Intel spanar nyfiket på AMD Mantle

Permalänk
Melding Plague

Intel spanar nyfiket på AMD Mantle

Löftet att klämma fram mer prestanda ur befintlig hårdvara väcker konkurrenternas nyfikenhet. Nu framkommer det att Intel begärt att få tillgång till specifikationen för AMD Mantle.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge det innebär mer prestanda åt folket så är det ju trevligt om jättarna samarbetar.

Permalänk

Klart inte Intel gillar tanken på Mantle, då det ger AMDs integrerade grafik (som redan är överlägsen) ännu större övertag samtidigt som det minskar behovet att köpa en dyr Intel CPU.

Nä jag hoppas verkligen det blir mer fart i Mantle och det släpps till intel och Nvidia också så snart som möjligt så vi kan gräva ner DirectX och microsoft i nått djup hål..

Permalänk
Medlem

Intels iGPUr är ju så kraftfulla att den olidligt svaga CPU-delen blir flaskhalsen. Inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Amerikanska PC World rapporterar att Intel begärt att få tillgång till specifikationen Mantle, men nekats till detta eftersom AMD bedömer att gränssnittet ännu inte är redo att öppnas upp för fler än en utvald skara nyckelutvecklare.

Man kan ju tycka att "en utvald skara nyckelutvecklare" borde inkludera både Intel och Nvidia, hårdvarumässigt finns det ju inte så många andra företag än dem och Amd själva då. Fast det är nog klokt av Amd att hålla på det så de kan konkurrera mot Intel med hjälp av bättre optimering av Mantle.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Bra Intel, kryp till korset på era knän och böna och be om hjälp med grafikdrivrutiner, det var verkligen på tiden!!!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Dom känner väl ett potentiellt flås i nacken...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Låter som att Intel har fattat detta bättre än vad AMD har. OpenGL/DX är den rätta vägen inte mantle.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Intel håller dock inte med om att det behövs ett nytt alternativ till DirectX och OpenGL. Processortillverkaren tror istället att fortsatta samarbeten med operativsystemsutvecklare och branschorganisationer, i detta fall Microsoft respektive Khronos Group, kan ge motsvarande förbättringar i befintliga gränssnitt. Det gäller inte minst kommande DirectX 12.

Jo, det är precis vad som behövs så jag slipper uppgradera från mitt alldeles underbara Windows 7.

Permalänk
Avstängd

Man får hoppas att AMD har vattentäta patent innan dom lämnar över nått till Intel :/

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Mantle i Broadwell, gärna!!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Träkigt att AMD har dragit ut på det så länge, och inte släppt något tidigare.

Dom borde följa mantrat release early, release often (RERO).

Permalänk
Medlem

Oavsett om Mantle överlever i längden eller inte så har AMD pushat denna idé, skapat intresse och utveckling inom branschen som gynnar även oss utan AMD-kort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är klokt av AMD att hålla i tekniken, ta eventuella patent och färdigställa Mantle så pass att branschen kan och vill använda den innan den släpps öppen till konkurrenterna som intel. Intel ville att branschen skulle gå över till IA64, medan amd körde sin x86-64 som vann "racet om standarder". Detta mest p.g.a. (om jag minns rätt) att Microsoft inte ville ha två segmenterade icke kompatibla tekniker till Windows och tyckte att x86-64 var en mjukare övergång gällande mjukvara och kompatibilitet. Intel fick helt enkelt bita i sura äpplet och köra amd:s x86-64.

Om AMD öppnar för tidigt sin Mantle finns det chans att Intel lägger krut och tar delar av Mantle och gör en egen standard (kanske i kombination med eller till delar av "larrabee"?)
Hursomhelst, AMD bör hålla i tekniken tills branschen eventuellt anammar den. Intressant nu idag jämfört med AMD x86-64 vs IA64 racet är att det var mest p.g.a. Microsoft x86-64 blev den vinnande standarden, men hur skall AMD vinna över Microsofts DirectX?
Antingen, så som jag ser det, är att Mantle blir någon slags komplement till DirectX och OpenGL (m.a.o. inte bråkar mot Microsoft) eller att Mantle med hjälp av Valve:s steam machines och linux får så pass stor popularitet att Mantle med OpenGL blir "universal"... vilket jag skulle önska ske

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skogsvilden:

Bra Intel, kryp till korset på era knän och böna och be om hjälp med grafikdrivrutiner, det var verkligen på tiden!!!

Intel har gjort betydligt mycket mer än så för att få fart på sin GPU-utveckling, man har licensierat en lång rad patent och teknik från Nvidia som används i allt större utsträckning i Intels iGPUer.

Och så dålig är inte Intel GPUer längre, HD5200 "Iris Pro" är i de flesta fall snabbare än någon av AMDs iGPUer. Ett test på HD5200 finns här.

Men som redan påpekats, dock med ett viss mått av sarkasm, så är värdet av Mantle på Intels iGPUer rätt litet då man har en stark CPU kopplat med en svag GPU, där ger ju inte Mantle något alls jämfört med t.ex. DX.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Det är klokt av AMD att hålla i tekniken, ta eventuella patent och färdigställa Mantle så pass att branschen kan och vill använda den innan den släpps öppen till konkurrenterna som intel. Intel ville att branschen skulle gå över till IA64, medan amd körde sin x86-64 som vann "racet om standarder". Detta mest p.g.a. (om jag minns rätt) att Microsoft inte ville ha två segmenterade icke kompatibla tekniker till Windows och tyckte att x86-64 var en mjukare övergång gällande mjukvara och kompatibilitet. Intel fick helt enkelt bita i sura äpplet och köra amd:s x86-64.

Om AMD öppnar för tidigt sin Mantle finns det chans att Intel lägger krut och tar delar av Mantle och gör en egen standard (kanske i kombination med eller till delar av "larrabee"?)
Hursomhelst, AMD bör hålla i tekniken tills branschen eventuellt anammar den. Intressant nu idag jämfört med AMD x86-64 vs IA64 racet är att det var mest p.g.a. Microsoft x86-64 blev den vinnande standarden, men hur skall AMD vinna över Microsofts DirectX?
Antingen, så som jag ser det, är att Mantle blir någon slags komplement till DirectX och OpenGL (m.a.o. inte bråkar mot Microsoft) eller att Mantle med hjälp av Valve:s steam machines och linux får så pass stor popularitet att Mantle med OpenGL blir "universal"... vilket jag skulle önska ske

Intel kan inte göra en "egen standard" utan det blir en standard om fler använder detta. Det är i nuläget helt idiotiskt att hålla andra aktörer borta från källkoden med "det är ofärdigt" och enligt mig vanligt AMD segande där de i verkligheten inte vet vad de skall göra med Mantle.

Likaså som deras Linux satsning, deras openGL drivrutin är rent skräp men säger att de har en "commitment" till Linux och väntar på att industrin skall börja ha ett behov av mantle först på Linux innan de kommer satsa på något. Varför inte pusha direkt ut på alla operativsystem, öppna upp för andra aktörer och bli ett riktigt hot mot OpenGL alternativt Direct3D istället för att vänta och vänta tills både OpenGL och Direct3D kommer med sina egna lösningar och Mantle blir passé.

I nuläget är AMD standard Microsoft bundet företag som inte vågar sätta ut foten på nya plan innan det är väl försent att påverka. Det ser man i deras "commitment" i OpenGL i Khronos Group där i stort sätt nVidia sätter standarden och AMD implementerar "nyheterna" flera år senare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Låter som att Intel har fattat detta bättre än vad AMD har. OpenGL/DX är den rätta vägen inte mantle.

Jag är beredd att hålla med SÅLÄNGE den faktiska slutgiltiga produkten ger bättre resultat än Mantle.
Men om du säger det så måste det va sant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Träkigt att AMD har dragit ut på det så länge, och inte släppt något tidigare.

Dom borde följa mantrat release early, release often (RERO).

Så som Battlefield börjat göra på sistone?

Skämt åsido så tycker jag det är hur kul som helst att mantle verkar ta fart! Vi var nog många som trodde att det skulle vara dödfött, men jag tycker i alla fall att det verkar som att det faktiskt kan bli något av det här nu. Utveckling är alltid roligt!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SolidReactor:

Det är klokt av AMD att hålla i tekniken, ta eventuella patent och färdigställa Mantle så pass att branschen kan och vill använda den innan den släpps öppen till konkurrenterna som intel. Intel ville att branschen skulle gå över till IA64, medan amd körde sin x86-64 som vann "racet om standarder". Detta mest p.g.a. (om jag minns rätt) att Microsoft inte ville ha två segmenterade icke kompatibla tekniker till Windows och tyckte att x86-64 var en mjukare övergång gällande mjukvara och kompatibilitet. Intel fick helt enkelt bita i sura äpplet och köra amd:s x86-64.

Om AMD öppnar för tidigt sin Mantle finns det chans att Intel lägger krut och tar delar av Mantle och gör en egen standard (kanske i kombination med eller till delar av "larrabee"?)
Hursomhelst, AMD bör hålla i tekniken tills branschen eventuellt anammar den. Intressant nu idag jämfört med AMD x86-64 vs IA64 racet är att det var mest p.g.a. Microsoft x86-64 blev den vinnande standarden, men hur skall AMD vinna över Microsofts DirectX?
Antingen, så som jag ser det, är att Mantle blir någon slags komplement till DirectX och OpenGL (m.a.o. inte bråkar mot Microsoft) eller att Mantle med hjälp av Valve:s steam machines och linux får så pass stor popularitet att Mantle med OpenGL blir "universal"... vilket jag skulle önska ske

Dold text

Larrabee som fundament för grafikkort är död och begraven, däremot så lever mycket av den teknik man tog fram i detta projekt kvar i form av Xeon Phi. Överhuvudtaget så verkar Intel fortfarande ha en del kvar att lära kring design av GPUer, men en sak man definitivt lärt sig är att designa "compute" delen i GPUer på ett sätt så det effektivt kan användas i OpenCL och DirectCompute. Under första året som Xeon Phi såldes gick det förbi både Nvidias och AMDs GPUer i nyinstallationer i superdatorer. HD4xxx presterar i nivå och HD5200 presterar bättre än AMDs iGPUer i OpenCL, vilket visar att Intel fått kläm på "compute" delen även i iGPUerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag blir mer förvånad över alla dessa medlemmar som har lösningen på problem både för AMD & Intel än för att AMD inte vill släppa in Intel i detta läge.. dessa medlemmar borde ta anställning på AMD eller Intel & lösa problemen på plats så att säga.. eller det finns något som vi inte har insyn i?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel har gjort betydligt mycket mer än så för att få fart på sin GPU-utveckling, man har licensierat en lång rad patent och teknik från Nvidia som används i allt större utsträckning i Intels iGPUer.

Och så dålig är inte Intel GPUer längre, HD5200 "Iris Pro" är i de flesta fall snabbare än någon av AMDs iGPUer. Ett test på HD5200 finns här.

Men som redan påpekats, dock med ett viss mått av sarkasm, så är värdet av Mantle på Intels iGPUer rätt litet då man har en stark CPU kopplat med en svag GPU, där ger ju inte Mantle något alls jämfört med t.ex. DX.

Ja absolut, men deras grafikdrivrutiner har i alla tider varit under all kritik. Mjukvara är helt enkelt inte deras starka sida.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Vore trist om det blev nåt av Mantle öppenheten är bortblåst så snart så lär vi ha dx12 Mantle opengl Intels variant & Nvidias variant sen tillverkas bara exklusiva spel för sponsorer som amd eller nvidia. Dom borde satsa på att göra bra drivrutiner till existerande hårdvara istället för att fixa ett till API eller varför inte fixa en bra processor igen så det blir lite fort på den sidan igen.
Man får hoppas att dx12 blir bra eller Steam OS med open GL

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Låter som att Intel har fattat detta bättre än vad AMD har. OpenGL/DX är den rätta vägen inte mantle.

Att AMD överhuvudtaget kom med iden till Mantle, är ju enbart ett svar på OpenGL respektive DX skaparnas historiskt svala intresse att förenkla respektive API.
OpenGL som är äldst av dessa såg ju inget i 3D när 3DFx kom med Glide, DX hade precis lärt sig krypa och hade nog fortsatt så om inte andra spelutvecklare börjat att använda det förutom MS.
OpenGL klarar lite enklare spel med enkla grafikkrav idag, enda området som OpenGL är stort innom är på 3D CAD där inga snabba förändringar krävs.
Tar vi DX så var det rätt hyffsat upp till DX10.1 då MS sammarbetade med och framförallt lyssnade på grafik hårdvarutillverkarna Nvidia/AMD (ATI) / PowerVR / S3 Graphics med flera.
Efter DX10.1 så verkar MS främst ha lyssnat på Nvidia, något man över åren sett om man läst mellan raderna i uttalanden från AMD. Trenden började troligen redan när DX10.0 kom då denna var något nerskalad från ursprungliga spec. nedskalningen berodde på att Nvidia meddelat MS att dom inte skulle hinna att implementera allt i ursprungs specifikationen, varvid vissa delar av API't plockades bort. I DX10.1 återinfördes det ursprungliga vilket AMD's Radeon HD stödde från dag 1 då stödet fanns i AMD's silikon redan då DX10.0 släpptes.
Sen dess så verkar det som att AMD inte haft samma möjlighet att vara med och diskutera kommand impementeringar av DX, och med det även fått reda på kommande API senare än övriga aktörer.

Ser det som en grund/orsak till att AMD över huvud taget fick för sig att lägga resurser på ett eget API som Mantle, en i övrigt extrem prestation om man ser på tiden som det tagit för OpenGL och DX att komma till det dom är idag.

Om sen Mantle är berättigar är en annan sak, men jag hoppas på det speciellt då det är tänkt som en öppen standard.
Idag finns det på Windows och troligen inom en snar framtid även till Linux, skulle sen Intel lägga till stöd så vore det bra. Nvidia kommer givetvis att sträva emot i det längsta, kanske aldrig...

Iden med Mantle är bra om bara AMD kan få det förbi beta stadiet och få det antagit som en öppen standard, fördelarna är uppenbara om utvecklare kan arbeta mot ett och samma API oavsett OS eller hårdvara.

Däremo så kan det vara så att om ex. 10år krävs ännu ett nytt API för att dra fördel av hårdvaran/krav som då ställs.

En grov jämnförelse är fordon, först så var det häst och senare ångmaskin följt av ottomotorn följt av tesla/el drift o.s.v. där varje drivmetod annalogt är ett API...
Grovt kan man säga att OpenGL idag är en häst som utfodras med disel och DX är en ångmaskin som går på diselångor

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ojojoj, nu snackas det till och med om att AMD bör ta patent.. när det annars är så väldans dåligt med patent som förhindrar utveckling. Vilket hyckleri..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bengt-Arne:

Att AMD överhuvudtaget kom med iden till Mantle, är ju enbart ett svar på OpenGL respektive DX skaparnas historiskt svala intresse att förenkla respektive API.
OpenGL som är äldst av dessa såg ju inget i 3D när 3DFx kom med Glide, DX hade precis lärt sig krypa och hade nog fortsatt så om inte andra spelutvecklare börjat att använda det förutom MS.
OpenGL klarar lite enklare spel med enkla grafikkrav idag, enda området som OpenGL är stort innom är på 3D CAD där inga snabba förändringar krävs.
Tar vi DX så var det rätt hyffsat upp till DX10.1 då MS sammarbetade med och framförallt lyssnade på grafik hårdvarutillverkarna Nvidia/AMD (ATI) / PowerVR / S3 Graphics med flera.
Efter DX10.1 så verkar MS främst ha lyssnat på Nvidia, något man över åren sett om man läst mellan raderna i uttalanden från AMD. Trenden började troligen redan när DX10.0 kom då denna var något nerskalad från ursprungliga spec. nedskalningen berodde på att Nvidia meddelat MS att dom inte skulle hinna att implementera allt i ursprungs specifikationen, varvid vissa delar av API't plockades bort. I DX10.1 återinfördes det ursprungliga vilket AMD's Radeon HD stödde från dag 1 då stödet fanns i AMD's silikon redan då DX10.0 släpptes.
Sen dess så verkar det som att AMD inte haft samma möjlighet att vara med och diskutera kommand impementeringar av DX, och med det även fått reda på kommande API senare än övriga aktörer.

Ser det som en grund/orsak till att AMD över huvud taget fick för sig att lägga resurser på ett eget API som Mantle, en i övrigt extrem prestation om man ser på tiden som det tagit för OpenGL och DX att komma till det dom är idag.

Om sen Mantle är berättigar är en annan sak, men jag hoppas på det speciellt då det är tänkt som en öppen standard.
Idag finns det på Windows och troligen inom en snar framtid även till Linux, skulle sen Intel lägga till stöd så vore det bra. Nvidia kommer givetvis att sträva emot i det längsta, kanske aldrig...

Iden med Mantle är bra om bara AMD kan få det förbi beta stadiet och få det antagit som en öppen standard, fördelarna är uppenbara om utvecklare kan arbeta mot ett och samma API oavsett OS eller hårdvara.

Däremo så kan det vara så att om ex. 10år krävs ännu ett nytt API för att dra fördel av hårdvaran/krav som då ställs.

En grov jämnförelse är fordon, först så var det häst och senare ångmaskin följt av ottomotorn följt av tesla/el drift o.s.v. där varje drivmetod annalogt är ett API...
Grovt kan man säga att DX idag är en häst som utfodras med disel

Dold text

Bästa vägen framåt för OpenGL vore kanske att lämna OpenGL till CAD-marknaden och köra vidare med OpenGL ES för spel och liknande. Även OpenGL ES ska ju få "Mantle" funktioner i nästa version, det är trots allt ett API som stöds på allt från PC GPUer till ARM SoCer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Larrabee som fundament för grafikkort är död och begraven, däremot så lever mycket av den teknik man tog fram i detta projekt kvar i form av Xeon Phi. Överhuvudtaget så verkar Intel fortfarande ha en del kvar att lära kring design av GPUer, men en sak man definitivt lärt sig är att designa "compute" delen i GPUer på ett sätt så det effektivt kan användas i OpenCL och DirectCompute. Under första året som Xeon Phi såldes gick det förbi både Nvidias och AMDs GPUer i nyinstallationer i superdatorer. HD4xxx presterar i nivå och HD5200 presterar bättre än AMDs iGPUer i OpenCL, vilket visar att Intel fått kläm på "compute" delen även i iGPUerna.

Kul att intel har ökat prestandan, lite synd att den jämförs mot A10-5800k men inte A10-7850K :/

Permalänk
Medlem

OpenGL kan jag hålla med om... men DirectX... snälla dö.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Och så dålig är inte Intel GPUer längre, HD5200 "Iris Pro" är i de flesta fall snabbare än någon av AMDs iGPUer. Ett test på HD5200 finns här.

LOL det är ju Trinity den testas mot, med gammal arkitektur, dvs deras flaggskepp mot förra generationen från AMD. Jämför med Kaveri och GCN 1.1 istället.
Snacka om att försöka vilseleda läsare.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Kul att intel har ökat prestandan, lite synd att den jämförs mot A10-5800k men inte A10-7850K :/

Skrivet av m86s:

LOL det är ju Trinity den testas mot, med gammal arkitektur, dvs deras flaggskepp mot förra generationen från AMD. Jämför med Kaveri och GCN 1.1 istället.
Snacka om att försöka vilseleda läsare.

MVH

Det kan ju vara så att artikeln är över ett år gammal och att AMD därmed inte hade släppt sina senaste arkitektur, men alla kollar väl datumet på de recensioner man läser?

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aenarian:

Det kan ju vara så att artikeln är över ett år gammal och att AMD därmed inte hade släppt sina senaste arkitektur, men alla kollar väl datumet på de recensioner man läser?

Om man postar något eller refererar till något i största allmänhet så bör man kontrollera sin källa.

Det lär man sig i grundskolan, populärt kallat Källkritik.

MVH