Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Intressant. Var köper man en sådan?

På liontech.se

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Att det ska ta så lång tid för rättsväsendet att komma fram till det normala människor fattar med en gång: en dator är inte en tv.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

"Don't steal, the government doesn't like competition."

För övrigt är det bästa med den här nyheten att det är en myndighet som slår en annan myndighet på fingrarna. Jag blir alltid varm i hjärtat när det händer.

Radiotjänst är faktiskt ingen myndighet, det är ett privat företag som fått lov av staten att monopolisera tv-licensen.

Blev själv överraskad sent en lördagkväll i Januari av två välväxta herrar som stod och knäckte med fingrarna och frågade om jag verkligen inte hade en TV. (Datorskärmen syns genom fönstret).
När jag sa att jag hade en jobbdator hemma hänvisade de till att så länge man har internetåtkomst ska man betala TV-licens, oavsett om det är ens egna dator eller ej.
Sen efter att jag tvingats skriva på deras faktura, så med ett fult leende önskade de mig lycka till med min middag och så gick de skrattande vidare till nästa person...

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Avstängd

Kiruna-maffian kan kamma sig... Mina pengar får de aldrig. ALDRIG!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är klart de kommer få betala tillbaka. Roligt, eller snarare tragisk, att se vad administrationsnotan för detta kommer sluta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

En intressant fråga är ju om Radiotjänst har råd att betala tillbaka alla felaktigt inkrävda avgifter. Om deras tolkning visar sig felaktig blir det många miljoner de måste betala tillbaka, finns de miljonerna i företagets kassa? Radiotjänst är ju ett aktiebolag och har inte tillgång till statskassan så de måste ju bära kostnaden själva.
De avgiftspengar de fått in har ju gått till SVT+SR+UR, de kan väl inte gärna kräva tillbaka pengarna från dessa.
Slutsats?
Radiotjänst riskerar konkurs (kanske).

Radiotjänst i sig ska inte ha några pengar för sånt. Det är mottagarna av licenspengarna som har fått för mycket och måste betla tillbaka de pengar som man redan använt på annat. Radiotjänst är den skyldige som lurat massor av folk. Borde vara anledning till att se över ledningen för radiotjänst.
Summan ska enl uppgift ligga på ca 10 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Att det ska ta så lång tid för rättsväsendet att komma fram till det normala människor fattar med en gång: en dator är inte en tv.

Jag har inget intresse av att försvara Radiotjänsts resonemang; visst är det så att en dator inte är en TV i sig, men det är lite mer komplicerat än så. Deras slutsats att innehav skulle avgiftsbeläggas byggde på samma analogi som använts tidigare, d.v.s. utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, som t.ex. inspelningsbar DVD-spelare etc. Dessa är inte en TV i sig, men klassas som TV-mottagare. Rätten resonerade dels om utrustningen var avsedd för att ta emot utsändningar och om webbsändningar är att anse som utsändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Jag har inget intresse av att försvara Radiotjänsts resonemang; visst är det så att en dator inte är en TV i sig, men det är lite mer komplicerat än så. Deras slutsats att innehav skulle avgiftsbeläggas byggde på samma analogi som använts tidigare, d.v.s. utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, som t.ex. inspelningsbar DVD-spelare etc. Dessa är inte en TV i sig, men klassas som TV-mottagare. Rätten resonerade dels om utrustningen var avsedd för att ta emot utsändningar och om webbsändningar är att anse som utsändningar.

En inspelningsbar dvd-spelare har en tv-mottagare inbyggd i sig på samma sätt som många videospelare har inbyggd tv-momttagare.
En dator med inbyggt tv-kort betraktas fortfarande som en tv-mottagare. Det som skiljer är att en dator som går mot internet INTE är byggd för att ta emot tv-program även om den kan göra det sedan SVT-play lagt ut sina program där.

Sen tycker jag att tv/radio kan gå samma väg som övriga tv-bolag får göra för att ta in sina abbonemangspengar. Ser inte att det ska finnas någon anledning tll att alla ska behöva betla deras utbud. När det gäller samhällsprogram så kan de programmen t.ex. läggas ut okodade på alla bolags tv-kanaler så att alla kan se men tror inte att det är så många som är intresserade av det ändå.
Den nuvarande betalmodellen har fungerat bra så länge som inga andra aktörer har funnits på marknaden men har blivit sämre och sämre för att numer bli värdelös även om inte politikerna har insett hur dåligt det är annu.

Permalänk
Medlem

Jag utvecklade inte det närmare, utan ville endast peka på att det givetvis är självklart att en dator inte är en TV i sig; utan att det handlar om vad som definieras som en TV-mottagare, och att de då har försökt använda samma analogi som tidigare, allteftersom ny teknik har introducerats. Som du nämner kan en dator enkelt klassas som TV-mottagare om den förses med tv-kort, och det finns som sagt annan utrustning med TV-mottagare. Att de sedan drog den analogin för långt och fel, har nu visat sig, det är det ena; det andra är analogin avseende utsändningar och webbsändningar. Rätten kommenterade bägge delar.

(Sedan ska man vara försiktig med att utgå från egna intressen eller smak; det finns många som är intresserade av det du kallar samhällsprogram.)

Permalänk

Tv licens

Man kan ju se det på ett annat sätt också svt lägger ut sändingar på internet o sen tvingar folk att betala tv licens hur kan det vara möjligt . som exempel. viaplay betal tjänst. netflix betal tjänst osv osv .Jag betalar för vad jag vill se det kan väl svt också ha i så fall man kan ju inte tvinga folk eller bor vi i ryssland ??.Det ska väl vara demokrati i det här landet fast dom metoderna som svt annvänder låter mera som diktatur.Bara att hoppas att domen står fast men det kommer väl en liten fin lag ändring snart..........

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem

Jag gillar Hamiltons kommentar angående beslutet, högst ironiskt och verklighetsfrånkopplat. Detta skulle alltså inte vara rättvist, men samtidigt är det rättvist att ensamstående och studenter som inte vill veta av tjänsten ska betala lika mycket som höginkomsttagare och hushåll med dubbla inkomster som regelbundet nyttjar hela deras utbud? Radiotjänst, SVT et al. har ingen rätt att ens röra i det argumentet.

Tycker SVT kan vara kvar men då måste A) finansieringsmodellen göras om helt, och B) det skalas ner rejält. Det ska bara vara till för nyheter, barnprogram och billig, torr samhällsinformation och bildning (nåja, den behöver kanske inte vara torr och tråkig om de kan göra det mer intressant utan att dramatiskt öka kostnaderna.) Allt som skulle kunna stämplas som ren underhållning ska bort. Det får flytta till andra kanaler och de får söka finansiering på annat håll istället för att genom kontakter lura till sig vad som är praktiskt taget skattemedel för att göra sin smörja.

Permalänk
Medlem

När SVT/Radiotjänst själva går ut och säger att det är så förskräckligt och att hela Sverige kommer gå under är det bara ett klassiskt exempel på chefer som vill behålla sina snuskigt höga löner vi bekostar.

Egentligen så är det väldigt enkelt. Integrera SVT i vårat moderna samhälle, punkt slut. Skit i skatten helt och hållet.

- SVT är extrautbud för dom som ger TV till ditt hushåll. Ta tex Comhem, släng in det på SVT HD - För 59kr/mån får du både SVT HD och SVT (om du inte har HD box). SVT är inte längre gratis via TV.

- SVT Play kostar separat för access till programmen på hemsidan/Android/iPhone appar. Login, månadskostnad, som vanligt för liknande tjänster.

Det jag kan tänka som skattefinansierat är SR då radio fortfarande inte riktigt "fasats ut" (bilar är ju huvudexemplet, inte många för internetradio), vilket då förstås skulle vara en avsevärt mindre siffra. Säg 500kr/år och hushåll på skatten. Resten av pengarna kan dom ta från de miljoner dom tjänar på att inte ha Radiotjänst.

Skulle SVT inte få in tillräktligt mycket pengar på avgifter för de som tittar... Hur många tittar på skiten egentligen? Släng in lite reklam by all means för extra pengar, ingen bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Jag gillar Hamiltons kommentar angående beslutet, högst ironiskt och verklighetsfrånkopplat. Detta skulle alltså inte vara rättvist, men samtidigt är det rättvist att ensamstående och studenter som inte vill veta av tjänsten ska betala lika mycket som höginkomsttagare och hushåll med dubbla inkomster som regelbundet nyttjar hela deras utbud? Radiotjänst, SVT et al. har ingen rätt att ens röra i det argumentet.

Tycker SVT kan vara kvar men då måste A) finansieringsmodellen göras om helt, och B) det skalas ner rejält. Det ska bara vara till för nyheter, barnprogram och billig, torr samhällsinformation och bildning (nåja, den behöver kanske inte vara torr och tråkig om de kan göra det mer intressant utan att dramatiskt öka kostnaderna.) Allt som skulle kunna stämplas som ren underhållning ska bort. Det får flytta till andra kanaler och de får söka finansiering på annat håll istället för att genom kontakter lura till sig vad som är praktiskt taget skattemedel för att göra sin smörja.

Nyttan ökar inte med antalet vuxna/skattebetalare, detta är en floskel som spridits av just dom som inte betalar skatt och själva är skattesmitare.
Kan inte bli mera rättvist att varje hushåll betalar en avgift var oavsett inkomst. Om den sen skall vara 2000kr eller 500kr år är en helt annan fråga.
Självklart är att det INTE skall finansieras via skatten då det innebär att vissa grupper kan smita undan sitt ansvar som inte är möjligt att göra om det är en avgift som inte baseras på inkomst, ALLA eller INGEN skall vara med och betala för om man utnyttjar SVT eller inte har INGET med saken att göra om man har TV mottagare eller ej.
Vill inte smitarna betala för sig så är reklam lösningen och dom som då gråter över avbrotten år väl ta en kaffepaus när det är just reklam.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, vi behöver inte public service.

Det är helt enkelt befängt att ta ut en så stor peng för det materials som görs och levereras. Man borde vara medveten om att en massa resurser och pengar går till personer som jobbar där med gud vet vad egentligen. Det är journalister som vill landa mjukt, och andra parasiter som inte fick ett riktigt jobb på en riktig kanal.
Det är alldeles för statligt och drar till sig en väldigt politiskt färgad inställning till allt.
Inget jag vill ta del av eller betala för.

Hoppas avgiften blir frivillig, då får vi se hur många som tycker det är värt.
Allt räknas i prestation och Radiotjänst, sorry, är inte med i matchen, kontra vad det kostar.

Permalänk
Hedersmedlem

För dem som rackar ner på SVT och ifrågasätter dess nytta

Att förvränga en lagtext till att betyda något den inte gör är inte bara fel utan skulle även skapa ett farligt prejudikat. Därför är förvaltningsdomstolens dom viktig. Däremot betyder inte det att SVT/SR är oviktigt. Till viss del tror jag att ifrågasättandet av SVT beror på ovetskap om media för nyhetsrapportering.

Sverige är ett förhållandevis litet land. Än mindre blir landet om vi undersöker vilka som kontrollerar nyhetsrapportering. Det är några få ägarfamiljer, vilka tidvis har nyttjar sitt inflytande för att styra opinioner. I det här sammanhanget är SVT/SR till viss del en motpol. Det betyder inte att SVT/SR lyckas med balansgången mellan etiska regler och yttrandefrihet.

I Sverige kan mediadrev obarmhärtigt kväsa åsikter. Detta kanske är kopplat till hur svensken är känd för översittarfasoner och självrättfärdigande, och därför har svårt att acceptera en verklig debatt och ibland hellre väljer att mobba ut personer/grupper. Jag har också noterat att även renommerad press är ganska slarvig med att delge korrekt information och tenderar att istället skapa spinning. Hur som är inte SVT/SR svaret som löser allt detta och har självt kommit till korta i flera avseenden, men särskilt SR har flera kompetenta journalister knutna till sig, vilka i större grad vågat ifrågasätta sanningshalten i vissa rapporter.

En invändning skulle kunna vara att då borde SVT/SR hålla sig till seriösa program och stryka lättviktig underhållning. Tyvärr sitter nog alla i samma båt här: utan underhållning förloras du i bruset av dagens utbud.

Sverige är redan svagt vad gäller tillgång till nyhetsrapportering med mångfald av åsikter; det mesta guppar runt i en liten ankdamm. Så en ny långsiktig finansieringsmetod behövs.

...

En fråga till dem som kräver olika avgift beroende på inkomst: jag ser ständigt dessa stackars studenter hängandes på krogar, så är starkölen subventionerad för låginkomsttagare och studenter i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

De tvingade precis på mig en faktura för det här med dator. De menade också att jag måste betala för att jag bor i "comhemhus" alltså med gammal kabeltv-jack i lägenheten.

Jag har ingen lust att se på deras zombie propaganda än mindre betala för det.

Finns det nått jag kan göra för det här med att jag att jag råkar ham comhem-jack?

Du har ingen TV eller hur? Du har enbart ett jack i väggen. Men den inställningen från dem så måste alla som har Tillgång till kabel-tv (jack i väggen) betala avgift. Det stämmer inte, det man betalar för är tv-mottagaren, ett jack i väggen är inte en mottagare, den kopplar man i mottagaren till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

Om vår Svenska polis mer och mer började likna Amerikansk polis skulle jag säga samma sak. Än så länge är dock vår Svenska polis uppdrag åt och för folket utan överväldigande egenintresse.

Radiotjänst började agera väldigt osvenskt och ta över så mycket dom kunde utan någon som helst kompass, inte bara är det ett äckligt egenintresse det hindrar också innovation och utveckling.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att man kan sälja TV:n och köpa en stor monitor istället för att kolla på DVD/Blu-ray på utan att behöva betala till radiotjänsten? (Kollar aldrig på vanliga TV-kanaler ändå).

I så fall, vart kan man få tag på en riktigt nice skärm för filmtittande? Helst runt 32" stor.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Att förvränga en lagtext till att betyda något den inte gör är inte bara fel utan skulle även skapa ett farligt prejudikat. Därför är förvaltningsdomstolens dom viktig. Däremot betyder inte det att SVT/SR är oviktigt. Till viss del tror jag att ifrågasättandet av SVT beror på ovetskap om media för nyhetsrapportering.

Sverige är ett förhållandevis litet land. Än mindre blir landet om vi undersöker vilka som kontrollerar nyhetsrapportering. Det är några få ägarfamiljer, vilka tidvis har nyttjar sitt inflytande för att styra opinioner. I det här sammanhanget är SVT/SR till viss del en motpol. Det betyder inte att SVT/SR lyckas med balansgången mellan etiska regler och yttrandefrihet.

I Sverige kan mediadrev obarmhärtigt kväsa åsikter. Detta kanske är kopplat till hur svensken är känd för översittarfasoner och självrättfärdigande, och därför har svårt att acceptera en verklig debatt och ibland hellre väljer att mobba ut personer/grupper. Jag har också noterat att även renommerad press är ganska slarvig med att delge korrekt information och tenderar att istället skapa spinning. Hur som är inte SVT/SR svaret som löser allt detta och har självt kommit till korta i flera avseenden, men särskilt SR har flera kompetenta journalister knutna till sig, vilka i större grad vågat ifrågasätta sanningshalten i vissa rapporter.

En invändning skulle kunna vara att då borde SVT/SR hålla sig till seriösa program och stryka lättviktig underhållning. Tyvärr sitter nog alla i samma båt här: utan underhållning förloras du i bruset av dagens utbud.

Sverige är redan svagt vad gäller tillgång till nyhetsrapportering med mångfald av åsikter; det mesta guppar runt i en liten ankdamm. Så en ny långsiktig finansieringsmetod behövs.

...

En fråga till dem som kräver olika avgift beroende på inkomst: jag ser ständigt dessa stackars studenter hängandes på krogar, så är starkölen subventionerad för låginkomsttagare och studenter i Sverige?

SVT/SR har tyvärr urartat och förmedlar idag en bisarr blandning av lättviktig underhållning och politiskt extrema åsikter. Nyhetsrapporteringen är ett dåligt skämt. Trots att det finns två redaktioner (sist jag tittade) så är nyhetsrapporteringen agendasättande och icke objektiv. Underhållning borde "public service" inte syssla med över huvud taget. Enligt min mening är det omoraliskt att använda licenspengar för att producera underhållning. Underhållning och trams råder det som bekant ingen brist på. SVT/SR ska därför inte konkurrera med detta utbud, utan istället bara erbjuda sådant som inte kan produceras kommersiellt. Detta är enda sättet att inte "förloras i bruset" av underhållning, d.v.s. att erbjuda annat istället för att smälta in.

Starkölen är inte subventionerad för låginkomsttagare och studenter i Sverige. Den som vill ha starköl beställer en starköl och betalar priset som begärs. Man behöver inte heller betala starkölslicens trots att man är helnykterist. Vill man inte ha öl så avstår man helt enkelt och kan spendera pengarna på annat. Det borde även gälla SVT:s utbud.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Betyder detta att man kan sälja TV:n och köpa en stor monitor istället för att kolla på DVD/Blu-ray på utan att behöva betala till radiotjänsten? (Kollar aldrig på vanliga TV-kanaler ändå).

I så fall, vart kan man få tag på en riktigt nice skärm för filmtittande? Helst runt 32" stor.

Här tydligen: http://www.liontech.se/

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Finns ju hundratals skärmar på den sidan. Undrade om någon visste några specifika skärmar som kan passa för syftet. Alltså, bra betraktningsvinklar, bra färger, rätt upplösning, minst 32" stor, HDMI etc. Efter en snabb sökning på prisjakt fann jag dessa två:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1722911
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2517916

Men jag vet inte. Får kolla vidare.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Finns ju hundratals skärmar på den sidan. Undrade om någon visste några specifika skärmar som kan passa för syftet. Alltså, bra betraktningsvinklar, bra färger, rätt upplösning, minst 32" stor, HDMI etc. Efter en snabb sökning på prisjakt fann jag dessa två:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1722911
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2517916

Men jag vet inte. Får kolla vidare.

Ja, vi får hoppas på tester och recensioner. Sweclockers kanske kan bevaka utbudet och komma med förslag.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Att förvränga en lagtext till att betyda något den inte gör är inte bara fel utan skulle även skapa ett farligt prejudikat. Därför är förvaltningsdomstolens dom viktig. Däremot betyder inte det att SVT/SR är oviktigt. Till viss del tror jag att ifrågasättandet av SVT beror på ovetskap om media för nyhetsrapportering.

Sverige är ett förhållandevis litet land. Än mindre blir landet om vi undersöker vilka som kontrollerar nyhetsrapportering. Det är några få ägarfamiljer, vilka tidvis har nyttjar sitt inflytande för att styra opinioner. I det här sammanhanget är SVT/SR till viss del en motpol. Det betyder inte att SVT/SR lyckas med balansgången mellan etiska regler och yttrandefrihet.

I Sverige kan mediadrev obarmhärtigt kväsa åsikter. Detta kanske är kopplat till hur svensken är känd för översittarfasoner och självrättfärdigande, och därför har svårt att acceptera en verklig debatt och ibland hellre väljer att mobba ut personer/grupper. Jag har också noterat att även renommerad press är ganska slarvig med att delge korrekt information och tenderar att istället skapa spinning. Hur som är inte SVT/SR svaret som löser allt detta och har självt kommit till korta i flera avseenden, men särskilt SR har flera kompetenta journalister knutna till sig, vilka i större grad vågat ifrågasätta sanningshalten i vissa rapporter.

En invändning skulle kunna vara att då borde SVT/SR hålla sig till seriösa program och stryka lättviktig underhållning. Tyvärr sitter nog alla i samma båt här: utan underhållning förloras du i bruset av dagens utbud.

Sverige är redan svagt vad gäller tillgång till nyhetsrapportering med mångfald av åsikter; det mesta guppar runt i en liten ankdamm. Så en ny långsiktig finansieringsmetod behövs.

...

En fråga till dem som kräver olika avgift beroende på inkomst: jag ser ständigt dessa stackars studenter hängandes på krogar, så är starkölen subventionerad för låginkomsttagare och studenter i Sverige?

Det med ölen skippar jag helt, däremot måste jag säga ändå säga att jag inte bryr mig om CNN eller BBC tolkar oljekriget annorlunda. Därför läser man självfallet olika källor, och efter ett tag bildar man inte längre en uppfattning utan letar helt enkelt efter att läsa den källan man tycker lika med.

Därmed ville jag och säkert många andra INTE bli påtvingande, "motpoler" och etiska program mot betalning som är större än att få 10-tal riktiga kanaler. Det säger sig självt, så snart det finns en agenda, som "etik, mångfald" eller vilket annat rättfärdigande mål man använder, så blir det alltid en politisk lutning och allt som kommer med detta.

Man borde få välja själv, som med allt annat.

Lyssna lite på radio och titta på tv så ser man ganska snart att man läser böcker från Ryska författare (från Stalin tiden tex) och klankar ner på allt som heter skola och vård för att underminera när det ligger i tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av QL:

SVT/SR har tyvärr urartat och förmedlar idag en bisarr blandning av lättviktig underhållning och politiskt extrema åsikter. Nyhetsrapporteringen är ett dåligt skämt. Trots att det finns två redaktioner (sist jag tittade) så är nyhetsrapporteringen agendasättande och icke objektiv. Underhållning borde "public service" inte syssla med över huvud taget. Enligt min mening är det omoraliskt att använda licenspengar för att producera underhållning. Underhållning och trams råder det som bekant ingen brist på. SVT/SR ska därför inte konkurrera med detta utbud, utan istället bara erbjuda sådant som inte kan produceras kommersiellt. Detta är enda sättet att inte "förloras i bruset" av underhållning, d.v.s. att erbjuda annat istället för att smälta in.

Starkölen är inte subventionerad för låginkomsttagare och studenter i Sverige. Den som vill ha starköl beställer en starköl och betalar priset som begärs. Man behöver inte heller betala starkölslicens trots att man är helnykterist. Vill man inte ha öl så avstår man helt enkelt och kan spendera pengarna på annat. Det borde även gälla SVT:s utbud.

Televisionen är på efterkälken och SR, som jag också skrev, är den bättre delen av organisationen. Jag är inte för SVT:s produktion av underhållning, men jag tror inte att det går att undvika eftersom att SVT:s vanliga publik förväntar det och ser ett värde i att veta vad diverse kändisar pysslar med (ni måste ta i beaktande att vi trots allt representerar en i jämförelse liten grupp). Däremot håller jag med om att det krävs bättre prioriteringar; tiderna har förändrats och SVT är inte det enda fönstret till nyheter, sport och underhållning ens för landsbygden i de djupare skogarna. Att förbättringar krävs omintetgör dock inte den roll SVT/SR kan ha, om det sköts rätt.

Egentligen drog du själv hem min poäng med exemplet om ölen och vi tycks vara mer ense än vad du tydligen trodde. Antingen köper man tjänsten eller inte, men man ska inte begära att få samma för ett subventionerat pris.

Tillägg: det är egentligen oerhört svårt att försöka isolera ut avgifter. Jag är inte rökare och ingen i min närmaste familj är, trots det är vi med om att varje år betala för rökares vårdkostnader, en siffra som med råge överskrider TV-avgiften (även om skatteintäkterna på tobak räknas in). Rökning är bara ett mindre exempel.

Skrivet av wasabi:

Det med ölen skippar jag helt, däremot måste jag säga ändå säga att jag inte bryr mig om CNN eller BBC tolkar oljekriget annorlunda. Därför läser man självfallet olika källor, och efter ett tag bildar man inte längre en uppfattning utan letar helt enkelt efter att läsa den källan man tycker lika med.

Därmed ville jag och säkert många andra INTE bli påtvingande, "motpoler" och etiska program mot betalning som är större än att få 10-tal riktiga kanaler. Det säger sig självt, så snart det finns en agenda, som "etik, mångfald" eller vilket annat rättfärdigande mål man använder, så blir det alltid en politisk lutning och allt som kommer med detta.

Man borde få välja själv, som med allt annat.

Lyssna lite på radio och titta på tv så ser man ganska snart att man läser böcker från Ryska författare (från Stalin tiden tex) och klankar ner på allt som heter skola och vård för att underminera när det ligger i tiden.

I så fall är vi mycket olika. Det du beskriver är för mig stagnation och det som skapar lättmanipulerade folkmassor. Att stänga ut för en själv obekväma åsikter anser jag vara en farlig väg mot inskränkthet.

Eftersom jag är opolitisk undviker jag en diskussion om vad du tycks föra in diskussionen på. Det egna valet är och kommer att förbli begränsat, eftersom ett samhälle kräver strukturer som vi nyttjar i olika grad.

Ryska författare ifrån Stalintiden? Är det samma som "svenska författare från Churchilltiden"? Stalin var georgier. Många av de kända ryska författarna var motståndare till Stalin. Vad är din poäng och vad har detta med SVT, skola och vård att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Egentligen drog du själv hem min poäng med exemplet om ölen och vi tycks vara mer ense än vad du tydligen trodde. Antingen köper man tjänsten eller inte, men man ska inte begära att få samma för ett subventionerat pris.

Jag håller givetvis med om att man inte kan begära ett subventionerat pris för en vara bara för att man är student. Men TV-avgiften är/var ju faktiskt en avgift som man fräckt nog försökte få in även från dem som inte ens tittade på TV. Avgiften blev därför i praktiken en sorts skatt på datorer och Internet. Jag tror att det är därför som en del tycker att studenter bör betala mindre.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Tack någon som varit vaken och insett detta vansinne! hoppas allt gäller för mobiltelefoner oxå!

Privatkopiering?

Det är Piratkopiering det är frågan om, därför beskattas man gång på gång, men det vågar man inte säga rakt ut!

Hellre Pirat än idiot iaf

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Televisionen är på efterkälken och SR, som jag också skrev, är den bättre delen av organisationen. Jag är inte för SVT:s produktion av underhållning, men jag tror inte att det går att undvika eftersom att SVT:s vanliga publik förväntar det och ser ett värde i att veta vad diverse kändisar pysslar med (ni måste ta i beaktande att vi trots allt representerar en i jämförelse liten grupp). Däremot håller jag med om att det krävs bättre prioriteringar; tiderna har förändrats och SVT är inte det enda fönstret till nyheter, sport och underhållning ens för landsbygden i de djupare skogarna. Att förbättringar krävs omintetgör dock inte den roll SVT/SR kan ha, om det sköts rätt.

Egentligen drog du själv hem min poäng med exemplet om ölen och vi tycks vara mer ense än vad du tydligen trodde. Antingen köper man tjänsten eller inte, men man ska inte begära att få samma för ett subventionerat pris.

Tillägg: det är egentligen oerhört svårt att försöka isolera ut avgifter. Jag är inte rökare och ingen i min närmaste familj är, trots det är vi med om att varje år betala för rökares vårdkostnader, en siffra som med råge överskrider TV-avgiften (även om skatteintäkterna på tobak räknas in). Rökning är bara ett mindre exempel.

I så fall är vi mycket olika. Det du beskriver är för mig stagnation och det som skapar lättmanipulerade folkmassor. Att stänga ut för en själv obekväma åsikter anser jag vara en farlig väg mot inskränkthet.

Eftersom jag är opolitisk undviker jag en diskussion om vad du tycks föra in diskussionen på. Det egna valet är och kommer att förbli begränsat, eftersom ett samhälle kräver strukturer som vi nyttjar i olika grad.

Ryska författare ifrån Stalintiden? Är det samma som "svenska författare från Churchilltiden"? Stalin var georgier. Många av de kända ryska författarna var motståndare till Stalin. Vad är din poäng och vad har detta med SVT, skola och vård att göra?

Jag är också helt opolitisk, det är därför jag inte önskar ta del av det utbudet Radtiotjänst representerar.

Utan tycker igen, att man borde få välja, men det har du redan skrivit att mitt egna val är begränsat eftersom ett samhälle kräver struktur...

Tror vi lämnar det så... kommer nog ingen vart, vilket är helt ok, för vi är alla helt olika, och det är fan tack gud det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Betyder detta att man kan sälja TV:n och köpa en stor monitor istället för att kolla på DVD/Blu-ray på utan att behöva betala till radiotjänsten? (Kollar aldrig på vanliga TV-kanaler ändå).

I så fall, vart kan man få tag på en riktigt nice skärm för filmtittande? Helst runt 32" stor.

Jag har en NEC PA301W, 2560x1600, klarar 1 miljard färger perfekt färgåtergivning och inbyggd hårdvarukalibrering. Perfekt för färger. Färgåtergivningen är så bra att man kan se skillnad på exakt 1 nyans. Dvs två svarta nyanser RGB #000000 och RGB #010101 ï varandra på en maxad vit bakgrund #FFFFFF. På en "vanlig" skärm krävs det normalt mellan 12 till 20 nyanser innan man ser skillnaden mellan dom. Som referens så klarar människor med halva nyansomfånget fler nyanser än vad denna skärm klarar att visa.

Den jag länkar till är en uppgradering men den egentliga skillnaden är bättre watt-prestanda och Led i stället för CCFL.
http://www.necdisplay.com/p/desktop-monitors/pa302w-bk

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Ja de insåg väl att de bryter mot lagen, för en dom som överklagats gäller inte äger laga kraft och nu så lär det ju betala tillbaka annars slutar det nog med en mass stämning!

Skönt att se att rättvisan segrade och den där apan hamilton hon kan gå och gömma sig tack så jävla less på dem!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850