tele2 skickar fel mobil

Permalänk
Medlem

tele2 skickar fel mobil

tjena min bror blev uppringd av tele2 och blev erbjuden på en s5 med abonnemang och han accepterade det, han spela in hela samtalet och man hör tydligt vad de säger.
det var så här:
försäljaren nämnde aldrig s5an utan sa ''mobilen''
medans min bror snackade om s5an och frågade vad de kosta osv.... försäljaren svara på hans frågor....
sedan så säger försäljaren att han kommer skicka en lapp,som kommer om en vecka och där står allt, priser och mobil osv
ingen lapp kommer hem, det min bror får är en samsung galaxy s4+
man hörde hur försäljaren idiot förklarade saker så jag tror han har velat tjäna 2k på att sälja en billigare mobil och trott att ingen märker skillnaden

sedan så ringer min bror direkt efter och då säger de så här:
du har valt en s4 och vi har spelat in allt du har sagt att du vill ha den(de klart de kan ju leka med ljudet)
sedan så säger min bror att han också har spelat in, då säger de att om han har öppnat kartongen så kommer de inte ta tbx mobilen,men som tur hade han inte gjort det.
Så som man förstår sammanhanget så försöker de göra så att min bror inte kan lämna tillbaka mobilen, efter det så bestämmer de att de skickar en s5a
vad tkr ni ? ska man anmäla dem?
Min bror är kund sen tidigare
bara hojta till om du inte förstår något

Tog bort "broshan"
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 007onex:

tjena min bror blev uppringd av tele2 och blev erbjuden på en s5 med abonnemang och han accepterade det, han spela in hela samtalet och man hör tydligt vad de säger.
det var så här:
försäljaren nämnde aldrig s5an utan sa ''mobilen''
medans min bror snackade om s5an och frågade vad de kosta osv.... försäljaren svara på hans frågor....
sedan så säger försäljaren att han kommer skicka en lapp,som kommer om en vecka och där står allt, priser och mobil osv
ingen lapp kommer hem, det min bror får är en samsung galaxy s4+
man hörde hur försäljaren idiot förklarade saker så jag tror han har velat tjäna 2k på att sälja en billigare mobil och trott att ingen märker skillnaden

sedan så ringer min bror direkt efter och då säger de så här:
du har valt en s4 och vi har spelat in allt du har sagt att du vill ha den(de klart de kan ju leka med ljudet)
sedan så säger min bror att han också har spelat in, då säger de att om han har öppnat kartongen så kommer de inte ta tbx mobilen,men som tur hade han inte gjort det.
Så som man förstår sammanhanget så försöker de göra så att min bror inte kan lämna tillbaka mobilen, efter det så bestämmer de att de skickar en s5a
vad tkr ni ? ska man anmäla dem?
Min bror är kund sen tidigare
bara hojta till om du inte förstår något

Har han fått rätt telefon nu?
I så fall, vart hade du tänkt anmäla dem? De gjorde fel, nu har de gjort rätt.

Det hade inte kunnat bli så att han inte fått lämna tillbaka telefonen för att han öppnat kartongen. Köper man något över nätet eller över telefon så gäller distansköplagen som innebär att man har rätt att undersöka varan och ångra sig. Att titta utanpå kartongen räcker inte. Däremot blir det lite mer tveksamt om man börjar använda den. Du kan inte ångra en tjänst när du börjat använda den tex. Men öppna lådan ska inte vara några problem.

Men det var bra att du skrev här, för ju fler som får upp ögonen för dessa försäljares busfasoner desto bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Säljarna på Tele2 är riktigt jävla fula oavsett vad det gäller. Jag ångrar den dagen jag bytte från telia till tele2.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Säljarna på Tele2 är riktigt jävla fula oavsett vad det gäller. Jag ångrar den dagen jag bytte från telia till tele2.

Alla säljare är fuffens oavsätt företag. Men man får iaf bättre integritetskydd på tele2, överväger själv att hoppa till tele2 istället för 3

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut anmält detta till ARN/KO.

Kom ihåg att han 14 dagars ångerrätt enligt Distansköplagen från och med att han har paketet i handen.
Enligt denna lag har man rätt att testa produkten och sedan lämna tillbaka den så länge den är i "väsentligt oförändrat skick". Alltså att den fortfarande ser ny ut. Det spelar ingen roll om förpackningen är bruten.

