Samsung Galaxy S5 uppgraderas med WQHD och Snapdragon 805

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så är det absolut, att jag kan köra bil är ju inte samma sak som att jag kan reparera den, jag är glad att jag kan köra, tanka och fylla på spolarvätska, men det är ju det enda jag behöver kunna för att använda bilen för att ta mig dit jag ska

Vi ska inte dra alla 60talister över samma kant, finns massor av dem som är duktigare än unga människor, det är de sena 50-talisterna + 60-talisterna som gett oss möjligheten att ens ha tillgång till datorer, det var 3 40-talister som skapade UNIX under 60- och 70-talet

Ja absolut, min första chef är 60-talis, han är fortfarande IT-guru jämfört med mig allt handlar om intresse. Ja kommer spela Dota 60 när ja e pensionär och ha en vikbar OLED gaming laptop i bakfickan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja kommer spela Dota 60 när ja e pensionär och ha en vikbar OLED gaming laptop i bakfickan

Vikbar OLED?? Du menar att du inte kommer att ha implantat som ritar upp bilderna direkt i TetraWQHD i hjärnbarken på dig som oss andra? Vad är du för en konservativ bakåtsträvare!?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

men det är väl så det är, Jag är duktig på att köra bli, men ja kan fan inte ett skit om bilar

Jag är asbra på att vara människa, men har ingen vidare koll på hur kroppen fungerar – framförallt inte hjärnan. :-/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oldskool:

Den ursprungliga officiella specen av 4G från ITU sade att gränsen låg vid 1Gigbit/sek. Detta var så klart långt innan någon var i närheten av att lyckas fixa den hastigheten i ett kommersiellt nät.

Jämför:
http://en.wikipedia.org/wiki/4G
"In March 2008, the International Telecommunications Union-Radio communications sector (ITU-R) specified a set of requirements for 4G standards ... and 1 gigabit per second (Gbit/s) for low mobility communication (such as pedestrians and stationary users)."

Dock skrev du "1gigabyte per sekund", vilket är helt sanslöst snabbt. De snabbaste fasta uppkopplingarna för konsument ligger "bara" på 1 Gbit/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Jag är asbra på att vara människa, men har ingen vidare koll på hur kroppen fungerar – framförallt inte hjärnan. :-/

Så är det, hur hjärnan fungerar vet ännu ingen till fullo även om de som kan har goda kunskaper om den, men vet långt ifrån allt om den

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Krait-kärnorna må vara något snabbare i 805 än tidigare 8xx modeller, men det är enbart p.g.a. av något högre klockfrekvens. Tittar man på utfört arbetet per cykel så har det hänt extremt lite sedan Krait 400 introducerades 2012, det är väldigt nära exakt samma CPU-kärna idag med högre frekvens.

Qualcomm lär ändå kunna känna sig rätt lugna, alla Cortex A15 baserade SoCer är chanslösa mot Krait vad det gäller strömförbrukning. Apple må ha en klart snabbare CPU-kärna, men dom tillverkar ju inte för 3:e part.

Kommit till hårdvaru encoding för hvec h265, helt sjukt bra att kunna koda 4K i realtid på en sketen mobil om du frågar mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Buhu, Samsung är inte innovativa för deras telefoner är av plast!" Börjar bli tröttsamt nu, spelar visst ingen roll att de ligger i framkant med prestanda och skärmteknik eller att de ger mer funktion i mindre förpackning än någon annan. Eller för den delen att en del av nyheterna i senare android har funktioner från Samsung. fast när F kommer i metall så spelar det ju såklart det ingen roll heller. Suck.

Skrivet av Linuxs:

"uppiffad variant av Galaxy S5 med uppgraderingar på flera viktiga fronter, inte minst WQHD-upplösning."

Personligen ser jag inte skillnad på upplösningar med högre täthet än cirka 300ppi så är verkligen en uppgradering av ppi från 400 till 500 viktig? Är det ens en uppgradering?
Jag fattar att en oinsatt bara går på siffror men ni artikelförfattare brukar veta mer än så. Vad är det jag har missat?

Skrivet av bld:

Börjar bli tramsigt med PPI och upplösning i mobilerna. Lite som megapixelhetsen på digitalkameror för ett antal år sen.

En fördel som jag ser är att regnbågseffekten som blir med fett eller fukt på skärmen minskar. Det blir alltid ett litet fett lager på skärmen som med optiska effekter kan förstora vissa subpixlar och ger en RGB-prickig "hinna". Det syns mindre och mindre på modernare telefoner just på grund av högre PPI. Sedan så är det ju så att vissa skärmtekniker kan öka ljusgenomsläppet med högre PPI.

Skrivet av Batman:

Still same plastic. Och sen ser jag fortfarande inte meningen med den upplösningen.

Fortfarande samma tjat, det kommer en F också du vet.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Mycket därför att många personer använder väldigt mycket bandbredd med sina mobiler, förutsättningarna blir helt annorlunda.
Många räknar dumt med, och förväntar sig samma prestanda som sitt WIFI hemma kopplat till en 100/100 lina.

Och, reklam får du ju ta med en stor nypa salt, deras testar är under optimala förhållanden, vilket i princip aldrig någonsin händer för den enskilda användaren.

Tycker jag får ut helt okej fart på mitt 4g sitter mitt i centrum på telenors nät

https://docs.google.com/file/d/0B71kfMmzVM25Sm85NnZYT1NJR1E/e...

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Problemet är dock strävan mot mycket låg trafikmängd som ingår i abb, köpa mera när den lilla fria mängden är förbrukad för för 50:-/GB känns inte riktigt aktuellt, känns som om utvecklingen på den fronten hoppat tillbaka 20år... minns telias 50öre/MB...

Rätta mig om jag har fel men 50öre/MB är väl samma sak som 512:-/GB?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Rätta mig om jag har fel men 50öre/MB är väl samma sak som 512:-/GB?

Eller 1000:- kanske

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"Buhu, Samsung är inte innovativa för deras telefoner är av plast!" Börjar bli tröttsamt nu, spelar visst ingen roll att de ligger i framkant med prestanda och skärmteknik eller att de ger mer funktion i mindre förpackning än någon annan. Eller för den delen att en del av nyheterna i senare android har funktioner från Samsung. fast när F kommer i metall så spelar det ju såklart det ingen roll heller. Suck.

En fördel som jag ser är att regnbågseffekten som blir med fett eller fukt på skärmen minskar. Det blir alltid ett litet fett lager på skärmen som med optiska effekter kan förstora vissa subpixlar och ger en RGB-prickig "hinna". Det syns mindre och mindre på modernare telefoner just på grund av högre PPI. Sedan så är det ju så att vissa skärmtekniker kan öka ljusgenomsläppet med högre PPI.

Fortfarande samma tjat, det kommer en F också du vet.

Det är deras Touchwiz jag stör mig på mest, och deras förmåga att bloata ner hela telefonen med oftast totalt onödiga program, som redan erbjuds från själva Android. Sen gör plasten sitt jobb till kritan också, man får hålla på och customiza telefonen bra länge känns det som innan man får den som man vill ha den, det är skillnad från ex HTC som inte skickar med hälften av så många onödiga program som man måste ta bort en efter en. Sen är inte dom heller helt fläckfria på den punkten, absolut inte.
Ang. deras teknik och att dom ligger i framkant på skärmteknik etc. har du helt rätt i, det säger jag inte emot. Däremot tycker jag att det här är den telefonen som dom borde ha lanserat för åtminstone en 2-3 år sen.
Fortfarande samma tjat, det kommer en F också du vet. vad bra, dom lyssnar efter 5 generationer på vad en del av folket och oerhört många recensioner har eftersträvat länge, saxat från M3: Galaxy S5 känns plastigare än aldrig förr. http://m3.idg.se/2.1022/1.555759/samsung-galaxy-s5--plastig-c...... det ska dom väl ha cred för?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av twonkey:

Rätta mig om jag har fel men 50öre/MB är väl samma sak som 512:-/GB?

japp, så var det i mitten på 90-talet med "fel" internet-abb

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubi:

Eller 1000:- kanske

Så en GB är 2000MB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert207:

Tycker jag får ut helt okej fart på mitt 4g sitter mitt i centrum på telenors nät

https://docs.google.com/file/d/0B71kfMmzVM25Sm85NnZYT1NJR1E/e...

Som sagt, man kan få ut bra hastighet, under optimala förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Utsuddat eller ej - det var fortfarande en av två saker som gjorde att jag valde en annan tillverkare sist jag bytte telefon. Jag tycker den känns billig på ett sätt som t.ex. Xperia Z och HTC One inte gör, att jag sen ogillar Samsungs UI gör ju inte saken bättre. Jag har inga problem med att andra gillar Galaxyn - bevisligen är den populär. Jag köper telefon för att passa mig, vad andra har för krav och preferenser är väl deras ensak - jag kan bara tala för mig själv.

