Norge förbjuder tiggeri på kommunal nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Så när jag på helgerna ser en grupp med tiggare, och i mitten står det 2-3 personer (och dessa ser väldigt representabla ut, hela, rena och finklädda) som samlar in pengarna så drömmer jag?

Du ser ett utsnitt som du inte vet om det är representativt eller ej och drar ogrundade slutsatser.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Så när jag på helgerna ser en grupp med tiggare, och i mitten står det 2-3 personer (och dessa ser väldigt representabla ut, hela, rena och finklädda) som samlar in pengarna så drömmer jag?

Nej du drömmer inte, Varje morgon ser jag en skåpbil som lämpar av mellan 4-8 tiggare i Farsta Centrum och samma bil hämtar upp dom senare på kvällen.
Jag har sett några personen som går mellan tiggarna under dagen och delar ut mat till dom och samtidigt tömmer muggen med mynt.
Det har aldrig hänt att det har suttit en ensamen tiggare i centrum det är antingen tomt på dom eller så är det minst 4 av dom, dom med kryckor har aldrig problem med sina ben när dom hoppa ur eller i bilen, bara när dom hasar runt i C
centrum.
Jag ser samma sak inne i Stockholm och andra ställen runtomkring, så du drömmer inte.
Man måste vara jävligt blind om man inte ser det som händer runt omkring dom.

Att journalister och dylikt inte ser sådant när dom gör sina "undersökningar" är ju inte så konstigt, dom måste ju vara så jävla PK (fega) hela tiden.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Det ska förbjudas ja, alla vet ju att dom tillhör organiserade ligor som bara åker runt i hela europa där det är tillåtet och kör sina fulspel.

Permalänk

Själv tycker jag att de borde va olagligt att va både gatumusikant och tiggare för att gå med vinst.

Ska du tjäna pengar på din musik får du spela på avsedda platser. konserter, pubbar osv.

de som fick mig att se rött mot dessa var att jag gick förbi en tiggare utanför en matbutik som satt å pratade i sin Iphone...

har du ingen inkomst och måste tigga ska du då fan inte lägga alla bidrag på en jävla Iphone för 4000-5000:-...

så nu mer har jag alltid med mig en bunt lappar med numret till arbetsförmedlingen på som ja lägger i alla tiggares kopp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Att tigga är nog bland de mest ovärdiga sysselsättningen en människa kan göra. Att man tillåter det säger ju en hel del om ens människosyn. Det är inte okej att människor tillåts att bli behandlade som smuts. Ser gärna att man tillämpar liknade reglering även i Sverige.

Att tro att en tiggare kan ta sig ur sin fattigdom genom att fortsätta få tigga har helt fel. Sverige är ett rikt land och kan ge en betydligt bättre hjälp på andra sätt samt påverka Rumänien via EU för att de ska ta ett bättre ansvar för romerna.

Skrivet av Gzerd:

Då hoppas jag att Norge förbjuder insamling för Råda korset, för varför ska sådant tiggeri att skramla burkar vara tillåtet?

Seriöst, förstår du inte skillnaden mellan organiserad insamling och tiggeri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du ser ett utsnitt som du inte vet om det är representativt eller ej och drar ogrundade slutsatser.

Jag ser det här nästan varje lördag, och det har börjat i samband med den vågen med tiggare som nu sköljer över Sverige.

Och jag är medveten om att alla tiggare inte är en del av något större, men just det som sker nu är utan tvekan det.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carlj:

Nu är jag inte så insatt i det hela, eftersom jag själv inte driver organiserad brottslighet. Men att sätta sina sista slantar för att ta sig till sverige för att sitta och tigga för 108kr(54x2) hade jag hellre gått och plockat sopor eller blåbär, beroende på säsongen. Dvs, varför kommer de hit för att tigga? Varför inte söka jobb? Vidare, varför skall Sverige ansvara för ett annat EU lands medborgare?

Det är svårt på marknaden, jag vet från när jag själv var nyexaminerad och sökte jobb, och jag vet verkligen hur det är att vara i ett land utan att veta språket och vara utan pengar, så jag anser inte att det är en verklig orsak att "kan inte språket, dåligt i hemlandet" fungerar för att åka till ett annat land och tigga. Därför anser jag att det ligger organiserad brottslighet bakom, genom människohandel. Varesig om det är för tiggeri, eller prostitution.

Ja det märks att du inte är så insatt. Lite intressant att du har väldigt bestämda åsikter trots att du inte är insatt.

Romer flyr Rumänien för att de blir förföljda där. De flyr inte för att det är roligt. Du borde själv inse hur kasst alternativet är om det är bättre att sitta på gatan och tigga varje dag oavsett väder.

Visst kan de plocka skärp men för att få in pengar på det måste någon faktiskt anställa dem för att plocka skräp. För du tror väl inte att någon bara kastar pengar på dig bara för att du plockar upp lite pappmuggar från gatan? Det där med att faktiskt få ett jobb är inte helt lätt med tanke på den djupt rotade xenofobin som finns. Delvis verkar det nästan genetiskt. Bärplockningsindustrin är på gränsen till slavhandel även i Sverige och det är förvånansvärt lite pengar att hämta där. Har varit en del stora skandaler de senaste året med Thailändare som inte ens fått ihop tillräckligt med pengar för att täcka resan hit. Vad får dig att tro att de inte söker jobb? Vad krävs för att få ett jobb? Varför sitter folk på gatan och säljer Faktum istället för att skaffa ett riktigt jobb? Varför söker inte de över 400 000 arbetslösa i Sverige bara ett jobb istället för att vara arbetslösa?

Så du tycker fortfarande det verkar rimligt att det är organiserad brottslighet bakom när inkomsterna ligger på någon eller några hundralappar om dagen?

Sen är hela logiken ändå rätt udda. Om det nu är stora organiserade kriminella organisationer som ligger bakom så känns ett förbud mot tiggeri som helt fel sätt att få bukt med det. Vi har redan konstaterat att det ger minimala inkomster så det kommer inte slå ekonomiskt mot de kriminella gängen. Det drabbar enbart tiggarna som ju bevisligen är offer här. Det är ju inte rimligt att straffa offren och inte de som faktiskt ligger bakom. Lösningen på bilstölder är inte att göra det olagligt att få bilen stulen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Seriöst, förstår du inte skillnaden mellan organiserad insamling och tiggeri?

Vad är skillnaden mellan organiserad insamling och tiggeri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag ser det här nästan varje lördag, och det har börjat i samband med den vågen med tiggare som nu sköljer över Sverige.
Och jag är medveten om att alla tiggare inte är en del av något större, men just det som sker nu är utan tvekan det.

Nej du har inte fog att dra den slutsatsen, du kan misstänka att det är en del av något annat men inte vad det är en del av. Observera att vi nu endast talar om vad du själv observerar. Vad det gäller resten av fenomenet tiggeri så kan du inte tillskriva det dina antaganden.

Skrivet av Swiifty:

Vad är skillnaden mellan organiserad insamling och tiggeri?

Mindre lön för mödan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Nej du drömmer inte, Varje morgon ser jag en skåpbil som lämpar av mellan 4-8 tiggare i Farsta Centrum och samma bil hämtar upp dom senare på kvällen.

Ovanstående uttalande bekräftar inte Oobums observation som var följande:

Så när jag på helgerna ser en grupp med tiggare, och i mitten står det 2-3 personer (och dessa ser väldigt representabla ut, hela, rena och finklädda) som samlar in pengarna så drömmer jag?

Det är en helt annan observation JenzA gör.

Skrivet av JenzA:

Jag har sett några personen som går mellan tiggarna under dagen och delar ut mat till dom och samtidigt tömmer muggen med mynt.

En observation som om den stämmer gör antagandet att tiggare kommer till Sverige i grupp och samarbetar rimligt. Detta kan vi också sluta oss till genom att studera deras migrationsmönster och boplatser.

Skrivet av JenzA:

Det har aldrig hänt att det har suttit en ensamen tiggare i centrum det är antingen tomt på dom eller så är det minst 4 av dom, dom med kryckor har aldrig problem med sina ben när dom hoppa ur eller i bilen, bara när dom hasar runt i C
centrum.

Ena halvan av texten stödjer föregående antagande att tiggarna har kommit i grupp och samarbetar. Att de färdas i bil är rimligt det är för all del billigare att samåka än att ta tunnelbanan om man är flera.
Vad det gäller kryckorna så stödjer den observationen endast antagandet att det förekommer individuell oärlighet, detta är dock inte nödvändigt att ta sig ur en bil utan kryckor var inget problem för mig för några år sedan, det dröjde några minuters gång innan kryckorna blev nödvändiga. Vi kan sluta oss till att tiggarna har kryckor men inte använder dem för att ta sig ur bilen, inget mer.

Skrivet av JenzA:

Jag ser samma sak inne i Stockholm och andra ställen runtomkring, så du drömmer inte.

