Rekomenderade grafikkort för Linux

Permalänk
Medlem

Rekomenderade grafikkort för Linux

undrar om kunnigt folk här kan rekommendera bra grafikkort för Linux. Vad jag förstår så är AMD korten inte att lita på?
Det måste vara ett grafikkort som är fräscht och nya spel går att spela på.

tanken är att jag ska ha två SSD diskar, en med Linux på, Ubuntu och den andra SSD-disken med Windows7 på. Och jag tänkte boota dom efter behov med sikte på att använda Linux så långt det går.

Eller är det bättre att ha en större SSD disk och partionera den och installera win7 på ena och Linux på andra?
klarar GRUB att detektera att win7 finns på en annan partion och ge mej boot alternativ?

att installera Linux och win7 på en och samma partion känns inte riktigt som ett optimalt val.

Spela spel hade jag tänkt att göra på win7-partionen/hårddisken. Allting annat tänkte jag göra på Ubuntu

Permalänk
Medlem

alla funkar, men nvidia funkar bättre vad jag hört, jag har dock både amd och nvidia,
har sli i ena datorn också

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk

Jag kör nvidia GTX 660 under Arch utan problem. Ska absolut inte fungera sämre på *buntu. Se bara till att installera de proprietära drivrutinarna.

Jag rekommenderar därför GTX 660/760.

Installerar du Linux efter Windows så kommer installationsprogrammet känna av Windowsinstallationen och ge dig valet att dualboota. Skapa gärna partitionerna manuellt för full kontroll när du installerar Linux, alternativen brukar annars vara att installera på ledigt utrymme, krympa Windowspartitionen eller installera över Windows.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Nvidia Quadro K2000 på OpenSUSE 13.1 med Nvidia's egna drivers, fungerar kanon, grym prestanda.

Permalänk
Hostinger

Nästan alla grafikkort fungerar på Linux. Jag själv kör med ATI Radeon HD 5770 och det fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Gratis webbhotell - hostinger.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspero:

Nästan alla grafikkort fungerar på Linux. Jag själv kör med ATI Radeon HD 5770 och det fungerar väldigt bra.

Efter att ha googlat lite mer så har jag läst på flertalet ställen att ATI inte är ett bra val. Samt att nvidia trasslar mycket. En del ställen säger att AMD korten är är säkra, endel tycker att AMD korten kan trassla.

Hur är det egentligen?! mycket förvirrad nybörjare

Permalänk
Medlem

stängda (officiella) drivrutinerna: Nvidia's är bättre
öppna/fria drivrutinerna: Amd's är bättre.

Nvidia verkar även supporta äldre kort längre. Amd avslutade t.ex. supporten för alla kort äldre än 5000 serien för drygt 1½ år sedan och idag är det nästan ingen distribution som fungerar med deras (stängda) legacy drivrutin. Vad jag kan läsa mig till så fungerar fortfarande geforce 2 kort med nvidias legacy version.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

AMD 7990 här och det funkar jätte bra med OpenSUSE för mig.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

290x, varje gång jag installerar proprietary drivers slutar fedora fungera totalt. Usel prestanda i Wine (Debian, dom rekommenderade Nvidia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

290x, varje gång jag installerar proprietary drivers slutar fedora fungera totalt. Usel prestanda i Wine (Debian, dom rekommenderade Nvidia)

290x ???? jag hänger inte alls med vad du skriver om tyvärr. Prestandan i wine bryr jag mej inte så mycket om eftersom spelandet ska isåfall ske på dualboot-WIN7-partionen.

och vad är proprietary drivers för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

och vad är proprietary drivers för något?

I väldigt simpla drag när man pratar om detta
Open-source = öppen källkod
Proprietary = Stängd kod

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

290x ???? jag hänger inte alls med vad du skriver om tyvärr. Prestandan i wine bryr jag mej inte så mycket om eftersom spelandet ska isåfall ske på dualboot-WIN7-partionen.

och vad är proprietary drivers för något?

Vill du utan problem köra senaste spel på Linux med så lite trubbel som möjligt, kör med nVidia som håller samma om inte bättre kvalite på linux drivrutinerna mot Windows. Bryr du dig att AMD släpper dokumentation och är öppnare överlag välj AMD men deras stängda drivrutin är sämre än Windows versionen och prestandan är sämre.

TLDR:
Closed Source Drivers:
nVidia (Bäst) (Windows/Linux, Likvärdig prestanda)
AMD (sådär) (Windows/Linux, Sämre prestanda på Linux)

Open Source Drivers:
Intel (Bra)
AMD (Bra, sämre prestanda mot AMDs stängda på Linux i 3D men stabilare)
nVidia (Sådär, avsevärt sämre prestanda mot nVidias stängda på Linux)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vill du utan problem köra senaste spel på Linux med så lite trubbel som möjligt, kör med nVidia som håller samma om inte bättre kvalite på linux drivrutinerna mot Windows. Bryr du dig att AMD släpper dokumentation och är öppnare överlag välj AMD men deras stängda drivrutin är sämre än Windows versionen och prestandan är sämre.

TLDR:
Closed Source Drivers:
nVidia (Bäst) (Windows/Linux, Likvärdig prestanda)
AMD (sådär) (Windows/Linux, Sämre prestanda på Linux)

Open Source Drivers:
Intel (Bra)
AMD (Bra, sämre prestanda mot AMDs stängda på Linux i 3D men stabilare)
nVidia (Sådär, avsevärt sämre prestanda mot nVidias stängda på Linux)

Spela hade jag tänkt att göra på win7. Men om det går så hade jag gärna velat spela på Linux såklart. Men win7 har ju överlägset stöd för spel tänkte jag.

Jag blir inte riktigt klok på de här med stänga och öppna drivers, vilka är öppna och vilka är stängda?
jag trodde tills nu att AMD hade öppna drivers och nvidia var stängda drivers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Spela hade jag tänkt att göra på win7. Men om det går så hade jag gärna velat spela på Linux såklart. Men win7 har ju överlägset stöd för spel tänkte jag.

Jag blir inte riktigt klok på de här med stänga och öppna drivers, vilka är öppna och vilka är stängda?
jag trodde tills nu att AMD hade öppna drivers och nvidia var stängda drivers?

Båda har öppna och stängda, bara intel som har bara har öppna på Linux.

OpenSource:
nVidia

  • Nouveau; reverse engineerade öppna drivrutiner för nVidia GPUer. Långt ifrån fullt funktionella och fått knappt någon hjälp av nVidia för utveckling. Långt bakom i prestanda mot nVidias drivutiner på Linux.

AMD

  • Radeon; öppna drivrutiner med hjälp av dokumentation från AMD. Mer stabila men sämre prestanda mot AMDs stänga på Linux.

ClosedSource
nVidia

  • nvidia; Officiella nVidia drivrutin, samma om inte bättre mot Windows drivrutinen i vissa åsikter.

AMD

  • FGLRX; Officiella AMD drivrutin, sämre prestanda mot Windows drivrutinen, en aning instabil.

Igen, på Windows är både AMD och nVidia stängda drivrutiner, På Linux så är bådas också stängda om vi pratar om officiella drivrutiner. Sedan så finns det grupper som utvecklar drivrutiner som är öppna.
AMD hjälper till Radeon genom att anställa utvecklare för samt släpper dokumentation på sina kort då och då som sedan implementeras.
nVidia har börjat hjälpa Nouveau men fortfarande väldigt lite och största framgångarna är reverse engineering på deras drivrutiner.

Så:
Vill du spela i stort sätt problemfritt, välj nVidia. Vill du stödja eller visa att du är för OpenSource köp inte senaste AMD och installera Radeon drivrutinerna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag kör med AMDs open source drivrutiner och ett AMD 6670 grafikkort. Som jag förstått det är de öppna AMD drivrutinerna bra på tidigare generationens grafikkort 6XXX serien. Eftersom jag inte spelar spel så dög det bra med ett enkelt grafikkort för några hundralappar. Jag bytte faktiskt från nvidia till AMD för jag ville gynna AMD då de satsar mer på öppna drivrutiner och för att slippa krångel vid uppdateringar av linuxkärna och xorg (inte för att det är så mycket krångel med nvidia proprietära drivare men jag vil som sagt var gynna open source). Funkar stabilt och bra för mitt bruk.

Men ska man ha senaste generation grafikkort då hinner inte de som utvecklar de fria öppna drivrutinerna med. Och eftersom stängda (kommersiella) drivrutinerna är bättre för nvidia så väljer man i så fall nvidia grafikkort och kör nvidias stängda drivrutiner.

Fördelen med öppna drivrutiner är att de snabbt kan kompileras om och anpassas till senaste linuxkärna och de följer i allmänhet alltid med i paketförråden så det är liksom aldrig något problem vid uppdateringar. AMDs stängda grafikdrivrutiner ligger ofta efter i anpassning mot senaste linuxkärna (till skillnad mot de öppna drivarna) så det blir risk för bök och krångel när man vill ha senaste linuxkärna och senaste xorg. Nvidias stängda drivare är bättre på att hänga med i uppdateringarna så det funkar i allmänhet problemfritt och med jättebra prestanda. Däremot har nvidia som sagt var ganska usel prestanda på de öppna drivarna.

