Geforce GTX 880 och GTX 870 med Maxwell anländer till hösten

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Självklart kommer denna nyhet dagen efter jag beställer ett 780Ti...

1) Kortet kommer tidigast i 4:e kvartalet.

2) Det tillverkas fortf. i 28nm, räkna med marginella förbättringar över dagens kort. De kommer förmodligen mest satsa på Performance per Watt.

3) Tror inte de kommer släppa Maxwells motsvarighet till GK110 på 28nm, utan de blir med största sannolikhet nästa år när TSMC förbättrat deras 20nm process såpass mycket att det fungerar med den storleken på kretsar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Om 20 år kommer den teknik varmed vi idag trycker ut grafik till våra skärmar att te sig som ett helt osannolikt slöseri med energi och dagens grafikkort kommer att hånas som stenåldersverktyg.

Det är nog inte hårdvaran som sådan som behöver "utvecklas", snarare ligger lösningen vad gäller riktiga prestandavinster inom mjukvarans sfär.

Det där "kanske" stämmer med grafik (http://www.euclideon.com/technology-2/), men knappast för beräkningar/simuleringar. I de fallen lär mjukvara bara kunna effektivisera marginellt. Teknikutvecklingen på hårdvarusidan kommer inte stanna upp, snarare tvärtom. Tar vi oss bara förbi kislets begränsningar så lär det snart börja hända grejor.

http://www.extremetech.com/extreme/175727-ibm-builds-graphene...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Gäller bara att sitta på fingrarna till dess.
Men jag har väntat på detta, också en ny skärm. Typ i stil med LG's 34-tummare. Mums.

DVI-standarden är ju mer eller mindre "cappad" vid 1920*1080 om du vill köra normal uppdateringsfrekvens på skärmen, vilket således innebär att större än 27" bara blir onödigt (viss subjektivitet i detta dock). 1440p är ju sjukt nice i windows och i vissa spel som saknar ui-scaling men ger dock inga sköna hz. Nöjer du dig med 60hz tror jag det ger mer upplevelse för pengarna att köpa 3st 42" full-hd ledskärmar från samsung för 9000 kronor och lira surround.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Ingen intressant generation för min del. Nöjd med mitt 770 :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

DVI-standarden är ju mer eller mindre "cappad" vid 1920*1080 om du vill köra normal uppdateringsfrekvens på skärmen, vilket således innebär att större än 27" bara blir onödigt (viss subjektivitet i detta dock). 1440p är ju sjukt nice i windows och i vissa spel som saknar ui-scaling men ger dock inga sköna hz. Nöjer du dig med 60hz tror jag det ger mer upplevelse för pengarna att köpa 3st 42" full-hd ledskärmar från samsung för 9000 kronor och lira surround.

Har redan en 29-tummare 21:9 (2560x1080) och kan inte tänka mig gå tillbaka till en 16:9 skärm för spel.

Ps. jag kan köra 85 Hz över Displayport på min Dell U2913WM. 60 FPS är tillräckligt för att jag ska tycka ett spel flyter bra. Visst fler FPS hade säkert gjort det ännu bättre men det är inget obligatoriskt för min del. Spelar 95% ensam för folk är mestadels jobbiga. Så något tävlingsinriktat övertag med en miljon fps har jag ingen nytta av. Spelar inte tävlingsinriktat när det väl är multiplayer spel jag spelar. Spelar spel för att få slappna av efter jobb inte bli ännu mer uppspelt och stressad.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Japp. För att slänga ut runda slängar 25.000+ för ett kort är ju optimalt.

"Bäst" betyder inte alltid mest presterande. Kan även betyda bäst prestanda kontra pris, bäst pris, bäst kylning, bäst X, Bäst Y etc. Om man vill varva spelande med GPGPU prestanda så ska man absolut inte köpa Quadro/Tesla kort om du nu inte vill sitta med enorma prestandaproblem pga. låsta drivrutiner och annat.. Utan då är AMD det enda att satsa på idagsläget.

Fast skriver man bara bäst så betyder det generellt sett bäst på allt. Det han menar är väl bäst på GPGPU-applikationer eftersom det bara var det han citerade.

Men hur länge till kommer GPGPU härska, jag tror att man mer och mer kommer tillverka ASICs för just den speciella uppgiften hårdvaran skall utföra. Det blir betydligt billigare och strömsnålare än att bygga enorma serverparker med GPGPU för generell beräkning.
Då kanske vi får helt upplåsta grafikkort i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Men hur länge till kommer GPGPU härska, jag tror att man mer och mer kommer tillverka ASICs för just den speciella uppgiften hårdvaran skall utföra.

Det är en intressant fråga. Det som avgör om man ska köra på CPU, GPGPU, FPGA eller ASIC är...
- Tillverkningsvolymerna (är de små är ASIC inte fördelaktigt, men en FPGA-lösning kan å andra sidan fungera)
- Budgeten (är den för liten är ASIC inte ett alternativ, och p.g.a. antalet kodartimmar kanske inte heller FPGA eller i vissa fall ens GPGPU)
- Föränderligheten (kommer det att krävas många firmware-uppdateringar i framtiden? Då kanske inte ASIC är ett så bra val...)
- Ledtiderna (behöver du komma igång redan om en månad? Glöm i sådana fall ASIC...)

I övrigt dock: det går aldrig att göra en GPGPU-version lika bra och snabb som en perfekt ASIC-implementation. Förhållandet mellan effektutveckling och prestanda är helt i en egen klass.

Permalänk

Amd skulle väl få ut nya kort med som skulle ersätta 280 och 280x. De skulle vara mycket energisnålare med ungefär samma prestanda. Det känns iallafall väldigt intressant för mig. Är väldigt sugen på en ny Gpu men känns lite sådär att köpa nya kort med 28nm.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Köp Tesla/Quadro.

Nej! Köp Titan. Har du inget kluster av GPU's finns det ingen mening att ha Tesla.

Permalänk
Avstängd

Dags för Nvidia att mjölka ännu en grafikkortsserie, har vi tur kanske det dyker upp några efterträdare som är bättre än nuvarande om ett och ett halvt år!

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nej! Köp Titan. Har du inget kluster av GPU's finns det ingen mening att ha Tesla.

Tesla för HPC (high perfomance computing)
Quadro för workstations
Geforce Gaming hemmabruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Dags för Nvidia att mjölka ännu en grafikkortsserie, har vi tur kanske det dyker upp några efterträdare som är bättre än nuvarande om ett och ett halvt år!

nVidia har inte "mjölkat" något. De har kört på Kepler länge enbart på grund av förseningen av 20nm. Nu verkställer de ju till och med en backup-plan och släpper Maxwell på 28nm trots allt. Kanske för att de måste vara proaktiva i den hårda konkurrensen med AMD.

Permalänk
Medlem

Jag längtar till slutet på nästa år istället! DDR4, Intel Skylake, 20nm grafikkort, säkert lite annat smått å gott!

Jag håller mig nog kvar på min 2500K @ 4.5GHz med ett GTX770 tills dess. Tror det blir ett AMD-kort nästa gång. Har upplevt stuttering i en del spel med mitt GTX770 (inte SLI) som jag inte upplevde med mitt gamla HD5850.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av torvie:

Tesla för HPC (high perfomance computing)
Quadro för workstations
Geforce Gaming hemmabruk

Denna missuppfattning är trist, och är bara en upprepning av nvidias säljsnack. Du behöver inte nödvändigtvis Tesla för HPC. Titan har exakt samma flyttalsprestanda (FLOPS) som Tesla, single som double precision! Om du däremot måste ha mycket kommunikation mellan ett stort antal GPU'er är Tesla att föredra då det har extra funktionalitet för detta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mikael07:

Denna missuppfattning är trist, och är bara en upprepning av nvidias säljsnack. Du behöver inte nödvändigtvis Tesla för HPC. Titan har exakt samma flyttalsprestanda (FLOPS) som Tesla, single som double precision! Om du däremot måste ha mycket kommunikation mellan ett stort antal GPU'er är Tesla att föredra då det har extra funktionalitet för detta.