Återigen så har inte JenzA bekräftat något av vad Oobum sa.

Skrivet av JenzA:

Man måste vara jävligt blind om man inte ser det som händer runt omkring dom.

Det är skillnad på att se och att dra slutsatser, i ditt fall liksom Oobums har dem alla varit ogrundade. Att ni observerar något betyder inte att ni får insikt i fenomets natur, det betyder kanske att ni bekräftar fenomenets existens.

Skrivet av JenzA:

Att journalister och dylikt inte ser sådant när dom gör sina "undersökningar" är ju inte så konstigt, dom måste ju vara så jävla PK (fega) hela tiden.

Skulle en journalist felaktigt anklaga någon för att simulera benskador och grunda detta på att de inte använder kryckor för att ta sig ur en bil så skulle det nog leda till ett förtalsmål. Blanda inte ihop politisk korrekthet med ovilja till onödiga skadestånd.

Skrivet av HazZarD:

Det ska förbjudas ja, alla vet ju att dom tillhör organiserade ligor som bara åker runt i hela europa där det är tillåtet och kör sina fulspel.

Återigen samma ogrundade slutsats.

Skrivet av Rouge of Darkness:

de som fick mig att se rött mot dessa var att jag gick förbi en tiggare utanför en matbutik som satt å pratade i sin Iphone...
.

Representativt urval? Inte en chans.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Socialtjänstlagen är tänkt för att användas i syfte att säkerställa den enskildas rättigheter och trygghet. Som "enskild" räknas också en rumänsk rom. Som man kan notera i 2a:1 förläggs ansvaret som regel på kommunen där den enskilda vistas. Det krävs alltså inte att man är långvarigt bosatt i kommunen. Om man är långvarigt bosatt i en annan kommun kan huvudansvaret tillfalla denna, men de rumänska romer du talar om är ju inte långvarigt bosatta i någon annan kommun. Ansvaret tillfaller därför kommunen där de vistas.

Angående avsikterna bakom socialtjänstlagen kan man läsa om dessa i Prop. 2000/01:80 - Ny socialtjänstlag m.m.
Där skrivs exempelvis på s. 82 att lagens portalparagraf preciserar lagstiftarnas avsikt. Denna lyder enligt följande:

Angående rätten till bistånd skrivs detta i propositionen:

Nu talar man visserligen också på sina håll om "medborgare" i propositionen, vilket ju också innebär att de "rumänska romer" du talar om potentiellt faller bort. Jag har dock här två invändningar: den ena är att användningen är inkonsekvent, vilket innebär en (eller båda) av två saker. Antingen har icke-medborgare rätt till vissa typer av stöd, men inte andra, eller också handlar det om ett olyckligt ordval. Den andra invändningen är att vi ju talar om tiggeri, inte rumänska romer. Alla tiggare är inte rumänska medborgare, och deras etnicitet varierar.

För övrigt var mitt förslag rigorös tillämpning av de nämnda paragrafernas ordalydelse. Alldeles oavsett hur de är tänkta att tillämpas, och hur de tillämpas idag, skulle tiggeriet effektivt kunna åtgärdas genom att man helt enkelt gör så som det uttryckligen står att man skall göra.

Ditt förslag riskerar att skapa en mycket schizofren tillämpning av unionsrätten. Mig veterligen är nämligen huvudregeln fortfarande att om du ska stanna längre än tre månader i ett annat EU-land - ja, då ska du banne mig kunna försörja dig (finns olika möjligheter enligt direktivet) också. Detta är vidare något som man inom unionen är väldigt överens om. Under dessa förutsättningar är det väl inte rimligt att vi i Sverige helt plötsligt, tvärt emot vad rörlighetsdirektivet säger, intar en annan hållning.

För referens, se artikel 7 i direktiv 2004/38/EG. Länk: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ditt förslag riskerar att skapa en mycket schizofren tillämpning av unionsrätten. Mig veterligen är nämligen huvudregeln fortfarande att om du ska stanna längre än tre månader i ett annat EU-land - ja, då ska du banne mig kunna försörja dig (finns olika möjligheter enligt direktivet) också. Detta är vidare något som man inom unionen är väldigt överens om. Under dessa förutsättningar är det väl inte rimligt att vi i Sverige helt plötsligt, tvärt emot vad rörlighetsdirektivet säger, intar en annan hållning.

För referens, se artikel 7 i direktiv 2004/38/EG. Länk: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:...

Då tar jag det som att du är helt med på att socialtjänsten skall ta ansvar för de tiggare som bara stannar i två och en halv månad. Och de tiggare som är svenska medborgare, för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Då tar jag det som att du är helt med på att socialtjänsten skall ta ansvar för de tiggare som bara stannar i två och en halv månad.

Ja, förslagsvis genom att snabbt ingripa och skicka hem dem (efter omplåstring, mat etc). Andan i preambeln till direktivet är ju knappast att människor ska kunna åka runt i Europa och leva på olika länders sociala biståndssystem i nästan tre månader (per land). Jag är vidare inte helt säkert på att EU-domstolen har godkänt att man som unionsmedborgare får belasta medlemslandets socialförsäkringssystem under tremånadersperioden. Men, jag har inte praxisen framför mig nu så jag får be om att få återkomma. Man får i sammanhanget komma ihåg att EU:s primära syfte är den inre marknaden och vidtar således lagstiftningsåtgärder att bistå den. Det är inte fråga om ett europeiskt socialförsäkringsprojekt. Om det hade varit ett sådant hade vi, med största sannolikhet, inte sett lika många medlemsstater som vi har idag. I grund och botten vilar EU-projektet fortfarande på synen att varje medlemsstat tar hand om sina medborgare.

Skrivet av Genomresa:

Och de tiggare som är svenska medborgare, för den delen.

Givetvis är det så.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Vilka möjligheter, generellt sett, har en utländsk (men europeisk) tiggare att skaffa sig ett värdigt liv i Sverige med de medel som här står till buds (utbildning, arbetsförmedling osv)? Är det stört omöjligt? Är de fast i ett liv av tiggeri? Eller skulle de kunna bygga sig ett liv här? Har de bättre möjligheter i något annat land (kanske med ett språk likt sitt eget?)
Vad tror ni? Om nu inte deras hemland kan hjälpa dem, har de någon chans här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Vilka möjligheter, generellt sett, har en utländsk (men europeisk) tiggare att skaffa sig ett värdigt liv i Sverige med de medel som här står till buds (utbildning, arbetsförmedling osv)? Är det stört omöjligt? Är de fast i ett liv av tiggeri? Eller skulle de kunna bygga sig ett liv här? Har de bättre möjligheter i något annat land (kanske med ett språk likt sitt eget?)
Vad tror ni? Om nu inte deras hemland kan hjälpa dem, har de någon chans här?

Skickades från m.sweclockers.com

Romani är ett officiellt minoritetsspråk i Sverige så den språkliga förbistringen är på sin höjd dialektal.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Givetvis är det så.

Då skall vi inventera ståndpunkter här. Jag anser att socialtjänstlagen skall tillämpas i strid med gällande rätt. Du anser att socialtjänstlagen skall tillämpas i strid med gällande rätt för svenska medborgare. Var ligger likhet inför lagen i detta perspektiv? Varför skall man (normativt) ha färre och sämre rättigheter bara för att man råkat födas på fel sida av en godtycklig landsgräns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Romani är ett officiellt minoritetsspråk i Sverige så den språkliga förbistringen är på sin höjd dialektal.

Vad jag förstår är väl inte alla tiggare romer? Har läst att det finns en del fattiga rumäner som åker hit för att tigga med (som inte är romer alltså...).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skönt, bort med sådant skit.
Fixa hjälp om det behövs via socialen istället, men många av dom har misskött det och därför dom hamnar utanför systemet.

Skulle aldrig få för mig att ge pengar till någon som sitter med en jädra kopp och skramlar.

Gör dom ett bra uppträdande eller liknande så kan jag ge en slant.

Men ärligt talat skänker jag hellre pengar till behövande djur än tiggare på gatorna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JimmieSan:

Skönt, bort med sådant skit.
Fixa hjälp om det behövs via socialen istället, men många av dom har misskött det och därför dom hamnar utanför systemet.

Skulle aldrig få för mig att ge pengar till någon som sitter med en jädra kopp och skramlar.

Gör dom ett bra uppträdande eller liknande så kan jag ge en slant.

Men ärligt talat skänker jag hellre pengar till behövande djur än tiggare på gatorna.

Tiggande djur då?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tiggande djur då?

Sorry aldrig sett ett lejon eller liknande stå mitt på gatan och be om pengar, om det kommer så hade jag nog blivit extremt imponerad dock och gett den en slant.

Permalänk

Ytterligare en sak som pekar mot att dom samlar in pengar är att dom ofta blir sura för mat när en person som verkligen kämpar för sin överlevnad skulle bli väldigt tacksam för en macka eller dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alligatorn:

Ytterligare en sak som pekar mot att dom samlar in pengar är att dom ofta blir sura för mat när en person som verkligen kämpar för sin överlevnad skulle bli väldigt tacksam för en macka eller dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det något du själv ofta upplevt eller är det likt BMW-transporterna hämtade från diverse forum och hörsägen? De gånger jag sett tiggande rumäner få mat har de blivit väldigt glada och tacksamt tagit emot.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är det något du själv ofta upplevt eller är det likt BMW-transporterna hämtade från diverse forum och hörsägen? De gånger jag sett tiggande rumäner få mat har de blivit väldigt glada och tacksamt tagit emot.

Igår såg jag en tiggare bli hämtade med en helikopter, och de som välkomnade honom ombord var suspekta kostymnissar. Såg inte så tydligt, men de bar ombord stora lådor med mynt såg det ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Då skall vi inventera ståndpunkter här. Jag anser att socialtjänstlagen skall tillämpas i strid med gällande rätt. Du anser att socialtjänstlagen skall tillämpas i strid med gällande rätt för svenska medborgare. Var ligger likhet inför lagen i detta perspektiv? Varför skall man (normativt) ha färre och sämre rättigheter bara för att man råkat födas på fel sida av en godtycklig landsgräns?

Du kanske missförstod mig. Att SoL tillämpas på svenska medborgare är ju rimligtvis helt i linje med lagen. Däremot anser jag att ickemedborgare (men unionsmedborgare) inte ska åtnjuta samma skydd. Definitivt inte i de delar som uttryckligen talar om medborgare. Det är skillnad på likhet inför lagen och likhet i lagen. Att koppla förmåner till medborgarskap är vanligt förekommande. Ta rösträtt i riksdagsvalet som ett exempel.

Därtill anser jag som sagt att det strider emot unionsrättens syften att bistå dessa människor med långvarigt stöd. Unionsrätten står dessutom över nationell rätt sett till den rådande hierarkin inom juridiken.

Huruvida detta är rätt eller fel bryr jag mig mindre om, och tänker ej heller diskutera detta här. Jag skiljer alltid på börat och varat i min roll som jurist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Är det något du själv ofta upplevt eller är det likt BMW-transporterna hämtade från diverse forum och hörsägen? De gånger jag sett tiggande rumäner få mat har de blivit väldigt glada och tacksamt tagit emot.

Min mor köpte en fralla i en separat påse när hon var inne på ett bageri och skulle köpa hem bröd, och sträckte sig ner och höll fram påsen men blev bortvinkad med ett fräs.
Sen har jag även vittnat ett 10tal av dessa påskkärringar samlas i zinkensdamm på morgonen, dock såg jag inte hur dom kom dit. Men såg ungefär ut som morgonmöten vi har på jobbet ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Vad jag förstår är väl inte alla tiggare romer? Har läst att det finns en del fattiga rumäner som åker hit för att tigga med (som inte är romer alltså...).
Skickades från m.sweclockers.com

Säkerligen så har de olika ursprung, men det som varit omtalat nu påsistone är just romer

Skrivet av Alligatorn:

Ytterligare en sak som pekar mot att dom samlar in pengar är att dom ofta blir sura för mat när en person som verkligen kämpar för sin överlevnad skulle bli väldigt tacksam för en macka eller dylikt.
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Alligatorn:

Min mor köpte en fralla i en separat påse när hon var inne på ett bageri och skulle köpa hem bröd, och sträckte sig ner och höll fram påsen men blev bortvinkad med ett fräs.

Slutsats: tiggaren ville inte ha en fralla.
Gissning: X

Dina inlägg och upplevelser är inte bevis för något, du har tolkat in saker i situationen och använder dessa för att avkoda den. Normalt visserligen men inte särskilt bra om man vill vara säker på sin sak. Rent kalorimässigt är frallor slöseri med pengar förövrigt.

Skrivet av Alligatorn:

Sen har jag även vittnat ett 10tal av dessa påskkärringar samlas i zinkensdamm på morgonen, dock såg jag inte hur dom kom dit. Men såg ungefär ut som morgonmöten vi har på jobbet ibland.

Vi kan väl dra ett streck där: Felaktiga analyser och tillmälen är en betydligt bättre grund till att dra slutsatser om din person än vad den fakta du presenterat var för att dra de slutsatser som du gjorde.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Du kanske missförstod mig. Att SoL tillämpas på svenska medborgare är ju rimligtvis helt i linje med lagen. Däremot anser jag att ickemedborgare (men unionsmedborgare) inte ska åtnjuta samma skydd. Definitivt inte i de delar som uttryckligen talar om medborgare. Det är skillnad på likhet inför lagen och likhet i lagen. Att koppla förmåner till medborgarskap är vanligt förekommande. Ta rösträtt i riksdagsvalet som ett exempel.

Därtill anser jag som sagt att det strider emot unionsrättens syften att bistå dessa människor med långvarigt stöd. Unionsrätten står dessutom över nationell rätt sett till den rådande hierarkin inom juridiken.

Huruvida detta är rätt eller fel bryr jag mig mindre om, och tänker ej heller diskutera detta här. Jag skiljer alltid på börat och varat i min roll som jurist.

Skickades från m.sweclockers.com

Du uttrycker ju ett starkt normativt uttalande i ditt första stycke (fetstilt); det du där fastställer är ingen verklighetsbeskrivning (vara), utan ett policyförslag (böra). Vad du gör i rollen som jurist är väl för övrigt inte omedelbart intressant här - vi diskuterar ju lösningsförslag i egenskap av privatpersoner. Det var ju här vår diskussion började:

Skrivet av oggan:

I övrigt är klart negativt inställd till tiggeri. Men jag har å andra sidan ingen lösning på problemet. Jag vill bara inte se det helt enkelt. Det skulle aldrig falla mig in att ge pengar till en tiggare. Kalla mig känslokall om ni vill...

Mot detta lade jag ett lösningsförslag som gick ut på att man ordagrant tillämpar ett urval av paragrafer som tillsammans skulle leda till ett fullgott helhetsgrepp kring problemet.

Jag tycker även att du kontinuerligt skiftar diskussionen längre och längre bort från kärnfrågan. Först gick det från tiggare till "rumänska romer" (vilket avsevärt minskar populationen), och nu handlar det om "långvarigt stöd". "Långvarigt stöd" till "rumänska romer" är något helt annat än att socialtjänsten bör svara för tiggares omedelbara uppehälle, så att de slipper tigga.

Även om man håller sig kvar vid en beskrivning av "varat" är jag heller inte tvärsäker på att din tolkning är rimlig: hur man än vänder och vrider på det blir det en ojämn rättstillämpning för svenska medborgare och andra medborgare. Om du alltså instämmer i mitt förslag (med ett undantag för utländska medborgare) åsidosätter du gällande rätt för svenska medborgare, men inte för utländska. Om du inte instämmer i mitt förslag (och alltså vill att socialtjänsten skall upprätthålla ett redan taget ansvar gentemot svenska medborgare, men inte utländska) åsidosätter du gällande rätt för utländska medborgare, men inte svenska. Denna specifika reglering (nödinsatser) gör inte skillnad på enskilda efter medborgarskap. Den stannar helt enkelt vid enskilda.

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Säkerligen så har de olika ursprung, men det som varit omtalat nu påsistone är just romer

Slutsats: tiggaren ville inte ha en fralla.
Gissning: X

Dina inlägg och upplevelser är inte bevis för något, du har tolkat in saker i situationen och använder dessa för att avkoda den. Normalt visserligen men inte särskilt bra om man vill vara säker på sin sak. Rent kalorimässigt är frallor slöseri med pengar förövrigt.

Vi kan väl dra ett streck där: Felaktiga analyser och tillmälen är en betydligt bättre grund till att dra slutsatser om din person än vad den fakta du presenterat var för att dra de slutsatser som du gjorde.

Ok, vem bryr sig jag drar mina egna slutsatser och har mina åsikter om tiggarna därefter

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alligatorn:

Min mor köpte en fralla i en separat påse när hon var inne på ett bageri och skulle köpa hem bröd, och sträckte sig ner och höll fram påsen men blev bortvinkad med ett fräs.
Sen har jag även vittnat ett 10tal av dessa påskkärringar samlas i zinkensdamm på morgonen, dock såg jag inte hur dom kom dit. Men såg ungefär ut som morgonmöten vi har på jobbet ibland.

Så jag har sett personer bli glada och din mor har sett en person tacka nej. Ergo, alla är bara ute efter pengar och vill inte ta emot mat. Låter inte riktigt som en logisk slutsats det där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Ok, vem bryr sig jag drar mina egna slutsatser och har mina åsikter om tiggarna därefter

Är du säker på att du begränsar metodiken till tiggare eller gäller den även andra delar av ditt liv?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)