Bra tyst antivirus till XP-maskin?

Permalänk
Medlem

Bra tyst antivirus till XP-maskin?

Nu finns ju inte security essentials längre till XP. Så när jag nu installerar om en dator åt en gubbe behöver jag lite tips på ett bra gratis antivirus som inte stör. Själv testade jag nyligen Avast, men det hoppar ju upp en gång i minuten och lägger sig överst och lipar över att jag ska registrera, då har jag hellre datorn full av spyware, de stör ju iaf inte lika mycket. Finns det något annat gratisalternativ som istället bara ligger tyst i bakgrunden och gör sitt jobb precis som MSE?

Permalänk
Medlem

Jag tror att du får välja på ett bra tyst antivirus eller ett gratis, jag har inte hittat något som är både ock (förutom som du säger MSE eller Defender i Win8). Jag tycker att NOD32 är värt de få hundralapparna per år, det är effektivt och väldigt tyst och skötsamt.

Permalänk
Medlem

registrera så försvinner påminnelserna i avast. Sedan får du ställa in gaming mode, annars berättar den för dig att nu gör jag det och nu är detta uppdaterat.

Permalänk
Medlem

Panda cloud.
http://download.cloudantivirus.com/
Detta körde jag med ett tag förut när jag hade win 7..fick tips om det när jag var på en föreläsning om just panda antivirus. Kan inte minnas att jag störde mig något på det.
Kan ju dock ha förändrats nu..allting har blivit mera tjatigt nuförtiden...kärringar,politik,medelålders människor i överlag,reklamer haha...Du får pröva o se vad du tycker

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Nu finns ju inte security essentials längre till XP. Så när jag nu installerar om en dator åt en gubbe behöver jag lite tips på ett bra gratis antivirus som inte stör. Själv testade jag nyligen Avast, men det hoppar ju upp en gång i minuten och lägger sig överst och lipar över att jag ska registrera, då har jag hellre datorn full av spyware, de stör ju iaf inte lika mycket. Finns det något annat gratisalternativ som istället bara ligger tyst i bakgrunden och gör sitt jobb precis som MSE?

Registrera avast så sluter popupsen. För ett år iaf.
Går väl att ställa in avast på "gamer mode" för att slippa poups?

Annars är väl AVG free mer restriktivt generellt när det kommer till popups och behöver ingen registrering. Vet att de körde någon kampanj i julas där jag fick upp en stor popup som jag först inte fattade var från AVG. Men det är enda gången på ett år jag sett något sådant från AVG.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Comodo Internet security

System Requirements:

Windows 7 / Vista / XP SP2 32-bit
152 MB RAM / 400 MB hard disk space
Windows 7 / Vista / XP SP2 64-bit
152 MB RAM / 400 MB hard disk spac

http://www.comodo.com/home/internet-security/free-internet-se...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomson:

Comodo Internet security

System Requirements:

Windows 7 / Vista / XP SP2 32-bit
152 MB RAM / 400 MB hard disk space
Windows 7 / Vista / XP SP2 64-bit
152 MB RAM / 400 MB hard disk spac

http://www.comodo.com/home/internet-security/free-internet-se...

Glöm bara inte att stänga av ljudet på pop-ups. Och jag vet inte om det går att bli av med reklamrutorna som kommer 1-2 ggr per månad.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag installerade Bitdefender Free. Har varit tyst förutom att jag fick skapa ett hittepå-konto att registera med inom 30 dagar.

För övrigt obegripligt att Microsoft vill göra alla användare av deras populäraste OS genom tiderna förbannade, genom de överdrivna varningarna från MSE. Det bästa hade varit att låta XP-användare köra vidare med MSE via en enkel mail-registrering där de senare kunde marknadsfört Win9 med riktig startmeny osv. Win-win.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Nu finns ju inte security essentials längre till XP. Så när jag nu installerar om en dator åt en gubbe behöver jag lite tips på ett bra gratis antivirus som inte stör. Själv testade jag nyligen Avast, men det hoppar ju upp en gång i minuten och lägger sig överst och lipar över att jag ska registrera, då har jag hellre datorn full av spyware, de stör ju iaf inte lika mycket. Finns det något annat gratisalternativ som istället bara ligger tyst i bakgrunden och gör sitt jobb precis som MSE?

Det kanske inte går att ladda hem officiellt från Microsofts hemsida men det finns och det är aktivt och får fortfarande nya antivirusdefinitioner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nu finns ju inte security essentials längre till XP. Så när jag nu installerar om en dator åt en gubbe behöver jag lite tips på ett bra gratis antivirus som inte stör. Själv testade jag nyligen Avast, men det hoppar ju upp en gång i minuten och lägger sig överst och lipar över att jag ska registrera, då har jag hellre datorn full av spyware, de stör ju iaf inte lika mycket. Finns det något annat gratisalternativ som istället bara ligger tyst i bakgrunden och gör sitt jobb precis som MSE?

Rega Avast/Gaming Mode. Problem löst. Och regningen gör du en gång om året.

Skrivet av epkmack:

registrera så försvinner påminnelserna i avast. Sedan får du ställa in gaming mode, annars berättar den för dig att nu gör jag det och nu är detta uppdaterat.

Precis som skrivs här

Skrivet av wenazen:

Panda cloud.
http://download.cloudantivirus.com/
Detta körde jag med ett tag förut när jag hade win 7..fick tips om det när jag var på en föreläsning om just panda antivirus. Kan inte minnas att jag störde mig något på det.
Kan ju dock ha förändrats nu..allting har blivit mera tjatigt nuförtiden...kärringar,politik,medelålders människor i överlag,reklamer haha...Du får pröva o se vad du tycker

Panda?

Är inte det skitet mer likt förvirus än antivirus?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nu finns ju inte security essentials längre till XP. Så när jag nu installerar om en dator åt en gubbe behöver jag lite tips på ett bra gratis antivirus som inte stör. Själv testade jag nyligen Avast, men det hoppar ju upp en gång i minuten och lägger sig överst och lipar över att jag ska registrera, då har jag hellre datorn full av spyware, de stör ju iaf inte lika mycket. Finns det något annat gratisalternativ som istället bara ligger tyst i bakgrunden och gör sitt jobb precis som MSE?

Man behöver bara regga sig en gång per år, men Avast är ju gratis trots att man ska regga sig. Jag kör Avast själv och det är inget som stör mig. Man kan även stänga av påminnelserna i inställningarna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kör också Avast som flera andra här och i 'tyst läge' så påminner det mig bara när 1års perioden håller på att ta slut, har det på samtliga datorer och är mycket nöjd.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd

Hej

Förlåt om jag hijackar tråden men vilket antivirus är bäst till Windows 7?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av amanito:

Hej

Förlåt om jag hijackar tråden men vilket antivirus är bäst till Windows 7?

Skickades från m.sweclockers.com

Sunt förnuft.

Nae men allvarligt talat Microsoft Security Essentials och sunt förnuft går väldigt långt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Satsa på Avast, Och regga givetvis

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wenazen:

Panda cloud.
http://download.cloudantivirus.com/
Detta körde jag med ett tag förut när jag hade win 7..fick tips om det när jag var på en föreläsning om just panda antivirus. Kan inte minnas att jag störde mig något på det.
Kan ju dock ha förändrats nu..allting har blivit mera tjatigt nuförtiden...kärringar,politik,medelålders människor i överlag,reklamer haha...Du får pröva o se vad du tycker

Panda Antivirus är ju i sig ett virus, men sett till min förvåning att deras Cloud Antivirus fått bra omdömen

http://www.av-test.org/en/home/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Sunt förnuft.

Nae men allvarligt talat Microsoft Security Essentials och sunt förnuft går väldigt långt.

Inte mer sådant här. Det du skriver är fullkomligt felaktigt.
Alla sidor du besöker kan innehålla någon form av skadlig kod, som du aldrig kommer märka. Sunt förnuft kommer du inte långt med då virusskaparna är betydligt mycket smartare och aktiva än du tycks tro dom att vara.

MSE är inte alls tillräckligt i och med att det är ett så vida spritt program så är det ju det första virusskaparna kommer se till att kontra.