Plex på FreeNas: Out of swap space HJÄLP!!!

Permalänk

Plex på FreeNas: Out of swap space HJÄLP!!!

Hej!

Jag kör Plex på FreeNas servern (8GB RAM) hemma och har märkt att plex stänger av sig själv och det står (Out of swap space) Ect...
efter att jag har googlat på de så har jag förstått att Freenas själva har som default inställning 2GB i swap space, jag ändrade de till 16GB på min 4TB HDD sedan omstartade jag Freenas och det hjälpte inte.
Så jag tilldela 64GB och gjorde en omstart men inget hjälpte så till slut tilldela jag 100GB i Swap sace men lika illa var de efter en omstart där också.

Tillslut så använde jag 2st 4GB USB minnen och la till på FreeNas och uppdatera Swap spacen till 4GB itället för då till delar den väll 4GB swap space på varje nytt minne
För de verkar som att man inte kan uppdatera swap spacen till ett existerande minne enligt texten som finns på System/Settings i WebGUI
!
!
!
\/

Swap size on each drive in GiB, affects new disks only. Setting this to 0 disables swap creation
completely (STRONGLY DISCOURAGED)

Har jag kanske importerat in minnet fel? Eller kan jag inte använda USB minne som Swap space? isåfall har jag en annan HDD en extern sådan, fast de är en gammal sådan men de spelar ju ingen roll.
Eller ska jag vara helt galen och disable swapen helt?
Jag blir tokig snäll hjälp mig Snälla

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog inte rekommenderat att använda USB-minnet som swap-partition. Hur mycket disk har du i datorn? Out of swap kan också betyda att FreeNAS får slut på RAM-minne.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Själva FreeNas slocknar inte utan bara Plex, då känns de ju lite konstigt eller?

Jag har 4TB HDD och nu har jag en 16GB USB som jag har tilldelat 14GB Swap Space och så klart FreeNas USB:n på 4BG

Jag har läst att man ska gångra Swap Spacen med RAM-minnet med 2, alltså 2 x 8GB-RAM = 16GB Swap Space.

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalloGame:

Själva FreeNas slocknar inte utan bara Plex, då känns de ju lite konstigt eller?

Nej för det är plex som gör systemet instabilt genom att äta för mycket minne och därför är det plex som dödas för att rädda resten av systemet.

Skrivet av HalloGame:

Jag har läst att man ska gångra Swap Spacen med RAM-minnet med 2, alltså 2 x 8GB-RAM = 16GB Swap Space.

gäller för mindre än 4 GB ram

"Swap

Size swap space to approximately twice the size of main memory on systems with less than 4GB RAM and the size of main memory for systems with more than 4GB. If in doubt, allocate more swap; allocating insufficient swap is far worse than allocating too much. If the system has multiple disks, reduce swap I/O contention by spreading swap across the disks, ideally in equally sized partitions."

Från freebsd tuningsida https://wiki.freebsd.org/SystemTuning

Varför inte bara utöka ramminnet i maskinen.

Permalänk

Oke a du får de att låta så lätt men de e de också men jag ville bara inte skaffa mer hårdvara.

Jag håller på att spara till en fyrhjuling nu men jag har 4GB-RAM hos min mor, räcker de med 4GB-RAM mer eller?

Men om jag har 8GB-RAM ska jag tilldela 8GB Swap Space?

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk

Okej väntat och väntat på svar på nån som vägrar att skriva klart till mig...

Så jag sket i Jä_ _a skit FreeNas de visade sig att de läckte ramminne i sytemet från freenas så om jag ville fixa de så hade jag fått lära mig skriva koder i linux.....
Haha nej tack jag kasta iväg freenas och slängde in Win7 istället som funkar för mitt ändamål!!! + alla pluggin som freenas har kan man ladda ner till Win7!!!!!!!!!!!!!!!

Aldrig mer en gratis och outveklat program för mig jag som inte kan så mycket av mjukvaran i överlag.

Tack för mig ha en bra dag. och ni som som jag har skaffat FreeNas och inte kan dom här data termerna i linux så säger jag ensak till dig skaffa nått annat de är för buggit att pilla med för en nybörjare. De kanske funkar för dig i början men de kommer strula för dig i slutändan.

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalloGame:

Okej väntat och väntat på svar på nån som vägrar att skriva klart till mig...

Så jag sket i Jä_ _a skit FreeNas de visade sig att de läckte ramminne i sytemet från freenas så om jag ville fixa de så hade jag fått lära mig skriva koder i linux.....
Haha nej tack jag kasta iväg freenas och slängde in Win7 istället som funkar för mitt ändamål!!! + alla pluggin som freenas har kan man ladda ner till Win7!!!!!!!!!!!!!!!

Aldrig mer en gratis och outveklat program för mig jag som inte kan så mycket av mjukvaran i överlag.

Tack för mig ha en bra dag. och ni som som jag har skaffat FreeNas och inte kan dom här data termerna i linux så säger jag ensak till dig skaffa nått annat de är för buggit att pilla med för en nybörjare. De kanske funkar för dig i början men de kommer strula för dig i slutändan.

Om jag inte minns fel så är freenas dock väldigt utvecklat, det är stabilt som tusan om du har hårdvara som är kompatibel.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Om jag inte minns fel så är freenas dock väldigt utvecklat, det är stabilt som tusan om du har hårdvara som är kompatibel.

Jag har hårdvaran tro mig... Men den käkar upp den för mig (Ram) Och de jag sa är att de är inget för mig för jag kan köra exakt samma pluggin på win7 med sämre hårdvara och få bättre resultat! Jag sa också att jag inte är så "mjukvara kunnig" i linux därför avstod jag från freenas. Känns som om man ska äga en sådan server så ska man kunna linux. Så lägg inga spydiga kommentarer som en fem åring i min tråd som inte är relevanta i denna fråga.

Tack på förhand han

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalloGame:

Jag har hårdvaran tro mig... Men den käkar upp den för mig (Ram) Och de jag sa är att de är inget för mig för jag kan köra exakt samma pluggin på win7 med sämre hårdvara och få bättre resultat! Jag sa också att jag inte är så "mjukvara kunnig" i linux därför avstod jag från freenas. Känns som om man ska äga en sådan server så ska man kunna linux. Så lägg inga spydiga kommentarer som en fem åring i min tråd som inte är relevanta i denna fråga.

Tack på förhand han

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser inte var min kommentar var spydig?

Anledningen till att du inte har mycket ram till övers är för att den cachar minnet för användning, det är inte som tidigare windows där man har 16GB ram och inget av det används = värdelös ram.

Freenas är dessutom ett operativ som är allt-i-allo NAS, jag kör personligen själv windows server 2012 som OS på min NAS men jag har inget ont mot Freenas, det är lite inlärningskurva bara. Jag har dock inte behövt skriva mycket manuellt i freenas utan har kunnat använda webb interfacet till det mesta.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Jag ser inte vara säga att jagn kommentar var spydig?

Anledningen till att du inte har mycket ram till övers är för att den cachar minnet för användning, det är inte som tidigare windows där man har 16GB ram och inget av det används = värdelös ram.

Freenas är dessutom ett operativ som är allt-i-allo NAS, jag kör personligen själv windows server 2012 som OS på min NAS men jag har inget ont mot Freenas, det är lite inlärningskurva bara. Jag har dock inte behövt skriva mycket manuellt i freenas utan har kunnat använda webb interfacet till det mesta.

Jo de förstår jag.
Men tyckte de va en onödig kommentar att säga att jag inte har hårdvaran till de! De vet inte du vad jag har skaffat fram sedan jag har inväntar svar.

Och jag kanske överreagera lite grann.

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalloGame:

Jo de förstår jag.
Men tyckte de va en onödig kommentar att säga att jag inte har hårdvaran till de! De vet inte du vad jag har skaffat fram sedan jag har inväntar svar.

Och jag kanske överreagera lite grann.

Jag sa inte att just du hade dålig hårdvara, jag sa bara att freenas rullar bättre på kompatibel hårdvara.

http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Recommendations

Kan lägga till en grej som jag själv har märkt med PLEX också, min C:\Users\Administrator\AppData\Local\Plex Media Server folder blir lätt över 20GB stor på några månader.

Just nu är den på 27.8GB för mig, beror väl på hur stort bibliotek man har kanske också.

Kanske va det som ställde till det för dig?

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Jag sa inte att just du hade dålig hårdvara, jag sa bara att freenas rullar bättre på kompatibel hårdvara.

http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Recommendations

Kan lägga till en grej som jag själv har märkt med PLEX också, min C:\Users\Administrator\AppData\Local\Plex Media Server folder blir lätt över 20GB stor på några månader.

Just nu är den på 27.8GB för mig, beror väl på hur stort bibliotek man har kanske också.

Kanske va det som ställde till det för dig?

Nä tydligen inte.
Jag kommer inte ihåg va de va exakt just nu men de visade sig tillslut att de läckte ramminne från Plex enligt koderna som kom fram från Servern och man skulle tydligen skriva nån/några linux koder för att fixa de.

De var en kille som hade "exakt" samma fel koder som mig.

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970