Förlorar jag garantin om jag utför det här på min systers laptop?

Permalänk
Medlem

Förlorar jag garantin om jag utför det här på min systers laptop?

Hej!

Jag sitter i ett läge där datorn bara visar "No bootable device - insert boot disk and press any key".
Jag tänkte ta bort höljet under datorn för att ta ut och sätta tillbaka hårddisken, så här:

Om jag gör detta, förlorar jag då garantin på datorn? Det känns irriterande eftersom att jag har kunskapen, men jag vill inte äventyra hennes garanti!

Tacksam för all hjälp!

Mvh

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Skrivet av sAnden:

Hej!

Jag sitter i ett läge där datorn bara visar "No bootable device - insert boot disk and press any key".
Jag tänkte ta bort höljet under datorn för att ta ut och sätta tillbaka hårddisken, så här:

https://www.youtube.com/watch?v=u4QtkYPzZmk

Om jag gör detta, förlorar jag då garantin på datorn? Det känns irriterande eftersom att jag har kunskapen, men jag vill inte äventyra hennes garanti!

Tacksam för all hjälp!

Mvh

nej garanti försvinner inte om du tar ut hdd eller minne.
det som kan äventyra garanti är vattenskador, tappskador, spräckt skärm osv

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde inte påverka garantin men det hänger ju på villkoren eftersom garantin är frivillig, det påverkar dock inte reklamationsrätten om det utförs på fackmannamässigt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Garantin kan visst försvinna om du öppnar datorn, bäst är att du kollar vad som står under tillverkarens villkor då vissa är mer strikta än andra även om det rör sig om så simpla saker som HDD / minne.

Permalänk
Avstängd

Måste du bryta en plombering så ryker garantin, annars är det inga problem.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Måste du bryta en plombering så ryker garantin, annars är det inga problem.

Plombering har ingen effekt i sverige, funkar bra även när den är bruten.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jilted:

Plombering har ingen effekt i sverige, funkar bra även när den är bruten.

Någon länk till detta, att garanti inte påverkas av bruten plombering? Reklamationsrätt som är lagstadgad kan jag förstå, men en frivillig garanti?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jilted:

Plombering har ingen effekt i sverige, funkar bra även när den är bruten.

Blanda inte ihop garanti med reklamation, garanti kan ha vilka villkor som helst eftersom det är ett frivilligt åtagande men reklamationsrätten gäller alltid och tvingande enligt lag, i de fall garantin har sämre villkor så kan man hävda reklamationsrätt.
Plombering kan alltså påverka garantin men inte reklamationsrätten.

Konsumentköplag (1990:932)
Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne
, om inte annat anges i lagen.
https://lagen.nu/1990:932

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Blanda inte ihop garanti med reklamation, garanti kan ha vilka villkor som helst eftersom det är ett frivilligt åtagande men reklamationsrätten gäller alltid och tvingande enligt lag, i de fall garantin har sämre villkor så kan man hävda reklamationsrätt.
Plombering kan alltså påverka garantin men inte reklamationsrätten.

Konsumentköplag (1990:932)
Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne
, om inte annat anges i lagen.
https://lagen.nu/1990:932

Väl medveten om detta men eftersom konsumentköpslagen säger att fel som inträffar de 6 första månaderna räknas som ursprungsfel tycker jag att man kan kalla det en slags "tvingande" garanti, iaf de 6 första måndarena - då kvittar det oavsett om det finns plombering eller inte, företaget kan inte påstå att plomberingen fanns där från början. (har mycket erfarenhet av detta eftersom jag jobbat med garantiärenden)

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Tehlamah:

Garantin kan visst försvinna om du öppnar datorn, bäst är att du kollar vad som står under tillverkarens villkor då vissa är mer strikta än andra även om det rör sig om så simpla saker som HDD / minne.

vilka tillverkare då ? aldrig hört talas om nån som inte tillåter användare att ta ut hdd/minne

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonatan80:

vilka tillverkare då ? aldrig hört talas om nån som inte tillåter användare att ta ut hdd/minne

Tja Apple skriver så här.
VAD OMFATTAS INTE AV DENNA GARANTI?
En Apple-produkt som har modifierats för att förändra funktionaliteten eller kapaciteten utan skriftligt tillstånd från Apple
skada orsakad vid service (inklusive uppgraderingar och utbyggnad) utförd av någon som inte är representant för Apple eller en Apple-auktoriserad tjänsteleverantör ("AASP")
https://www.apple.com/legal/warranty/products/mac-swedish.htm...

Hur lätt är det att få ett skriftligt godkännande av Apple för tex ett hdd/ssd byte eller minnesuppgradering ?
Nån som vet nån privatperson som fått det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är tillåtet eller ej beträffande garanti så kommer det inte göra nån skillnad att koppla lös hårddisken och sätta tillbaka den , endera så är disken trasig = släng och byt(om det finns garanti kvar så lämna in den) eller så anser inte datorn att disken är bootbar längre men den är fortfarande fysiskt hel = repair/reinstall

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Oavsett om det är tillåtet eller ej beträffande garanti så kommer det inte göra nån skillnad att koppla lös hårddisken och sätta tillbaka den , endera så är disken trasig = släng och byt(om det finns garanti kvar så lämna in den) eller så anser inte datorn att disken är bootbar längre men den är fortfarande fysiskt hel = repair/reinstall

Eller så bara glappar kabeln och då kan det fungera om man kopplar om kontakten eller använder kontaktrengöring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

vilka tillverkare då ? aldrig hört talas om nån som inte tillåter användare att ta ut hdd/minne

MSI tillåter inte det, iallafall inte på den MSI datorn vi har i hemmet, vi behövde köpa den versionen med 2GB istället för 1GB just för att garantin bryts om du ska byta HDD/RAM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nej!
Så länge du utför det på din systers dator så förlorar inte du garantin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted:

Väl medveten om detta men eftersom konsumentköpslagen säger att fel som inträffar de 6 första månaderna räknas som ursprungsfel tycker jag att man kan kalla det en slags "tvingande" garanti, iaf de 6 första måndarena - då kvittar det oavsett om det finns plombering eller inte, företaget kan inte påstå att plomberingen fanns där från början. (har mycket erfarenhet av detta eftersom jag jobbat med garantiärenden)

Men garanti är ju inga 6 månader, den är oftast 1, 2 eller 3 år, mitt nätagg har 7 år och mina minnen livstiden, dock inte säker på om det är mitt eller minnernas livstid dom menar

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Men garanti är ju inga 6 månader, den är oftast 1, 2 eller 3 år, mitt nätagg har 7 år och mina minnen livstiden, dock inte säker på om det är mitt eller minnernas livstid dom menar

Läs Mrqaffe's svar innan och lär dig skillnaden på garanti och reklamationsrätt. Garantin kan vara vad som helst.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka allihopa för all den hjälp jag fick! Jag vill också be om ursäkt för sent svar!
Det här löste felet, hon blev glad

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus