Världens bästa pc-spel

Permalänk
Medlem

Black and White är ett spel som föll mig i smaken till 110% och är enligt mig världens bästa spel.

Permalänk
Medlem

Som den grand strategy-lovern jag är skulle jag vilja slå ett slag för Europa Universalis serien. EU II samt EU III är spel som tål många timmars nyttjande. Många gånger har jag hånflinat, väst excellent och gnuggat händerna likt Mr.Burns när min armé besätter gränsen till nästa offer av grannland.

Heroes of might and magic 2-4 ligger mig även varmt om hjärtat och får nog räknas med en vital del av barndomen. Kan fortfarande höra hur härförarens häst klapprar fram på kartan Erathia.

Det bästa spelet för mig på senare år har dock vart League of Legends som är ett snabbt, smidigt, smart och otroligt roligt multiplayerspel. Vågar knappt räkna ut antal speltimmar men det är säkerligen mer tid än vad jag lade på mina 5 års universitetsstudier

Permalänk
Medlem

För mig skulle jag säga.
Multiplayer: CoD -serien
Singleplayer: GTA 3, Assassins creed, Crysis

Dessa spel har gett mig oräkniliga många roliga speltimmar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om jag ska försöka vara lite objektiv så är det nog Half-Life men även om det känns lökigt får jag nog säga att WoW under vanilla var den bästa spelupplevelsen jag haft på PC, absolut inte det bästa spelet och egentligen betydligt sämre än tbc, men ack så kul det var. Annars ligger de flesta bra spel runt 2000 högt upp på listan (Q3, D2, Planescape: Torment, System Shock 2, Escape from Monkey Island, Theif II, Deus Ex, WC3 +custommaps, Baldurs Gate II, AoE2, Unreal Tournament och HL mods som CS, DOD, Firearms), imo så var det guldåldern för PC spel. De enda spelen som verkligen imponerat på senare år har varit Mass Effect 2 och The Witcher 2.

Bästa upplevelserna jag haft på konsol har nog varit: FF7, Metal Gear Solid, Super mario world och Uncharted 2.

Permalänk
Medlem

1: NeverWinter nights (ettan samt expansions, 2:an var inte alls lika bra.)
2: Dragon age: Origins (plus awakenings)
3: Deus ex (Ja, human revolution också)
4: Battlefield serien (T.O.M 3:an, sedan har EA lyckats sabba serien.)
5: Mass effect serien. (RGB slutet var en letdown vilket gör att den halkar ner på listan.

Bubblare: WoW (T.O.M burning crusade sen spårade det ur.)

Just nu lirar jag Wildstar I väntan på något spelbart single play spel, Watch dogs föll tyvärr lite kort...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Civilization. Enda spelet jag skolkade för att spela. Hade det till Amiga men det finns till PC med. Nu snackar vi ettan

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Counter´Strike men eftersom det är en mod till Half-Life så blir Half-Life svaret..
Portal var ju även den först en mod till HL.

Sen om det blir Half-Life 1 eller 2 är frågan..

Om man skulle välja spelmotor så är nog svaret detsamma.

Permalänk
Medlem

World of Warcraft Wrath of the Lichking skulle jag säga, kändes som att beta-stadiet från Vanilla och Burning Crusade var avklarat. Mer komplett en tidigare kan man kanske säga. Men jag tror att varför jag tycker det är bäst mest är för känslan att Arthas var med och fick ett avslut från WC3.
Annars är väl Mass Effect 1&2 nära däruppe och även 3:an om man räknar bort den sista halvtimmen. Men ska man räkna hela serier så får väl Bioshock vara med och slåss på min lista också.

Permalänk
Avstängd

Battlefield 1942

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser att fler har skrivit Civilization. Jag har kört alla varianter genom åren sedan orginalet kom till Amigan. Det jag tycker spelet vinner på är omspelbarheten. Man kan köra hur många omgångar som helst utan att upplevelsen är densamma.

Ett annat spel jag skulle vilja nämna är Sid Meyer's Pirates!, som även det en gång släpptes till Amigan, för att senare göras om i PC-version. Lägg till de flesta av Sid Meyer's andra titlar också. Killen är kung!

4-pers Doom över IPX-nätverk, det var grejer det

QuakeII LMCTF

Wow har hållt i många år, men Vanilla var nog bäst ändå.

GTA-spelen har jag spelat mycket, men aldrig hela storyn förrän den sista nu på PS3. I de gamla brände jag bara runt med bilar och vad det var.. Hoppade från tak till tak med motorcyklar...

Många roliga spel har det varit. För mig är nog Civilization det bästa i alla fall..

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk

Om man delar upp det i årtal och speltid så blir min lista följande:

*Command & Conquer (1995)
*Star Craft (1998)
*Battlefield 2 (2005)
*World of Warcraft (2005-)
*Mass Effect 1-3 (2008-2012)

Och måste jag välja vilket som är bäst så står det mellan Mass Effect och WoW. Mass effect har en fantastisk story, men det är ett spel jag inte känner för att spela om en massa gånger.
Som många andra här har nämnt så har WoW absolut sina brister, men det finns inget annat spel som ens kommer i närheten i den speltid som man har lagt och fortfarande tycker det är kul (även fast man har pauser ibland).

Så för mig blir det helt enkelt World of Warcraft

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|