Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Avstängd

Ja där ser man. Kul att få svar och nu vet man. Men det går med öppet chassi, adapter och en extern powerknapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kollar på en 54250 med mSATA. Tänkte köra med 2x8GB Corsairstickor samt en 120GB Crusial m500 samt Ubuntu. Okej kombo? Någon som vet hur CEC fungerar på NUC'ar? Har inte en sådan TV idag men nästa blir definitivt en sådan och då hade det varit schyst om NUC'en fungerade med det Jag behöver även ha en NAS till detta, någon ni kan rekommendera? 4-bay vill jag ha, inget fancy sålänge det går att streama fullhd material från den utan problem

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Jag tror jag snubblat över något halvtråkigt just nu.
Enligt Intel så har inte deras GPU stöd för CEC.
Inte för att jag direkt har ett behov utav CEC men det hade väl kanske varit trevligt med en sådan funktion, iallafall år 2014 (eller slutet av 2013 när de släpptes).

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

det är ju pulse eight lilla kortet man ska sätta i nån intern header för att få möjlighet till cec...
o sladdarna sitter lite omkastade på nuc emot standard vill ja minnas..

sen om de gäller alla nuc vette fan..

https://www.pulse-eight.com/store/products/117-internal-hdmi-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

det är ju pulse eight lilla kortet man ska sätta i nån intern header för att få möjlighet till cec...
o sladdarna sitter lite omkastade på nuc emot standard vill ja minnas..

sen om de gäller alla nuc vette fan..

https://www.pulse-eight.com/store/products/117-internal-hdmi-...

Ja, jag har funderat lite över det där faktiskt. Antingen den interna eller externa varianten.
Men styrs inte det där i grunden av GPUn ändå eller hur fungerar det där exakt?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Ja, jag har funderat lite över det där faktiskt. Antingen den interna eller externa varianten.
Men styrs inte det där i grunden av GPUn ändå eller hur fungerar det där exakt?

vet faktiskt inte... har funderat på att köpa en för att kolla.. vet dock inte om de finns någon cec header på dc3217by.. så har inte blivit av ännu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det tror jag inte. Det är väldigt trångt om utrymme.
Ström finns, som sagt, men det är en specialkontakt och jag har ingen aning om vart man får tag i en sådan. Denna ingår såklart i H-varianterna.

Det är en vanlig sata-kontakt, en sådan som sitter på disken. Man behöver endast en förlängningskabel för SATA-ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det är en vanlig sata-kontakt, en sådan som sitter på disken. Man behöver endast en förlängningskabel för SATA-ström.

Vad bra! På 2820 var det nån konstig liten specialgjord historia.
Gör det hela bra mycket enklare

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Visst skickar väl 2820 ut digitalt ljud via HDMI? (i XBMC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det tror jag inte. Det är väldigt trångt om utrymme.
Ström finns, som sagt, men det är en specialkontakt och jag har ingen aning om vart man får tag i en sådan. Denna ingår såklart i H-varianterna.

Köpte en D34010WYK på NetONet och monterat 120GB msata på den interna sloten. Däremot vill jag gärna veta hur Intel har tänkt när det finns Sata+ström uttag (men ej plats för 2.5 tums hårddisk som kan komma till nytta)?

Hojta om någon köper strömsladden/ifall lyckas utnyttja SATAdiskar på just denna burk.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro || Core i5-3317U CPU 1.7Ghz (2,6Ghz Turbo) | 4GB | Intel HD Graphics 4000 | 64GB SSD + 64GB MicroSD + USB 3.0| Surface Pro Pen | MS Surface Type Cover 2 |
Intel NUC D54250WYK||Intel® Core™ i5-4250U | 16 GB RAM | 128GB SSD | Intel® HD Graphics 5000, 1x Mini DP, 1x Mini-HDMI , Gigabit-nätverk, 4x USB 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_icon:

Köpte en D34010WYK på NetONet och monterat 120GB msata på den interna sloten. Däremot vill jag gärna veta hur Intel har tänkt när det finns Sata+ström uttag (men ej plats för 2.5 tums hårddisk som kan komma till nytta)?

Hojta om någon köper strömsladden/ifall lyckas utnyttja SATAdiskar på just denna burk.

Vill man nyttja en 2,5"-enhet så köper man ju "H"-modellen, det är väl inte svårare än så. Det är nog en större kostnad att tillverka två modeller av det där moderkortet än att bara ha en variant som man kan använda lite hur man vill.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_icon:

Köpte en D34010WYK på NetONet och monterat 120GB msata på den interna sloten. Däremot vill jag gärna veta hur Intel har tänkt när det finns Sata+ström uttag (men ej plats för 2.5 tums hårddisk som kan komma till nytta)?

Hojta om någon köper strömsladden/ifall lyckas utnyttja SATAdiskar på just denna burk.

Lite NUC historia:
Intel skapar UCFF formatet.
Inga tillverkare verkar vara intresserade att använda det.
Intel gör ett UCFF moderkort och stoppar även i det i ett chassi för att skapa intresse.
Datorbyggare världen över älskar fomatet.
Helt plötsligt så är massor av andra tillverkare intresserade.

Så SATA platsen sitter där för att det helt enkelt är ett "vanligt" moderkort som Intel pillrat i en låda för att sälja in formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_icon:

Köpte en D34010WYK på NetONet och monterat 120GB msata på den interna sloten. Däremot vill jag gärna veta hur Intel har tänkt när det finns Sata+ström uttag (men ej plats för 2.5 tums hårddisk som kan komma till nytta)?

Moderkortet är samma som i H-modellen och det går även att köpa löst för att fixa ett eget bygge. Därför finns porten där

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Hej!

Har blivit sjukt pepp på en NUC för att ersätta min galet irriterande Boxee Box.

Har försökt läsa ikapp tråden här och har kommit fram till följande shoppinglista. Såg att minnet inte fanns med på Intels minnelista, men någon som hade problem med minnet skrev att det främst berodde på det minnet hade 1066Mhz. Det jag valt har 1600Mhz.

Måste enbart köpa från Webhallen, av särskilda skäl, så måste utgå från deras sortiment:

Se varukorg:
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/94361/

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorzyn:

Hej!

Har blivit sjukt pepp på en NUC för att ersätta min galet irriterande Boxee Box.

Har försökt läsa ikapp tråden här och har kommit fram till följande shoppinglista. Såg att minnet inte fanns med på Intels minnelista, men någon som hade problem med minnet skrev att det främst berodde på det minnet hade 1066Mhz. Det jag valt har 1600Mhz.

Måste enbart köpa från Webhallen, av särskilda skäl, så måste utgå från deras sortiment:

Se varukorg:
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/94361/

Tacksam för svar!

Det där kommer funka, absolut!

Två tips bara; du behöver inte i5-modellen om du ska använda den som HTPC och du klarar dig gott och väl med en 60GB hårddisk om du i princip bara ska ha Windows på den.

Om pengar inte är ett problem så kör! Du kommer garanterat bli nöjd!
Jag har en i5 och den är verkligen underbar!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag tror jag snubblat över något halvtråkigt just nu.
Enligt Intel så har inte deras GPU stöd för CEC.
Inte för att jag direkt har ett behov utav CEC men det hade väl kanske varit trevligt med en sådan funktion, iallafall år 2014 (eller slutet av 2013 när de släpptes).

Mja, det var en av anledningarna till att jag tvekade att köpa en NUC. Men sen blev det så iaf..

Eftersom NUCen inte har någon CEC inbyggt så funderade jag på att skaffa den interna (ville ha det slimmit och snyggt utan externt krafs av kablar) CEC kretsen men såg att det behövde lödas på moderkortet, och även om jag har en far som är duktig på det så ville jag inte äventyra ett inköp på närmare 6000 kr. Så jag skaffade den externa istället.

Den tar ju upp en USB och jag har försökt gömma den på "baksidan" men det är verkligen inte snyggt, även om den fungerar bra. Men sen vi skaffade NUCen är det i princip det ända vi använder TVn till, och då känns det lika gärna som vi kan köra med en bluetooth kontroll istället, förutsatt att vi hittar en liten smidig en. Bluetooth är dessutom kvickare än TVns fjärr, vilket märks när man försöker bläddra snabbt i menyerna.

Mina fem cent iaf!

Permalänk
Avstängd

Är ju lite lack på att inte ha optisk utgång och funderar på att köpa denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=304048 men det står att den endast har 2.0 men kvittar inte det om förstärkaren har 7.1 eller XBMC/Windows 8 Netflix app dekodrar ljudet?

Blir kanske denna iställethttp://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=869834

Permalänk
Skrivet av Javis:

Visst skickar väl 2820 ut digitalt ljud via HDMI? (i XBMC)

Japp. Kör Openelec på min och där funkar det prima.

Glatt överraskad hur enkelt det var att installera så länge man uppdaterat bios. I ver 15 hittade den inget på USB mer än tangentbord men med version 34 gick det lätt som en plätt. Bonus var att Logitech Harmony också fungerade på en gång "out of the box" om någon undrar.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det där kommer funka, absolut!

Två tips bara; du behöver inte i5-modellen om du ska använda den som HTPC och du klarar dig gott och väl med en 60GB hårddisk om du i princip bara ska ha Windows på den.

Om pengar inte är ett problem så kör! Du kommer garanterat bli nöjd!
Jag har en i5 och den är verkligen underbar!

Tack för hjälpen!

Är sugen på i5 för vore skoj att testa vad mer den är kapabel till. Nå enklare spel kanske Installera Steam och kanske dra hem några mindre krävande lir jag äger.

Kul att höra att du är nöjd! Ska hämta den från Webhallen idag så kommer förhoppningsvis installera den ikväll eller under helgen.

Permalänk
Medlem

OK Update:

Satte i mSATA-disken och minne på nolltid. Installerade Windows 8 från USB, gick också på nolltid. Direkt tanka hem XBMC, mappa upp NAS:ens fileshares och synka hem fil/serie-information från nätet. Herrejösses vad snabbt allt gick.

Drog in HippoRemote för att kunna styra den med iPhonen. Tankade även ner EVE Online för att prova, flöt riktigt bra vid första anblick Ballt att spela det på TVn. Installerade även Steam för att se hur TF2 etc flyter.

Ändrade så Windows 8 automatiskt loggar vid startup in samt även att den använder XBMC som "shell" istället för explorer.exe.
Enligt: http://cybernetnews.com/xbmc-run-boot-xbmc-startup-windows-8/

Så efter en kort kväll med NUC så är jag sjukt nöjd!

Min köp bestod av detta:

Permalänk
Avstängd

Ungefär som jag har det. Bara kopiera filen source och advanse från sin xbmc-mapp och sedan är det klart och färdigsynkat med Nasen.

Permalänk

Har en NUC54250WYK som jag kör Windows 7 på och försöker programmera min Logitech Harmony 900 att både starta NUC:en (power ON) och även sen stänga av den (power off) när jag byter aktivitet eller väljer att stänga av allting.

Är inga problem att starta NUC:en med Logitech-dosan, skickar ett 'Power Toggle'-kommando till NUC:en vid aktivitetens start men av någon anledning jag inte förstår funkar det inte att stänga av NUC:en på samma sätt dvs genom att skicka ett 'Power Toggle'-kommando till NUC:en. Har konfigurerat Windows 7 att vid tryck på Power-knappen ska det resultera i 'Shut down' och utgår ifrån att när jag med fjärren skickar kommandot 'Power Toggle' borde det vara detsamma som att jag fysiskt trycker på Power-knappen på NUC:en.

Någon med liknande konfiguration som lyckas både slå på och stänga av NUC:en med fjärren?

Permalänk
Avstängd

Windows 8 här och min Nuc går ner i viloläge med Harmony men tyvärr sätter alltid Nuc på sig själv efter en timma så man får stänga av med knappen. Jag har Harmony inställd på att paras med pc/MCE.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har ställt frågan även i Logitech's och Intel's forum nu så får vi se, tycker det borde gå att få till en sån enkel sak som att bara slå på/av en enhet och har hittils aldrig haft problem att få till allt jag vill med min Logitech Harmony så skulle vara förvånad om det inte på något sätt gick att få till även det här.

Får jag några användbara svar ska jag försöka komma ihåg att posta svaret även här.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ...
Vad är det gör skillnad egentligen
Mellan Nuc och Asus vivo?
Vet ej vilken man ska satsa på ?
Ska bara användas till att titta
På film max 1080p vad behöver man
Räcker det med Celeron 1007u eller
Ska man ha minst en i3a

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Jag har märkt en sak. När skärmen släckts så tar det ibland uppåt en 5-10 sekunder innan den aktiveras igen när man rör musen/tangentbordet. datorn är alltså inte i viloläge, enbart skärmen är släckt.... Nån som upplevt liknade eller som har nån ide vad det kan vara? Har senaste drivrutinerna osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Windows 8 här och min Nuc går ner i viloläge med Harmony men tyvärr sätter alltid Nuc på sig själv efter en timma så man får stänga av med knappen. Jag har Harmony inställd på att paras med pc/MCE.

Skickades från m.sweclockers.com

Att den vaknar kan du fixa genom att check i/ur "Deep S4/S5" i BIOS. Kommer inte ihåg om det skulle vara på eller av, men rätt säker på att det var den inställningen iaf. Hade samma problem med min NUC.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Tänkte bara ...
Vad är det gör skillnad egentligen
Mellan Nuc och Asus vivo?
Vet ej vilken man ska satsa på ?
Ska bara användas till att titta
På film max 1080p vad behöver man
Räcker det med Celeron 1007u eller
Ska man ha minst en i3a

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är ordinare filer och inte något mumbojumboströmmande från internet så fungerar Celeron alldeles utmärkt, det är inte hastigheten i processorn som är avgörande utan det är GPU-delen som du vill åt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Har problem med att få igång ljudet på min i3 (d34010wyk)

Kör Win 7 ren installation, alla uppdateringar körda, senaste drivrutinerna från hemsidan. Får felmeddelandet ovan. Kan enbart välja porten på framsidan som ljudkälla.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit