Visa ditt Retro skrivbord här

Permalänk
Medlem

Visa ditt Retro skrivbord här

Vet ej om intresse finns. Men det finns ju en tråd under t.ex linux att man ska visa sitt skrivbord.
Så tänkte varför inte visa sitt retro skrivbord här ifall man använder gamla maskiner?

Bild kommer snart på ens egna skrivbord

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk

Windows 95 måste vara det mest renaste Windows någonsin. Kolla bara hur enkelt det är. Så rent. Fräsht!

Permalänk
Medlem

windows 98 SE

Mitt på retrodatorn! Win 98 SE

Permalänk
Medlem

Åh denna tråd måste jag följa, reserverar en plats här så länge så editar jag så fort jag printat alla mina burkar

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heretic16:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/archive/9/91/2013082...

Windows 95 måste vara det mest renaste Windows någonsin. Kolla bara hur enkelt det är. Så rent. Fräsht!

Finns det inget fulhack så man kan få ett enfärgat skrivbord i Windows 8 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Finns det inget fulhack så man kan få ett enfärgat skrivbord i Windows 8 också?

Jo du hittar det fulhacket där du ställer in bakgrund? Dvs välj "Rena färger"...

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Avstängd

Ska kolla. Har nu utsikt över N.Y på skrivbordet som är rätt fin men störande

Nopp hittar inget...

Permalänk
Medlem

Här kommer en av datorerna, en 386a, inget speciellt, bara standard windows 3.11

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infania:

Här kommer en av datorerna, en 386a, inget speciellt, bara standard windows 3.11

http://www.infania.net/bilder/DSC_0485.JPG

Najs!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av longhorn:

Hexen var ju inte just igår man spelade senast

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

är så jäkla sugen på att bygga en dator och installera amiga OS på den och ha en fulländad amiga dator, men tycks ej få tummen ur därbak, men när jag skaffat det, så kan jag lova att jag ska posta en bild mitt skrivbord.

just nu så är det närmsta jag kan komma en wallpaper på sega, snes, nes osv figurer, men det räknas väl ej som retro.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

Hexen var ju inte just igår man spelade senast

Lirar Hexen2 Heretic2 Och UT99 just nu. Härligt med 3dfx

Permalänk
Medlem
Skrivet av infania:

Här kommer en av datorerna, en 386a, inget speciellt, bara standard windows 3.11

http://www.infania.net/bilder/DSC_0485.JPG

Fint, riktig retro.Men du skulle skaffa dig en CRT skärm

Permalänk
Medlem

Jag ska ta och fixa en screenshot på mitt MorphOS (amiga-kompatibelt OS för PPC) när jag kommer hem.

Fixat egna små dödskallar som stängknappar i fönstren X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tar sån plats tyvärr, men har några liggandes

Skrivet av longhorn:

Fint, riktig retro.Men du skulle skaffa dig en CRT skärm

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infania:

Tar sån plats tyvärr, men har några liggandes

Jo det är sant.Jag har en 19" på skrivbordet och den tar plats

Permalänk
Medlem

Fotade min A1200 då jag inte hade ScreenSave installerat, Jag vet att klockan går fel ;), någon dag när jag har tid så tar jag lite dumpar på resterande maskiner, allt från MorphOS och Amiga OS 4.1 PPC maskiner till Windows maskiner med allt från 2.0 uppåt, och för allt i världen till er Windows 3.x användare ta en titt på Calmira/calmira xp

32 färgers IFF bakgrund och 64 färgers ikoner, HIGHGFX mode på en 16:10 skärm över DVI

(det här är Windows 3.11 med Calmira II och Calmira XP)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Läcker 3.9 bild

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Läcker 3.9 bild

Tackar så mycket

Permalänk

kan man istället lägga upp en bild på sitt fysiska skrivbord har änna ganska många saker...( kanske egentligen inte)

Visa signatur

ljud: AKAI AM-2450 YAMAHA GE-30 YAMAHA K-220 dator: IBM PS/1 Commodore 64 och 128 Amiga A500, en random p3 och en syncmaster crt

Permalänk
Medlem
Permalänk

Lägger upp en bild på mitt aningen stökiga retro skrivbord, Jag tar en bild på själva skrivbordet eftersom att det kan vara svårt att ta en skärmdump från commodore 128. Samsung skärmen är förresten inte inkopplad till någonting.

Visa signatur

ljud: AKAI AM-2450 YAMAHA GE-30 YAMAHA K-220 dator: IBM PS/1 Commodore 64 och 128 Amiga A500, en random p3 och en syncmaster crt

Permalänk

Stilrent!

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Åh denna tråd måste jag följa, reserverar en plats här så länge så editar jag så fort jag printat alla mina burkar

Måste vara extremt sega burkar med tanke på att efter över 1 år så har du fortfarande inte lyckats få upp några bilder

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem

Min retrodator med Asus K7M, 1000MHz AMD Athlon Slot A och 3Dfx Voodoo5 5500 AGP. Kör Windows 2000 Pro på den.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av longhorn:

Ovanligt skrivbord på 98se, brukade mest vara "active desktop har krashat blabla..." som bakgrund...

Permalänk
Medlem

Detta skrivbord levde jag med under många år när jag hade Atari ST och sedan Atari STe.
Otroligt smidigt för att enbart vara i upplösningen 320*200. 16 färger av en palett på 512 på ST och sedan 1024 på STe.
Jag har låtit upplösningen vara äkta för att ni ska se hur galet låg upplösning man hade på 80-talet...

Hade jag haft råd på den tiden så hade jag köpt en monocrom monitor. Du kunde man arbeta i upplösningen 640*400, fast då bara i 2 färger, svart och vitt. Smidigt i många program.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen retrodator igång nu för tiden, så jag bjuder på mitt äldsta bevarade screenshot istället, troligen taget 1998. Jajaja, jag vet att en Netscapeikon hade varit creddigare men vi har väl alla varit unga och dumma?

Jag spelade en del, men var även insnöad på gamla datorer som synes... Burken var en hemsk Compaq Presario med AMD K6 233 MHz, 32 MB SDRAM (mer klarade inte skitmoderkortet), Quantum Bigfoot på 2,1 GB och grafikprestanda som sträckte sig till 800x600 utan flimmer. Kostade farsan runt 18000 kr tidigt 1998, vilket så klart var ett rån just när Pentium II börjat sin inmarch. Inte så konstigt att han höll i burken till 2004 då. Själv slapp jag ifrån den redan 2003 när mitt gymnasium gav mig en laptop. Svältfödd datoruppväxt, jag klev från Pentium till Pentium 4 och 28.8k till BBB 10/10 i ett steg.

Permalänk
Medlem

cl3mens, du räknade fel på färgminnet på C64. 1024 nybblar blir 512 bytes, inte 512 kB. Sedan har ju C64 i högsta grad delat minne mellan processor och grafiksystem, men det är ju många nyare datorer som haft det med.