Samma här. Tror många ser det som viktigt att köpa det som _anses_ vara bäst, snarare än det man själv gillar bäst. Köpte en HTC One för att den helt enkelt känns rätt, och för att den råkar ha ett ruskigt vasst UI och helt enkelt är en trevlig upplevelse att använda, i det verkliga livet. Samsung kan ha bättre hårdvara, bättre kamera och mer finesser men det alldeles horribelt plottriga, fula och tröga UI:t tillsammans med tam och uttjatad design och billig känsla gjorde att den helt enkelt inte kändes bra för mig. Sen skiter jag i hur många som argumenterar för att HTC One har dålig kamera eller att G2 har mindre död yta på framsidan och bättre hårdvara och är billigare, eller vad folk nu pratar om.

G2:an är ett bra exempel... Första gången jag klämde på en sån trodde jag uppriktigt att det var en budget-telefon, typ nån halvdan 2000kr-telefon som dom slängt en stor skärm på för att fylla ett gap i marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Krait-kärnorna må vara något snabbare i 805 än tidigare 8xx modeller, men det är enbart p.g.a. av något högre klockfrekvens. Tittar man på utfört arbetet per cykel så har det hänt extremt lite sedan Krait 400 introducerades 2012, det är väldigt nära exakt samma CPU-kärna idag med högre frekvens.

Fast jag pratar hela SoC, och jag jämför Snapdragon 800 - 801 - 805.

805 har anmärkningsvärda nyheter till skillnad från 801, inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast jag pratar hela SoC, och jag jämför Snapdragon 800 - 801 - 805.

805 har anmärkningsvärda nyheter till skillnad från 801, inte sant?

håller med, och därför känns min Galaxy note 3 hur snabb som helst även vid 2.3 ghz MED power saving mode påslaget 24/7. iom att jag sen inte spelar utan bara messar mycket o youtubear o spelar upp film, så kan ja tänka att ja inte belastar den fullt lika mycket som någon p14 som vill lira massa spel på sin mobil. kan inte tänka mig varför man annars behöver mer cpu kraft. sen anser jag även att ram är mer väsentligt just nu än cpu kraft. gillar att min note 3 har 3gb ram.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

805 är en nya SoC med ny GPU, effektivare och snabbare kärnor samt större helt nya funktioner till skillnad från 800 till 801 som i stort sätt är samma sak, något optimerad. Det som skulle vara tråkigt, är om den hade 801.

Inte ens 801 är tråkig då den har en mycket välkommen minnesbandbredd uppgradering som helt klart kommer märkas om man pressar SoCn lite särskilt när man även har tung grafisk belastning

Permalänk
Medlem

Som en liten parentes, 3 testade LTE-A för inte så länge sedan och kom upp i 250mbit/s. Det var förvisso inte med en telefon men det lär nog inte vara någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

Känns alltid stabilt när tillverkare släpper en high end grej med mycket pompa o ståt... Sen nån månad senare är den förlegad för att den "förbättrade" varianter kommer ut.

Dom gjorde exakt samma sak för galaxy tab ett par veckor sen - nya plattor identiska med de gamla men med amoled skärmar när det bara är några månader sen de "gamla" kom ut.

En av de få sakerna jag prisar Apple för. Dom gör inte sina egna grejer gamla efter nån månad, dom håller sig iaf oftast till ett år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Känns alltid stabilt när tillverkare släpper en high end grej med mycket pompa o ståt... Sen nån månad senare är den förlegad för att den "förbättrade" varianter kommer ut.

Dom gjorde exakt samma sak för galaxy tab ett par veckor sen - nya plattor identiska med de gamla men med amoled skärmar när det bara är några månader sen de "gamla" kom ut.

En av de få sakerna jag prisar Apple för. Dom gör inte sina egna grejer gamla efter nån månad, dom håller sig iaf oftast till ett år eller så.

Fast det är ett icke problem, möjligen i-lands problem. Inget som förändras på ursprungs produkten för att det kommer förbättrade produkter eller olika varianter. Handlar snarare om hur företaget väljer att framföra produkten. Samsung visar ganska stor skillnader i hur de framför produkter.
De gör stor grej av en huvudenhet som S5, men inte de andra efterlängande versionerna.
Dessutom var Tab serien inte identiskt utan en helt ny enhet med liknande hårdvara med en del förändringar utanpå och innan på. AMOLED är en stor fördel, framförallt med den höga upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av leafbranch:

Fast jag pratar hela SoC, och jag jämför Snapdragon 800 - 801 - 805.

805 har anmärkningsvärda nyheter till skillnad från 801, inte sant?

Och jag kommenterade bara en sak i det du skrev, den har knappast snabbare CPU-kärnor. Men för att kommentera resten av systemkretsen.

I praktiken tror jag överhuvudtaget inte Snapdragon 805 kommer skilja sig speciellt mycket från 800 trots ny GPU etc. Anledningen är att alla Snapdragon sedan 600 har var riktiga throttle-fests när de suttit i telefoner och även i de minsta pekplattorna. Så högre klockad CPU och ny GPU kommer i praktiken inte ge något alls när formfaktorn är en telefon. Visst, lite nyheter kring LTE men hur mycket snabbare Internet behövs på en telefon? DSPn stödjer upp till 55Mpixels kamera mot tidigare 21MP, visst är det en förbättring men är det en relevant förbättring?

En snabbare CPU hade varit väldigt användbart om man lyckats med det. Jämför man Snapdragon 800 enheter med Apple A7 och/eller Intel Z3xxx enheter så går det inte att ta miste på hur mycket snabbare de senare känns i t.ex. webbläsaren. Z3xxx har klart klenare GPU och klart starkare CPU, vilket pekare på att GPU-delen är inte flaskhalsen i dagens mobilappar.

Nästa systemkretsar som kan bli intressant är nog de Cortex A53 baserade, Cortex A7 är lite för klent men har bättre perf/W och betydligt mycket bättre absolut strömförbrukningen än Krait. A53 är i princip A7 fast med 64-bitars stöd och bättre optimerad för att köra kod med mycket indirekta hopp (vilket det dräller av i "objektorieterad" kod som den vi har i Android/Dalvik). 32-bitars ARM är rätt kass för att utveckla program som använder flera CPU-kärnor, även det ska vara klart förbättrat i 64-bitars ARM, så A53 systemkretsar kommer förhoppningsvis inte vara helt meningslösa att utrusta med fler än 2 CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och jag kommenterade bara en sak i det du skrev, den har knappast snabbare CPU-kärnor. Men för att kommentera resten av systemkretsen.

I praktiken tror jag överhuvudtaget inte Snapdragon 805 kommer skilja sig speciellt mycket från 800 trots ny GPU etc. Anledningen är att alla Snapdragon sedan 600 har var riktiga throttle-fests när de suttit i telefoner och även i de minsta pekplattorna. Så högre klockad CPU och ny GPU kommer i praktiken inte ge något alls när formfaktorn är en telefon. Visst, lite nyheter kring LTE men hur mycket snabbare Internet behövs på en telefon? DSPn stödjer upp till 55Mpixels kamera mot tidigare 21MP, visst är det en förbättring men är det en relevant förbättring?

En snabbare CPU hade varit väldigt användbart om man lyckats med det. Jämför man Snapdragon 800 enheter med Apple A7 och/eller Intel Z3xxx enheter så går det inte att ta miste på hur mycket snabbare de senare känns i t.ex. webbläsaren. Z3xxx har klart klenare GPU och klart starkare CPU, vilket pekare på att GPU-delen är inte flaskhalsen i dagens mobilappar.

Nästa systemkretsar som kan bli intressant är nog de Cortex A53 baserade, Cortex A7 är lite för klent men har bättre perf/W och betydligt mycket bättre absolut strömförbrukningen än Krait. A53 är i princip A7 fast med 64-bitars stöd och bättre optimerad för att köra kod med mycket indirekta hopp (vilket det dräller av i "objektorieterad" kod som den vi har i Android/Dalvik). 32-bitars ARM är rätt kass för att utveckla program som använder flera CPU-kärnor, även det ska vara klart förbättrat i 64-bitars ARM, så A53 systemkretsar kommer förhoppningsvis inte vara helt meningslösa att utrusta med fler än 2 CPU-kärnor.

Okej, intressant läsning. Men Snapdragon kompenserar väl med ganska betydligt högre klockfrekvenser istället gentemot effektivare per klockcykel?
Verkar som de valt olika vägar som är bättre i olika situationer ungefär som Octa-core.

Hittade nyligen detta. Hoppas man kommer få se Samsungs Exynos 5433 i deras kommande mobiler istället. Tegra ska väl bara sitta i plattor vad jag förstått..

http://www.gsmarena.com/exynos_5433_gets_benchmarked_fares_be...

Permalänk
Avstängd

Nästa steg blir väl 3d i 8k upplösning.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Mer av allt. Fler pixlar och högre klockfrekvens. Samsung är verkligen innovativa med sina telefoner.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Fantastiskt! Mer av allt. Fler pixlar och högre klockfrekvens. Samsung är verkligen innovativa med sina telefoner.

Eller inte då de bara tillför siffror som inte utnyttjas eller behövs för en mobil

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.