Norge förbjuder tiggeri på kommunal nivå

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så jag har sett personer bli glada och din mor har sett en person tacka nej. Ergo, alla är bara ute efter pengar och vill inte ta emot mat. Låter inte riktigt som en logisk slutsats det där.

Det är min ända säkra källa, sen har jag hört om det många fler gånger men man vet ju aldrig. Sen bor du i Sveriges baksida så kanske är annorlunda där..

Skrivet av Huzzbutt:

Är du säker på att du begränsar metodiken till tiggare eller gäller den även andra delar av ditt liv?

Den appliceras ofta i mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Du uttrycker ju ett starkt normativt uttalande i ditt första stycke (fetstilt); det du där fastställer är ingen verklighetsbeskrivning (vara), utan ett policyförslag (böra). Vad du gör i rollen som jurist är väl för övrigt inte omedelbart intressant här - vi diskuterar ju lösningsförslag i egenskap av privatpersoner. Det var ju här vår diskussion började:

Du misstolkar mig. Jag uttryckte mig måhända klumpigt, men det jag menar är att jag - utifrån rådande rätt - inte anser att de ska åtnjuta samma skydd. Det är nästan så att jag tror att du medvetet misstolkar mig i brist på argument. Nej, att jag är jurist är inte särdeles intressant, men däremot tycks du ej förstå problematiken jag försöker framföra - vilket kanske borgar för att man bör vara jurist i syfte att förstå frågan.

Skrivet av Genomresa:

Mot detta lade jag ett lösningsförslag som gick ut på att man ordagrant tillämpar ett urval av paragrafer som tillsammans skulle leda till ett fullgott helhetsgrepp kring problemet.

Jag tycker även att du kontinuerligt skiftar diskussionen längre och längre bort från kärnfrågan. Först gick det från tiggare till "rumänska romer" (vilket avsevärt minskar populationen), och nu handlar det om "långvarigt stöd". "Långvarigt stöd" till "rumänska romer" är något helt annat än att socialtjänsten bör svara för tiggares omedelbara uppehälle, så att de slipper tigga.

Även om man håller sig kvar vid en beskrivning av "varat" är jag heller inte tvärsäker på att din tolkning är rimlig: hur man än vänder och vrider på det blir det en ojämn rättstillämpning för svenska medborgare och andra medborgare. Om du alltså instämmer i mitt förslag (med ett undantag för utländska medborgare) åsidosätter du gällande rätt för svenska medborgare, men inte för utländska. Om du inte instämmer i mitt förslag (och alltså vill att socialtjänsten skall upprätthålla ett redan taget ansvar gentemot svenska medborgare, men inte utländska) åsidosätter du gällande rätt för utländska medborgare, men inte svenska. Denna specifika reglering (nödinsatser) gör inte skillnad på enskilda efter medborgarskap. Den stannar helt enkelt vid enskilda.

Mitt första inlägg skrev jag mest innan jag bestämde mig för att get legal. Det var för övrigt ditt fel att jag gjorde det, då jag inte kunde tolerera att din felaktiga ståndpunkt fick tjäna som sanning. Kärnfrågan är fortfarande densamma. Du langar en tolkning svensk nationell rätt i form av SoL. Jag säger att din tillämpning av SoL inte är förenlig med unionsrätten (specifikt rörelsedirektivet). Unionsrätten står över svensk lag. Där om något blir min roll som jurist viktig, ty du tycks inte förstå den hierarkin. Därmed blir det fullständigt ointressant med din normativa diskussion om huruvida vi ska röka fredspipa och sjunga 'Kumbaya'. Nödinsatser (alltså omplåstring och mat) är givetvis helt OK - men de ska ske i syfte att så snart som möjligt skicka hem personen. Romer, greker eller tyskar - de står alla under samma lagstiftning i det hänseendet.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Det är min ända säkra källa, sen har jag hört om det många fler gånger men man vet ju aldrig. Sen bor du i Sveriges baksida så kanske är annorlunda där..

Källan är inte ifrågasatt det är tolkningen av källan som brister hos dig.

Skrivet av Alligatorn:

Den appliceras ofta i mitt liv.

Galenskap!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Källan är inte ifrågasatt det är tolkningen av källan som brister hos dig.

Galenskap!

Litar på min mors berättelse.
Galenskap?
Jag kan ifrågasätta allt hela tiden men då skulle hela livet kännas som ett stort frågetecken så jag drar egna slutsatser av saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vad det gäller kryckorna så stödjer den observationen endast antagandet att det förekommer individuell oärlighet, detta är dock inte nödvändigt att ta sig ur en bil utan kryckor var inget problem för mig för några år sedan, det dröjde några minuters gång innan kryckorna blev nödvändiga. Vi kan sluta oss till att tiggarna har kryckor men inte använder dem för att ta sig ur bilen, inget mer.

Sant men seriöst ? Rätt naivt att tro att man inte använder tex kryckor eller bilder på sin familj för att få mer sympati och mer pengar. Skulle tom påstå att det är väldigt troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Litar på min mors berättelse.
Galenskap?
Jag kan ifrågasätta allt hela tiden men då skulle hela livet kännas som ett stort frågetecken så jag drar egna slutsatser av saker.

Ja det är givetvis synd om dig som blir ansatt av dig när allt du vill göra är att leva ditt liv i frihet utan att behöva tänka efter före. Det handlar nämligen inte om att ifrågasätta, det handlar om att tänka efter. Det jag gör är att ifrågasätta dig, den bild du presenterar av tiggeri är kommen av bristande mentalt förarbete.

Skrivet av lekman:

Sant men seriöst ? Rätt naivt att tro att man inte använder tex kryckor eller bilder på sin familj för att få mer sympati och mer pengar. Skulle tom påstå att det är väldigt troligt.

Vore förstås rätt dumt att påstå att det är sant bara för att man anser att det är troligt.

Den här diskussionen börjar bli tråkig.

- Det finns tiggare i Sverige
- Tiggare har observerats i grupp
- Tiggare har observerats i närhet av motorfordon

3 oproblematiska antaganden, resten av dem som yppats i tråden bör förflyttas till konspirationstråden, måhända finns där ett samband med 9/11

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Ja det är givetvis synd om dig som blir ansatt av dig när allt du vill göra är att leva ditt liv i frihet utan att behöva tänka efter före. Det handlar nämligen inte om att ifrågasätta, det handlar om att tänka efter. Det jag gör är att ifrågasätta dig, den bild du presenterar av tiggeri är kommen av bristande mentalt förarbete.

Vore förstås rätt dumt att påstå att det är sant bara för att man anser att det är troligt.

Den här diskussionen börjar bli tråkig.

- Det finns tiggare i Sverige
- Tiggare har observerats i grupp
- Tiggare har observerats i närhet av motorfordon

3 oproblematiska antaganden, resten av dem som yppats i tråden bör förflyttas till konspirationstråden, måhända finns där ett samband med 9/11

Jag har tänkt över detta och även andra saker. Jag drar inte min slutsatser direkt.
Men du kan väl kasta dina slantar till tiggarna om du vill, och om du vill tro att dom är på ett sätt, gör det. Jag kommer inte hindra eller ifrågasätta dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Jag har tänkt över detta och även andra saker. Jag drar inte min slutsatser direkt.
Men du kan väl kasta dina slantar till tiggarna om du vill, och om du vill tro att dom är på ett sätt, gör det. Jag kommer inte hindra eller ifrågasätta dig.

Suck.
Jag har inte drivit någon tes om hur tiggarna är eller inte är, det borde ha framgått av de inlägg jag har skrivit.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja det är givetvis synd om dig som blir ansatt av dig när allt du vill göra är att leva ditt liv i frihet utan att behöva tänka efter före. Det handlar nämligen inte om att ifrågasätta, det handlar om att tänka efter. Det jag gör är att ifrågasätta dig, den bild du presenterar av tiggeri är kommen av bristande mentalt förarbete.

Vore förstås rätt dumt att påstå att det är sant bara för att man anser att det är troligt.

Den här diskussionen börjar bli tråkig.

- Det finns tiggare i Sverige
- Tiggare har observerats i grupp
- Tiggare har observerats i närhet av motorfordon

3 oproblematiska antaganden, resten av dem som yppats i tråden bör förflyttas till konspirationstråden, måhända finns där ett samband med 9/11

Självklart har du helt rätt, så länge man inte gör någon studie på exakt hur det ligger till så kommer man aldrig veta. Dock är det inget brott att tigga eller skaffa sig sympatier när man tigger genom att fejka handikapp eller visa bilder på sin familj. Jag skulle säga att det är väldigt troligt att någon som har som yrke att tigga försöker maximera sin vinst precis som vilken annat företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Du misstolkar mig. Jag uttryckte mig måhända klumpigt, men det jag menar är att jag - utifrån rådande rätt - inte anser att de ska åtnjuta samma skydd. Det är nästan så att jag tror att du medvetet misstolkar mig i brist på argument. Nej, att jag är jurist är inte särdeles intressant, men däremot tycks du ej förstå problematiken jag försöker framföra - vilket kanske borgar för att man bör vara jurist i syfte att förstå frågan.

Fast talar vi om vad "rådande rätt" fastställer är ju frågan given från början; där finns bara ett svar, och då har tråden plötsligt förlorat allt diskussionvärde.

Skrivet av oggan:

Mitt första inlägg skrev jag mest innan jag bestämde mig för att get legal. Det var för övrigt ditt fel att jag gjorde det, då jag inte kunde tolerera att din felaktiga ståndpunkt fick tjäna som sanning. Kärnfrågan är fortfarande densamma. Du langar en tolkning svensk nationell rätt i form av SoL. Jag säger att din tillämpning av SoL inte är förenlig med unionsrätten (specifikt rörelsedirektivet). Unionsrätten står över svensk lag. Där om något blir min roll som jurist viktig, ty du tycks inte förstå den hierarkin. Därmed blir det fullständigt ointressant med din normativa diskussion om huruvida vi ska röka fredspipa och sjunga 'Kumbaya'. Nödinsatser (alltså omplåstring och mat) är givetvis helt OK - men de ska ske i syfte att så snart som möjligt skicka hem personen. Romer, greker eller tyskar - de står alla under samma lagstiftning i det hänseendet.

Du påstår att du skiljer på "vara" och "böra"; men jag har svårt att se detta i din argumentation.
Du argumenterar mot en normativ ståndpunkt (böra) med hjälp av en verklighetsbeskrivning (vara). Ingenstans påstår jag att man tillämpar socialtjänstlagen enligt mitt förslag, och ingenstans påstår jag att en sådan tillämpning heller ligger i linje med gällande rätt. Om du tittar noga i mina inlägg ser du att jag uttryckligen skrivit "i strid med gällande rätt" för att betona detta. Jag anser alltså att gällande rätt skall förändras i den riktning som jag anger; detta är min normativa ståndpunkt. Verkligheten bör ordnas enligt detta, den är inte ordnad enligt detta. Jag tolkar alltså inte på något vis svensk nationell rätt, jag pekar ut ett antal textstycken (ur svensk nationell rätt) som med bokstavstolkning (och frånkopplat alla icke oberopade textstycken) skulle kunna lösa problemet. För tydlighetens skull: EU-rättens ställning är här oväsentlig, emedan inte heller denna är av naturen given. Den är lika föränderlig som svensk rätt, och mitt förslag omfattar inte den policyprocess som leder fram till förändringen - bara målbilden.

En normativ diskussion kan aldrig göras ointressant av ett sakförhållande. Om sakförhållandet överensstämmer med den normativa ståndpunkten är detta en argumentation för status quo. Om sakförhållandet inte överensstämmer med den normativa ståndpunkten är detta en argumentation mot status quo.

Det glädjer mig dock att du åter har börjat vidga diskussionen i riktning mot dess ursprungliga omfattning, genom att nu vända dig från "rumänska romer" och också börja inkludera andra utländska medborgare. Om du nu bara tar dig den sista biten framåt och även inkluderar svenska medborgare är vi tillbaka på spåret.

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Suck.
Jag har inte drivit någon tes om hur tiggarna är eller inte är, det borde ha framgått av de inlägg jag har skrivit.

Tycker Du är rätt långrandig så har inte gått igenom dina inlägg så noga.

Permalänk
Medlem

Bra så, alla klokingar!
Men hur löser man problemet?
Låter allt vara oförändrat, med tiggande EU-medborgare i misär som vi slänger en slant till lite då och då?
Förbjuder tiggeri?
Förser tiggarna med medel (pengar och bostad) för att ge dem ett drägligt liv i Sverige?
Bussar hem dem igen?

Inga floskler! Konkreta förslag, tack.
Jag? Ingen aning. Inte så kreativ, tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Bra så, alla klokingar!
Men hur löser man problemet?
Låter allt vara oförändrat, med tiggande EU-medborgare i misär som vi slänger en slant till lite då och då?
Förbjuder tiggeri?
Förser tiggarna med medel (pengar och bostad) för att ge dem ett drägligt liv i Sverige?
Bussar hem dem igen?

Inga floskler! Konkreta förslag, tack.
Jag? Ingen aning. Inte så kreativ, tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda långsiktiga är att Bulgarien och Rumänien får ordning på sina problem så att ingen upplever sig tvingad att försörja sig genom att tigga i andra länder. Hur det ska ske är inte särskilt lätt att svara på, men EU har avsatt pengar i en speciell fond för att just zigenar-situationen i Rumänien ska bli bättre. Tyvärr går det trögt då Rumänien inte verkar särskilt suget på att skjuta till de 15% av beloppet som krävs för att det ska bli utbetalningar. Samtidigt har även romerna ett ansvar att se till att deras barn går till skolan om de har möjligheten och att de vill bli en del av det rumänska samhället.

Oavsett så går det inte att integrera zigenarna om de inte befinner sig där de ska integreras, därför kan de inte spendera halva året i Norden eller i andra europeiska länder. Bara för att Sverige har anslutit sig till EU så innebär det inte att Rumäniens problem är våra och den fria rörligheten ska inte missbrukas.

Och nej, vi ska inte erbjuda pengar och bostad åt romer som kommer hit för att tigga. Sverige ska inte vara Europas socialtjänst, vi har redan migrationsrelaterade problem så det räcker och blir över.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt förstått varför det är just tiggeri de ägnar sig åt.
Är det mer lönsamt att tigga än ett uselt svartjobb eller att panta burkar (en överetablerad marknad)? Är inkomst/arbetsinsatts fördelaktig? Är det deras "affärsidé" som de håller fast vid?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har inte riktigt förstått varför det är just tiggeri de ägnar sig åt.
Är det mer lönsamt att tigga än ett uselt svartjobb eller att panta burkar (en överetablerad marknad)? Är inkomst/arbetsinsatts fördelaktig? Är det deras "affärsidé" som de håller fast vid?

De pantar nog också burkar. Det är inte deras affärsidé de håller fast vid, snarare så att det är deras kultur samt att de inte har så många andra val(i praktiken), eller att det är enkelt att bryta sig loss från det. Oavsett vilket land du går till är romer de mest utsatta, och redan i de fattiga länderna finns i princip inga svartjobb för de. Tänk dig att alla de romer i Sverige har princip ingen utbildning och/eller något kontaktnät som helst. Vilka svartjobb ska de ta, och hur ska de få tag på de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Tänk dig att alla de romer i Sverige har princip ingen utbildning och/eller något kontaktnät som helst. Vilka svartjobb ska de ta, och hur ska de få tag på de?

Eftersom jag inte har något kontaktnät för svartjobb så vet jag inte.
Det jag tänker är att om de kräver väldigt lite betalt så borde företagare som använder svart arbetskraft vara intresserade, t.ex. salladsfabriker eller byggfirmor. Rentmarknadsekonomiskt så borde företagare ständigt försöka minimera kostnaderna och leta efter billigare arbetskraft. Kan då romer bjuda under befintlig arbetskraft borde det finnas intresse.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Eftersom jag inte har något kontaktnät för svartjobb så vet jag inte.
Det jag tänker är att om de kräver väldigt lite betalt så borde företagare som använder svart arbetskraft vara intresserade, t.ex. salladsfabriker eller byggfirmor. Rentmarknadsekonomiskt så borde företagare ständigt försöka minimera kostnaderna och leta efter billigare arbetskraft. Kan då romer bjuda under befintlig arbetskraft borde det finnas intresse.

Uhm, och du tror att det är riskfritt för salladsfabrik/byggfirmor att bara anställa romer sådär? Inser du att det är nästintill omöjligt att ha svart arbetskraft i en fabrik utan att bli anmäld och betala stora böter?
Må vara så i korrumperande länder, men där är lönerna redan så låga att de går till den egna befolkningen först och främst, men i Sverige är det annorlunda. De som använder mest svartarbete som jag kan tänka mig är privata företag, som t.ex pizzerior, städfirmor etc, där det hålls inom den närmsta kretsen så att säga. Men de företagen lider inte av arbetskraft brist, de går till släktingar och/eller bekanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Uhm, och du tror att det är riskfritt för salladsfabrik/byggfirmor att bara anställa romer sådär? Inser du att det är nästintill omöjligt att ha svart arbetskraft i en fabrik utan att bli anmäld och betala stora böter?
Må vara så i korrumperande länder, men där är lönerna redan så låga att de går till den egna befolkningen först och främst, men i Sverige är det annorlunda. De som använder mest svartarbete som jag kan tänka mig är privata företag, som t.ex pizzerior, städfirmor etc, där det hålls inom den närmsta kretsen så att säga. Men de företagen lider inte av arbetskraft brist, de går till släktingar och/eller bekanta.

Exempel på företag, dock ingen rekommendation:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&arti...

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Någon som sett hur de definierar tiggeri?
Tänker om jag frågar en polare om jag får smaka godis, en fjortis som frågar efter en cigg, röda korset som ber om ett bidrag osv.
Sjöräddningssällskapet finansieras till stor del av tiggeri. Är kickstarter olagligt i Norge nu...

Det är iallafall bättre än SDs förslag om att förbjuda att man ger till tiggare eftersom det skulle illegalisera barns lördagsgodis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Tycker Du är rätt långrandig så har inte gått igenom dina inlägg så noga.

Med tanke på vad du tidigare sagt så känner jag mig inte utpekad, tvärtom som ett fenomen i mängden.

Skrivet av lekman:

Självklart har du helt rätt, så länge man inte gör någon studie på exakt hur det ligger till så kommer man aldrig veta. Dock är det inget brott att tigga eller skaffa sig sympatier när man tigger genom att fejka handikapp eller visa bilder på sin familj. Jag skulle säga att det är väldigt troligt att någon som har som yrke att tigga försöker maximera sin vinst precis som vilken annat företag.

Jag gillar ovanstående formulering.

Skrivet av Valiumballong:

Och nej, vi ska inte erbjuda pengar och bostad åt romer som kommer hit för att tigga. Sverige ska inte vara Europas socialtjänst, vi har redan migrationsrelaterade problem så det räcker och blir över.

Asfaltsslitaget kring Arlanda må vara påtagligt men det är knappast något att höja ögonbrynen för.
(Migrationsrelaterade problem är inte en riktig fråga men för all del så tar jag emot alla försök till att diskutera frågan, kom gärna med förslag på migrationsrelaterade problem!)

Skrivet av Knogen:

Bra så, alla klokingar!
Men hur löser man problemet?
Låter allt vara oförändrat, med tiggande EU-medborgare i misär som vi slänger en slant till lite då och då?
Förbjuder tiggeri?
Förser tiggarna med medel (pengar och bostad) för att ge dem ett drägligt liv i Sverige?
Bussar hem dem igen?

Inga floskler! Konkreta förslag, tack.
Jag? Ingen aning. Inte så kreativ, tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom tiggare är ett estetiskt fenomen så torde det om man nu räknar estetiska problem som riktiga problem lösas med hjälp av stadsarkitekt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Någon skrev att en del romer många gånger saknar utbildning. Detta föranleder mig att undra huruvida romer ej har rätt att gå i skolan i sina hemländer? Eller är de diskriminerade där också? Ligger inte en del av ansvaret för deras misär hos dem själva?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Någon skrev att en del romer många gånger saknar utbildning. Detta föranleder mig att undra huruvida romer ej har rätt att gå i skolan i sina hemländer? Eller är de diskriminerade där också? Ligger inte en del av ansvaret för deras misär hos dem själva?

Under det övergripande Sovjetiska styret så bedrevs en inklusive politik där alla skulle jobba och vara en del av samhället, efter Sovjets fall och med industrikrascherna så blev det favorit i repris: nationalism och andra dumheter vilka minskade chanserna för Romer på den nu "fria" arbetsmarknaden. Effekter såsom begränsad rörlighet och ekonomisk eftersatthet har en tendens att leda till nedgångar av alla former av kommunal service såsom skola vilket leder till situationer snabbt blir cirkulär. Har man lust så kan man titta på videos där Jobbik jagar Romer i Ungern...

