Iphone särskild ägnad för privatkopiering – enligt Södertörns tingsrätt

Permalänk

Hur händer detta D:

Permalänk
Medlem

Jag är med i ett band och vi spelade på TV4'as Nyhetsmorgon. Ett halvår senare kom det ett utbetalningskort från Copyswede med några hundra på. Man vet inte hur mycket eller när man får pengar. Hur ska upphovsrättsinnehavare kunna leva på det? Sporadiskt så ramlar det in pengar. Märkligt som f-n. Heter man dock Tomas Ledin eller Magnus Uggla så kan jag räkna mig att det ramlar in rätt många utbetalningskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Fast det är ju inte en "telefon". det är ju en "iPhone". vad var det nu steve jobbs sade på press eventet när de visade upp sin första iPhone:
"An iPod. A phone. And an internet communicator"

iPod är ju "särskilt ägnad" för privat kopierad musik, eller ?
iPhone levereras ju även med tillägnad mjukvara (iTunes) för privat kopiering.

Det är ju därför det är så smart att de börjar med just iPhone...
Om de lyckas vinna hela vägen så är det ju inte sånt där jättehopp att belägga alla telefoner med samma möjlighet, även om de inte marknadsförs eller säljs med kringtjänster som gör den "särskilt ägnad".

för övrigt hatar jag luddiga tolkningslagar, och kassett avgiften är fruktansvärt förlegad och borde avskaffas/skrivas om.

Men det sjuka är ju att privatkopieringsavgiften skapades för att ersätta artisters inkomstbortfall när människor började kopiera och _ge bort_ kopior till nära anhöriga. Att rippa musik från en CD till sin iPod/iPhone/whatever som kan spela upp musik är ju inget som per automatik menar att man faktiskt ger kopior till familj/vänner. Nu har jag ingen iPhone själv, men jag antar att man behöver kasta över rippad musik via iTunes, knalla bort till kompis/familjs dator, installera iTunes där också för att kopiera över till datorn?

Särskilt ägnad för privatkopiering my ass.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor67:

Jag är med i ett band och vi spelade på TV4'as Nyhetsmorgon. Ett halvår senare kom det ett utbetalningskort från Copyswede med några hundra på. Man vet inte hur mycket eller när man får pengar. Hur ska upphovsrättsinnehavare kunna leva på det? Sporadiskt så ramlar det in pengar. Märkligt som f-n. Heter man dock Tomas Ledin eller Magnus Uggla så kan jag räkna mig att det ramlar in rätt många utbetalningskort.

Men det är ju inte riktigt samma sak. Distributören i form av TV4 förmedlar er musik, konsumenten har redan "betalt" för innehållet genom att utstå reklam i rutan. Det är helt upp till TV4 att ert verk förvaltas väl, man kan inte börja straffbelägga individer som kanske inte ens sett inslaget, eller är intresserad av innehållet, förstår du hur jag menar?

Hur rimligt är det att alla iPhone ägare nyttjar sin telefon till privatkopiering, kollektiv bestraffning i girighetens korståg är vad det är.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd

Hur kan dom här tomtarna sova om nätterna?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Artikel på Copyswedes hemsida:
http://www.copyswede.se/2014/06/iphones-omfattas-av-privatkop...

Jäkla foliehattar som sitter på detta pissföretag :/

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha rejäl jävla transparens in i detta företag, nu har vi ingen aning vart pengarna går.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Men det sjuka är ju att privatkopieringsavgiften skapades för att ersätta artisters inkomstbortfall när människor började kopiera och _ge bort_ kopior till nära anhöriga. Att rippa musik från en CD till sin iPod/iPhone/whatever som kan spela upp musik är ju inget som per automatik menar att man faktiskt ger kopior till familj/vänner. Nu har jag ingen iPhone själv, men jag antar att man behöver kasta över rippad musik via iTunes, knalla bort till kompis/familjs dator, installera iTunes där också för att kopiera över till datorn?

Särskilt ägnad för privatkopiering my ass.

Har heller ingen iPhone.

Angående lagen så var det huvudsyftet, men lagen inkluderade även privatkopiering till dig själv. t.ex. spela av LP till band, eller skapa mixed tapes etc.

poängen var väl mer att om man godtar tolkningen av privatkopiering att vara exemplarframställning (kopiering), så är iPhone än bättre kandidat än många andra mobiler då den marknadsfördes som en iPOD där exemplarframställning var en del av konceptet.

Detta är ju definitivt en av huvudfrågorna att belysa, till varför man inte kan kalla lagen "teknik neutral".

Den främsta är ju streaming tjänster som spotify, där upphovsmännen (eller skivbolagen främst) redan får pengar/konsumerat innehåll.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Man hoppas ju på att dom snart inser att det är orimligt att ta ut för något som inte gäller alla. Det är ju som att affärer skulle ta betalt av alla som säljer tyg för att någon kan sy en rånar luva! Helt oholbart!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Om de ska kunna ta produkter som sålts så långt tillbaks och dessutom en utav de mest inlåsta när det gäller denna typ av filer (filma och spela in funkar via vilken annan telefon som helst...
Telefoner rent allmänt sedan typ 2005 när de kunde spela upp mp3 filer och kunde använda micro sd kort redan då ska dessa räknas in helt plötsligt ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Men va i h-vete, när jag växte upp med IR och bluetooth så var nästan all musik delad via dessa tekniker, på telefonen. Det var först senare som Limewire(lol) tog över, och nu för tiden går det knappt att skicka filer enkelt mellan telefoner, för det är helt enkelt inte lönt.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabulousFabbe:

Artikel på Copyswedes hemsida:
http://www.copyswede.se/2014/06/iphones-omfattas-av-privatkop...

Jäkla foliehattar som sitter på detta pissföretag :/

Ja eller hur?
kolla här också vad dom själva skriver

Citat:

Södertörns Tingsrätt har i dag beslutat att mobiltelefonen iPhone också ska omfattas av ersättningssystemet för privatkopiering eftersom det är en produkt som kan användas till kopiering för privat bruk.

Kan användas = Särskild ägnad (!?)

Permalänk
Medlem

Det är ju inte som om man kan ta tingsrätten på allvar ändå. Får se vad som sägs i de högre instanserna där de i alla fall försöker göra en korrekt bedömning. I fallet Radiotjänst tog det ju ända till högsta förvaltningsdomstolen innan de hittade någon som kunde förstå tekniken de skulle basera domslutet på.

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa att en telefon "är särskilt ägnad för privatkopiering, det vill säga upptagning av ljud och bild från upphovsrättsskyddade verk".

Det borde dock inte ha något med förvaringskapacitet att göra. Eventuell ersättningen borde gå via spotify, xboxmusic mm. Hur manga sitter och rippar sina cd´s liksom? Eller det kanske man gör?

Ta ut avgiften via respektive tjänst istället?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Haha! "Hur de faktiskt används enligt marknadsundersökningar". Då undrar jag verkligen vad det var för marknadsundersökningar! Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Jag kan köpa att en telefon "är särskilt ägnad för privatkopiering, det vill säga upptagning av ljud och bild från upphovsrättsskyddade verk".

Det borde dock inte ha något med förvaringskapacitet att göra. Eventuell ersättningen borde gå via spotify, xboxmusic mm. Hur manga sitter och rippar sina cd´s liksom? Eller det kanske man gör?

Ta ut avgiften via respektive tjänst istället?

Detta med streamad musik som spotify har aldrig varit endel av privat kopiering.

Hade all media konsumerats i sådana tjänster hade lagen varit onödig då upphovsrätthavarna redan fått betalt via tjänsterna. Privatkopieringen var ju tänkt att täcka upp inkomstbortfallet när man själv kopierar sin musik mellan olika medium.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Det är ju skrämmande uppenbart. Och att det får fortgå..

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

hur kan något så invecklat som en iphone vara särskilt avsett för privatkopiering.. har inte orkat föra över en låt till min iphone sedan 2007.. är särskilt jäkla segt att använda jämte alla andra alternativ.

idag behöver man inte ha sin musik på telefonen. och vem sitter och använder kameran för att spela in hela tv program?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Bergodalbana av känslor på sweclockers idag...

Permalänk
Medlem

Är så tråkigt att inga partier värkar bry sig heller för den delen, MP verkade ju inte vara direkt intresserade.
Satans lobbyister.

Copyswede har ett alldeles för brett skydd i lagstiftningen för att det ska vara möjligt att ta ner dom.
Att det inte ens rör sig om en svensk myndighet utan en förening är bara skrattretande.

Permalänk
Skrivet av lakej:

Hur kan dom här tomtarna sova om nätterna?

I sin hästensäng för 100 lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Definitionen "Särskilt avsedd" betyder "framförallt avsedd" eller huvudsakliga bruk och syfte.
Denna definition specificerar en tydligt smal riktlinje, hur dessa nissar kan få detta till "bred tolkning" är riktigt underligt.
CD skivor och kassetter är avsedda för att spela in ljud och bild vilket kan vara upphovsrättsskyddat material.
En telefon är avsedd för kommunikation, d.v.s. dess huvudsyfte; därmed skall ej vara avgiftsbelagd

Lika tokigt (med glimten i ögat) är det om vi skulle klassificera köks- och mat-knivar som vapen och kräva vapenlicens när man skall ut å käka på restaurang! Visst *kan* mat-knivar användas som vapen men knivarna är avsedda, dess huvudsyfte, för redskap till förtäring av föda

Lika orimligt som detta var (hurra) tv-licensen mot datorer, vilket jag hoppas på att denna avgift finner samma slut som tv-licensen.

Precis. Du kan se hur juristnissar svamlar kring uttrycket "särskilt avsedd" eller "särskilt ägnad" om du läser senaste domen där Copyswede vann, minns dock tyvärr inte vilken det var. Där finns en lång utläggning med dåliga bortförklaringar som vrider "särkilt avsedd" till att betyda "kan användas". Förbannade rådårar, om du frågar mig. Tragiskt.

Ett exempel, om jag minns rätt, var att en kofot kan anses vara "särskilt avsedd" för inbrott, även om dess huvudsakliga användningsområde är något helt annat. Pinsamt resonerat, anser jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Rätt ointressant dom, eftersom det bara var tingsrätt. Det lär hamna både i hovrätt och HD innan den här soppan är över. Radiotjänst, som med liknande tolkning av en luddig lag kommit undan har ju åkt på pisk nu, så troligen lär Copyswede göra detsamma till slut.

Hoppas det iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis. Du kan se hur juristnissar svamlar kring uttrycket "särskilt avsedd" eller "särskilt ägnad" om du läser senaste domen där Copyswede vann, minns dock tyvärr inte vilken det var. Där finns en lång utläggning med dåliga bortförklaringar som vrider "särkilt avsedd" till att betyda "kan användas". Förbannade rådårar, om du frågar mig. Tragiskt.

Ett exempel, om jag minns rätt, var att en kofot kan anses vara "särskilt avsedd" för inbrott, även om dess huvudsakliga användningsområde är något helt annat. Pinsamt resonerat, anser jag.

Snart skrivs det väl en motion till riksdagen att införa privatuppbrytningsavgift på kofötter för att täcka upp låssmedarnas inkomstbortfall när man super bort nyckeln. *trollface*

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Rätt ointressant dom, eftersom det bara var tingsrätt. Det lär hamna både i hovrätt och HD innan den här soppan är över. Radiotjänst, som med liknande tolkning av en luddig lag kommit undan har ju åkt på pisk nu, så troligen lär Copyswede göra detsamma till slut.

Hoppas det iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Efter att dom har åkt på pisk får dom gärna bli återbetalning skyldiga också..

Permalänk
Avstängd

Vad kan man förvänta sig när en politisk domstol ska döma och justitieministern är en hårfrisörska...

Var minst 10 år sen som jag försökte privatkopiera senast men då var det ett kopieringsskydd som gjorde så att jag inte kunde.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Tycker de ska skita i hur den ska tillämpas och ta bort det helt ifrån vår lag istället.

Privatkopieringen... hur många som inte lyssnar på musiken via spotify eller itunes på telefon är det som har kopierat musiken "lagligt". Så om de inte tillåter att man laddar ner musiken ifrån TPB och lyssnar på den så har de inte många procent kvar som kopierat musiken ifrån en kompis eller köpt media.

suck säger jag bara...

Permalänk

Snälla! Att Radiotjänst föll idag blev jag glad över. Men där vet jag också att när jag betalar mina 2 lax per år så fördelas det mellan SVT, SR och UR. Men när jag betalar till Copyswe, vart f*n går pengarna då? Hur fördelas det? Ska jag betala något vill jag f*n veta vart de går? Till en Terrorist organisation? :-/ Håller tummarna för bolagen som reser sig ur denna skumma verksamhet!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Jag undar vad det är för människor som arbetar hos Copyswede. Vad är deras drivkraft? Vad ser de som inte jag ser?

Drivkraft? Pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

En seger följs alltid med nederlag (med tanke på HD beslutet tidigare). Ner med Copyswede ju fortare desto bättre!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7