Gainward GTX580 3gb Phantom blir väldigt varmt, fläktar går på max

Permalänk

Gainward GTX580 3gb Phantom blir väldigt varmt, fläktar går på max

Hej alla sweclockare!

nu är det så att jag köpte ett grafikkort här på sweclockers marknad (Gainward GTX580 3gb Phantom) säljaren skrev att det funkade perfekt och så men när jag fick hem det och satte i det i datorn så lät det väldigt konstigt. det skrammlade som bara den! jag hörde att det var från plastkåpan så jag tänkte det var väl inget problem bara att ta bort den. sedan när jag hade tagit bort plastkåpan och stoppat i kortet igen skulle jag testa och spela lite och det var då jag upptäckte att jag hade blivit lurad.. efter ca 5 sekunder gick fläktarna upp på max (kunde inte höra ljudet på spelet knappt!) och det värsta var att tempen fortfarande låg på 82-87 grader! detta låter så jäkla konstigt!! det ända han hade till försvar var: kortet är ju från 2010 så det är klart att det blir pressat av dagens spel.
grejen är den att jag testade Wow,bf3,league of legends som grafikkortet ska klara fin fint även tyst!

kan någon snälla hjälpa mig jag vet inte vad jag ska ta mig till!

MVH

William

Tydligare rubrik
Permalänk
Medlem

aktivera v-sync så blir det nog tystare

Visa signatur

CPU: AMD 1900X | Mobo: Asus Rog Zenith Extreme | RAM: G.Skill Trident Z RGB 4x8GB | GPU: Asus strix 3090 | Customloop| SSD: Samsung 960 Pro 512gb | PSU: EVGA Supernova G2 1000W | Chassi: Evga DG-87 | Asus Tuf VG27AQ + 1x Benq GL2460|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingwillewille:

Hej alla sweclockare!

nu är det så att jag köpte ett grafikkort här på sweclockers marknad (Gainward GTX580 3gb Phantom) säljaren skrev att det funkade perfekt och så men när jag fick hem det och satte i det i datorn så lät det väldigt konstigt. det skrammlade som bara den! jag hörde att det var från plastkåpan så jag tänkte det var väl inget problem bara att ta bort den. sedan när jag hade tagit bort plastkåpan och stoppat i kortet igen skulle jag testa och spela lite och det var då jag upptäckte att jag hade blivit lurad.. efter ca 5 sekunder gick fläktarna upp på max (kunde inte höra ljudet på spelet knappt!) och det värsta var att tempen fortfarande låg på 82-87 grader! detta låter så jäkla konstigt!! det ända han hade till försvar var: kortet är ju från 2010 så det är klart att det blir pressat av dagens spel.
grejen är den att jag testade Wow,bf3,league of legends som grafikkortet ska klara fin fint även tyst!

kan någon snälla hjälpa mig jag vet inte vad jag ska ta mig till!

MVH

William

Innan du får panik.

Prova att byta pasta på kortet.. Ny pasta kan förhoppningsvis hjälpa dig.

Ny pasta -> mer kylning -> mindre fläktantal behövs.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Innan du får panik.

Prova att byta pasta på kortet.. Ny pasta kan förhoppningsvis hjälpa dig.

Ny pasta -> mer kylning -> mindre fläktantal behövs.

redan gjort :/

Permalänk

tänkte om denna skulle hjälpa? : http://www.sweclockers.com/annons/97947-cpu-och-gpu-kylare-na... syftar på gpu kylaren. men hört bra om phantom så det är lustigt att den kyler så dåligt, fläktarna flåsar för fullt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingwillewille:

redan gjort :/

ta bild på Kortet. hur ser plastkåpan ut?
är det en referenskylare, så måste plastkåpan sitta där för att fläkten ska kyla något.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

ta bild på Kortet. hur ser plastkåpan ut?
är det en referenskylare, så måste plastkåpan sitta där för att fläkten ska kyla något.

hur lägger jag in en bild ?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kingwillewille:

hur lägger jag in en bild ?

http://www.ladda-upp.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*ämnesraden redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda, samtidigt som ens chanser att få bra svar ökar.

Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av thomson:

nepp får testa!

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

*ämnesraden redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda, samtidigt som ens chanser att få bra svar ökar.

Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden.

tack det ska jag!

Permalänk
Skrivet av thomson:

vad skulle biosen göra för skillnad i det här syftet?

Permalänk
Skrivet av kingwillewille:

vad skulle biosen göra för skillnad i det här syftet?

Det kan bli komplikationer ibland mellan moderkortet och grafikkortet ibland och då kan en BIOS uppdatering på både moderkortet och grafikkortet vara en lösning. Grafikkortets bios styr också, om jag inte minns fel, kortets fläktkurva.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk

sänktes faktiskt lite efter 5min i wow så låg tempen på 79grader på 70%fanspeed, (Y) tackar thomson för denna smarta kommentar!
från 85grader på 100%fanspeed till 79grader på 70%fanspeed, det är en grym skillnad men jag tror ändå att kylaren är allt för högljudd för mig! frågan är om det finns något annat att göra än att öppna spargrisen och köpa en Accelero Xtreme IV

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att kylaren inte är för "dammig"

Permalänk
Medlem

Testa att om man kan sätta en 120mm fläkt utanpå kylaren likt denna

http://www.ocfreaks.com/forums/f71/review-arctic-accelero-s1-...

Permalänk
Skrivet av thomson:

Testa att om man kan sätta en 120mm fläkt utanpå kylaren likt denna

http://www.ocfreaks.com/forums/f71/review-arctic-accelero-s1-...

Dammet är borta, har till och med putsat bort allt damm rätt noga så det är inget problem! Ska testa det där med fläkten! Ha en likadan liggandes men frågan är hur jag ska sätta dit den? Har bara korta gummifästen till fläktar

Permalänk
Medlem

Mitt kort har varit så från när det var nytt, kör fläktarna på <50% hela tiden.
90c temp på sommaren

580 aka elementet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mitt kort har varit så från när det var nytt, kör fläktarna på <50% hela tiden.
90c temp på sommaren

580 aka elementet.

Fel, ett 580 drar mindre än 290 finns ingen anledning till att ett 580 ska ligga över 80c än att kylaren är för mesig, fläktarna går inte 100% eller att luftflödet är för dåligt.
Mitt 580 som ligger på maximal volt 1.2v @970 och maxar på 72c när jag stressar kortet. (23c i rummet)
Stock så svettas det inte ens, 60c.

TS ta en titt så säljaren inte kört volt mod för att låsa upp lite extra när han överklockat, är lönlöst att försöka sig på det med dålig kylning.

Permalänk
Medlem

säker på att du monterat kylarn rätt när du bytte pasta?

jag hade liknande med mitt kort i sign att det blev 90c+ i load med till slut 100% fläkt, efter jag bytt pasta blev det 70c /45-50% fläkt med samma kurva

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Se också till att du har tillräckligt med pasta för IHSen är ju väldigt stor, nästan så att två riskkorn inte räcker till.
Om du inte har en pasta som är väldigt "rinnig" med så kan du smeta ut den för att få maximal täckning.
Fick ner min temperatur med 4c efter jag smetade ut min pasta för att täckningen var på tok för dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Fel, ett 580 drar mindre än 290 finns ingen anledning till att ett 580 ska ligga över 80c än att kylaren är för mesig, fläktarna går inte 100% eller att luftflödet är för dåligt.
Mitt 580 som ligger på maximal volt 1.2v @970 och maxar på 72c när jag stressar kortet. (23c i rummet)
Stock så svettas det inte ens, 60c.

TS ta en titt så säljaren inte kört volt mod för att låsa upp lite extra när han överklockat, är lönlöst att försöka sig på det med dålig kylning.

Kör fläktarna på 30% oftast, därav 90c(öppna lurar, högre så stör det).
Men ja tror designen på 580 phantom blev fel, de har ju ändrat till 680.
Vrider jag på max så går ju temp ner lite, men fan inte nå 72c =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kör fläktarna på 30% oftast, därav 90c(öppna lurar, högre så stör det).
Men ja tror designen på 580 phantom blev fel, de har ju ändrat till 680.
Vrider jag på max så går ju temp ner lite, men fan inte nå 72c =D

Accelero XTREME Plus 2 fina grejor det du!

Permalänk

ska nu testa att sätta dit en 120mm fläkt på den om jag tycker att den är för högljudd så får jag väl ta och köpa någon bra arctic kylare

Permalänk

Nu har jag nog kommit fram till ett lyckat resultat!
Jag har :

1. uppdaterat biosen på kortet
2. satt dit en 120mm fläkt med buntband

resultat : Starta Wow ställde mig i stormwind där det är mycket folk och tittade tempen och fanspeeden efter 3-5min
INNAN : 85grader - 100%fanspeed

EFTER : 72grader - 55%fanspeed

Som ni ser har jag fått goda resultat enda grejen jag stör mig på nu är att en fläkt på grafikkort låter lite lustigt med det är inte så märkvärdig!

tack till alla som har hjälpt mig (speciellt Thomson!)

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig

Angående fläkten som låter lite, testa att och se om du kan droppa en liten skvätt symaskinsolja på fläktens baksida där lagret sitter,
det brukar hjälpa när man har lite oljud.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Kul att det löste sig

Angående fläkten som låter lite, testa att och se om du kan droppa en liten skvätt symaskinsolja på fläktens baksida där lagret sitter,
det brukar hjälpa när man har lite oljud.

jag har märkt att fläkten i mitten snurrar väldigt segt när man försöker snurra igång den med fingret,