Dock är GeForce drivaren SJUKT mer ostabil.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Om 20 år kommer den teknik varmed vi idag trycker ut grafik till våra skärmar att te sig som ett helt osannolikt slöseri med energi och dagens grafikkort kommer att hånas som stenåldersverktyg.

Det är nog inte hårdvaran som sådan som behöver "utvecklas", snarare ligger lösningen vad gäller riktiga prestandavinster inom mjukvarans sfär.

.

Hjälp, den där punkten fick mig att tro att en pixel hade lagt av

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av V1pArzZ:

Hjälp, den där punkten fick mig att tro att en pixel hade lagt av

HAHAH <3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av torvie:

Tesla för HPC (high perfomance computing)
Quadro för workstations
Geforce Gaming hemmabruk

Trevligt att någon på SweC förstår hur saker fungerar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Nice med denna nyhet, dock rätt så väntat att det skulle komma en ny krets men ändå.

Blir att byta ut mitt Gigabyte 670 mot något 870 helt enkelt.

Vet dock inte om jag behöver byta ut min i5-3570 cpu när jag ändå håller på, det känns ju som att den skillnaden blir sjukt liten med tanke på pengarna man lägger för att byta ut moderkort och hela kitet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

DX 12 kommer att fungera på Windows 7 och senare och kommer att fungera som Mantle, så Mantle (som fortfarande bara är en BETA) kommer att bli överflödigt

Trevligt om det blir så. Jag tycker fortfarande det känns lite olustigt att de ens har möjligheten att göra det exklusivt... Åter igen är jag oinsatt och spekulerar (så rätta mig åter igen), men om nyare DirectX-versioner kan göras exklusiva till Windows-utgåvor, kommer inte Microsoft kunna använda det för att bromsa Linux-spelandet om det tar fart efter lanseringen av SteamOS? Är dock inte insatt i Linux-världen, så kan vara att jag missat något totalt

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Trevligt att någon på SweC förstår hur saker fungerar.

Tyvärr (eller tack och lov) är det inte så enkelt:

Tesla K40 vs Titan Black (peak SP, DP och bandbredd)
4.29 vs 5.1 TFLOPS
1.43 vs 1.7 TFLOPS (detta används oftast för beräkningar)
288 vs 336 GB/s

Ett Titan Black är alltså nästan 20% snabbare än ett Tesla för beräkningar. Men, som sagt, har man ett kluster så har Tesla mer funktionalitet för att kommunicera mellan GPU's, samt ECC etc. Men det är inte alltid det behövs. Nvidia själva föreslår att utveckla på Titan, för att sedan slänga ut på ett Tesla kluster:

http://blogs.nvidia.com/blog/2013/03/13/geforce-gtx-titan-cud...

Att automatiskt välja Tesla "bara för att" kan bli onödigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dock är GeForce drivaren SJUKT mer ostabil.

Ajdå. För spel eller beräkningar? Har inte haft några problem på Linux iaf

Permalänk
Medlem

Ja! Har väntat och väntat, nu kan jag äntligen byta ut mitt 465 mot ett motsvarande i 800-serien

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nej! Köp Titan. Har du inget kluster av GPU's finns det ingen mening att ha Tesla.

Skrivet av Mikael07:

Denna missuppfattning är trist, och är bara en upprepning av nvidias säljsnack. Du behöver inte nödvändigtvis Tesla för HPC. Titan har exakt samma flyttalsprestanda (FLOPS) som Tesla, single som double precision! Om du däremot måste ha mycket kommunikation mellan ett stort antal GPU'er är Tesla att föredra då det har extra funktionalitet för detta.

Om vi bortser från stora cluster typ Titan (Oak Ridge). Där Tesla är att föredra.

För hobby programmeraren och mindre företag/skolor etc, är Geforce Titan ett ypperligt alternativ. Men när man ser till tillförlitligheten av 24/7 användning så är Tesla att föredra.
Jag tror att NVIDIA ger bättre garantier på dessa enheter (och mjukvara), plus bättre support. QA testningen av Tesla chippen är också en stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Undra hur mycket minne den nya generationen kommer ha, kommer de ligga kvar på 3GB eller gå upp till t.ex. 4GB som standard.

4GB skulle betyda en minnesbus på 256bit vilket inte kan stämma, eller 512 vilket ser osannolikt. Dom fortsätter nog istället på 384bitar spåret och släpper en 3 eller 6 Gb version. 4.5Gb vore roligt dock.

Skrivet av Marroak:

Jag är rätt intresserad utav hur pass bra Ivy-bridge kommer hänga med Maxwell eller nästa.. känns surt om det inte kaffar som det ska.

Jag sitter kvar på en klockad Sandy Bridge och har inga planer på att uppgradera på länge länge. Kör dessutom 3st grafikkort och om jag byte till 800 serien blir det initialt 2st...

Skrivet av The Vulture:

Självklart kommer denna nyhet dagen efter jag beställer ett 780Ti...

Trist..Murphy Avbeställ? Varför Ti och inte 2st 780 ?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

nVidia har inte "mjölkat" något. De har kört på Kepler länge enbart på grund av förseningen av 20nm. Nu verkställer de ju till och med en backup-plan och släpper Maxwell på 28nm trots allt. Kanske för att de måste vara proaktiva i den hårda konkurrensen med AMD.

Du menar att Nvidia inte har mjölkat Kepler genom att släppa gamla modeller under nya namn, göra små modifikationer på dem och så upprepa det några gånger? För hela 700-serien är inte direkt någonting nytt, och så alla suffix på det dessutom (Ti, Black, Superclocked, Classified osv.) allt hela tiden med en snävare prissättning trots marginell skilnad och ingen logisk förklaring till varför det inte gjordes tillgängligt för kunderna från första början.

Eller jo en logisk förklaring såklart, att mjölka kunderna på så mycket pengar som möjligt.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem

Peppen är STOR!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Isse00:

Du menar att Nvidia inte har mjölkat Kepler genom att släppa gamla modeller under nya namn, göra små modifikationer på dem och så upprepa det några gånger? För hela 700-serien är inte direkt någonting nytt, och så alla suffix på det dessutom (Ti, Black, Superclocked, Classified osv.) allt hela tiden med en snävare prissättning trots marginell skilnad och ingen logisk förklaring till varför det inte gjordes tillgängligt för kunderna från första början.

Eller jo en logisk förklaring såklart, att mjölka kunderna på så mycket pengar som möjligt.

Att släppa samma kort för samma pris är ett tämligen dåligt sätt att mjölka folk på pengar...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svj0hn:

Trevligt om det blir så. Jag tycker fortfarande det känns lite olustigt att de ens har möjligheten att göra det exklusivt... Åter igen är jag oinsatt och spekulerar (så rätta mig åter igen), men om nyare DirectX-versioner kan göras exklusiva till Windows-utgåvor, kommer inte Microsoft kunna använda det för att bromsa Linux-spelandet om det tar fart efter lanseringen av SteamOS? Är dock inte insatt i Linux-världen, så kan vara att jag missat något totalt

Är väl inte så konstigt att en Microsoft produkt är gjord för Windows först och främst

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Du menar att Nvidia inte har mjölkat Kepler genom att släppa gamla modeller under nya namn, göra små modifikationer på dem och så upprepa det några gånger? För hela 700-serien är inte direkt någonting nytt, och så alla suffix på det dessutom (Ti, Black, Superclocked, Classified osv.) allt hela tiden med en snävare prissättning trots marginell skilnad och ingen logisk förklaring till varför det inte gjordes tillgängligt för kunderna från första början.

Eller jo en logisk förklaring såklart, att mjölka kunderna på så mycket pengar som möjligt.

Ja vissa delar av 700 serien är omdöpta 600 kort med mindre modifikationer ex. gtx 770/760.Men vad är då R280x/280/270 m.fl? Problemet för både Nvidia och Amd är att TSMC är ordentligt försenade med sin 20nm krets vilket medför att nästa generations kort har skjutits på framtiden.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.