Söker två kompakthögtalare som kan leverera i TV-rummet.

Permalänk
Medlem

Söker två kompakthögtalare som kan leverera i TV-rummet.

Tja,

Jag har redan valt min reciever, en Marantz NR1604, dels för alla features men också för formfaktorn och för att jag vill ha många HDMI inputs. Däremot är jag inte så intresserad av att ha mer än två högtalare i TV-rummet, så därför söker jag ett par bra kompakthögtalare som kan leverera ett fylligt ljud utan att kosta som två bilar styck. Jag är däremot inte så insatt i vad för tekniska specs som gör en högtalare bra i detta anseende och behöver därför lite hjälp.

För att få ut mest av tråden ber jag alla som svarar att tänka på att jag har en bild av vad jag vill ha och att jag redan valt reciever, inte inhandlat dock, så tänk er in att ni skulle försöka hitta ett par bra kompakthögtalare till just denna reciever med de tekniska specs som den redan har. Och jag är inte alls intresserad av att ha en sub i tv-rummet, eller jo kanske men låt oss försöka lösa detta utan.

Om du känner att jag inte vet vad jag vill och att du minsann vet bättre, i'm all ears - men jag har valt reciever av bland annat anledningen att den platsar bra i den bänk vi har idag och varken jag eller min sambo är intresserad av att byta bänk för att få plats med en annan reciever.

Väl mött.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Klipsch och KEF har en del småhögtalare som låter hyfsat med lite mindre förstärkare, fast när du säger kompakt kanske du menar nåt ännu mindre.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Har NR1603, föregångaren till NR1604 och använder den tillsammans med KEF KHT 2005.3 (äggen). Gillar verkligen hur denna kombinationen låter och man blir verkligen imponerad hur bra de små äggen presterar! Använder även ett par billigare tangent evo E5 till uterummet genom ZONE 2 i marantzen. Dessa låter lite plattare men duger gott och väl till ändamålet, fick dem för 1500kr så man kan ju inte förvänta sig för mycket Jag skulle vilja säga att KEF fungerar utmärkt med den förstärkaren och den levererar bra med kräm till dessa trots förstärkarens storlek!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du måste ha små högtalare så bör det kanske vara en väggmodell om de ska kunna ge vettig bas med liten låda, Dynaudio 42 W är nått att leta efter på begmarknaden, de låter väldigt trevligt och vill du låta nybygga/bygga själv så kanske Ino piP eller ett par pK men de är besvärliga att få tag på men väl värda böket för de låter väldigt bra för lite pengar.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=32604
Sedan finn det inte så mycket mer om du vill ha småhögtalare med riktigt bra ljud utan att det ska bli dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Klipsch och KEF har en del småhögtalare som låter hyfsat med lite mindre förstärkare, fast när du säger kompakt kanske du menar nåt ännu mindre.

Skrivet av xervz:

Har NR1603, föregångaren till NR1604 och använder den tillsammans med KEF KHT 2005.3 (äggen). Gillar verkligen hur denna kombinationen låter och man blir verkligen imponerad hur bra de små äggen presterar! Använder även ett par billigare tangent evo E5 till uterummet genom ZONE 2 i marantzen. Dessa låter lite plattare men duger gott och väl till ändamålet, fick dem för 1500kr så man kan ju inte förvänta sig för mycket Jag skulle vilja säga att KEF fungerar utmärkt med den förstärkaren och den levererar bra med kräm till dessa trots förstärkarens storlek!

Skrivet av mrqaffe:

Om du måste ha små högtalare så bör det kanske vara en väggmodell om de ska kunna ge vettig bas med liten låda, Dynaudio 42 W är nått att leta efter på begmarknaden, de låter väldigt trevligt och vill du låta nybygga/bygga själv så kanske Ino piP eller ett par pK men de är besvärliga att få tag på men väl värda böket för de låter väldigt bra för lite pengar.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=32604
Sedan finn det inte så mycket mer om du vill ha småhögtalare med riktigt bra ljud utan att det ska bli dyrt.

Hej, och tack för svar era svar och funderingar.

Ordvalet "kompakthögtalare" kom faktiskt från kategorin som finns på bland annat Hifiklubbens hemsida, och storleksmässigt funkar exempelvis Dali Lektor 2 för mig. Det jag blir osäker på är vilken del av de tekniska specifikationerna är det som påverkar mig i det jag söker. Frekensomfång är väl en sång grej som hur låga(bas) och höga(diskant) ljud en högtalare kan leverera? Helst lägger jag inte mer än kanske 5000kr på ett par högtalare för det ändamålet som dom är tänkt att användas. TV-rummet hos oss är såklart där vi ser på film och tv, men också den naturliga samlingspunkten när vi har folk över på fest och då spelar vi såklart en del musik där - det ska tilläggas att idag har jag ett sånt här system så allt är ju ett uppbyte. Helst ska högtalarna klara av att leverera på inte allt för hög ljudvolym men samtidigt inte "spricka" i ljudet om jag vrider på lite mer. Bas "oooomph" behövs inte, isåfall skaffar jag en subb, men däremot så är det bra om högtalarna kan leverera på relativt låg frekvens så att man får ett fylligt ljud som inte bara har "antingen eller" i ljudbilden.

Jag kollade upp lite högtalare som det tipsades om och Klipsch såg ju helt ok ut, men sambon vred sig lite när hon såg designen på dom så de hamnade i "maybe"-högen. Och så små som KEF KHT 2005.3 behöver dom inte vara, även om dom också är ett alternativ. Helst ska dom kunna stå på ett stativ eller på bänken i sig, väggmontering funkar det med men som jag förstår det ska man ge dessa relativt små högtalare lite utrymme ut från väggen för att dom ska spela bra (kan vara helt crazy antagande, men jag har läst det i ett par olika recensioner).

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Med tämligen låga 50W max/kanal ur förstärkaren så är högtalarnas känslighet, uttryckt i dB/W en sak att kolla noga på, Klipscharna ligger bra till där medans domdär Dali är åt rakt motsatt håll, Dynaudio med kan tilläggas(85 och 86(iaf mina tidigare Dynaudio Audience 42) dB/w med nominell impedans på 6 ohm).

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem

Storleken på lådan bestämmer främst den lägsta frekvens som kan återges vid ett givet ljudtryck, större låda ökar nivån vid låga frekvenser så liten låda innebär lägre ljudtryck i djupbasen, men det går att få ut djupbas om man inte har krav på högt ljudtryck.
Ett sätt att kompensera för liten låda är att ta hjälp av väggen på det sätt som tex Dynaudio 42 w gör, det är en mycket bättre högtalalre än 42, w modellen är inte alls lika bumlig i basen utan spelar i stället djupare och med mindre dist i basen, den klår även 52 an, tyvärr fabrikstillverkas det inga liknande högtalare i lägre prisklasser just nu vad jag vet, det är synd att inrednigsmodet får styra istället för fysiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Upp till 5000kr finns det en hel hög alternativ. Xtz t ex har ett trevligt utbud av prisvärda modeller. 600 pix mer kan ge dig http://www.fyndborsen.se/demo-ex/99.26-mkii-piano-demoex

För diskret design och bra ljud är DLS flatbox serien omtalad positivt.

Dali:s mindre högtalare är inte fy skam dom heller.

Vet inte vart du bor men att kika in på en hifibutik är inte en dum ide. Även om du inte tänkt köpa just något i deras utbud får du en aning vad som erbjuds inom din budget.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag kör på föregångaren NR1603 och med dessa högtalare http://www.quantumav.co.uk/speakers/basndwrs-m.html

De högtalarna finns i en mindre version också som heter "xs" istället. Grymt nöjd! Beställde från den sidan också som jag länkat till, MYCKET billigare än här hemma!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Hej, och tack för svar era svar och funderingar.

Ordvalet "kompakthögtalare" kom faktiskt från kategorin som finns på bland annat Hifiklubbens hemsida, och storleksmässigt funkar exempelvis Dali Lektor 2 för mig. Det jag blir osäker på är vilken del av de tekniska specifikationerna är det som påverkar mig i det jag söker. Frekensomfång är väl en sång grej som hur låga(bas) och höga(diskant) ljud en högtalare kan leverera? Helst lägger jag inte mer än kanske 5000kr på ett par högtalare för det ändamålet som dom är tänkt att användas. TV-rummet hos oss är såklart där vi ser på film och tv, men också den naturliga samlingspunkten när vi har folk över på fest och då spelar vi såklart en del musik där - det ska tilläggas att idag har jag ett sånt här system så allt är ju ett uppbyte. Helst ska högtalarna klara av att leverera på inte allt för hög ljudvolym men samtidigt inte "spricka" i ljudet om jag vrider på lite mer. Bas "oooomph" behövs inte, isåfall skaffar jag en subb, men däremot så är det bra om högtalarna kan leverera på relativt låg frekvens så att man får ett fylligt ljud som inte bara har "antingen eller" i ljudbilden.

Jag kollade upp lite högtalare som det tipsades om och Klipsch såg ju helt ok ut, men sambon vred sig lite när hon såg designen på dom så de hamnade i "maybe"-högen. Och så små som KEF KHT 2005.3 behöver dom inte vara, även om dom också är ett alternativ. Helst ska dom kunna stå på ett stativ eller på bänken i sig, väggmontering funkar det med men som jag förstår det ska man ge dessa relativt små högtalare lite utrymme ut från väggen för att dom ska spela bra (kan vara helt crazy antagande, men jag har läst det i ett par olika recensioner).

5 tum räcker långt på bas/mellanregister området. Frekvenser på ett papper är inget du behöver titta dig blint på, säger så lite i verkligheten, det är örat som kommer i slutändan avgöra vad du hör och inte hör. Ett fint litet alternativ är http://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/hogtalare/sm... , den här modellen använder jag själv, kanske inte värsta hifi högtalaren däremot sjukt bra för den lilla pengen som de kostar. Spelar så mycket bättre än högtalare som finns på hifiklubben inom samma prisklass.

Permalänk

Ja själv tror jag jag behöver fetare bas alltså. Har en xls10 4ohm som får 1400w tydligen (behringer) men idag när grannarna var borta så tänkte jag dra på lite och min dator ger väl rca standard ut. Körde mixern på max och gainen på max (dvs unity). Filtret på standard (för konfigurationen, ca 30db mindre bas än topp) pga 50w vs 1400w (ep1500 monokopplat/bridge4 ohm). och tro fan att basen kroknar först. Jag delar vid ca 120hz för att spara topparna. men det är totalt 4st normala 6,5tummare. hade förväntat mig mer av den här basen alltså.

ska fan dra på nu igen. ja basen kroknar och steget lyser rött när det börjar låta dåligt. lol. annars blinkar det gult i takt med musiken på varje kanal (även fast jag kör mono).

det jag vill ha sagt med saken är att man behöver mycket mer tryck än man tror vanligtvis. Det är kul när det finns där och trist när skiten inte gör det. Så jag skulle nog rekommendera minst 2-4 subbar till vad du än nu bestämmer dig för. det kommer komma till användning..... trust me.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trivial1ty:

Ja själv tror jag jag behöver fetare bas alltså. Har en xls10 4ohm som får 1400w tydligen (behringer) men idag när grannarna var borta så tänkte jag dra på lite och min dator ger väl rca standard ut. Körde mixern på max och gainen på max (dvs unity). Filtret på standard (för konfigurationen, ca 30db mindre bas än topp) pga 50w vs 1400w (ep1500 monokopplat/bridge4 ohm). och tro fan att basen kroknar först. Jag delar vid ca 120hz för att spara topparna. men det är totalt 4st normala 6,5tummare. hade förväntat mig mer av den här basen alltså.

ska fan dra på nu igen. ja basen kroknar och steget lyser rött när det börjar låta dåligt. lol. annars blinkar det gult i takt med musiken på varje kanal (även fast jag kör mono).

det jag vill ha sagt med saken är att man behöver mycket mer tryck än man tror vanligtvis. Det är kul när det finns där och trist när skiten inte gör det. Så jag skulle nog rekommendera minst 2-4 subbar till vad du än nu bestämmer dig för. det kommer komma till användning..... trust me.

Du ska nog sansa dig lite och skaffa saker som kan spela starkt om det är det du är ute efter, en pytteliten bas med väldigt låg verkningsgrad och alldeles för mycket effekt för att försöka kompensera är ingen bra kombination.
Det kan bara sluta med dåligt ljud och ev förstörda prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska nog sansa dig lite och skaffa saker som kan spela starkt om det är det du är ute efter, en pytteliten bas med väldigt låg verkningsgrad och alldeles för mycket effekt för att försöka kompensera är ingen bra kombination.
Det kan bara sluta med dåligt ljud och ev förstörda prylar.

ja jag plågade nog min lilla xls10 där lite, och till dess försvar så låter det faktisk bara dåligt sista 5-10% av max volym på mixern.

om jag har ingångsgainen på kl12 och mastern på kl12 då är det högt. kanske jag skulle kunna spela så högt en vardag till 8 typ. Nu drog jag på båda till kl 5 ca (max) så jag tror jag precis maxade iaf subben. Men man vill alltid ha mer... och det var väl typ poängen, små högtalare är kul tills man "behöver" stora..

subben är en sluten xls10 i 10l för stor låda, ~27-30l ca, svårt att uppskatta utslag men det ser iaf ut som det är utslaget som orsakar missljudet, den slår rejält långt. Jag tror jag sitter i ett tryckminima i rummet också. Jag får nog förpassa den till sovrumsduty i framtiden.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden