Permalänk

Dator-resväskan

Cha cha sweclockers

För ca 4 månader sedan kom jag på en idé om att bygga en dator i en resväska. Det blev aldrig av men nu 10 dagar innan DreamHack Summer 14 så satte jag igång med detta projekt (började fixa fram delar 10 dagar innan DH börjar).
Tanken är att jag ska slänga in mina dator komponenter i väskan och kunna rulla upp till DH fullt fungerande! Liten tidspress då jag aldrig hållit på att bygga egna chassin själv och detta skedde spontant utan några speciella ritningar eller planeringar. Har inte gått efter perfektion i detta projekt, bara en kul random grej helt enkelt

Så vafan här kan ni få se lite hur det gått till och hur resultatet blev. Ber om ursäkt ifall ni tycker bilderna är dåliga, men whatever kom och se den om ni känner för att: D62:47

Hårdvara:
Resväska: Orange IKEA skit
MB: MSI z77 Mpower Big Bang
CPU: Intel i7 3770K
GPU 1: Sapphire Radeon 7970 6GB Vapor-x
GPU 2: Sapphire Radeon 7970 6GB Vapor-x
PSU: Corsair AX860i Platinum
RAM: Corsair Vengeance 4x4 GB
SSD: Intel 120 GB
HDD: 1 TB Western Digital 7800RPM
En jävla massa Sikaflex och lim

EDIT: Grymt kul med er som tagit en närmre titt och snackat lite samt tagit bilder

Dator-resväskan

Permalänk
Medlem

Perfekt LAN-dator 5 av 5

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul idé, dock hade jag i din sits aldrig rullat runt den där datorn i resväskan med befintlig bestyckning; Dina tunga grafikkort kommer få plåten att bågna på nolltid och därefter bryta sönder PCIe-portarna. Ett enda grafikkort med en stödram kanske kan vara ett alternativ?

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Var sitter du på dh?
Edit: nevermind kollade nogare ^^

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk

Sitter typ 5m ifrån dig lan dator 5/5

Permalänk
Medlem

Två grejer, varför valde du en så gräslig färg på väskan ?
Samt är du inte rädd för att komponenterna ska skadas då du drar väskan på hjul ?

Annars var både iden och utförandet mycket bra

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Två grejer, varför valde du en så gräslig färg på väskan ?
Samt är du inte rädd för att komponenterna ska skadas då du drar väskan på hjul ?

Annars var både iden och utförandet mycket bra

Ville ha den så ful som möjligt och drog en liten yolo helt enkelt

Permalänk

Du ska väl inte alltid ha den så här? Inte jätte snyggt att ha i sitt rum precis.

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Du ska väl inte alltid ha den så här? Inte jätte snyggt att ha i sitt rum precis.

Har ett NZXT H440W Silent Ultra Vit hemma så nae kommer inte använda det mer än på LAN

Permalänk
Medlem

De va fyndigt!

Permalänk
Medlem

Tar inte den mekaniska hdd'n stryk om du är ute o rullar med väskan?

Permalänk
Medlem

de mesta tar stryk om man skakar runt med det på kullersten. typ CPU kylare, Grafikkort etc, blir en fin hävarmseffekt som kan knäcka fästena. Men han använder den säkert bara där de är fint underlag så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTOI:

Tar inte den mekaniska hdd'n stryk om du är ute o rullar med väskan?

Bara om den skulle vara igång och den håller på att läsa eller skriva något. Du kan tappa en avstängd hdd i golvet utan att mycket händer. (inte att rekommendera, då den kan gå sönder om du har otur. men som i detta bygget är det inga problem att rulla omkring med den.

Permalänk
Medlem

Någon som är flitig får gärna sno min vidareutvecling av idén:

Bygg en M-ITX dator såpass kompakt att en skärm och ev. mus & tgntbord får plats i en liknande rullväska. I mitt huvud borde det gå ifall man kör kompakta komponenter, bara SSDer och små grafikkort. Kompakta tangenbord typ TKL och en lite mindre 22 tums skärm?

Har en väska hemma med rätt kraftiga stommar för handtaget inuti väskan, man skulle säkert kunna fästa en ram på dessa för att moderkortet ska sitta säkert.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Det här är ju fantastiskt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk

Underbar ide och utförande, tanken om allt i ett växte sig stort!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt och det känns som en så klockren passform att det är märkligt att jag aldrig stött på det tidigare!

Och jag gillar färgen!

Permalänk
Medlem

Vilken monster ide du har där XD

Permalänk
Moderator
Moderator

Kul ide.

Färgen på väskan matchades väl mot stolen?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av BennyZ:

Perfekt LAN-dator 5 av 5

Skrivet av ninjamopeden:

Sitter typ 5m ifrån dig lan dator 5/5

[QUOTE=hakd;14669331
Annars var både iden och utförandet mycket bra[/QUOTE]

Skrivet av Bosson:

De va fyndigt!

Skrivet av Sebban84:

Det här är ju fantastiskt!

Skrivet av SkalmanBC:

Underbar ide och utförande, tanken om allt i ett växte sig stort!

Skrivet av Kilroy:

Fantastiskt och det känns som en så klockren passform att det är märkligt att jag aldrig stött på det tidigare!

Och jag gillar färgen!

Skrivet av Ghost93:

Vilken monster ide du har där XD

Skrivet av Lan:

Kul ide.

Färgen på väskan matchades väl mot stolen?

Kul att ni tyckte om det, hade inte förväntat mej det

Klart färgerna ska passa

Permalänk
Medlem

Hade ju gått bra mycket snabbare att bara dra på hjul och ett handtag på datorchassit

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk

Vad är det för fel på laptops?

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Skrivet av dalbjer:

Hade ju gått bra mycket snabbare att bara dra på hjul och ett handtag på datorchassit

Jo jag vet haha, hade det som tanke först

Permalänk
Medlem

Over-clock-rent!

Permalänk

Idéen är ju kul men om man sen släpar med skärm och stol själv också försvinner poängen lite tycker jag. Då kan man lika gärna bära det vanliga chassit med.

Aldrig varit på DH själv men de har väl knappast DXracer stolar åt alla besökare?

Permalänk
Skrivet av dalbjer:

Hade ju gått bra mycket snabbare att bara dra på hjul och ett handtag på datorchassit

Skrivet av unpronounceable:

Idéen är ju kul men om man sen släpar med skärm och stol själv också försvinner poängen lite tycker jag. Då kan man lika gärna bära det vanliga chassit med.

Aldrig varit på DH själv men de har väl knappast DXracer stolar åt alla besökare?

Nae det är sant, poängen för mej har varit att bygga det för skojs skull

Permalänk
Medlem

Det ultimata hade ju varit om det även funnits en skärm i väskan som blir synlig när du öppnar den, sen även att det är ett tangentbord och eventuellt musmatta på locket som fälls ut.
Väldigt snyggt bygge måste jag också säga

Permalänk
Medlem

as ball!!

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

BRA IDE

smidigt som fan på DH.

jag bygde mej en sugo 09 ist den går ner i de mästa med hantag på. eller så tar man den bara under armen.

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Smart!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/