Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast man måste ju vara rätt så jävla fråkopplad från verkligheten för att inte se att Windows 8 har gått all-out på att konkurrera med iOS och Android, på en marknad där MS inte har några marknadsdelar alls. Det är bara att kolla på hela helhetsintrycket med kravet på Microsoft konto på många delar och man måste spendera en hel del tid för att strippa sitt OS och låsa ner de delar om man inte känner för att hantera användarens privata data på alla företagets datorer.

Eller varför inte en sådan sak att det enda sättet att uppgradera till Windows 8.1 är genom att ladda ner det från Store? Det kan ju inte ha varit något annat än ett desperat försök att tvinga användarna att skapa/koppla ett MS konto till sitt system. Sen så går det dessutom inte att köpa några datorer med 8.1 förinstallerat bara för att försäkra sig om att folk fortfarande ska få en anledning att koppla sitt konto.

Att sedan föreslå att man ska uppgradera ett företag till Modern UI innan de har introducerat en desktop version visar ju bara en total avsaknad av förståelse för hur det fungerar i verkligheten, med faktiskt användare. Att lägga ner resurserna på att träna användare för ett interface vars framtid inte ens var klar är inte värt det. Och innan någon säger att tablet versionen av Modern UI var framtiden även på desktop: Nej. Det var den inte. Vill ni ha bevis? Microsoft annonserade på BUILD i år att de kommer att släppa en helt omarbetad version av Modern UI för att täcka hålet som skapades för desktop användare.

Windows 8 har inte gått all-out på någonting, det är ett operativsystem. Microsoft däremot.

Det enda sättet att uppgradera till Windows 8.1 är inte via Store. Det går även att skaffa Windows 8.1 vid sidan av och installera rent på datorn, på så sätt har man uppgraderat till 8.1. Det går aldeles utmärkt att köpa datorer med Windows 8.1 förinstallerat.

Vad menar du med att uppgradera ett företag till Modern UI? Jag förstår inte vad du menar här.

Har Microsoft annonserat på BUILD att de kommer släppa en helt omarbetad version av Modern UI? Det har jag missat, har du länk? Modern UI är inte samma sak som startskärmen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det enda sättet att uppgradera till Windows 8.1 är inte via Store. Det går även att skaffa Windows 8.1 vid sidan av och installera rent på datorn, på så sätt har man uppgraderat till 8.1. Det går aldeles utmärkt att köpa datorer med Windows 8.1 förinstallerat.

Vad menar du med att uppgradera ett företag till Modern UI? Jag förstår inte vad du menar här.

Har Microsoft annonserat på BUILD att de kommer släppa en helt omarbetad version av Modern UI? Det har jag missat, har du länk? Modern UI är inte samma sak som startskärmen.

Visst, det finns offline installers, men utan att gå in och googla reda på hur man ska installera den utan att skaffa ett MS konto blir det så folk känner att de måste göra. Det hela blir ju inte bättre av att många OEM tillverkare fortfarande levererar datorer med 8.0 förinstallerat så att man själv måste ta hand om det.

Jag tror att du förstår mycket väl att jag syftade på insatsen som skulle krävas för att utbilda allt "vanligt folk" om hur det nya interfacet fungerar och att sedan försöka hitta en förklaring på varför man måste göra allting annorlunda.

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/retu...
http://www.theverge.com/2014/4/2/5574830/windows-9-start-menu...

Modern UI i Windows 8 är i princip startskärmen, och att de har enfärgade och kantiga fönster i desktop mode. Det jag syftade på var ju såklart att de anpassat Modern UI för desktop och inte att de har gjort om hela designkonceptet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Visst, det finns offline installers, men utan att gå in och googla reda på hur man ska installera den utan att skaffa ett MS konto blir det så folk känner att de måste göra. Det hela blir ju inte bättre av att många OEM tillverkare fortfarande levererar datorer med 8.0 förinstallerat så att man själv måste ta hand om det.

Jag tror att du förstår mycket väl att jag syftade på insatsen som skulle krävas för att utbilda allt "vanligt folk" om hur det nya interfacet fungerar och att sedan försöka hitta en förklaring på varför man måste göra allting annorlunda.

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/retu...
http://www.theverge.com/2014/4/2/5574830/windows-9-start-menu...

Modern UI i Windows 8 är i princip startskärmen, och att de har enfärgade och kantiga fönster i desktop mode. Det jag syftade på var ju såklart att de anpassat Modern UI för desktop och inte att de har gjort om hela designkonceptet.

