Hjälp! underpresterande dator/CPU-problem?

Permalänk
Medlem

Hjälp! underpresterande dator/CPU-problem?

Tjena!

Jag har problem då jag spelar t.ex. Arma 2 / Dayz Standalone. Kommer aldrig över ca 15FPS, och där det finns mycket träd/spelare/hus ligger jag på ca 5-10FPS. Har testat mixtra om med grafikinställningar men det flyter ungefär lika bra på "very low" som på "high". Testat att dumpa ner alla inställningar via geforce experience till botten, ändra scene complexity (hjälper lite).

Detta sitter jag på:

Geforce GTX 780 2gig
AMD Phenom 2 x6 1100T 3.3GHz
8gig ram
windows 7 64bit

Jag tycker att jag bör få ut mycket mer... Flera som jag känner har mycket äldre/sämre CPU/GPU etc. än mig men för dem så flyter spelen på som de ska.

När jag spelar samma spel på min laptop (HP pavilion m6) så funkar det mycket bättre, dock är "low-inställningar" på min stationära fortfarande mycket bättre än "medium/normal" på laptopen.

Har kört 3DMark test, GPUtesterna ligger på 20-60FPS, CPU-testen ligger på 1-4FPS.

Känns som ett CPU-problem, men jag är ingen expert.

Någon som sitter på några bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudditz:

Tjena!

Jag har problem då jag spelar t.ex. Arma 2 / Dayz Standalone. Kommer aldrig över ca 15FPS, och där det finns mycket träd/spelare/hus ligger jag på ca 5-10FPS. Har testat mixtra om med grafikinställningar men det flyter ungefär lika bra på "very low" som på "high". Testat att dumpa ner alla inställningar via geforce experience till botten, ändra scene complexity (hjälper lite).

Detta sitter jag på:

Geforce GTX 780 2gig
AMD Phenom 2 x6 1100T 3.3GHz
8gig ram
windows 7 64bit

Jag tycker att jag bör få ut mycket mer... Flera som jag känner har mycket äldre/sämre CPU/GPU etc. än mig men för dem så flyter spelen på som de ska.

När jag spelar samma spel på min laptop (HP pavilion m6) så funkar det mycket bättre, dock är "low-inställningar" på min stationära fortfarande mycket bättre än "medium/normal" på laptopen.

Har kört 3DMark test, GPUtesterna ligger på 20-60FPS, CPU-testen ligger på 1-4FPS.

Känns som ett CPU-problem, men jag är ingen expert.

Någon som sitter på några bra tips?

Inte så att du kör processorns inbyggda grafikkort? (om det har ett sådant)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte så att du kör processorns inbyggda grafikkort? (om det har ett sådant)

Finns ingen inbyggd grafik på gamla Phenom processorer. Möjligen att han har det på moderkortet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Baserat på 3DMark resultatet så känns det som att du har problem med din CPU, vad ligger den på för temp i load?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med AMD cpu och moderkort ihop med ett GTX Titan

Som om att det liksom inte passar ihop.
Då har jag en nyare cpu till och med (AMD A10 6800K 4.1 Ghz) men ändå får jag sämre fps med den än jag får med min gamla Core i5 750..

Alla spel laggar runt i under 20 fps med amd systemet..
Samma spel med intel systemet tuggar på över 100 fps ??

Nån som vet varför eller passar helt enkelt inte AMD och nvidia ihop ??

"Har inte kört på inbyggda gpu i processorn utan allt körs med Titan kortet"

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dudditz:

Tjena!

Jag har problem då jag spelar t.ex. Arma 2 / Dayz Standalone. Kommer aldrig över ca 15FPS, och där det finns mycket träd/spelare/hus ligger jag på ca 5-10FPS. Har testat mixtra om med grafikinställningar men det flyter ungefär lika bra på "very low" som på "high". Testat att dumpa ner alla inställningar via geforce experience till botten, ändra scene complexity (hjälper lite).

Detta sitter jag på:

Geforce GTX 780 2gig
AMD Phenom 2 x6 1100T 3.3GHz
8gig ram
windows 7 64bit

Jag tycker att jag bör få ut mycket mer... Flera som jag känner har mycket äldre/sämre CPU/GPU etc. än mig men för dem så flyter spelen på som de ska.

När jag spelar samma spel på min laptop (HP pavilion m6) så funkar det mycket bättre, dock är "low-inställningar" på min stationära fortfarande mycket bättre än "medium/normal" på laptopen.

Har kört 3DMark test, GPUtesterna ligger på 20-60FPS, CPU-testen ligger på 1-4FPS.

Känns som ett CPU-problem, men jag är ingen expert.

Någon som sitter på några bra tips?

CPU testerna är bara så långsamma så där är det inte fel iaf. Dock så är din CPU ingen racer idag, men då den är en Black Edition bör den gå att klocka om du har bra kylning, det kan göra en del skillnad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Baserat på 3DMark resultatet så känns det som att du har problem med din CPU, vad ligger den på för temp i load?

Den stannar på 71c. Den går på det från spelstart till avslut oavsett belastning (så länge man spelar)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dudditz:

Den stannar på 71c. Den går på det från spelstart till avslut oavsett belastning (så länge man spelar)

Skickades från m.sweclockers.com

det är lite väl högt. hur är kylningen är det stock och har du rensat fläkten på damm? och isåfall hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudditz:

Den stannar på 71c. Den går på det från spelstart till avslut oavsett belastning (så länge man spelar)

Skickades från m.sweclockers.com

Oj det var varmt det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dudditz:

Den stannar på 71c. Den går på det från spelstart till avslut oavsett belastning (så länge man spelar)

Skickades från m.sweclockers.com

Om CPU är 71°C Så betyder det att CPU:n throttlar. Thuban klarar upp till 70°C i fullhastighet. Sedan sänks hastigheten. Rengör kylflänsarna på kylaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

ja som DavidtheDoom säger den överhettar och klockar ner sig det är problemet
och amd brukar annars inte gilla arma day-z 100% även om det är fullt spelbart så kan man få lägre fps pga att det trådar dåligt så en bättre kylare och lite oc skulle även det kunna göra den gott men ska vara spelbart ändå såklart

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack hittills allihop! Jag testar rengöra under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag har liknande problem med AMD cpu och moderkort ihop med ett GTX Titan

Som om att det liksom inte passar ihop.
Då har jag en nyare cpu till och med (AMD A10 6800K 4.1 Ghz) men ändå får jag sämre fps med den än jag får med min gamla Core i5 750..

Alla spel laggar runt i under 20 fps med amd systemet..
Samma spel med intel systemet tuggar på över 100 fps ??

Nån som vet varför eller passar helt enkelt inte AMD och nvidia ihop ??

"Har inte kört på inbyggda gpu i processorn utan allt körs med Titan kortet"

Lite konstig val av CPU kontra det grafikkortet, då CPU blir en flaskhals.

i5 750 är en lite snabbare CPU än din A10 6800K, likaså är en 1100T snabbare, ska dock inte skilja så mycket som du får självklart, så nått galet är det.
Du har väl gjort nyinstallation av Windows när du skifta CPU/moderkort osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudditz:

Tack hittills allihop! Jag testar rengöra under dagen.

Änvänd inte damsugaren bara!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Lite konstig val av CPU kontra det grafikkortet, då CPU blir en flaskhals.

i5 750 är en lite snabbare CPU än din A10 6800K, likaså är en 1100T snabbare, ska dock inte skilja så mycket som du får självklart, så nått galet är det.
Du har väl gjort nyinstallation av Windows när du skifta CPU/moderkort osv

Jo jag ominstallerade allt..Misstänkte att CPU flaskade rejält då mitt Titan inte ens jobbade i max fart och 40% power hela tiden medans CPU tok jobbade..Har bytt tillbaka till min Intel nu.

Blir att beställa nytt moderkort,cpu till hösten helt enkelt..
AMD systemet får gå som HTPC

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag har liknande problem med AMD cpu och moderkort ihop med ett GTX Titan

Som om att det liksom inte passar ihop.
Då har jag en nyare cpu till och med (AMD A10 6800K 4.1 Ghz) men ändå får jag sämre fps med den än jag får med min gamla Core i5 750..

Alla spel laggar runt i under 20 fps med amd systemet..
Samma spel med intel systemet tuggar på över 100 fps ??

Nån som vet varför eller passar helt enkelt inte AMD och nvidia ihop ??

"Har inte kört på inbyggda gpu i processorn utan allt körs med Titan kortet"

Kör fx-8350 och gtx 670 på en dator och det funkar fint, så nvidia och amd passar utmärkt ihop

Permalänk
Inofficiell ambassadör

AMD och Nvidia funkar fint ihop. Problemet är väl snarare att det krävs oftast minst en FX-8350 för att inte flaska ett 780 eller titan i de allra flesta spel.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A