Edit:
Här kan ni anmäla till KO:
http://www.konsumentverket.se/Anmalan/

Här kan ni läsa mer om ångerrätt:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

Distans och hemköplagen säger väl att du får returnera alla produkter som blivit hemskickade hem till dig inom 14 dagar. Du får till och med öppna upp och titta på produkten och returnera den i "väsentligt oförändrat skick".

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Din bror kan be om att få en kopia på det muntliga avtalet som mp3 skickat till en epostadress han uppger förutsett att han kan svara på kontrollfrågor och styrka sin identitet. Det finns många fulsäljare hos alla operatörer, Tele2 är inte annorlunda. Det är dock svårt för ett företag att reglera sånt, dessa personer som försöker lura folk sparkas inte föränn tillräckligt mycket skit kommer tillbaka till Tele2 och då är skadan redan skedd. Om din bror har fått S5:an så är det inga problem, däremot hade jag ringt och klagat på säljaren och bett dem kolla med personens gruppansvarig/Team Leader för feedback så att han inte fortsätter sådär.

Om din bror inte har fått S5:an utan en S4 hade jag ringt till Tele2:s hårdvarusupport (fd. Brightpoint, numera Ingram Micro Mobility) och kolla om de fått tbx luren (om han bett att få returnera S4 till avsändare), därefter be Tele2 kundservice lyssna på det muntliga avtalet och få förlängningen/nyteckningen/vad för sorts deal din bror gjort makulerad.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem

Alltid 2 veckors ångerrätt enligt distansköpslagen: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/La...

Tror det även gäller en öppnad förpackning.

EDIT: Ja, du har i de 3 senaste posterna en hel del information om saken. Bara att häva och be Tele2 att fara åt pipan! Själv ingår jag aldrig i avtal med Comviq igen av precis samma anledning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Jag hade absolut anmält detta till ARN/KO.

Kom ihåg att han 14 dagars ångerrätt enligt Distansköplagen från och med att han har paketet i handen.
Enligt denna lag har man rätt att testa produkten och sedan lämna tillbaka den så länge den är i "väsentligt oförändrat skick". Alltså att den fortfarande ser ny ut. Det spelar ingen roll om förpackningen är bruten.

Edit:
Här kan ni anmäla till KO:
http://www.konsumentverket.se/Anmalan/

Här kan ni läsa mer om ångerrätt:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Tack för länken!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

tjena min bror blev uppringd av tele2 och blev erbjuden på en s5 med abonnemang och han accepterade det, han spela in hela samtalet och man hör tydligt vad de säger.
det var så här:
försäljaren nämnde aldrig s5an utan sa ''mobilen''
medans min bror snackade om s5an och frågade vad de kosta osv.... försäljaren svara på hans frågor....
sedan så säger försäljaren att han kommer skicka en lapp,som kommer om en vecka och där står allt, priser och mobil osv
ingen lapp kommer hem, det min bror får är en samsung galaxy s4+
man hörde hur försäljaren idiot förklarade saker så jag tror han har velat tjäna 2k på att sälja en billigare mobil och trott att ingen märker skillnaden

sedan så ringer min bror direkt efter och då säger de så här:
du har valt en s4 och vi har spelat in allt du har sagt att du vill ha den(de klart de kan ju leka med ljudet)
sedan så säger min bror att han också har spelat in, då säger de att om han har öppnat kartongen så kommer de inte ta tbx mobilen,men som tur hade han inte gjort det.
Så som man förstår sammanhanget så försöker de göra så att min bror inte kan lämna tillbaka mobilen, efter det så bestämmer de att de skickar en s5a
vad tkr ni ? ska man anmäla dem?
Min bror är kund sen tidigare
bara hojta till om du inte förstår något

Trevligt att dom ljög din brorsa rakt i ansiktet att han inte får lämna tillbaks mobilen om förpackningen var bruten. Distansavtalslagen är det som gäller här, han har rätt att prova telefonen i 2 veckor och sen lämna tillbaks den om han ej vill ha den.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

tjena min bror blev uppringd av tele2 och blev erbjuden på en s5 med abonnemang och han accepterade det, han spela in hela samtalet och man hör tydligt vad de säger.
det var så här:
försäljaren nämnde aldrig s5an utan sa ''mobilen''
medans min bror snackade om s5an och frågade vad de kosta osv.... försäljaren svara på hans frågor....
sedan så säger försäljaren att han kommer skicka en lapp,som kommer om en vecka och där står allt, priser och mobil osv
ingen lapp kommer hem, det min bror får är en samsung galaxy s4+
man hörde hur försäljaren idiot förklarade saker så jag tror han har velat tjäna 2k på att sälja en billigare mobil och trott att ingen märker skillnaden

sedan så ringer min bror direkt efter och då säger de så här:
du har valt en s4 och vi har spelat in allt du har sagt att du vill ha den(de klart de kan ju leka med ljudet)
sedan så säger min bror att han också har spelat in, då säger de att om han har öppnat kartongen så kommer de inte ta tbx mobilen,men som tur hade han inte gjort det.
Så som man förstår sammanhanget så försöker de göra så att min bror inte kan lämna tillbaka mobilen, efter det så bestämmer de att de skickar en s5a
vad tkr ni ? ska man anmäla dem?
Min bror är kund sen tidigare
bara hojta till om du inte förstår något

Uppenbarligen är det en hel del du har missförstått.

För det första, vad i hela världen har säljaren att vinna på att sälja en S4+ istället för en S5? Tror du på något vis att säljaren får mer pengar själv på det viset? Hur skulle det fungera? Inte ens om säljaren fick hela vinsten från köpet rakt ner i egen fick, vilket du själv förhoppningsvis förstår inte är fallet, så skulle han omöjligt tjäna mer på att sälja en billigare mobil.

För det andra, utringande telemarketers för Tele2 hör helt och hållet till separata firmor. De har inget överhuvudtaget att göra med de kundservicemedarbetare som man ringer in till. De på kundservice kan inte göra något annat än att lyssna på avtalet och gå på det som sägs.

För det tredje, om han nu inte öppnat kartongen och helt enkelt skickar tillbaka den för att ångra köpet och göra om det med rätt mobil, vad exakt är det du ska anmäla dem för? Att det uppstått ett missförstånd över vilken mobiltelefon det gäller, som lätt kan ordnas genom att göra om ordern? Oh ja, att ett smärre problem uppstår som lätt kan fixas är nog precis den sortens banbrytande fall som KO vill ta sig an!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Uppenbarligen är det en hel del du har missförstått.

För det första, vad i hela världen har säljaren att vinna på att sälja en S4+ istället för en S5? Tror du på något vis att säljaren får mer pengar själv på det viset? Hur skulle det fungera? Inte ens om säljaren fick hela vinsten från köpet rakt ner i egen fick, vilket du själv förhoppningsvis förstår inte är fallet, så skulle han omöjligt tjäna mer på att sälja en billigare mobil.

För det andra, utringande telemarketers för Tele2 hör helt och hållet till separata firmor. De har inget överhuvudtaget att göra med de kundservicemedarbetare som man ringer in till. De på kundservice kan inte göra något annat än att lyssna på avtalet och gå på det som sägs.

För det tredje, om han nu inte öppnat kartongen och helt enkelt skickar tillbaka den för att ångra köpet och göra om det med rätt mobil, vad exakt är det du ska anmäla dem för? Att det uppstått ett missförstånd över vilken mobiltelefon det gäller, som lätt kan ordnas genom att göra om ordern? Oh ja, att ett smärre problem uppstår som lätt kan fixas är nog precis den sortens banbrytande fall som KO vill ta sig an!

Antagligen för att att han är säljare. De kan ha kört en tävling om att sälja flest S4 som de vill bli av med t ex. Oavsett, bara skicka tillbaka telefonen om det är fel produkt. Lagen kan de inte komma runt oavsett.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

tjena min bror blev uppringd av tele2 och blev erbjuden på en s5 med abonnemang och han accepterade det, han spela in hela samtalet och man hör tydligt vad de säger.
det var så här:
försäljaren nämnde aldrig s5an utan sa ''mobilen''
medans min bror snackade om s5an och frågade vad de kosta osv.... försäljaren svara på hans frågor....
sedan så säger försäljaren att han kommer skicka en lapp,som kommer om en vecka och där står allt, priser och mobil osv
ingen lapp kommer hem, det min bror får är en samsung galaxy s4+
man hörde hur försäljaren idiot förklarade saker så jag tror han har velat tjäna 2k på att sälja en billigare mobil och trott att ingen märker skillnaden

sedan så ringer min bror direkt efter och då säger de så här:
du har valt en s4 och vi har spelat in allt du har sagt att du vill ha den(de klart de kan ju leka med ljudet)
sedan så säger min bror att han också har spelat in, då säger de att om han har öppnat kartongen så kommer de inte ta tbx mobilen,men som tur hade han inte gjort det.
Så som man förstår sammanhanget så försöker de göra så att min bror inte kan lämna tillbaka mobilen, efter det så bestämmer de att de skickar en s5a
vad tkr ni ? ska man anmäla dem?
Min bror är kund sen tidigare
bara hojta till om du inte förstår något

Han fick rätt telefon till slut?Vad skall ni anmäla dom för?Något som inte finns?
***bort/moderator***

.
Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonas1972:

Han fick rätt telefon till slut?Vad skall ni anmäla dom för?Något som inte finns?
***bort/moderator***

***bort/moderator***
Det är dock en märklig frågeställning i första inlägget; varför skall det anmälas om bror har fått rätt mobil? Det verkar ligga mer bakom samtalet än vad som beskrivs i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanruda:

Jag hade absolut anmält detta till ARN/KO.

Kom ihåg att han 14 dagars ångerrätt enligt Distansköplagen från och med att han har paketet i handen.
Enligt denna lag har man rätt att testa produkten och sedan lämna tillbaka den så länge den är i "väsentligt oförändrat skick". Alltså att den fortfarande ser ny ut. Det spelar ingen roll om förpackningen är bruten.

Edit:
Här kan ni anmäla till KO:
http://www.konsumentverket.se/Anmalan/

Här kan ni läsa mer om ångerrätt:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Problemet är att om man startar mobilen så är den _inte_ längre i "väsentligt oförändrat skick". ARN eller KO tar inte ens i det med tång om den har varit startad. Sen om det är fel mobil behöver man ju inte ens bryta förpackningen heller, står ju direkt på utsidan vilken modell det är.

Permalänk
Avstängd

***bort/moderator***
Be att få kopia på samtalet. De lägger ner ärendet garanterat.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

***bort/moderator***
Be att få kopia på samtalet. De lägger ner ärendet garanterat.

***bort/moderator***.....så står det faktiskt ''Han spela in hela samtalet och man hör tydligt vad de säger.''

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

***bort/moderator***.....så står det faktiskt ''Han spela in hela samtalet och man hör tydligt vad de säger.''

***bort/moderator*** .....Du (eller ja, din bror) ska kräva ut deras (Tele2's) kopia från samtalet. Att ni har en kopia från eran sida är inte relevant. Been there, done that.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, inlägg redigerade*

Tagit bort trams om språk, språkpoliser undanbedes.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Varför köper man ens något av någon som ringer upp? Är det något man behöver så går man till affären, eller sitter din bror hemma och väntar på att ICA ska ringa och fråga ifall han behöver mjölk med?

Skrivet av SprengdPanda:

Problemet är att om man startar mobilen så är den _inte_ längre i "väsentligt oförändrat skick". ARN eller KO tar inte ens i det med tång om den har varit startad. Sen om det är fel mobil behöver man ju inte ens bryta förpackningen heller, står ju direkt på utsidan vilken modell det är.

Du får bryta förpackningen och ta ur den för att titta på den och se så det inte är några fel på den

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Varför köper man ens något av någon som ringer upp? Är det något man behöver så går man till affären, eller sitter din bror hemma och väntar på att ICA ska ringa och fråga ifall han behöver mjölk med?

Du får bryta förpackningen och ta ur den för att titta på den och se så det inte är några fel på den

eftersom att han redan är kund och hans abonnemang tar slut snart och han får ''extra pris'' tror jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

eftersom att han redan är kund och hans abonnemang tar slut snart och han får ''extra pris'' tror jag

Det får han inte, han får inga som helst fördelar jämfört med någon annan och det är inte ens Tele 2 som ringer upp utan ett marketing företag som har uppgifter om att han är kund

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Oftast är det externa företag som säljer abonnemangen åt tele2! Ett tips är efter gjort återköp kontakta tele2 kundombudsman och se vad personen i frågan har att säga ifall det är intern eller extern säljare!

Permalänk
Medlem

Ring Tele2s kundtjänst på 0772-252525 och prata med uppsägningsavdelningen, inga problem att ångra köpet inom 14dagar sålänge telefonen är intakt.