Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jo men imo lite mycket endå. Du kan ju få en beggad xf100 för de pengarna eller en FZ1000/rx10 med tusenlappar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jo men imo lite mycket endå. Du kan ju få en beggad xf100 för de pengarna eller en FZ1000/rx10 med tusenlappar kvar.

Sant. Men bra pris ändå. Dock känns den lite ur tiden kanske.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

John Hess, producenten bakom American History X håller på med en långfilm inspelad med BMCC och BMPCC,
http://videoandfilmmaker.com/wp/index.php/news/american-histo...

Permalänk
Medlem

Intressant. Ska hålla ögonen öppna.

Fan, var lite dryg när jag lämnade över filmen kom jag på..

Övriga fototeam filmade i 1080. Jag gjorde en folder där det stod "Low resolution" och lade 1080/800p-filmerna där och high-res för 4K/UHD.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Intressant. Ska hålla ögonen öppna.

Fan, var lite dryg när jag lämnade över filmen kom jag på..

Övriga fototeam filmade i 1080. Jag gjorde en folder där det stod "Low resolution" och lade 1080/800p-filmerna där och high-res för 4K/UHD.

// A

Haha, måste känts lite skönt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Haha, måste känts lite skönt ändå

Ja, det gjorde det. Med tanke på vilken tid Final Cut, Filmconvert, Motion 5 har arbetat på min burk var det värt det. Saknar nu min stationära dator som äter 4K som om de vore HD.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ja, det gjorde det. Med tanke på vilken tid Final Cut, Filmconvert, Motion 5 har arbetat på min burk var det värt det. Saknar nu min stationära dator som äter 4K som om de vore HD.

// A

Har AX100 clean HDMI ut?
I sånt fall skulle det här ju varit läge för en Ninja eller Shuttle så hade du kunna redigera smidig Prores direkt från SSD.
Hmm, det vore faktiskt något, undrar om en Macbook Air skulle kunna funka som reseredigering från SSD, då får jag en anledning att slå till på en Blade eller 7Q… och en Air (vilket är bra för min iPad börjar ge upp, har version två)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har AX100 clean HDMI ut?
I sånt fall skulle det här ju varit läge för en Ninja eller Shuttle så hade du kunna redigera smidig Prores direkt från SSD.
Hmm, det vore faktiskt något, undrar om en Macbook Air skulle kunna funka som reseredigering från SSD, då får jag en anledning att slå till på en Blade eller 7Q… och en Air (vilket är bra för min iPad börjar ge upp, har version två)

Jag är säker på att jag har läst att den ska ha det.

Mja, konmer snart en ny air. Vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skojja inte.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag har precis suttit och rekommenderat en kille på ett annat forum att skaffa en C100 med 24-105/17-55 IS för att filma konserter och annat med taskig belysning just för att C100 är fantastisk på detta.

Reviderade precis min rekommendation och satte ihop en hel shoulderrig med motvikt, followfocus, metabones EF-E smart.
Han besitter ett gäng L-glas så detta passar bra.

Tillsammans med rigg, metabones och allt annat förutom glas hamnar priset på under 30 lax, snarare 25k.

Har svårt när jag ser detta att motivera C100.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag har precis suttit och rekommenderat en kille på ett annat forum att skaffa en C100 med 24-105/17-55 IS för att filma konserter och annat med taskig belysning just för att C100 är fantastisk på detta.

Reviderade precis min rekommendation och satte ihop en hel shoulderrig med motvikt, followfocus, metabones EF-E smart.
Han besitter ett gäng L-glas så detta passar bra.

Tillsammans med rigg, metabones och allt annat förutom glas hamnar priset på under 30 lax, snarare 25k.

Har svårt när jag ser detta att motivera C100.

// A

Skulle vara inbyggda ND och XLR för en Run-N-Gun reporter men annars så är A7s vinnaren i mina ögon. Men jag har inte sett hur det ser ut med vanlig 50mbit 1080p filmat av en vanlig användare ännu.
Men oavsett, den har verkligen fångat mitt intresse.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva bygga ihop en kompakt och bra axelrigg med evf, matte, follow focus, motvikt och allt där man bara har kameran kvar.

Fan, såg du min annons på steadicamen? Är den för dyr eller varför nappar ingen?

Gav fan 7 papp för den.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Skulle behöva bygga ihop en kompakt och bra axelrigg med evf, matte, follow focus, motvikt och allt där man bara har kameran kvar.

Fan, såg du min annons på steadicamen? Är den för dyr eller varför nappar ingen?

Gav fan 7 papp för den.

Kan vara lite stiltje nu. Folk verkar ha svårare att bli av med grejer. Skulle ha köpt ett 24-105/4 L för 4000kr för ett tag sedan men resan till stället han bodde på ställdes in, då erbjöd han sig att skicka det till mig utan förskottsbetalning så jag kunde leka lite med det och sedan sätta över pengar. Rådde honom till att sätta ut en annons istället.
Köpte samma objektiv till samma pris på hemmaplan iställlet

Appropå steadycam, har du sett vosetores Mövi-Kopia för 8000 kr, ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Fan..

Jag vill öppna ett litet bolag för att anta småproduktioner som t.ex bröllop, promote av företag, småreklamer och kanske lite större saker med tiden. I början kanske man jobbar billigt som fan då man måste komma in i det.

Stillfoto, video osv. Media så att säga. Har frugan som still, ett par vänner som intresserar sig i detta osv.

Vore du intresserad av att starta något sådant eller är det konkurrerande verksamhet till befintligt jobb?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Fan..

Jag vill öppna ett litet bolag för att anta småproduktioner som t.ex bröllop, promote av företag, småreklamer och kanske lite större saker med tiden. I början kanske man jobbar billigt som fan då man måste komma in i det.

Stillfoto, video osv. Media så att säga. Har frugan som still, ett par vänner som intresserar sig i detta osv.

Vore du intresserad av att starta något sådant eller är det konkurrerande verksamhet till befintligt jobb?

närå jag har skriftligt från högre makt att jag får frilansa. Så visst jag är med om du behöver folk ibland, men filmar inga bröllop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kan vara lite stiltje nu. Folk verkar ha svårare att bli av med grejer. Skulle ha köpt ett 24-105/4 L för 4000kr för ett tag sedan men resan till stället han bodde på ställdes in, då erbjöd han sig att skicka det till mig utan förskottsbetalning så jag kunde leka lite med det och sedan sätta över pengar. Rådde honom till att sätta ut en annons istället.
Köpte samma objektiv till samma pris på hemmaplan iställlet

Appropå steadycam, har du sett vosetores Mövi-Kopia för 8000 kr, ser bra ut.

Försökte söka på den men hittade inte. Url?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Försökte söka på den men hittade inte. Url?

// A

http://www.voosestore.com/se/steadycamstabilizer/gyro-stabili...

Permalänk
Medlem

Jag har fått intrycket av att man blir lite trött i längden av att köra en sådan. Däremot finns det många applikationer för den och den är liten och smidig.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

16500 måste nog vara smärtgränsen nu när XF200 tar över,
http://www.rajalaproshop.se/Produkter/Videokameror/Videokamer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

16500 måste nog vara smärtgränsen nu när XF200 tar över,
http://www.rajalaproshop.se/Produkter/Videokameror/Videokamer...

Det är bra pris för en ny enhet. Frågan är bara om det är en vinst att handla en sådan från US (finns palversioner där).

Då denna kameran, om jag inte missminner mig, ger dig deras pro-features gällande garantier har du vid registererad produkt rätt till prioriterad reparation endera garanti alt. egenförvållat på alla canonverkstäder i världen vilket gör att du inte behöver oroa dig för att behöva skicka den RMA till US om något händer.

Edit: Kollade B&H photo. Det är samma pris där som här atm.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Det här testet ger inte så mycket förns de avslöjar resultatet men A7s blir nog ett monster.
https://vimeo.com/98791150

Permalänk
Medlem

Ja. Sony är verkligen på hugget. Sony är STORA++ inom broadcast och .. mindre men ändå där inom filmsegmentet.

I Sverige filmas i princip alla tv-shower på Sony alt. JVC i vissa sammanhang med Canonglas.
Reklamfilmer, serier osv körs i regel på Arri Alexa. Red finns även på reklamsidan.

Men Sony är väldigt öppna och låter en stoppa på vad man vill för objektiv vilket är riktigt bra. Har märkt att min AX100 gav gnuttan mindre rolling shutter efter patchningen. Eller så är jag knas som inbillar mig det.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Vet inte vad för noise han ser. Kan se den i 720p och där brukar youtube själv förstöra.
720p verkar vara högsta upplösning.

Notera autoläget i slutet hur kameran exponerar. Förstår du varför jag gnällde på alla skitklipp folk höll på att lägga upp? Inkl din polare.

Edit: Läs mitt inlägg.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Appropå inget, ny firmware för Blackmagickameror.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Lite lustigt men tycker det verkligen känns som att nu är läget då man inte ska köpa någon av de nyare kamerorna på marknaden. Alla som jag är intresserad av går bort av anledningen "bättre att vänta".
GH4 går bort för att jag vill se mer av A7s.
Ax100 går bort för att jag vill se om XLR-modellen dyker upp.
FZ1000 går bort i väntan på LX8.
RX100iii går bort eftersom nästa Nex (Alpha) säkert får samma codek men med APS-C.
Rx-10 av samman anledning.
Den enda som finns kvar är BM4K men den kan vänta av alla möjliga anledningar.

Tror mycket iofs hänger på att FS100an är såpass allround att den går att ha till i princip allt. Enda knikset är storleken.