Designfel på Asus DCII-kylare för 280/7970, har någon fixat själv?

Permalänk
Medlem

Designfel på Asus DCII-kylare för 280/7970, har någon fixat själv?

hejsan alla,

I Oktober förra året slog jag till och köpte ett Asus 7970 Matrix Platinum, det var då 7970-korten kraftigt sänkter i pris.
Jag har sedan dess haft problem med artifakter. Fast inte konsekvent, ibland funkar det, ibland funkar det inte.
Det har funkat bra i Win7 64bit men Unigine Heaven, men ger ganska ofta artefakter i BF4
Jag hade artefakter i XP 32bit och Killing Floor, men de försvann(?).
När datorn är igång kör jag hela tiden GPU Tweak och GPU-Z och övervakat temperaturerna
Jag var inne på att det nog inte var GPUn utan minnena som överhettades

Hittade nyligen denna videon:

Det ser ju onekligen ut som att Asus valt att inte kyla fyra av VRAM-kapslarna och att dessa kan överhettas.
Suck.

Är det någon som följt rådet att sätta dit egna kylflänsar, böja till dem så de passar under DCUII-kylaren?
Försvann era problem med artifakter?
Var beställde ni kylflänsarna?

Tack!

Permalänk
Medlem

Samma problem jag har med mitt 280, Komplett testade av det och är troligtvis pga av de 4 VRAM-kapslarna, Va en kille här som bad mig klocka ner VRAM, Lite tråkigt att göra det men sänkte med 400 MHZ och har inte haft problem sen dess.. Fast mitt är TOP så kan vara lite högre än vanliga 280, om jag har fattat rätt av de jag har läst.

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara reklamera kortet om det nu inte fungerar som det är tänkt? Låter långsökt att försöka fixa och mixtra med ett kort som fortfarande har garanti kvar eller?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt matrix platinum 7970. Skräpkylare med hög prislapp och "statusstämpel".

Artefakterna visade sig i Far Cry 3 framförallt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Varför inte bara reklamera kortet om det nu inte fungerar som det är tänkt? Låter långsökt att försöka fixa och mixtra med ett kort som fortfarande har garanti kvar eller?

Jag har gjort det och de körde alla tester de kunde på komplett men kunde inte finna några fel fysiskt med kortet så jag fick tillbaka det.. Känns som 3000 bortkastade pengar, så fixa det på eget vis med Kraken eller liknade är ända sättet, eller klocka ner det så temp inte blir för hög.

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem

Testade på detta idag, då jag upptäckte att alla 12(!) vram var utan någon kylning och att det är mycket mindre plats på asus r9 280x kortet än det på youtube videon så man fick verklingen böja kylflänsarna så mycket det gick, testade bara på dom 4 som var med i videon för att se så det funkade. Återkommer när jag lagt kylning på alla

Permalänk
Medlem

Matrix korten har en annan kylare än DCII korten.

Jag har två stycken i crossfire och har inte problemet. Kanske mina är en senare revision eller nånting.

Kan ju kanske vara så att man har haft otur i lotteriet och att minnena inte kan köra överklockade ("standard" på matrix är OC till 6600) - Testa att dra ner till 6000-6200 och se om artifakterna försvinner.

Om något liknande någonsin händer i framtiden, reklamera kortet på en gång. Jag brukade göra som dig och köra med någon sorts "det ordnar sig nog" attityd. Nu för tiden skickar jag tillbaka på en gång om det inte funkar.

Edit: Det är faktiskt FEL på designen och de flesta kort klarar det ändå, men har man haft otur i chip-lotteriet blir det pannkaka. Om man drar ner minnena till "stock" (6000) bör det lösa sig. . Överklockade minnen ger grymt lite prestanda ändå.