Att folk skaffar MS konton är ju positivt i den bemärkelsen att de kommer få en bättre upplevelse av Windows 8. Över 700 miljoner Microsoft-konton finns det där ute redan så det är nog inte så många som behöver skaffa ett nytt konto. Jag tror inte att någon OEM tillverkare fortfarande levererar nya datormodeller med 8.0 förinstallerat.

http://thenextweb.com/microsoft/2013/04/17/microsoft-accounts...

Nej Modern UI i Windows 8 är inte i princip startskärmen, Modern UI är så mycket mer. Det är dessutom ett designspråk som de använder i alla sina tjänster och produkter, Outlook.com/Office 2013/Windows Phone m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Punkt 109 - Generera efter-köpet-inkomster åt Microsoft genom reklaminkomster från exempelvis Bing.

Punkt 110 - Med sin enorma dominans inom dataOS världen skulle Windows8 användas som en hävstång att bända och böja datoranvändare till Microsofts WinPhone och den lukrativa mobilmarknaden.

Punkt 111 - Borttagning av Startmenyn var jättebra, nu är det jättebra att Startmenyom återinförs.

...Skrivet på Androiddatorn Lenovo A10 som saknar startmeny...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

...Skrivet på Androiddatorn Lenovo A10 som saknar startmeny...

Man måste inte ha en startmeny!

Jag har en ... på min ena dator, med Linux.

Jag har inte någon på min mobil. Min Windows 8.x är som den är... (jävla pissystem; snälla moderatorer, bortse från min frustration).

Startmeny är enklare för den som har mus och tangentbord.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Egentligen är det hela väldigt märkligt. Varför finns inte startmenyn i varenda gränssnitt i varenda elektronikpryl som någonsin har skapats? Jag menar den är ju tydligen så oumbärlig och överläget allt annat?

Varför det ingen Windows 7-startmeny i Ubuntu?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en Xbox One?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en PS4?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en iPhone?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i min TV?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en Tvättmaskin?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en Android-surfplatta?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en bil?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i MacOSX?

Tänk om man införde en Windows 7-startmeny i alla dessa prylar, försäljningen måste ju gå spikrakt uppåt!! Tänk vad effektivt allt skulle bli.

(Ja jag är sarkastisk)

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Egentligen är det hela väldigt märkligt. Varför finns inte startmenyn i varenda gränssnitt i varenda elektronikpryl som någonsin har skapats? Jag menar den är ju tydligen så oumbärlig och överläget allt annat?

Varför det ingen Windows 7-startmeny i Ubuntu?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en Xbox One?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en PS4?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en iPhone?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i min TV?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en Tvättmaskin?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en Android-surfplatta?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en bil?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i MacOSX?

Tänk om man införde en Windows 7-startmeny i alla dessa prylar, försäljningen måste ju gå spikrakt uppåt!! Tänk vad effektivt allt skulle bli.

(Ja jag är sarkastisk)

Ja jag förstår det, du vill naturligtvis ha en startskärm som hoppar upp o blockerar hela vindrutan (och allt som syns genom den typ på samma sätt som 8ans blockerande skärm) på bilen när du ska manövrera nått, det kanske kommer i nästa version av idrive om BMW anställer nån interfacepajas från MS

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag förstår det, du vill naturligtvis ha en startskärm som hoppar upp o blockerar hela vindrutan (och allt som syns genom den typ på samma sätt som 8ans blockerande skärm) på bilen när du ska manövrera nått, det kanske kommer i nästa version av idrive om BMW anställer nån interfacepajas från MS

Strejf kanske tillhör skaran som lägger filt på vindrutan för att slippa skrapa is på morgonen, glömmer att han lagt den där, ser ingenting men öppnar då sidorutan och sticker ut huvudet istället. Är mycket nöjd ändå trots frostbitet ansikte eftersom det urgamla problemet med att skrapa is är borta. Det handlar ju bara att anpassa sig till det nya och inte vara bakåtsträvare, eller hur var det? I den nya andan så använder han dessutom framrutans insida till att klistra färgglada notislappar.

Absurd jämförelse? Inte för mig. Precis så upplever jag det att tvingas använda modernui på stora skärmar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Strejf kanske tillhör skaran som lägger filt på vindrutan för att slippa skrapa is på morgonen, glömmer att han lagt den där, ser ingenting men öppnar då sidorutan och sticker ut huvudet istället. Är mycket nöjd ändå trots frostbitet ansikte eftersom det urgamla problemet med att skrapa is är borta. Det handlar ju bara att anpassa sig till det nya och inte vara bakåtsträvare, eller hur var det? I den nya andan så använder han dessutom framrutans insida till att klistra färgglada notislappar.

Absurd jämförelse? Inte för mig. Precis så upplever jag det att tvingas använda modernui på stora skärmar.

Kaffe...Genom...Näsan...hahhahahaha!! Dagens bästa!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Egentligen är det hela väldigt märkligt. Varför finns inte startmenyn i varenda gränssnitt i varenda elektronikpryl som någonsin har skapats? Jag menar den är ju tydligen så oumbärlig och överläget allt annat?

Varför det ingen Windows 7-startmeny i Ubuntu?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en Xbox One?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en PS4?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en iPhone?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i min TV?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en Tvättmaskin?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en Android-surfplatta?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i en bil?
Varför det ingen Windows 7-startmeny i MacOSX?

Tänk om man införde en Windows 7-startmeny i alla dessa prylar, försäljningen måste ju gå spikrakt uppåt!! Tänk vad effektivt allt skulle bli.

(Ja jag är sarkastisk)

Fast det är ju inte det som är huvudproblemet för de flesta. För de flesta är nog problemet det segemnetrade gränssnittet och otydligheten mellan vad som är Windows desktop och vad som är surplatte GUI. Jag kör själv WIndows 8.1 hemma och tycker det är katastrofalt dåligt hur associationen av filtyp är kopplade till fel applikationer redan out of the box. Jag menar varför skulle jag vilja öppna en bild från internet i fullskärm så det täcker allt annat? Hur ofta vill jag köra skype i fullskärm på min 27-tums skärm? Varför startar Internet explorer ibland i fullskärm när jag klickar på länkar i Mail eller Skype, men när jag klickar på länkar i dokument så öppnas de i ett annat fristående Internet Explorer på mitt desktop? Och var tar mina bokmärken vägen som jag sparade i fullskärmsläge? När någonsin EVER vill man köra kalkylatorn i fullskärm? Och gör man det, ja då kan man inte ha ett kalkylark uppe samtidigt! Nä, Windows 8 är och kommer att förbi en flopp, gör om och gör rätt.

I övrigt så finns det startmeny i Mac OSX och har alltid funnits. När apple lade till mission control-skärmen (den som microsoft så ivrigt försökt kopiera till windows 8) så var de i alla fall inte så dumma att de TOG BORT startmenyn för alla andra som använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Strejf kanske tillhör skaran som lägger filt på vindrutan för att slippa skrapa is på morgonen, glömmer att han lagt den där, ser ingenting men öppnar då sidorutan och sticker ut huvudet istället. Är mycket nöjd ändå trots frostbitet ansikte eftersom det urgamla problemet med att skrapa is är borta. Det handlar ju bara att anpassa sig till det nya och inte vara bakåtsträvare, eller hur var det? I den nya andan så använder han dessutom framrutans insida till att klistra färgglada notislappar.

Absurd jämförelse? Inte för mig. Precis så upplever jag det att tvingas använda modernui på stora skärmar.

Oh you...

Absurd som den må vara, klockren likväl. Sen blir jag lite tragiskt förvånad när jag surfar in på den här tråden igen på länge. Jag förstår inte varför den här diskussionen ännu fortsätter? Microsoft lanserar ett koncept, det failar hårt på traditionella maskiner och på deras ur hybris födda plattor, Microsoft reviderar sina planer och tar bort menyn i framtida Windows och nischar in sina egna plattor på en riktigt liten klick konsumenter som faktiskt är nöjda.

Diskussionen är alltså över, vi behöver i nästa Windows oroa oss över en filtad vindruta med post-it lappar på. Vi vet dock inte hur det här kommer se ut designmässigt i Windows 9 men allt som inte är ett täcke över vindrutan samt är skapt för datorerna vi faktiskt har framför oss, det är lätt att anpassa sig till... Såvida man inte är fundamentalt neo-konservativ och vill att allt ska se ut som Windows 95... huga

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Egentligen är det hela väldigt märkligt. Varför finns inte startmenyn i varenda gränssnitt i varenda elektronikpryl som någonsin har skapats? Jag menar den är ju tydligen så oumbärlig och överläget allt annat?

[...]

Tänk om man införde en Windows 7-startmeny i alla dessa prylar, försäljningen måste ju gå spikrakt uppåt!! Tänk vad effektivt allt skulle bli.

(Ja jag är sarkastisk)

Ja, Ubuntu och Mac kan jag inte uttala mig om, men för övriga punkter är svaret som sagt tangentbord och mus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jag kör själv WIndows 8.1 hemma och tycker det är katastrofalt dåligt hur associationen av filtyp är kopplade till fel applikationer redan out of the box. Jag menar varför skulle jag vilja öppna en bild från internet i fullskärm så det täcker allt annat?

Uppdatera till Windows 8.1 Update så märker du att det inte är så längre om du inte har en pekskärm. Läs gärna igenom min lista med förbättringar också, för det står där.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Uppdatera till Windows 8.1 Update så märker du att det inte är så längre om du inte har en pekskärm. Läs gärna igenom min lista med förbättringar också, för det står där.

Det har jag. Men alla de andra sakerna jag påpekade då? Inte fixat nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Det har jag. Men alla de andra sakerna jag påpekade då? Inte fixat nej.

"Varför startar Internet explorer ibland i fullskärm när jag klickar på länkar i Mail eller Skype"

Var det detta man fixade i 8.1 va? Så att länkar öppnas som öppnas i ett Modern-UI-program öppnas i ett Modern-UI-fönster bredvid? Eller var det 8.1 Update?

"När någonsin EVER vill man köra kalkylatorn i fullskärm? Och gör man det, ja då kan man inte ha ett kalkylark uppe samtidigt! Nä, Windows 8 är och kommer att förbi en flopp, gör om och gör rätt."

Jo det kan du absolut ha, du kan ha skrivbordet bredvid om du vill.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

"Varför startar Internet explorer ibland i fullskärm när jag klickar på länkar i Mail eller Skype"

Var det detta man fixade i 8.1 va? Så att länkar öppnas som öppnas i ett Modern-UI-program öppnas i ett Modern-UI-fönster bredvid? Eller var det 8.1 Update?

"När någonsin EVER vill man köra kalkylatorn i fullskärm? Och gör man det, ja då kan man inte ha ett kalkylark uppe samtidigt! Nä, Windows 8 är och kommer att förbi en flopp, gör om och gör rätt."

Jo det kan du absolut ha, du kan ha skrivbordet bredvid om du vill.

Jag har nyinstallerat med 8.1 skiva, nej det är inte fixat, nej det kan man inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jag har nyinstallerat med 8.1 skiva, nej det är inte fixat, nej det kan man inte.

Jo, om du öppnar en länk i exempelvis Mail-programmet (appen alltså, den för Modern-UI) öppnas den som standard i ett fönster bredvid Mail-appen så att du ser både Mail-appen och Internet Explorer 11 (för Modern UI) bredvid varandra.

Jo du kan absolut ha kalkylatorn bredvid skrivbordet på en och och samma skärm, det har jag provat. Här har du några hyfsat bra exempel på hur det kan se ut:

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jo, om du öppnar en länk i exempelvis Mail-programmet (appen alltså, den för Modern-UI) öppnas den som standard i ett fönster bredvid Mail-appen så att du ser både Mail-appen och Internet Explorer 11 (för Modern UI) bredvid varandra.

Jo du kan absolut ha kalkylatorn bredvid skrivbordet på en och och samma skärm, det har jag provat. Här har du några hyfsat bra exempel på hur det kan se ut:

http://core0.staticworld.net/images/article/2013/06/windows_8...

http://www.windows8core.com/wp-content/uploads/2013/07/multi-...

Jag vill inte ha kalkylatorn i fullhöjd över skärmen, jag har en 27-tums skärm! Och varför är det två olika IE's? varför syns inte mina bokmärken i båda? Helt för segmenterat och krångligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jag vill inte ha kalkylatorn i fullhöjd över skärmen, jag har en 27-tums skärm! Och varför är det två olika IE's? varför syns inte mina bokmärken i båda? Helt för segmenterat och krångligt.

Du behöver inte ha kalkylatorn i fullhöjd över skärmen i en framtida uppdatering, Microsoft har redan visat att det kommer vara möjligt att köra appar i fönster.

Jag håller med om att det är dåligt att IE11 för Modern och IE11 för desktop är osynkade och hoppas att Microsoft löser det på något snyggt sätt i framtiden. Det var dock inte din ursprungspoäng, du glider undan lite.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Du behöver inte ha kalkylatorn i fullhöjd över skärmen i en framtida uppdatering, Microsoft har redan visat att det kommer vara möjligt att köra appar i fönster.

Jag håller med om att det är dåligt att IE11 för Modern och IE11 för desktop är osynkade och hoppas att Microsoft löser det på något snyggt sätt i framtiden. Det var dock inte din ursprungspoäng, du glider undan lite.

Nej, jag glider inte ifrån något alls, jag påpekar alla de exempel varför jag upplever Windows 8 som trasigt. Du bad om fler exempel, nu fick du fler exempel. Men om du vill skulle jag nog också göra en top-100 lista på saker som jag tycker gör Win 8 till kasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag har nyinstallerat med 8.1 skiva, nej det är inte fixat, nej det kan man inte.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Du kan redan köra Store-program i fönster – med tillägg.

Det mesta går att fixa så det blir hyfsat att arbeta med. Oavsett om man har lite olika preferenser. Det har tagit en del tid för sakerna att förbättrats som standard däremot.

Alla tillägg och verktyg är inte gratis däremot. Fast man kan komma långt på de som är om man inte hänger upp sig för mycket.

När det gäller OS X så är de flesta ändringarna mycket mer iterativa alltså att allt inte bara försvinner och möts av helskärm. När de införde launchpad så hade du kvar dockan, du hade kvar spotlight. Vilket du fortfarande har kvar. Nu i Yosemite så får du spotlight som i princip är centrerad på skärmen, men fortfarande en liten sökruta som du kan skriva in programmets namn på och starta därifrån. Samtidigt inför de saker som genomskinliga fönster. Har bara en typ av program oavsett om det kommer från mac app store eller installationsfil. Och mycket mer. Även om t.ex. notifieringscentret verkar täcka dockan (i Yosemite) när den är öppen så täcker den ju inte menyn i toppen. Program förväntas inte gå i helskärm eller liknande. Du kan fortfarande använda spaces för alla program. Gillar du inte launchpad behöver du inte använda det, de förväntar sig fortfarande att folk använder dockan, och du kan fortfarande leta reda på alla program via finder som fortfarande har "applications" i menyn. Microsoft har försökt trycka in ramverket de använder på Windows Phone (där i princip hela API:et delas från WP8.1, fått med XAML-biten osv) och har fortfarande en bit på väg innan Store-program uppfattas som en del av Windows-systemet. Det kommer närmare med uppdateringar, men tar nog fortfarande lite tid, och någon gång kommer de erbjuda en startskärm/meny som inte är helskärm. Gillar du inte startskärmen som standard finns det fortfarande några val du kan göra som användare, utan att installerat tilläggsprogram, här är det dock en förändring som kommer med en ny typ av program (Store) som inte passar in. Och att Windows Store är värdelöst för vanliga Windowsprogram (det kan inte användas) gör inte att folk får någon tillit till det. Microsofts egna spelstudior släpper steamspel numera. Det hela ger ett tudelat intryck, även om de smått förbättrar sig med tiden, men mycket av det nya har ingen användning för många användare, t.ex. de flesta företagsanvändare som inte kommer köra Store.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Nej, jag glider inte ifrån något alls, jag påpekar alla de exempel varför jag upplever Windows 8 som trasigt. Du bad om fler exempel, nu fick du fler exempel. Men om du vill skulle jag nog också göra en top-100 lista på saker som jag tycker gör Win 8 till kasst.

Du ska vara glad att jag höll mig dig om något, det har nog aldrig hänt förut. Känns dock trist att det bara är jag som behöver lägga fram bevis. Det skulle vara jätteroligt att se en sådan lista men med tanke på de punkter du redan har tagit upp som har skjutits ner tror jag inte att den blir särskilt bra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Du ska vara glad att jag höll mig dig om något, det har nog aldrig hänt förut. Känns dock trist att det bara är jag som behöver lägga fram bevis. Det skulle vara jätteroligt att se en sådan lista men med tanke på de punkter du redan har tagit upp som har skjutits ner tror jag inte att den blir särskilt bra.

Vilket fantastiskt privilegium för mig, tack!

Vad ska jag lägga fram för bevis? Som jag skrev till dig innan, det är förstås mina påhittade buggar som gör att Windows 8 bara har 8% av marknaden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Vilket fantastiskt privilegium för mig, tack!

Vad ska jag lägga fram för bevis? Som jag skrev till dig innan, det är förstås mina påhittade buggar som gör att Windows 8 bara har 8% av marknaden?

Ja om du ska skriva en lista kan det vara bra med exempelvis källor/screenshots och sådant, så att det får någon slags trovärdighet.

Jag kan garantera att dina buggar, verkliga eller ej inte har något med marknadsandelen för Windows 8/8.1 att göra. Hyper-V med mera används inte av tillräckligt stor andel. För övrigt ligger det på 12,64% i den senaste mätningen på marketshare globalt. Inte 6% som du sa först i ett privat meddelande till mig och inte 8% heller.

***bort/moderator***

Tagit bort trams/anklagelser
Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Sommaren 2014 Disketter och Win3.x program.

Vektorritprogrammet SPCS DesignWork 2 köpte jag 1996-1997. Win3.x program efter Win95 lanseringen=lågt pris, programmet har sedan varit en trogen kamrat från DOS6.22/Win3.11, Win95 och WinXP på MS OS.
Lärt mig programmet utan och innan. Fast det fungerar inte längre med nyare Microsoft OS

Fast Designwork2 fungerar utmärkt med Linux och Wine (liksom USB-diskettstationen). LibreOffice innehåller ett vektorritprogram som fungerar bra i Win7.

Istället för att satsa på sådant som användare har nytta av på en skrivbordsdator: Ett OS som man kör program på.
Så gör MS tvärtom, de tar bort programkörningsfunktionen i Win8 (Prova ett WinXP program på Win8, så ser ni), istället lägger de in en massa skräp som hör bättre hemma på en surfplatta.

Vill jag snabbt kolla nya e-post meddelanden gör jag det med surfplattan eller mobilen, vill jag göra ett videosamtal så funkar det utmärkt i Hangout i Surfplattan.

Med Win8 avsiktligt designade begränsningar och brister så får Microsoft faktiskt den återkopplingen på Windows surfplattor och mobiler som de ville ha. Fast till deras stora förtret, en negativ sådan.
Varför skulle man vilja ha en Windows Mobil eller surfplatta när DatorOS:et suger så hårt redan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Sommaren 2014 Disketter och Win3.x program.
http://i61.tinypic.com/219dhfk.jpg

Vektorritprogrammet SPCS DesignWork 2 köpte jag 1996-1997. Win3.x program efter Win95 lanseringen=lågt pris, programmet har sedan varit en trogen kamrat från DOS6.22/Win3.11, Win95 och WinXP på MS OS.
Lärt mig programmet utan och innan. Fast det fungerar inte längre med nyare Microsoft OS

Fast Designwork2 fungerar utmärkt med Linux och Wine (liksom USB-diskettstationen). LibreOffice innehåller ett vektorritprogram som fungerar bra i Win7.

Istället för att satsa på sådant som användare har nytta av på en skrivbordsdator: Ett OS som man kör program på.
Så gör MS tvärtom, de tar bort programkörningsfunktionen i Win8 (Prova ett WinXP program på Win8, så ser ni), istället lägger de in en massa skräp som hör bättre hemma på en surfplatta.

Vill jag snabbt kolla nya e-post meddelanden gör jag det med surfplattan eller mobilen, vill jag göra ett videosamtal så funkar det utmärkt i Hangout i Surfplattan.

Med Win8 avsiktligt designade begränsningar och brister så får Microsoft faktiskt den återkopplingen på Windows surfplattor och mobiler som de ville ha. Fast till deras stora förtret, en negativ sådan.
Varför skulle man vilja ha en Windows Mobil eller surfplatta när DatorOS:et suger så hårt redan.

Minns tyvärr inte var, men hörde en rolig konspirationsteori som går ut på att Microsoft med flit lanserat ett kass skrivordsoperativ, och ett kasst mobil/surfplatte-OS. På så sätt drivs massorna till att köpa Android-plattor, som Microsoft tjänar dollarmiljarder på. Lite långsökt är det allt men samtidigt låter det inte helt taget ur luften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Minns tyvärr inte var, men hörde en rolig konspirationsteori som går ut på att Microsoft med flit lanserat ett kass skrivordsoperativ, och ett kasst mobil/surfplatte-OS. På så sätt drivs massorna till att köpa Android-plattor, som Microsoft tjänar dollarmiljarder på. Lite långsökt är det allt men samtidigt låter det inte helt taget ur luften.

Ungefär lika kul och trovärdigt som konspirationsteorierna om att mänskligheten aldrig har åkt till månen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Boot to desktop är standard sedan 8.1u1, så länge den inte tror du sitter på en tablet. Fast förval som det kan säkert hänga med sedan 8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Boot to desktop är standard sedan 8.1u1, så länge den inte tror du sitter på en tablet. Fast förval som det kan säkert hänga med sedan 8.1.

Ja om inställningen har ändrats manuellt tror jag inte att Windows går in och ändrar tillbaka.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...