Antar att du köper ett grafikkort ur senaste generationen för att spela med i Windows och i så fall är väl det vettiga valet nvidia för att kunna få vettiga drivrutiner även till Linux. På köpet kan du spela många spel även i Linux med bra prestanda. Men om det däremot duger med ett 2-3 år gammalt AMD grafikkort så väljer du det och kör fria drivrutiner på Linux.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska spela på Linux spelar det inte så stor roll vilket grafikkort du väljer, dock kan du behöva installera ytterligare mjukvara för att fixa fläktkurvan.
Du kan installera operativ systemen på samma SSD eller olika, så vitt jag vet spelar det ingen roll. Dock behöver du ju bestämma hur du ska partitionera då

Permalänk
Entusiast

En nackdel med AMD's catalyst-drivare till Linux är att AMD släpar efter med uppdateringarna. När en version av Catalyst har släppts till Windows, som kan innehålla intressanta fixar och uppdateringar, så kan det dröja flera månader... ibland även år innan samma uppdatering dyker upp till Linux.

Som om det inte vore nog, så får man även hålla tillbaks X.org -uppdateringar på grund av att AMD är oerthört sega på att uppdatera Catalyst för Linux. Det resulterar i att de som sitter på "Bleeding Edge"-distributioner, får svartlista de senaste X.org -versionerna under en lång period för att det skall fungera med Catalyst.

I detta avseende är nVidia mycket bättre.

Prestandan däremot är det däremot inget fel på.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Datavetare

Skulle säga att om man ska spela: Nvidia > AMD > Intel
Ska man jobba på systemet och prioriterar stabilitet: Intel > Nvidia > AMD

AMD har tyvärr fortfarande problem på Linux, oavsett om man kör de öppna (som bl.a. strulat en del på senaste Ubuntu, i alla fall på vissa modeller) eller de stängda drivarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra svar, jag tror att jag har fått lite klarhet nu!

Permalänk
Medlem

hej alla!

Jo, det blev aldrig så att jag gick över till Linux, utan jag har haft Linux Mint i VirualBox och pillat lite till och från, jag är inte så sugen på Windows 10, och i nuläget har jag Windows 7, och supporten för 7an slutar gälla efter januari någon gång.

men nu är planen att jag ska kunna gå över till Linux Mnit någongång efter februari eller så, i samband när jag köper en helt ny dator och ny SSD-disk etc.

Jag vill även kunna spela spel i Linux Mint (Steam med Proton/steamplay) och jag har förstått att jag ska ha ett grafikkort som ska ha API-stöd för Vulkan, och givetvis också DirectX om jag får något infall att boota på Windows-disken.

Det har gått ett par år sedan jag frågade er sist, och därför tänker jag att det är relevant att fråga igen då det kan ha hänt lite saker i denna värld - vad är det i nuläget som gäller för grafikkort (med möjlighet att spela spel på Linux), är det Nvidia eller AMD ?

Här är ett Nvidia kort som jag tittat på: https://www.komplett.se/product/1133609/datorutrustning/dator...

Här är ett AMD kort som jag tittat på: https://www.komplett.se/product/1136114/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Phoronix brukar testa massa olika grafikkort på Linux. Här testar de AMD-kortet:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=radeon-57...

Har själv ett nvidia 1060 som fungerar bra med nvidia proprietära drivrutin. Körde ett RX 460 ett tag och det fungerade bra det också. Men jag spelar sällan.

Har ingen erfarenhet av nya AMD-kort men risken är väl att drivrutinerna är i tidigt utvecklingsstadie och kanske buggiga? Tycker det verkar lite så.
https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=1868692

Jag skulle nog valt nvidia-kortet men andra kanske tänker annorlunda?

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att inte köra någon proprietär kod på mitt system såvida jag inte måste, så jag hade valt AMD alla dagar i veckan, då deras open-source drivrutin är klart överlägsen Nouveau.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem

Verkar ju fungera med RX 5700 men kan krävas en del manuellt pillande. Exempelvis om man vill få igång det i ubuntu 19.10:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ubuntu-19...
Enligt kommentarerna fungerar det out of the box i Fedora.
Stödet blir väl bättre med tiden.

Permalänk
Avstängd

Det har hänt otroligt mycket på AMD-fronten. Jag skulle vilja starkt påstå att AMD är i dagsläget det bättre valet i och med att deras drivrutin är open-source (AMDGPU DRM) och implementerat direkt i Linux-kärnan. I och med Linux-kärnan 5.4, har AMD tagit över tronen och NVIDIA bör fundera över hur de ska göra med sin stängda drivrutin då NVIDIA kommer snabbt falla i och med AMDs 100% fulla integration med linux-kärnan. Det innebär att du inte behöver bry dig längre om att installera någon drivrutin manuellt, allt bara fungerar.

Det har hänt mycket på 5 år!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Det innebär att du inte behöver bry dig längre om att installera någon drivrutin manuellt, allt bara fungerar.

Hmn, mitt råd är att försöka att läsa på om vilka applikationer (och operationer) man vill kunna använda grafikkortet till i Linux. Hade själv ett RX580 för någon månad sen som bara fungerade, jättebra i spel, aldrig minsta problem där, fick däremot inte OpenCL-acc att fungera i Darktable som jag använder för bildredigering, krävs visst krångel med delar av AMDs proprietära drivrutin såg det ut som; lärde mig heller inte att patcha kerneln själv så var tionde gång ca maskinen ville vakna ur sömn så gick det ej tack vare https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=204241 , som jag inte vet alls när det kommer bli fixat.

Således köpte jag ett Nvidiakort igår. Don efter person, så att säga.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hmn, mitt råd är att försöka att läsa på om vilka applikationer (och operationer) man vill kunna använda grafikkortet till i Linux. Hade själv ett RX580 för någon månad sen som bara fungerade, jättebra i spel, aldrig minsta problem där, fick däremot inte OpenCL-acc att fungera i Darktable som jag använder för bildredigering, krävs visst krångel med delar av AMDs proprietära drivrutin såg det ut som; lärde mig heller inte att patcha kerneln själv så var tionde gång ca maskinen ville vakna ur sömn så gick det ej tack vare https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=204241 , som jag inte vet alls när det kommer bli fixat.

Således köpte jag ett Nvidiakort igår. Don efter person, så att säga.

Gemene man är nog inte särskild intresserad av att gå in på djupet om vilka operationer grafikkortet ska användas till. Hur många här vet ens vad "OpenCL-acc" innebär?

Är man osäker och bara är ute efter ett grafikkort som fungerar i spel menar jag fortfarande att AMD är det säkrare alternativet.

Är man mer kunnig, och vet mer specifikt vad man är ute efter, blir det en annan dimension av det hela. Samtidigt tror jag på att AMD med AMDGPU kommer förbättras signifikant i och med den starka integrationen i kernel 5.4.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Gemene man är nog inte särskild intresserad av att gå in på djupet om vilka operationer grafikkortet ska användas till. Hur många här vet ens vad "OpenCL-acc" innebär?

En del av de som redigerar rå-bilder i Linux allraminst. GPU-acceleration har varit en grej med Darktable ganska länge. Hur många stänger av datorn gentemot att låta den gå i vila?

Det var ditt "Allt bara fungerar" jag reagerade på. Det är avhängigt vad du tänker använda datorn till, samt hur villig du är att "gå in på djupet".

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

En del av de som redigerar rå-bilder i Linux allraminst. GPU-acceleration har varit en grej med Darktable ganska länge. Hur många stänger av datorn gentemot att låta den gå i vila?

Det var ditt "Allt bara fungerar" jag reagerade på. Det är avhängigt vad du tänker använda datorn till, samt hur villig du är att "gå in på djupet".

Mitt inlägg var ju ämnad till OP, och fick intrycket av att OP bara är intresserad av "vanlig" användning av Ubuntu, kanske för spel också. Att OP ska redigera rå-bilder är ju osannolikt, och kan tänka mig att OP hade nämnt det i sitt inlägg om det vore av intresse.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen till ett amd r9 390, innan jag hade kollat linux stöd. Just nu kommer jag till inloggning och skriver in uppgifterna, men sen blir allt svart. Har ni något tips på lösning? Antar att jag måste uppgradera kernel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Bytte nyligen till ett amd r9 390, innan jag hade kollat linux stöd. Just nu kommer jag till inloggning och skriver in uppgifterna, men sen blir allt svart. Har ni något tips på lösning? Antar att jag måste uppgradera kernel?

Vilken Linux-dist kör du?

Låter som att fel linuxmodul försöker laddas in, hade du kört Nvidia innan? Isf kan det vara Nvidias binärblob som strular till det. Behöver dock mer information än att "Det fungerar inte".

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2