Asus ROG Swift får bekräftat leveransdatum och rekommenderat pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Om vi nu ska hålla på och jämföra vad vi kan göra med våra andra hobbies för de pengarna... HELVETE vad mycket öl jag kan brygga för 7500 kr. Kan nog hålla mig och mina närmaste vänner konstant fulla på riktigt bra öl hela sommaren eller så, roligare än vilket spel som helst på den där superskärmen

Tycke och smak. Alla har vi olika hobbies. Finns inga rätt eller fel.

On-topic: Är helt klart intresserad av skärmen, men frågan är om jag kommer att kunna acceptera en TN-panel, även om den nu skulle ha lite bättre kvalité än "standard TN", efter att ha suttit med en Dell U2711 i ett par år. Blir väl att testa den på Inet i Malmö när det beger sig.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk

Det finns dåliga TN-paneler, och sen finns det även bra TN-paneler.. Många här inne verkar tro att det endast finns det förstnämnda..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa en sån här, men får nog vänta tills priset lagt sig lite (om det nu gör det över huvud taget dvs.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av versions:

kommer du inte ihåg krokodilerna i tvåan? krokodilerna äter det som är störst, i det här fallet 7500kr som är större än 2500kr. ibland används det för att symbolisera att något är bättre och inte nödvändigtvis större.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greater-than_sign

Jo det är ju därför jag anmärker att. Du skrev ju att du hade tagit 2500kr-monitor över en 7500kr-monitor medans tecknet säger att du hade tagit 7500kr-monitorn. Icke sant?

Eller skrev du ett smått rörigt inlägg där du både hissar och dissar produkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jo det är ju därför jag anmärker att. Du skrev ju att du hade tagit 2500kr-monitor över en 7500kr-monitor medans tecknet säger att du hade tagit 7500kr-monitorn. Icke sant?

Eller skrev du ett smått rörigt inlägg där du både hissar och dissar produkten?

jag har inte skrivit något om vilken monitor jag hade tagit, jag är inte samma person som du citerade. tecknet säger att 7500kr är större än 2500kr, vilket stämmer.

Permalänk
Skrivet av versions:

jag har inte skrivit något om vilken monitor jag hade tagit, jag är inte samma person som du citerade. tecknet säger att 7500kr är större än 2500kr, vilket stämmer.

Doh! Jo jag vet hur det funkar, tycker bara han använde det fel...

Permalänk

Är kontrast och betraktningsvinklar 2st uppgifter de inte har gått ut med ännu?

Angående priset så är det överkomligt. Ja gav 8500kr för Dell U2711, missnöjd då jag hatade filtret den hade, sålde för 2000kr

2600kr för en BenQ XL2411. missnöjd med storleken. 24 tum är för lite.

3000kr för en Achieva Shimian QH270. den klockade inte, samt dålig fot.

3700kr för en ASUS 27" VG278HE. njaaa 1080 är för lite för en 27 tums skärm gav bort den

4700kr för en ASUS 27" PB278Q. nix.. gillar 144hz mer men gillar 2560x1440 samt färgerna. gav bort

3700kr för nr2 ASUS 27" VG278HE. spelar på den så länge tills Rog Swift kommer ut, 144hz passar min användning bäst.

Allt är köpt under en 3 års period med start av Dell skärmen. Kan jag nu få en 27" skärm med 2560x1440 upplösning samt 144hz så är 7500 spänn i mitt fall relativt billigt.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

TN paneler må ha blivit bättre men för 7500:- får man mycket mer för pengarna om man satsar på en kvalitets-skärm istället för en "ultimate gamer XXX OC ULTRA" skärm.

Du får inte högre än 60hz uppdateringsfrekvens med något annat än en TN-panel. Brukar du också klaga på dåligt lastutrymme när du tittar på japanska sportmotorcyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen, perfekt timing till semestern

Permalänk
Medlem

Klarar mig med min Asus 27 tum 1440p PLS panel med 5ms respons och 60hz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hmm... 7500kr? Känns lite väl dyrt. Väntar nog på freesync och ser om det blir billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

*tår* ÄNTLIGEN!!!

Permalänk
Medlem

Stör mig mer på att det är 16:9 (kom igen) & inga betraktningsvinklar a la 178º/178º än att de kör med TN-panel i den. Priset är dock fortfarande saftigt med tanke på att ingenting i skärmen är top notch förutom möjligtvis G-Sync som kanske fungerar bra, vad vet jag, har inte testat det.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Tänkte skaffa en sån här, men får nog vänta tills priset lagt sig lite (om det nu gör det över huvud taget dvs.)

Det är Asus ROG. Priset sjunker inte alls med mindre det kommer ut en snarlik motståndare med bra mycket lägre pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av discodns:

Stör mig mer på att det är 16:9 (kom igen) & inga betraktningsvinklar a la 178º/178º än att de kör med TN-panel i den. Priset är dock fortfarande saftigt med tanke på att ingenting i skärmen är top notch förutom möjligtvis G-Sync som kanske fungerar bra, vad vet jag, har inte testat det.

Top notc? Slim-bezels, 144hz och 1440p (först i världen), 8-bits panel. Inte mycket fel med den skärmen och allt annat än TN är omöjligt i nutid då det helt enkelt varken fungerar alls eller fungerar inte like bra. Exempelvis korea skärmar som kör i 120hz har fortfarande jäkligt mycket motion blur som är inbakat i IPS paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille_83:

Är kontrast och betraktningsvinklar 2st uppgifter de inte har gått ut med ännu?

Angående priset så är det överkomligt. Ja gav 8500kr för Dell U2711, missnöjd då jag hatade filtret den hade, sålde för 2000kr

2600kr för en BenQ XL2411. missnöjd med storleken. 24 tum är för lite.

3000kr för en Achieva Shimian QH270. den klockade inte, samt dålig fot.

3700kr för en ASUS 27" VG278HE. njaaa 1080 är för lite för en 27 tums skärm gav bort den

4700kr för en ASUS 27" PB278Q. nix.. gillar 144hz mer men gillar 2560x1440 samt färgerna. gav bort

3700kr för nr2 ASUS 27" VG278HE. spelar på den så länge tills Rog Swift kommer ut, 144hz passar min användning bäst.

Allt är köpt under en 3 års period med start av Dell skärmen. Kan jag nu få en 27" skärm med 2560x1440 upplösning samt 144hz så är 7500 spänn i mitt fall relativt billigt.

Jag hämtar gärna din VG278HE när du ger bort den

Var det bara Hz:en som du var missnöjd med på PB278Q?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rsw:

Blir lite sugen men vet inte om mitt grafikkort (780ti) verkligen kan driva 1440p i så hög framerate att jag får nytta av 144hz

Står lite mellan den här och nya AOC (1080p, Gsync) som nyligen lades upp som nyhet på Swec. Dubbla priset på ASUS dessutom.

Men du får ju nästan dubbla antalet pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TN panel för 7500kr, måste fan vara rekord.
Man kan få en 4K IPS panel för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Utöver att Koreaskärmar har usel kvalitet och att överklockad IPS inte alls är samma sak som 120/144Hz TN.

Vadå usel kvalité? Har du någonsin använt en Qnix tex?

Enda som är lite kasst är foten och möjligtvis den stora ramen annars så är den bättre än det mesta som finns där ute.

110-120 Hz PLS ger fortfarande mycket bättre färgåtergivning än TN. TN är inte ens närheten. Du kan även köra custom färginställningar för att kompensera när man klockar den.

Den har även inget/minimalt input lag och bra responstid.

Köper man från en vettig försäljare slipper man döda pixlar och BLB. Du kan inte ens garantera att du slipper döda pixlar om du köper skärm från dom stora tillverkarna.

Enda man saknar är isf G-sync om man nu sitter på starka GPUer som pressar över 120 Hz på ultra. Men frågan är om det är värt 5000 extra då man samtidigt får en sämre panel.

Permalänk
Skrivet av Aw:

Jag hämtar gärna din VG278HE när du ger bort den

Var det bara Hz:en som du var missnöjd med på PB278Q?

Kan säga att den redan är paxad för 1000kr
Går vinst på den, hahaha
PB278Q var mycket trevlig skärm, allt utom fps så var den att föredra. Spel såsom wow och d3 funkade den ypperligt. I bf4 även med 85hz så blev det för mycket Blur.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem

Märker att väldigt många grinar över paneltypen. Själv sitter jag med en 60" LCD från Sharp i vardagsrummet och funderar på vad jag ska skaffa mig för skärm när jag ordnar en desktopdator vid skrivbordet. Tycker att storleken, upplösningen, refresh raten och G-sync är väldigt lockande med den här skärmen. Som helt grön på paneltyper bör väl jag ändå kunna vara glatt ovetande om de bristerna som många av er andra upplever som uppenbara?

För många år sen, innan jag visste hur screen tearing ens såg ut och lärde mig lägga märke till det, led jag inte av att spela utan vsync eftersom jag inte ens märkte någon skillnad Att inte känna till hur en brist ser ut kan ju underlätta vid köp eftersom man faktiskt inte lider av det.

Går det att i en mening beskriva varför TN är så katastrofalt dåligt att folk som skriker ut sitt missnöje över det får massa tummar upp? Eller är det helt enkelt insatta och erfarna entusiaster som är de enda som upplever bristerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Märker att väldigt många grinar över paneltypen. Själv sitter jag med en 60" LCD från Sharp i vardagsrummet och funderar på vad jag ska skaffa mig för skärm när jag ordnar en desktopdator vid skrivbordet. Tycker att storleken, upplösningen, refresh raten och G-sync är väldigt lockande med den här skärmen. Som helt grön på paneltyper bör väl jag ändå kunna vara glatt ovetande om de bristerna som många av er andra upplever som uppenbara?

För många år sen, innan jag visste hur screen tearing ens såg ut och lärde mig lägga märke till det, led jag inte av att spela utan vsync eftersom jag inte ens märkte någon skillnad Att inte känna till hur en brist ser ut kan ju underlätta vid köp eftersom man faktiskt inte lider av det.

Går det att i en mening beskriva varför TN är så katastrofalt dåligt att folk som skriker ut sitt missnöje över det får massa tummar upp? Eller är det helt enkelt insatta och erfarna entusiaster som är de enda som upplever bristerna?

Alla upplever skillnader mellan TN och IPS. Sen det här om att vara lyckligt ovetande fungerar ju bättre när det gäller 60hz vs 120+hz. Har du aldrig testat 120hz tycker du att 60 flyter på hur bra som helst.

Vissa föredrar IPS och vissa föredrar 144hz och låg inputlag. Jag tillhör de försnämnda då jag inte är en super hardcore gamer egentligen. Men vad du än gör, köp inte 60hz TN.

Edit: TN är kasst p.g.a. dassiga färger och värdelösa betraktningsvinklar. Usch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Chrille_83:

Är kontrast och betraktningsvinklar 2st uppgifter de inte har gått ut med ännu?

Angående priset så är det överkomligt. Ja gav 8500kr för Dell U2711, missnöjd då jag hatade filtret den hade, sålde för 2000kr

2600kr för en BenQ XL2411. missnöjd med storleken. 24 tum är för lite.

3000kr för en Achieva Shimian QH270. den klockade inte, samt dålig fot.

3700kr för en ASUS 27" VG278HE. njaaa 1080 är för lite för en 27 tums skärm gav bort den

4700kr för en ASUS 27" PB278Q. nix.. gillar 144hz mer men gillar 2560x1440 samt färgerna. gav bort

3700kr för nr2 ASUS 27" VG278HE. spelar på den så länge tills Rog Swift kommer ut, 144hz passar min användning bäst.

Allt är köpt under en 3 års period med start av Dell skärmen. Kan jag nu få en 27" skärm med 2560x1440 upplösning samt 144hz så är 7500 spänn i mitt fall relativt billigt.

Är det du som har guldbyxorna din jäkel

Får man låna dom över helgen tro?

Näe men skämt åsido.

Shit snaka om att prova skärmar.
Tycker dock att en Ezio 27 2560x1440 och en qnix 27 2560x1440 duger gott till vanligt lir plus så även om tn har blivit bättre så är det betrakningsvinklarna som jag gillar med ips.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Vadå usel kvalité? Har du någonsin använt en Qnix tex?

Enda som är lite kasst är foten och möjligtvis den stora ramen annars så är den bättre än det mesta som finns där ute.

110-120 Hz PLS ger fortfarande mycket bättre färgåtergivning än TN. TN är inte ens närheten. Du kan även köra custom färginställningar för att kompensera när man klockar den.

Den har även inget/minimalt input lag och bra responstid.

Köper man från en vettig försäljare slipper man döda pixlar och BLB. Du kan inte ens garantera att du slipper döda pixlar om du köper skärm från dom stora tillverkarna.

Enda man saknar är isf G-sync om man nu sitter på starka GPUer som pressar över 120 Hz på ultra. Men frågan är om det är värt 5000 extra då man samtidigt får en sämre panel.

Fortfarande en massa jävla motion blur på en överklockad IPS/PLS jämfört med sann 120/144Hz TN-panel. Eller VA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

TN panel för 7500kr, måste fan vara rekord.
Man kan få en 4K IPS panel för samma peng.

Precis, oavsett vilka extrafunktioner den kommer med så är det lite som att strö glitter på en skit, det är fortfarande en skit i grund och botten.

Hela grejen känns lite som ett dåligt skämt.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Fortfarande en massa jävla motion blur på en överklockad IPS/PLS jämfört med sann 120/144Hz TN-panel. Eller VA.

Det beror helt på vilka spel man spelar dock. För snabba, tävlingsinriktade FPS typ CS så är 144Hz/120Hz Lightboost ett måste och jag använder själv en sådan skärm för det syftet. För singleplayerspel funkar dock IPS/PLS perfekt, då input lag och motion blur inte är kritiskt.

Det är bara att inse att teknologin inte tillåter en "one size fits all"-skärm. Än.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Avstängd

På en 27 tum stor skärm med TN så lär man garanterat se i ögonvrån hur den dåliga betraktningsvinkeln förvränger bilden, skulle aldrig köra TN och speciellt inte för 7500:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Det är Asus ROG. Priset sjunker inte alls med mindre det kommer ut en snarlik motståndare med bra mycket lägre pris.

Sjunker inte priset så köper jag inte den helt enkelt.

Det ursprungliga (ryktes)priset på ~6000:- var precis på gränsen. 7500:- är ovanför smärttröskeln och är mer än vad jag är villig att ge för en skärm.

Nu låter helt enkelt bli att sälja min tredje 24":are och kör 5760x1080@60Hz / 1920x1080@120Hz ett tag till istället.
1440p @ 144Hz kan vänta. (Finns säkert bättre priser 2018. )

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av jonasies:

Vadå usel kvalité? Har du någonsin använt en Qnix tex?

Enda som är lite kasst är foten och möjligtvis den stora ramen annars så är den bättre än det mesta som finns där ute.

110-120 Hz PLS ger fortfarande mycket bättre färgåtergivning än TN. TN är inte ens närheten. Du kan även köra custom färginställningar för att kompensera när man klockar den.

Den har även inget/minimalt input lag och bra responstid.

Köper man från en vettig försäljare slipper man döda pixlar och BLB. Du kan inte ens garantera att du slipper döda pixlar om du köper skärm från dom stora tillverkarna.

Enda man saknar är isf G-sync om man nu sitter på starka GPUer som pressar över 120 Hz på ultra. Men frågan är om det är värt 5000 extra då man samtidigt får en sämre panel.

Nu menar jag kvaliteten på allt annat utom panelen. Det är också skärmen, känner jag. Den kvaliteten var asbra på Asusen förutom knapparna till OSDn som U2711 vinner med hästlängder med sin närhetsaktiverade knapp. Fyfan vad den är fin.

Men ja, jag köper aldrig någonsin en skärm med dålig fot fler gånger. Visst har skärmställ börjar bli rimliga att köpa nu, speciellt med tanke på Kompletts ställ för typ 1500 och då plats för 4st 27" upp till 10kg per styck.

Det överklockade VA/IPS och whatnot saknar jämfört med TN är just en klar övergång mellan framesen. Visst borde jag testa det mycket mer än det jag har gjort men av det extremt lilla jag sett så är TN helt överlägset i rörelser. Tyvärr faller det platt på främst betraktningsvinklarna men också sämre färger och framförallt mycket, mycket, mycket sämre OSD och fot i 99 fall av 10. Hade jag inte haft turen att köpa min U2711 billigt begagnad så vet jag inte vad jag suttit med, förmodligen IPS eller dylikt.

Det jag faktiskt kommer sakna är G-sync. Det gav ett flyt jag aldrig såg i Tvelanders BenQs, och så satt jag precis bredvid honom hela detta DHS. Det är en enorm skillnad. Hade jag varit mer van vid 120/144Hz så hade jag säkert köpt den här skärmen trots de små bristerna den har och det rätt höga priset, men jag ser som tur är inte skillnaderna tillräckligt bra för att motivera det. Tvelander var lyrisk över hur perfekt muspekaren rörde sig i Windows på Asusen, jag testade i 144Hz och sen ställde han ner det till 60Hz och sen tillbaka till 144Hz. Det är inget jag känner att jag behöver. Som tur är, antar jag.

Med det sagt så är det en trevlig skärm och verkligen en skärm som folk som föredrar snabba skärmar framför betraktningsvinklar och pris borde köpa. För den äger. Trist att G-sync är låst till Nvidia bara.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Skuggan74:

På en 27 tum stor skärm med TN så lär man garanterat se i ögonvrån hur den dåliga betraktningsvinkeln förvränger bilden, skulle aldrig köra TN och speciellt inte för 7500:-.

Jo. Jag som faktiskt testade den på DHS kan säga att det stämmer. Men sen är jag van vid min U2711 som har riktigt stabila betraktningsvinklar. AG-coatingen var dessutom ganska så perfekt på Asusen, till skillnad från den jag har.

Tyvärr så är det så stor skärm och upplösning att det märks av att det är TN i just betraktningsvinklar. Man får såna där skimrande svarta skuggor, även om det är bättre rakt framifrån. Testa själv innan du bestämmer dig! Jag ska nog sätta mig ner med Tvelanders i några timmar för att testa sen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld