Permalänk
Medlem

HTML/Java för bakgrund

hej,

en enkel fråga som jag hoppas nån kan hjälpa med, jag behöver kod för en bakgrund till en website. den ska vara fix och alltså inte upprepas eller kunna scrollas iväg, just nu funkar det jag har i ie och firefox men jag vill att det ska funka i iphonen med (safari). nån som vet felet?

tack

Citat:

<script type="text/javascript">
function changeImg(imgNumber) {
var myImages = [".../.jpg", ".../.jpg", ".../.jpg"];
var imgShown = document.body.style.backgroundImage;
var newImgNumber =Math.floor(Math.random()*myImages.length);
document.body.style.backgroundImage = 'url('+myImages[newImgNumber]+')';
}
window.onload=changeImg;
</script>
<style type="text/css">
.bg {background-attachment:fixed; background-repeat: no-repeat; background-position:top left;}
</style>

Permalänk

Det är alltså javascript du söker och inte HTML?

Men det du behöver göra är att koden ska ta reda på att det är en telefon och sedan ha viss kod för det.

EDIT: Här har du lite hjälp: http://borishoekmeijer.nl/how-to-target-a-specific-browser/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Det är alltså javascript du söker och inte HTML?

Men det du behöver göra är att koden ska ta reda på att det är en telefon och sedan ha viss kod för det.

det behöver inte vara html eller java egentligen, vad som helst som gör att det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

det behöver inte vara html eller java egentligen, vad som helst som gör att det funkar

Finns det inte en egenskap i "background-image:" (css) som heter "no-repeat"? (Sitter på telefonen så det är lite svårt att kolla)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

CSS är den bästa lösningen för detta, det är för just detta CSS finns.. varför krångla till det?

background: url('länk.jpg') no-repeat center center fixed; -webkit-background-size: cover; -moz-background-size: cover; -o-background-size: cover; background-size: cover;

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

tack, jag är lite ny på css. eller ok jag kan ingenting om det. vad behöver jag fixa i body- och head-taggarna? går det fortf att låta den välja bild slumpat med css?

Du kan ha en bild först i CSS, vill du slumpa bilden sen kan du kalla CSS koden från javascript/jquery och sedan ändra bilden där. Skulle jag försöka med iaf.

Skulle nog också gå med CSS keyframes men inget jag är insatt i.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

fungerar fortfarande inte i iphonen... använde tipset ovan. nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

fungerar fortfarande inte i iphonen... använde tipset ovan. nån som vet?

Använda du CSS koden, och det fungerade fortfarande inte?
Isåfall har du gjort fel någon annan stans. Kan vi få se koden?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

jag lyckades hitta nått för det här:

html {
background: url('url');
background-repeat: no-repeat;
background-position: left top;
background-attachment: fixed;
background-size: cover;
height: 100%;
overflow: hidden;
}
body
{
height:100%;
overflow: scroll;
-webkit-overflow-scrolling: touch;
}

det funkar på ios men ger ett oväntat problem i ie och firefox med scrollen, bilden går utanför? båda dessutom. det är ett mindre problem än det innan men fortfarande, nån aning?