Visst kan man söka använda sig av en moralisk bedömning: X borde göra något åt sin egen situation. Nu gör X något åt sin egen situation och accepteras inte det som en effekt som vilken annan så måste den som ifrågasätter det förklara varför individerna eller gruppen i helhet gör det här valet, vad är det som får dem att fatta ett beslut som jämfört med det kontrafaktiskt postulerade beslutet vi svenskar eller svenska individer hade fattat.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Att förbjuda tiggeri tycker jag är att gå för långt och jag tror inte på förbud som någon allmängiltig lösningsmetod.
Problem försvinner ju oftast inte för att man förbjuder dem.
Däremot ogillar jag starkt detta organiserade tiggeri som förekommer tex i Stockholm. Vill vi ha ett samhälle där det sitter folk med trasor och klagar och försöker se så eländiga ut som möjligt i snart varje gathörn ? Jag vill det absolut inte iallafall.
Vi har kämpat hårt med att få upp levnadsstandarden och skyddsnäten i Sverige för att minimera behovet av att tigga. Nu får vi plötsligt andra länders problem kastade i ansiktet på oss.

Frågan är vems/vilkas fel det är.
Att de kan komma hit i sådana mängder har väl med EU's fria rörlighet att göra antar jag. Det känns lite som missbruk av denna rörlighet att använda den för social dumpning.
I sina hemländer i Östeuropa är Romer också väldigt diskriminerade och utsatta för våld och annat från högerextremister och andra.
(Sådant förekommer också här, men därnere verkar det vara på en helt annan nivå av trakasserier (tex från nazister från Jobbik i Ungern, som dessutom har rätt stort folkligt stöd.)). Därför är det nog ytterst svårt för dessa romer att försörja sig mer anständigt därnere.
Dock finns det nog även en viss komponent som beror på att de tar för lite ansvar för sin egen situation. Vissa grupper försöker ju avsiktligt att leva vid sidan om det vanliga samhället och det är möjligt att romerna ofta kan räknas till dessa (lite som Amish folket i USA).
Det är givetvis upp till var och en att göra det valet, men då måste man kunna försörja sig inom sin grupp som står vid sidan om. Romerna verkar inte kunna göra det idag i Östeuropa i någon större utsträckning, annat än genom att tigga.
Men som sagt, diskriminering och omfattande trakasserier av romer är det stor problemet till att det ser ut som det gör skulle jag nog misstänka.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag gör gärna liknelse med gängen i förorten som står utanför arbetsmarknaden. De är konstant diskriminerade och ingen lyssnar på dem. Och lever därför jävel på byn.
Sätt er i skolbänken. Ge det i a f en chans innan ni säger att ni är diskriminerade. En påläst, vältalig ung man med utländskt påbrå är i dagens samhälle säkert eftertraktad på arbetsmarknaden. Men många av ungdomarna verkar ju ha gett upp innan de ens lämnat skolåldern. Lyssnat på andra som tjatat om hur orättvist livet i Sverige är. Jag fick ingen hjälp av föräldrarna under min skolgång. Det gick ändå hyfsat, då jag vet att skolan är något man bör och måste gå i.
Skaffa er en utbildning och gå färdigt skolan. Får ni inte jobb efter det så gå för all del ut och gnäll, tutta på bilar eller kasta sten på myndigheter. Men börja med skolan i alla fall.
Ursäkta att jag gick lite off topic, men skola, skola, skola (gärna lumpen med...).
Viktigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Jag gör gärna liknelse med gängen i förorten som står utanför arbetsmarknaden. De är konstant diskriminerade och ingen lyssnar på dem. Och lever därför jävel på byn.
Sätt er i skolbänken. Ge det i a f en chans innan ni säger att ni är diskriminerade. En påläst, vältalig ung man med utländskt påbrå är i dagens samhälle säkert eftertraktad på arbetsmarknaden. Men många av ungdomarna verkar ju ha gett upp innan de ens lämnat skolåldern. Lyssnat på andra som tjatat om hur orättvist livet i Sverige är. Jag fick ingen hjälp av föräldrarna under min skolgång. Det gick ändå hyfsat, då jag vet att skolan är något man bör och måste gå i.
Skaffa er en utbildning och gå färdigt skolan. Får ni inte jobb efter det så gå för all del ut och gnäll, tutta på bilar eller kasta sten på myndigheter. Men börja med skolan i alla fall.
Ursäkta att jag gick lite off topic, men skola, skola, skola (gärna lumpen med...).
Viktigt!
Skickades från m.sweclockers.com

Du får gärna göra liknelsen det betyder dock inte att den är relevant och i det här fallet så faller den i kategorin irrelevant cherry picking.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knogen:

Bra så, alla klokingar!
Men hur löser man problemet?
Låter allt vara oförändrat, med tiggande EU-medborgare i misär som vi slänger en slant till lite då och då?
Förbjuder tiggeri?
Förser tiggarna med medel (pengar och bostad) för att ge dem ett drägligt liv i Sverige?
Bussar hem dem igen?

Inga floskler! Konkreta förslag, tack.
Jag? Ingen aning. Inte så kreativ, tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Gör om budgeten så de får förtur över andra invandrare eller skickar hem dem.
Finns nog inte någon affär längre som saknar tiggare.

Permalänk
Medlem

Normalt har jag aldrig brytt mig särsligt mycke, men våran stad har verkligen haft otroliga problem med en särslig familj/klan.
http://www.ranablad.no/nyheter/article6567832.ece

Finns fler artiklar där dom ibland är otroligt agresiva, samt att det förekom en del brott och en väldigt dyr sanering efter deras läger.

Så Förstår varför komuner och polisen efterfrågar detta, men samtidigt så är jag allmänt imot förbud. Så länge tillräckligt mycke folk är ger pengar får man helt enkelt leva med det.
Men samtidigt tycker jag polisen ska hålla ordentlig koll, och märker man att dom lämnar sin camping plats, utan att ha städat efter sig så borde man konfiskera allt av värde för att åtminstonde täcka så mycke man kan av kostnader.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Även jag har sett t.ex. då en Rumänsk familj satt utanför Lidl, fick ihop lite pengar, åkte till McDonalds på andra sidan gatan och kom tillbaka och satt och åt Big Mac utanför Lidl och tiggde.

Men ändå känns välgörenhet tusen gånger smutsigare än tiggeri. De flesta verkar inte inse hur lite av de pengar som Röda Korset samlar in faktiskt slutar i de länder dit de påstås gå oavkortat. Ingen verkar förstå. Ändå står de prydliga, kristna, glada hemmafruarna där med sina förbaskde muggar och skramlar och pratar skit om fattiga på samma gång.

Jag hörde en i skolan under en gruppdiskussion nämna att folk borde ju inte behöva tigga, eftersom vi har ett så välfungerande socialsystem. Jag blev naturligtvis rosenrasande, men valde att inte yttra mig, för hade jag sagt vad jag tänkte hade jag nog blivit kickad från skolan, som tyvärr är min enda inkomst just nu. (Får väldigt lite pengar varje månad för att gå i skolan, eftersom jag är handikappad. Nej, jag är inte hjärnskadad även om vissa borgarbrackor kan känna så.)

Om vi hade haft ett fungerande socialsystem, varför skulle någon sätta sig och tigga? Varför skulle någon arbeta? Varför? Jag är själv till stor del på samhällets botten, men försöker så gott det går tack vare vad som heter Folkpensionsanstalten här i Finland, som är de som betalar ut min "lön". Åtminstone då de känner för det. Ibland blir det inget, utan någon förklaring och så får man ringa och slåss verbalt på finska, som jag inte kan, i ett par timmar för att få månadens sparsamma utbetalning, som givetvis beskattas duktigt, så ministrarna har råd att åka limousine till sina möten. Samhället är otroligt hårt på dem som inte fötts som barn till rika föräldrar eller välsignats med ett jobb. Själv är jag som sagt rullstolsbunden, så för mig blir det nog inget jobb än på ett par år, tills det politiska klimatet kanske förändras igen.

Jag har en fin liten historia om jobbsökande också, för de som påstår att "de kan ju bara söka ett jobb". Jag blev uppringd efter att ha anmält mig till ett kontorsjobb och ombedd att komma på intervju. Då jag lämnade in anmälan online, såg jag att det saknades ett fält för "övriga kommentarer", där jag vanligtvis skulle nämna mitt handikapp. Så jag tänkte att jag ska åtminstone vara ärlig med denne man på telefon och säga som det är, så jag sa "Jo, det är ju så att jag sitter i rullstol, men det fanns ingenstans på anmälan att nämna det", varpå han svarar "Jaså? Öh, ja, jag ska ringa åt chefen, jag ringer upp om 5 minuter!" så vi la på luren och han ringde som utlovat ett par minuter senare och sa "du behöver inte komma på någon intervju!" och la på luren. Jag antar att det är så mitt liv ser ut en vanlig dag. Men nu går jag då i en skola jag hellre skulle hänga mig än att genomlida ett år till av och skriva ett slutarbete. Men, så har väl min lott fallit och jag får helt enkelt vara den marionett jag är.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Jag förstår att norrmännen har tröttnat.
http://www.liveleak.com/view?i=503_1381420074

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem