Vilken mobiltelefon bör jag skaffa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Läs testet på gsmarena ni som funderar på G3an, den har inte direkt en imponerande skärm och det borde den väl tycker man? 5,5tum och den har värdelös kontrast, G2 har snäppet bättre enligt dom och skärmen har dålig synlighet i solljus då skärmen är väldigt glansig. Jag tycker för 6000 kr som den kommer kosta så borde man kunna kräva lite mer eller? och att den inte är vattentät är ju ett stort minus me tanke på att både samsung och sony har det på sina och det på nåt sätt kan motivera ett sånt dyrt pris.

Brukar du simma med din mobil?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Lägg tre papperslappar i din hand med Z2, G3, HTC M8. Dra en lapp, köp. Var nöjd. Leta inte fel. Case closed.

Du gör en bra poäng med detta inlägg, men jag tolkade det också bokstavligt och det blev G3. Jag tror att jag bara skall köra på.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Som referens så var min förra lur en Samsung Galaxy S2, nuvarande Sony Xperia Z1 Compact.

Om du kör iPhone idag så tycker jag att du definitivt ska gå in till en handlare och prova på de olika telefonernas granssnitt. Det skiljer hur de fungerar på olika små detaljer.

Exempel, På SGS2 så kunde jag dra en kontakt till höger för att ringa, till vänster för att SMS:a.
Samma funktion finns inte på Z1C:an.

Kommer du att ha behov av tillbehör, vill du ha en docka att ladda telefonen i?
Sony Z-modellerna har magnet kontakter på sidan som används i deras docka.
En annan fördel är att du kan köpat till en kabel (20-30 kr på Ebay) för att ladda den via magnet kontakten, dvs du slipper öppna luckan för laddning.
Eftersom telefonen är vattentät så är det ju skönt att slippa slita på den luckan.

Du skrev något om att lyssna på podcasts, Pocket Casts är ett trevlig program för detta, synkar även mellan enheter om du skaffar flera Android enheter.

Så återigen - visst är själva telefonens funktion viktig - men känn på den i butik, testa av flera olika moment på alla telefoner du tänker på och till sist tänk på vilka tillbehör du skulle vilja ha under telefonens livstide och kolla ifall tillverkaren tillhandahåller dem öht.
Om en docka är det absolut viktigaste (exempel) så går ju telefonerna bort vars leverantör inte har sådana.

Då jag inte spelar på min telefon så var valet lätt för mig med Z1C, lika liten som min SGS2 och passar bra i bröstfickan eller jeansfickan.

Jag skall känna på alla tre M8, Z2 och G3 samtidigt och bestämma mig.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Läs testet på gsmarena ni som funderar på G3an, den har inte direkt en imponerande skärm och det borde den väl tycker man? 5,5tum och den har värdelös kontrast, G2 har snäppet bättre enligt dom och skärmen har dålig synlighet i solljus då skärmen är väldigt glansig. Jag tycker för 6000 kr som den kommer kosta så borde man kunna kräva lite mer eller? och att den inte är vattentät är ju ett stort minus me tanke på att både samsung och sony har det på sina och det på nåt sätt kan motivera ett sånt dyrt pris.

Vilken skärm är bäst av Z2 och G3?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Läs testet på gsmarena ni som funderar på G3an, den har inte direkt en imponerande skärm och det borde den väl tycker man? 5,5tum och den har värdelös kontrast, G2 har snäppet bättre enligt dom och skärmen har dålig synlighet i solljus då skärmen är väldigt glansig. Jag tycker för 6000 kr som den kommer kosta så borde man kunna kräva lite mer eller? och att den inte är vattentät är ju ett stort minus me tanke på att både samsung och sony har det på sina och det på nåt sätt kan motivera ett sånt dyrt pris.

Stämmer att dom skriver att kontrasten inte är bland dom bästa och att skärmen är rätt blank. Men betyget överlag blir trots allt väldigt bra på skärmen och dom skriver klart och tydligt att skärmen trots allt går att använda i solljus. Så allt är väl beroende av vad man själv tycker och själv föredrar.

Att den är lite dyrare har snarare att göra med att specen är top-notch.

Du får det att låta som att G3 skulle få skit betyg i testet. Sen frågan jag inte fått svar på förut "brukar du simma med din mobil?"

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Man kan dock klanta sig och tappa mobilen i en vattenpöl eller diskhon.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Att välja mobil idag är nästan omöjligt och man måste utgå från vad man själv tycker, dels genom vad man tycker är viktigast, men även genom att känna lite och se hur telefonen faktiskt är. Sen får man givetvis läsa och se tester också men det första måste nog ändå vara viktigast. Då får man svar på frågor som... "är skärmen verkligen så kass" eller "hur är byggkvaliteten egentligen".

När man t ex klagar på en detalj på skärmen så undrar jag inte om skillnaderna är så små idag så det är svårt att märka skillnad. Mobiler borde kommit till samma stadiet som bilar idag att det är extremt små skillnader mellan dom flesta märkena och att det snarare är personliga upplevelser som fäller avgörandet?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Man kan dock klanta sig och tappa mobilen i en vattenpöl eller diskhon.

Tror att en "vanlig" mobil klarar av att bli tappad i en vattenpöl med 3 mm vatten? Ok får ställa om frågan då "brukar du diska med en mobil"

Skämt å sido så har jag under mina 20 år som mobilanvändare inte varit i närheten av att utsätta min mobil för större mängder vatten. Inte mer än skyfall och det har mobilen klarat av galant utan problem.

För mig väger vattentät tunt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Tror att en "vanlig" mobil klarar av att bli tappad i en vattenpöl med 3 mm vatten? Ok får ställa om frågan då "brukar du diska med en mobil"

Skämt å sido så har jag under mina 20 år som mobilanvändare inte varit i närheten av att utsätta min mobil för större mängder vatten. Inte mer än skyfall och det har mobilen klarat av galant utan problem.

För mig väger vattentät tunt.

Det var likadant för mig, har inte heller lyckats ta sönder en mobil pga att den har blivit våt - dock varit näta ett antal gånger.
En annan sak är att jag tycker att det är lättare att ta med sig mobilen när man tränar, sådana där armband som man lägger mobilen och spänner om överarmen är inte alla vatten täta och så lipper man oroa sig och meka med att få till det så att vatten/svett inte rinner ner längst hörlursladden och kortsluter något.

Jag tycker TS ska gå och trycka på mobilerna, som jag och andra har skrivit. Sedan skriva upp sina "must have" funktioner och välja därefter.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Vilken skärm är bäst av Z2 och G3?

Z2, men både HTC M8 och Nexus 5 har bättre skärmar.
http://www.phonearena.com/reviews/LG-G3-vs-HTC-One-M8_id3722

Permalänk

Ingen la ens märket till mitt inlägg, OPPO FIND 7 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Z2, men både HTC M8 och Nexus 5 har bättre skärmar.
http://www.phonearena.com/reviews/LG-G3-vs-HTC-One-M8_id3722

Fattar inte hur G3 kan ha så dålig skärm när den har 1440p... hur kommer det sig?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Stämmer att dom skriver att kontrasten inte är bland dom bästa och att skärmen är rätt blank. Men betyget överlag blir trots allt väldigt bra på skärmen och dom skriver klart och tydligt att skärmen trots allt går att använda i solljus. Så allt är väl beroende av vad man själv tycker och själv föredrar.

Att den är lite dyrare har snarare att göra med att specen är top-notch.

Du får det att låta som att G3 skulle få skit betyg i testet. Sen frågan jag inte fått svar på förut "brukar du simma med din mobil?"

Hur är specen top-notch? Alla mobiler har väl snapdragon 801 med adreno 330? Eller menar du skärmen som är 1440p? För den verkar ändå vara typ sämst pga att den har så dålig kontrast.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

Nokia 100 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Fattar inte hur G3 kan ha så dålig skärm när den har 1440p... hur kommer det sig?

Att en skärm har många pixlar har ju ingenting att göra med hur bra den är på att representera färger eller dess kontrast och ljusstyrka.
Att nu G3 har en väldigt skarp skärm betyder alltså inte att den har bra färger, kontrast och ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Att en skärm har många pixlar har ju ingenting att göra med hur bra den är på att representera färger eller dess kontrast och ljusstyrka.
Att nu G3 har en väldigt skarp skärm betyder alltså inte att den har bra färger, kontrast och ljusstyrka.

Är en skarp skärm eller en skärm med bra färger kontrast och ljusstyrka att föredra?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Är en skarp skärm eller en skärm med bra färger kontrast och ljusstyrka att föredra?

En bra kombination av alla egenskaper är att föredra.
Och som jag skrivit tidigare så är HTC M8 och Nexus 5 riktigt bra i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

En bra kombination av alla egenskaper är att föredra.
Och som jag skrivit tidigare så är HTC M8 och Nexus 5 riktigt bra i allmänhet.

Japp, tack så mycket för hjälpen.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

En länk som gav postaren någon fördel i en tävling borttagen. Denna typ av länkar (referrer-länkar) är inte tillåtna.

Permalänk
Medlem

Har fortsatt mitt forskande och nu har det kommit ner till batteritiden och kameran. Jag har eliminerat Z2 och S5 pga att de inte känns premium.

Mellan G3 och M8, vilken har bäst batteritid om man använder den för att lyssna på musik och ibland kolla facebook/instagram men 80% av tiden kör man utan displayen?

Och vilken av kamerorna är bäst tycker ni? Fokus, lågljus och braljusförhållanden? Bryr mig inte om någon fancy schmancy re-focus sak.

Jag lutar åt M8:an nu eftersom skärmen är bättre medan den är mindre batteritörstig och mindre prestanda törstig. Den känns mer framtidssäker eftersom det var lovat 2 år av uppdateringar.

Det enda jag oroar mig för är då batteriet som känns som att den kan bli söligt efter ett tag och då är det ju outbytbart.

Om du skulle ha en mobil av Z2, M8 och G3 under en period av 2 år vilken skulle du välja?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Mellan G3 och M8, vilken har bäst batteritid om man använder den för att lyssna på musik och ibland kolla facebook/instagram men 80% av tiden kör man utan displayen?

Skulle gissa på att G3 har en fördel där i och med det 15% större batteriet.

Citat:

Och vilken av kamerorna är bäst tycker ni? Fokus, lågljus och braljusförhållanden? Bryr mig inte om någon fancy schmancy re-focus sak.

Det är nog en liten(väldigt liten) fördel för G3 där, men ingen av dem är speciellt bra. Galaxy S5 har den bästa kameran, men den har du redan valt bort.

Citat:

Det enda jag oroar mig för är då batteriet som känns som att den kan bli söligt efter ett tag och då är det ju outbytbart.

Detta borde inte bli ett problem. Batteritiden är ju bra redan från början. Jag menar, om du klarar dig på en iPhone 4S så klarar du dig ännu bättre på en M8.
Om du vill att batteriet ska vara så länge som möjligt så kan jag ge dig några tips för att slita mindre på batteriet.

Undvik varma och kalla temperaturer. Lithium batterier föredrar mellan 0 till 35grader.
Undvik att ladda den fullt och att ladda ur den helt. Batteriet slits mer på höga och låga batterinivåer (höga och låga spänningar). Så när du kan är det bra att ladda den innan den når 10% och dra ut den ur laddaren innan den når 90% (20-80% är ännu bättre, om möjligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Skulle gissa på att G3 har en fördel där i och med det 15% större batteriet.

Det är nog en liten(väldigt liten) fördel för G3 där, men ingen av dem är speciellt bra. Galaxy S5 har den bästa kameran, men den har du redan valt bort.

Detta borde inte bli ett problem. Batteritiden är ju bra redan från början. Jag menar, om du klarar dig på en iPhone 4S så klarar du dig ännu bättre på en M8.
Om du vill att batteriet ska vara så länge som möjligt så kan jag ge dig några tips för att slita mindre på batteriet.

Undvik varma och kalla temperaturer. Lithium batterier föredrar mellan 0 till 35grader.
Undvik att ladda den fullt och att ladda ur den helt. Batteriet slits mer på höga och låga batterinivåer (höga och låga spänningar). Så när du kan är det bra att ladda den innan den når 10% och dra ut den ur laddaren innan den når 90% (20-80% är ännu bättre, om möjligt).

Med detta inmind, hade du valt Z2, M8 eller G3? För mig känns z2 konstig i handen men om du rekommenderar den ger jag den ett andra försök.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Med detta inmind, hade du valt Z2, M8 eller G3? För mig känns z2 konstig i handen men om du rekommenderar den ger jag den ett andra försök.

M8, utan tvekan.
Z2 har ett gäng med problem, framförallt dålig design. Den bättre kameran väger inte upp alla nackdelarna.
Jag även skulle placera Galaxy S5 över Z2 p.g.a. bättre skärm och kamera(men många andra problem, även här med dålig design).
Kortfattat skulle jag placera dem såhär: M8 > S5 > Z2 > G3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

M8, utan tvekan.
Z2 har ett gäng med problem, framförallt dålig design. Den bättre kameran väger inte upp alla nackdelarna.
Jag även skulle placera Galaxy S5 över Z2 p.g.a. bättre skärm och kamera(men många andra problem, även här med dålig design).
Kortfattat skulle jag placera dem såhär: M8 > S5 > Z2 > G3.

Varför hade du inte valt G3 då? Är extremt nära att beställa en M8.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Varför hade du inte valt G3 då? Är extremt nära att beställa en M8.

Processa denna så har du nog svaret för dig.
http://www.gsmarena.com/lg_g3_vs_htc_one_m8-review-1094.php

Permalänk
Medlem

Skillnad på storleken på telefonerna med. Jag har redan bokat en G3 men kan ju avboka om det visar sig att det inte är ett bra val + öppet köp.

Väljer den för att:
Väldigt tunna kanter, fin design
Stor skärm, kommer kolla mycket film
I princip lika stor som HTC One M8 fast 0.5" större skärm

fanns i princip bara den och Oppo att välja mellan om jag ska ha SD-kort. Kommer lyssna väldigt mycket på musik också, via hörlurar. Valde bort Oppo Find pga problemen som finns med den.

Alla recensioner fokuserar så extremt galet mycket på kameran, något jag inte bryr mig speciellt jättemycket om. Fokusen på ljudet ur hörlurar är i princip 0.

Sen förstår jag inte benchmarks, hur jämför man benchmarks med helt olika upplösningar? Det är väl rätt givet att telen med lägst upplösning kommer vinna med samma prestanda? Annars är något fel. Det är det enda negativa med G3. 1440p istället för 1080p.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

G3s batteri är inte i samma nivå som batteriet hos S5 & Z2, sen har den även fått kritik för sin "dåliga skärm", den koreanska varianten sägs ha dålig svärta och låg ljusstyrka, den verkar även ha problem med värmen, vilket resulterar med att du inte kan använda skärmen på max ljusstyrkan.
M8 har den sämsta kameran av alla de telefoner du nämnde, den ligger riktigt bra i handen men jag störde mig oerhört mycket på den svarta dödytan under skärmen, inte ens Z2an har så mycket dödyta under skärmen, kan du leva med dessa två nackdelar så blir du säkert mycket nöjd med M8:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Varför hade du inte valt G3 då? Är extremt nära att beställa en M8.

Hmm, har inte jag redan skrivit lite om detta?

Hur som så är skärmen i G3 inte speciellt bra, samt att detaljerna i bilderna från kameran ser konstiga ut p.g.a. post-process algoritmer LG använder sig av. Bilderna blir inte bra i min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Hmm, har inte jag redan skrivit lite om detta?

Hur som så är skärmen i G3 inte speciellt bra, samt att detaljerna i bilderna från kameran ser konstiga ut p.g.a. post-process algoritmer LG använder sig av. Bilderna blir inte bra i min åsikt.

Oki tack, jo men jag ville bara ha det "konfirmerat" och tydligt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

G3s batteri är inte i samma nivå som batteriet hos S5 & Z2, sen har den även fått kritik för sin "dåliga skärm", den koreanska varianten sägs ha dålig svärta och låg ljusstyrka, den verkar även ha problem med värmen, vilket resulterar med att du inte kan använda skärmen på max ljusstyrkan.
M8 har den sämsta kameran av alla de telefoner du nämnde, den ligger riktigt bra i handen men jag störde mig oerhört mycket på den svarta dödytan under skärmen, inte ens Z2an har så mycket dödyta under skärmen, kan du leva med dessa två nackdelar så blir du säkert mycket nöjd med M8:an

Skrivet av Sears:

Hmm, har inte jag redan skrivit lite om detta?

Hur som så är skärmen i G3 inte speciellt bra, samt att detaljerna i bilderna från kameran ser konstiga ut p.g.a. post-process algoritmer LG använder sig av. Bilderna blir inte bra i min åsikt.

Det blir en HTC M8 tillslut! Beställs idag. Gunmetal grey. Vilket "case" rekommenderas? Älskar kombon orange/svart och gärna plats för kontokort osv. Kan vara fakeskinn eller någon mesh. Bryr mig inte om Dot cases.

Sådana där "skins" man lägger på mobilen verkar också väldigt coola, så att man inte repar mobilen men ändå behåller utseendet... vart kan man köpa en sådan?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*