalänk
Inaktiv

Rolig tråd.

Vissa tycker inte att man behöver en dator för att lära sig (även om det är ett yrke som helt bygger på användande utav datorer) och vissa blandar ihop CSN bidrag med skolplikt.. Mycket intressant. Detta följer vi!

En fråga.
Om man bara behöver papper och penna för alla yrken. Hur kommer det sig då att t ex alla som går hantverkarutbildningar, säger att de lärt sig allt under praktiken, och inget relevant för själva yrket i skolan?
Nää men jag ska lära mig att måla väggar med papper o penna! Ärligt talat hur går detta ihop?
Samma sak gäller väl då yrken där du måste använda en dator?
Teori och praktik är väldigt olika saker. Visst du kan säkert lära dig att programmera utan att använda någon dator, men det hjälper ju inte mycket om du inte vet vart startknappen är. Eller om du ska bli hantverkare och inte ens är stark nog att dra i en skruv. (lite väl löjliga exempel men poängen bör väl gå in trots detta)

Sen två saker som folk inte verkar förstå.

Nummer ett är att informationen via internet, är från denna dagen, och inte t ex 1år tillbaka (över 10år gamla böcker har jag varit med om under min skolgång). Mycket kan förändras på väldigt kort tid. Ja, du kan gå till skolan och få dina betyg, men är det syftet? Inte enligt mig. Men det är väl säkert kul att komma ut i arbetslivet, och upptäcka att man lärt sig fakta som motbevisats, dvs, du har lärt dig något som är FEL, alltså inte fakta.

Nummer två är att de försöker göra datorer en del utav utbildningen. De försöker alltså göra så att man behöver en sådan.
Vilket jag anser vara bra, för att man som sagt har tillgång till dagens fakta. Det är även ett plus att kunna gå in på överkurs då lärare inte alltid är så pass kunniga att de kan besvara dessa frågor. Det blir lättare att söka också då Google är ganska mycket bekvämare än att leta runt längst bak i 2000kg böcker.

Enkelt sagt så förvånar det mig oerhört att datorer inte börjat användas förrän nu de senaste åren.

*Ursäkta att jag ignorerar trådens syfte men det som behöver sägas kring det har ju repeterats ganska många gånger nu tycker jag.*

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Rolig tråd.

Vissa tycker inte att man behöver en dator för att lära sig (även om det är ett yrke som helt bygger på användande utav datorer) och vissa blandar ihop CSN bidrag med skolplikt.. Mycket intressant. Detta följer vi!

En fråga.
Om man bara behöver papper och penna för alla yrken. Hur kommer det sig då att t ex alla som går hantverkarutbildningar, säger att de lärt sig allt under praktiken, och inget relevant för själva yrket i skolan?
Nää men jag ska lära mig att måla väggar med papper o penna! Ärligt talat hur går detta ihop?
Samma sak gäller väl då yrken där du måste använda en dator?
Teori och praktik är väldigt olika saker. Visst du kan säkert lära dig att programmera utan att använda någon dator, men det hjälper ju inte mycket om du inte vet vart startknappen är. Eller om du ska bli hantverkare och inte ens är stark nog att dra i en skruv. (lite väl löjliga exempel men poängen bör väl gå in trots detta)

Sen två saker som folk inte verkar förstå.

Nummer ett är att informationen via internet, är från denna dagen, och inte t ex 1år tillbaka (över 10år gamla böcker har jag varit med om under min skolgång). Mycket kan förändras på väldigt kort tid. Ja, du kan gå till skolan och få dina betyg, men är det syftet? Inte enligt mig. Men det är väl säkert kul att komma ut i arbetslivet, och upptäcka att man lärt sig fakta som motbevisats, dvs, du har lärt dig något som är FEL, alltså inte fakta.

Nummer två är att de försöker göra datorer en del utav utbildningen. De försöker alltså göra så att man behöver en sådan.
Vilket jag anser vara bra, för att man som sagt har tillgång till dagens fakta. Det är även ett plus att kunna gå in på överkurs då lärare inte alltid är så pass kunniga att de kan besvara dessa frågor. Det blir lättare att söka också då Google är ganska mycket bekvämare än att leta runt längst bak i 2000kg böcker.

Enkelt sagt så förvånar det mig oerhört att datorer inte börjat användas förrän nu de senaste åren.

*Ursäkta att jag ignorerar trådens syfte men det som behöver sägas kring det har ju repeterats ganska många gånger nu tycker jag.*

Well done sir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Rolig tråd.

Vissa tycker inte att man behöver en dator för att lära sig (även om det är ett yrke som helt bygger på användande utav datorer) och vissa blandar ihop CSN bidrag med skolplikt.. Mycket intressant. Detta följer vi!

En fråga.
Om man bara behöver papper och penna för alla yrken. Hur kommer det sig då att t ex alla som går hantverkarutbildningar, säger att de lärt sig allt under praktiken, och inget relevant för själva yrket i skolan?
Nää men jag ska lära mig att måla väggar med papper o penna! Ärligt talat hur går detta ihop?
Samma sak gäller väl då yrken där du måste använda en dator?
Teori och praktik är väldigt olika saker. Visst du kan säkert lära dig att programmera utan att använda någon dator, men det hjälper ju inte mycket om du inte vet vart startknappen är. Eller om du ska bli hantverkare och inte ens är stark nog att dra i en skruv. (lite väl löjliga exempel men poängen bör väl gå in trots detta)

Sen två saker som folk inte verkar förstå.

Nummer ett är att informationen via internet, är från denna dagen, och inte t ex 1år tillbaka (över 10år gamla böcker har jag varit med om under min skolgång). Mycket kan förändras på väldigt kort tid. Ja, du kan gå till skolan och få dina betyg, men är det syftet? Inte enligt mig. Men det är väl säkert kul att komma ut i arbetslivet, och upptäcka att man lärt sig fakta som motbevisats, dvs, du har lärt dig något som är FEL, alltså inte fakta.

Nummer två är att de försöker göra datorer en del utav utbildningen. De försöker alltså göra så att man behöver en sådan.
Vilket jag anser vara bra, för att man som sagt har tillgång till dagens fakta. Det är även ett plus att kunna gå in på överkurs då lärare inte alltid är så pass kunniga att de kan besvara dessa frågor. Det blir lättare att söka också då Google är ganska mycket bekvämare än att leta runt längst bak i 2000kg böcker.

Enkelt sagt så förvånar det mig oerhört att datorer inte börjat användas förrän nu de senaste åren.

*Ursäkta att jag ignorerar trådens syfte men det som behöver sägas kring det har ju repeterats ganska många gånger nu tycker jag.*

Du missar punkten i att de flesta i dag har en dator på annat håll än den dom faktiskt får av skolan, alltså en egen sedan tidigare. Visst det är ett jätte stort hjälpmedel, och jag förespråkar inte att man inte ska ska få ha dator i skolan.
Men motiveringen att man inte klarar skolan utan EGEN dator köper jag ej, detsamma om man säger att man känner sig tvingad till att ta ut en dator fast att man inte vill så borde man inte ha gått en datorrelaterad linje, att dra en parallell med en annan yrkesutbildning, väljer snikarlinjen och känner sig tvingad att låna en hammare för att lära sig de praktiska momenten, jobbigt läge

Sen handlar tråden iof om en ipad vilket man inte kan göra mycket med förutom att spela fläppyird och ta selfies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ole-jacob:

Du kan inte söka efter information på papper eller penna vilket du kan få i uppgift att göra. Inte alla som har dator eller Ipad.

Hört talas om bibliotek? Jag gav bara ett alternativ till om man inte ville använda skolans prylar. Känner man inte att man kan ta hand om något man lånar får man använda andra metoder, även om det inte är lika smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Jag tycker det är lite dumt av skolan faktiskt. Visst - det var du som orsakade skadan, men tycker att detta borde gått på eventuell försäkring.

Vet att en kille i min klass tappade sin skoldator i golvet. Men hela reparationen gick på försäkring.

Det fick nog TS också, annars hade det kostat mer än 1000:- misstänker jag.
Självrisk dvs.

Skrivet av DDemis:

Off topic.
Tycker om ''Det var bättre förr'', ''På min tid använde man pennor och papper, argh'' ''datorerna förstör våra ungdomar!'' kommentarerna. Speciellt när det slängs upp på Sweclockers av alla sidor.

För mycket av det goda och allt det där.
Om något så är det här på SweC som vi faktiskt kan vara kritiska utan att vara hycklare.

Att mobiltelefoner och liknande är en av orsakerna till skolans nuvarande nergång är ingen hemlighet. Tittar man i mobilen hänger man inte med på lektionen - och det är många elever som har näsan i mobilen under lektionen.

Skrivet av ole-jacob:

Ifall det hade varit som du säger "klart" så hade inte denna tråden skapats. Alla vet inte allt om alla saker och därför så frågar man.

Du lånar en dator av din skola: nyckelord är "lånar". Sen måhända så lånar skolan i sin tur datorn av någon leasingfirma.

Att du ska ersätta något som du haft sönder är en självklarhet.
Det är ingen skillnad på detta eller om man haft sönder skolböcker som man fått låna.
Enda skillnaden är det är lättare att ha sönder en Iphone, så då får man med andra ord vara mer försiktig också.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Sen handlar tråden iof om en ipad vilket man inte kan göra mycket med förutom att spela fläppyird och ta selfies

Jag tycker Ipaden var riktigt bra att ha till skolan, ifall jag fortfarande haft en ipad hade jag själv köpt ett tangentbord till den för då hade jag kunna skriva som snabbast. Det är det enda som är lite sämre menar jag Och så fick vi presentkort på 250 kr för att köpa vissa appar som va riktigt bra till skolarbeten och sånt

Permalänk
Medlem

Elektroniska läromedel (e-böcker) innehåller precis lika många fel som pappersupplagorna. En sökmotor är inte mer tillförlitlig än användaren, och akademiska källor har ingen öppen tillgång till över internet, i regel då det är bakom betaltjänster. Biblioteket eller skolan kan ha avtal med vissa av dessa betaltjänster, och du får t.ex. ha uppslagsverk som NE.se som källa, men wikipedia som inte innehåller något originellt kan aldrig vara en källa. Du kan däremot gå vidare till källan. Struntprat är struntprat. Väldigt liten del av utbildningen är informationsinhämtande från nätet. Proven är utformade från kursplaner och kurslitteratur. De teoretiska ämnena handlar till stor del om att ta dig igenom kurslitteraturen de förser dig med. Någon som ska läsa t.ex. IT på högskolan behöver kanske inte djupdyka i de senaste rönen inom biologi, bara för att de går ett program på gymnasiet där biologi ingår. Vill de ha bra betyg ska de däremot kunna mer än vad kurslitteraturen klarar av att lära ut i princip. Fast eftersom vi talar om gymnasiet så handlar det mest om kurslitteraturen och de nationella proven. Inte att läsa mest facklit-artiklar inom naturvetenskap eller dylikt. Ska du däremot vara hantverkare så är det bra att tidigt få en förståelse för de riktlinjer och normer som finns, även utanför det som skolan kan lära ut. Då måste de också lära ut så att de kan inhämta informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinrlilja:

Vet inte om du är seriös eller ej, men detta är genomsnittsbetygen under de senaste åren i gymnasieskolan:

http://content.chili-frukt.se/dump/betyg.png

Edit: Det framgick inte men jag ville visa att datorer inte betyder lägre betyg. Dock hade jag missförstått begreppet betygsinflation. Men det verkar som om att det inte går att bevisa varken eller, inte ens med PISA undersöknigen.

Frågan är inte hur betygen ser ut, sen allt fler friskolor introducerades på "marknaden" så har betygen skenat. Samtidigt som PISA och MÄNGDER andra studier/undersökningar från erkända institutioner bekräftat att svenska elever har sämre kunskaper för varje mätning.

Ingick för övrigt i mitt examensarbete så jag vet vad jag pratar om!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Sen är det ju faktiskt frivilligt att använda Ipaden, även om dom motiverar er till att låna den av dom så går din inte sönder av att ligga kvar i lådan.
Och jo du kan klara studierna utan att ta ut ipaden. Med motiveringen att man behöver internet för att göra uppgifter med mera är bara bull**tt, i princip alla i Sverige har tillgång till webben (utom några få procent, med antagandet att du inte är en av dom då du lämnat tillbaka ipaden redan och har gjort ca 10 inlägg senaste 4 timmarna) och kan fullfölja skolgången utan ipad eller laptop i skolan. datorerna och allt extra används till största del för att locka till sig mer sökande elever. Många lärare ser det dessutom som ett störande moment som tar fokus under lektionerna.

Jag läste naturvetenskap på gymnasiet. Där ingår Biologi 1 och 2, Kemi 1 och 2, Fysik 1 och 2. Dessutom läste jag till Fysik 3 och Matte 5. Vilket alla är kurser där vi använde datorn för att lösa uppgifter, till exempel att ställa upp tabeller och sådant. Mycket av tabellskrivandet i Biologikurserna kan man göra för hand. Men i Kemi och Fysik måste du ha någon form av digitaltverktyg, och för att vara helt ärlig är det rätt mycket enklare att ställa upp och resonera kring diagram på datorn än i miniräknaren. Men det är en ju fortfarande en bekvämlighetssak. På samma sätt kan man väl ändå resonera att man inte behöver använda miniräknare, förr i tiden använde man tabeller för att beräkna e^(i5)?

I Matte 5 användes det till att lösa diff-ekvationer med hjälp av wolfram alpha (vanligtvis av svårare art). På många av proven var vi också tvugna att använda datorer, inklusive på nationella provet!

Men jag kan helt klart hålla med dig om att gymnasieskolorna verkligen försöker sälja in att de erbjuder datorer. Vilket inte känns alltför trevligt eller vad man ska kalla det. Plus att mycket av det jag just listat inte riktigt går att göra på en iPad. Många skolor försöker väl dock gå mot att bli papperslösa? Det är dessutom väldigt skönt att ha sina anteckningar samlade i en olika mappar på sin dator, med synkning med hjälp av Ubuntu One och sådant, inte samma problem med “Jag glömde labbrapporten hemma” etc.

(Som en liten parantes hade jag en del lärare som själva hade problem med att slita blicken från sina datorer. (Inte menat att vara allt för seriöst. Jag är mycket väl medveten om att lärare har extremt mycket att göra. Men det är lite roligt när man sitter på lektion/prov och plötsligt hör man från katedern där framme att någon video börjar spelas.))

Edit: ser inte ut som om jag nämnde det men det kan vara väldigt vettigt att man inför universitet/arbetslivet vet lite hur man använder ett kalkylprogram eller ett textredigeringsprogram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fextreme_fa:

Du missar punkten i att de flesta i dag har en dator på annat håll än den dom faktiskt får av skolan, alltså en egen sedan tidigare. Visst det är ett jätte stort hjälpmedel, och jag förespråkar inte att man inte ska ska få ha dator i skolan.
Men motiveringen att man inte klarar skolan utan EGEN dator köper jag ej, detsamma om man säger att man känner sig tvingad till att ta ut en dator fast att man inte vill så borde man inte ha gått en datorrelaterad linje, att dra en parallell med en annan yrkesutbildning, väljer snikarlinjen och känner sig tvingad att låna en hammare för att lära sig de praktiska momenten

Dold text

Du verkar ha missförstått något.

Jag skriver att skolor försöker göra datorer till ett krav. De kan mycket väl ha lyckats på vissa punkter redan nu.
Självklart är det väldigt konstiga/överdrivna exempel jag drar (som jag även skrev), men betyder detta att det är fel?

"väljer snikarlinjen och känner sig tvingad att låna en hammare för att lära sig de praktiska momenten"
Precis detta som är min poäng. Du kan INTE lära dig allt utan vissa redskap, och av vad jag läst så har TS aldrig nämnt vilken linje han/hon går. Dock fortfarande så att man ska betala men det är inte min poäng.

"Du missar punkten i att de flesta i dag har en dator på annat håll än den dom faktiskt får av skolan, alltså en egen sedan tidigare."
Nej jag missar den inte, jag ignorerar den då det är irrelevant. Skolor försöker få eleverna att göra allt via datorn, även i skolan.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Att du ska ersätta något som du haft sönder är en självklarhet.

Jasså? Jag är säker på att jag läst någon kommentar här om att skolan har betalat eller att, skärmen byttes gratis nere i en källare hos en IT-support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Jasså? Jag är säker på att jag läst någon kommentar här om att skolan har betalat eller att, skärmen byttes gratis nere i en källare hos en IT-support?

Ingen jobbar gratis. IT-supporten tar nog betalt för sin service.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Skrivet av Snackbox:

Ingen jobbar gratis. IT-supporten tar nog betalt för sin service.

Ifall du kollar igenom alla kommentarer här på tråden så hittar du någon som skrev det, eller liknande iaf.