Telia smygändrar villkor kring surf i alla mobilabonnemang!

Permalänk
Medlem

1. Telia ändrar i mitt avtal, jag har rätt att säga upp avtalet? Rätt eller fel?

2. Om jag nu har rätt att säga upp avtalet, måste jag betala av resterande tid? Rätt eller fel?

3. Om jag nu inte behöver betala av resterande tid, vad händer då med mobilen jag köpte med abonnemanget? Varför ska jag tvingas att betala för något jag inte längre vill ha nu när dom har ändrat mitt avtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

1. Telia ändrar i mitt avtal, jag har rätt att säga upp avtalet? Rätt eller fel?

2. Om jag nu har rätt att säga upp avtalet, måste jag betala av resterande tid? Rätt eller fel?

3. Om jag nu inte behöver betala av resterande tid, vad händer då med mobilen jag köpte med abonnemanget? Varför ska jag tvingas att betala för något jag inte längre vill ha nu när dom har ändrat mitt avtal?

1. Rätt, du får lova att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid.

2. Rätt, abonnemanget ska inte längre behöva betalas.

3. Fel, du kommer få en slutfaktura på resterande värdet av telefonen och eventuella tillbehör som du köpt. Endast abonnemanget som du inte längre ska behöva betala.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonix:

Ja men jag vill gärna lägga till det i mitt abonnemang, så oerhört svårt kan det ju inte vara att ändra i abonnemanget? jag vill inte behöva beställa nytt när det tar slut.

På abonnemang kan du lägga till 1GB extra surf för 100kr

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Arazand:

1. Rätt, du får lova att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid.

2. Rätt, abonnemanget ska inte längre behöva betalas.

3. Fel, du kommer få en slutfaktura på resterande värdet av telefonen och eventuella tillbehör som du köpt. Endast abonnemanget som du inte längre ska behöva betala.

1. Nja, avtalsbrott ger dig rätten att omedelbart avsluta din kontakt med andra parten.

2. Ett ogiltigförklarat avtal ger normalt dig rätten till pengarna tillbaka dessutom.

3. Eller så får man skicka tillbaka mobilen med tillbehören och hela beloppet skall återbetalas inkl. ränta minus nyttjandeavdrag på hela abonnemanget. Inget nyttjande av abonnemanget kan ses då tjänsten blir ogiltigförklarad. Hela abonnemanget skall återbetalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1. Nja, avtalsbrott ger dig rätten att omedelbart avsluta din kontakt med andra parten.

2. Ett ogiltigförklarat avtal ger normalt dig rätten till pengarna tillbaka dessutom.

3. Eller så får man skicka tillbaka mobilen med tillbehören och hela beloppet skall återbetalas inkl. ränta minus nyttjandeavdrag på hela abonnemanget. Inget nyttjande av abonnemanget kan ses då tjänsten blir ogiltigförklarad. Hela abonnemanget skall återbetalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Ovan är ju intressant, är detta din personliga tolkning? Eller kan det användas som "fakta"?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

problemet ligger i att operatörerna inte kan begränsa hastigheten utan att förlänga svarstiden..

jag hade ett mobilt bredband där 0,5mbit var lägsta..

det gick dock inte att använda på grund av lång responstid trotts relativt hög lägsta hastighet..

antar att man vill gå runt sådana problem genom att stänga ner helt.

Detta är rent hitte på? Varför skriver du detta?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1. Nja, avtalsbrott ger dig rätten att omedelbart avsluta din kontakt med andra parten.

2. Ett ogiltigförklarat avtal ger normalt dig rätten till pengarna tillbaka dessutom.

3. Eller så får man skicka tillbaka mobilen med tillbehören och hela beloppet skall återbetalas inkl. ränta minus nyttjandeavdrag på hela abonnemanget. Inget nyttjande av abonnemanget kan ses då tjänsten blir ogiltigförklarad. Hela abonnemanget skall återbetalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nu har vi fått två olika versioner av vad som verkligen gäller.. Jag tackar för svaren men jag har inte blivit något klokare

Permalänk
Medlem

Har dem gett oss 1gb extra surf i sommar för att mörklägga denna skandal eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Ja men jag vill gärna lägga till det i mitt abonnemang, så oerhört svårt kan det ju inte vara att ändra i abonnemanget? jag vill inte behöva beställa nytt när det tar slut.

Jag tror inte det är omöjligt. Lixom Telia tjänar ju på detta så att det inte skulle gå låter absurt.

Jag hade Tele2 för ett halvår sedan och där gick det fint att lägga till 1gb på mitt abonnemang. Fick det på fakturan varje månad.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rickie:

Ovan är ju intressant, är detta din personliga tolkning? Eller kan det användas som "fakta"?

Man kan aldrig ta det man ser på nätet 100% som sant.

Detta är inte min tolkning utan är hur det har fungerat i fall där operatörerna misskött sig tidigare.
Även avtalslagen är applicerbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1. Nja, avtalsbrott ger dig rätten att omedelbart avsluta din kontakt med andra parten.

2. Ett ogiltigförklarat avtal ger normalt dig rätten till pengarna tillbaka dessutom.

3. Eller så får man skicka tillbaka mobilen med tillbehören och hela beloppet skall återbetalas inkl. ränta minus nyttjandeavdrag på hela abonnemanget. Inget nyttjande av abonnemanget kan ses då tjänsten blir ogiltigförklarad. Hela abonnemanget skall återbetalas.

Skickades från m.sweclockers.com

1. Tyvärr inte, enda tillfället du direkt kan bryta ett avtal är om det är igenom en rättslig process, men då sådana processer inte går i verket förrän efter utredningen så är oftast en månad kortare tid än det. ARN kommer sköta en processen om det är anmält till dem.

2. Inom viss mån, se delen om utredning ovan. Rätt till och att få är två helt olika saker, med största sannolikhet kommer en rättslig process bli inled av detta, något som ARN kommer sköta.

3. Nej, definitivt inte. Om du köpt t.ex telefonen av phonehouse med ett telia abonnemang är det alltså två olika företag som du handlar av. Telefonen har du köpt av phonehouse aktiebolag och abonnemanget levereras av Telia, men genom ett samarbete mellan dessa två bolagen så löser de allt genom att binda ihop de två fakturorna till en. Eftersom du vill lämna tillbaka en telefon som du köpt av någon annan till Telia kommer de neka det, den processen måste du ta med rätt företag som inte har bestridit avtalet för produkterna, dvs du får en vara och betalar av den genom delbetalning. Samt även fast de är köpt direkt av telia så brukar de också separera dessa i två olika avtal för att kunna undvika just det du skriver. Vilket är juridiskt korrekt att göra men kanske inte moraliskt. Men ingen bryr sig om moral i en rättssal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

En annan sak var att Telia minska min surfgräns till 0,5 GB från 2 GB när dom tog bort "Max 25" abonnemangen. Jag hade då ca 1 år kvar på det avtalet.

Det där låter jättesuspekt. Jag har ett gamgammalt abonnemang som kostar ~300 kr i månaden för 10 GB surf och det har jag kvar fortfarande trots att de inte säljer några sådana abonnemang längre.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Arazand:

1. Tyvärr inte, enda tillfället du direkt kan bryta ett avtal är om det är igenom en rättslig process, men då sådana processer inte går i verket förrän efter utredningen så är oftast en månad kortare tid än det. ARN kommer sköta en processen om det är anmält till dem.

2. Inom viss mån, se delen om utredning ovan. Rätt till och att få är två helt olika saker, med största sannolikhet kommer en rättslig process bli inled av detta, något som ARN kommer sköta.

3. Nej, definitivt inte. Om du köpt t.ex telefonen av phonehouse med ett telia abonnemang är det alltså två olika företag som du handlar av. Telefonen har du köpt av phonehouse aktiebolag och abonnemanget levereras av Telia, men genom ett samarbete mellan dessa två bolagen så löser de allt genom att binda ihop de två fakturorna till en. Eftersom du vill lämna tillbaka en telefon som du köpt av någon annan till Telia kommer de neka det, den processen måste du ta med rätt företag som inte har bestridit avtalet för produkterna, dvs du får en vara och betalar av den genom delbetalning. Samt även fast de är köpt direkt av telia så brukar de också separera dessa i två olika avtal för att kunna undvika just det du skriver. Vilket är juridiskt korrekt att göra men kanske inte moraliskt. Men ingen bryr sig om moral i en rättssal.

3. Det har du helt rätt i. Har personligen aldrig köpt en mobil förrutom via Telia. Då utan abonnemang. Fallen jag syftade på gällde köp via tele 2 och även 3. Fallen finns i beslut från arn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag tyvärr på jobbet men är det någon som har sitt avtal framför sig, där det står i klartext att hastigheten sänks när man uppnått sin gräns? Annars finns det ju inte så mycket man kan göra, om det nu inte står i avtalet?

Permalänk

Jag förstår inte riktigt, när sägs det att dessa förändringar ska gå igenom? Jag har ett obundet abonnemang där 0,5 GB surf ingår, förra veckan överskred jag min pott och fick då detta SMS:

Citat:

Du har förbrukat din inkluderade surfmängd för innevarande månad. Hastigheten begränsas enligt ditt avtal och återställs vid nästa månadsskifte. Återställ din hastighet genom att köpa extrasurf. Smsa till nr 4466 med texten "1GB" eller "2GB" etc. beroende på vilken mängd du behöver. Samtliga val för extraköp samt priser finner du på www.telia.se/kopextrasurf

Jag kan fortfarande surfa, men det går långsammare än vanligt - som det alltid varit med andra ord.

Fördjävligt ändå, jag överväger nu att byta operatör eftersom detta var den USP som gjort att jag valt dem över andra operatörer.

Permalänk
Skrivet av The_beast*:

Jag förstår inte riktigt, när sägs det att dessa förändringar ska gå igenom? Jag har ett obundet abonnemang där 0,5 GB surf ingår, förra veckan överskred jag min pott och fick då detta SMS:

Jag kan fortfarande surfa, men det går långsammare än vanligt - som det alltid varit med andra ord.

Fördjävligt ändå, jag överväger nu att byta operatör eftersom detta var den USP som gjort att jag valt dem över andra operatörer.

Det trädde i kraft i början av Juni, men på Facebook sa Telia någon om att deras äldsta abonnemang inte skulle påverkas av ändringen...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag snacka lite med Halebop på deras chatt, dom har ju ingen telefonkontakt med Halebop, men för dem så gäller inte ändringen för kunder som redan är kunder. Utan ändringen ska bara gälla nya kunder.

Jag vet inte hur troligt det med tanke på att det är chatt-service. Men låter iallafall förhållandevis bra.
(Halebop är ett dotterbolag till Telia, Telias allmänna villkor gäller för halebop också.)

Undrar om det gäller Halebops kunder som har kontantkort med, borde det väl göra?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

11:58:16 Chatten är placerad i kö.

Tips! Vill du se dina fakturor eller ändra lösenord till din e-postadress?
http://www.telia.se/minasidor kan du administrera dina tjänster, se fakturor, hitta flera koder (t.ex. för att hyra film och PUK) och mycket mer - dygnet runt.

11:58:17 Din handläggare Ester har kommit in i chatten
11:58:17 Ester Hej och välkommen till kundservice!
Vad kan jag hjälpa dig med?

11:58:21 Matts Hej.

11:59:18 Matts Stämmer det att ni har ändrat era avtal och att om man nu kommer upp i sin gräns i datatrafik, så måste man betala för att få någon data överhuvudtaget? Förut har man ju kunnat surfa vidare i snigelfart

12:01:43 Ester Att man inte kan surfa vidare på låg hastighet när potten är slut beror på att det faktiskt skapat en hel del missnöje och förvirring bland vissa kunder som trott att det är något fel med mobilen, internetuppkopplingen eller tjänsten de använt eftersom det gått extremt långsamt. Att man kunnat surfa vidare på en låg hastighet är inte något som vi garanterat i de allmänna villkoren. . Vi har försökt vara tydliga i den information i samband med att vi genomförde förändringen i början av juni. Nu kommer vi även förtydliga ytterligare på vår hemsida.

12:02:42 Matts När jag beställde detta abonnemang så stod det att hastigheten sänks när jag kommer upp i min gräns

12:03:37 Matts Hur är det ens möjligt att ni bara ändrar avtalen, utan att informera om detta. Ja ni kan inte påstå att ni har informerat om denna avtalsändring, för jag har varken fått någon epost eller brev om detta.

12:05:37 Ester Att man kunnat surfa vidare på en låg hastighet är inte något som vi garanterat i de allmänna villkoren och det är därför vi inte informerat på förhand. Jag kan bara be om ursäkt om du anser att detta är en försämring utav ditt abonnemang.

12:05:54 Ester Om datamängden är slut på ditt abonnemang så kan jag denna gång fylla på det kostnadsfritt med 1 GB.

12:07:24 Matts Nej den är inte slut nu. Jag ska kolla igenom mitt avtal.

12:08:03 Matts Jag har rätt att säga upp mitt avtal, korrekt? Eftersom ni har gjort en massa ändringar?

12:10:02 Ester Som jag skrivit tidigare så är detta inte något som stått med i våra allmänna villkor och därför var denna förändring möjlig att göra. Detta medför även att du inte har rätt att säga upp avtalet.

12:13:12 Matts Okey, för att på min senaste faktura står det ju i klartext. "Telia förändrar allmänna och särskilda vilkor fr.o.m. den 1 september 2014 som bl.a. ger dig och Telia en (1) månads uppsägningstid. Ladda ner de nya villkoren på http://www.telia.se/villkor. Där kan du också läsa om övriga ändringar i de nya villkoren. Om du inte accepterar förändringarna har du rätt att säga upp ditt avtal med Telia."

12:14:16 Ester Ändringarna som sker är from den 1:a September är att uppsägningstiden ändras i våra allmänna villkor från tre till en månad.

12:15:23 Ester Självklart om du inte accepterar detta så får du säga upp ditt avtal med Telia.

12:19:00 Matts Ja det är väl ganska självklart? Varför sa du först att jag inte fick säga upp mitt avtal?

12:20:08 Ester Jag tänkte inte på att dom allmänna villkoren kommer att att förändras. Surfen som vi diskuterade berörs inte utav dom allmänna villkoren.

12:23:46 Ester Om du väljer att avsluta ditt abonnemang så kommer du få betala för den förhöjda avgiften på 150 kronor som du har på ditt abonnemang. Vilket skulle resultera i en faktura på 965 kronor. Det som tillkommer är debiteringen för den perioden som du haft ditt abonnemang aktivt.

Ska man gå vidare med detta eller? Är det värt allt jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Undrar om det gäller Halebops kunder som har kontantkort med, borde det väl göra?

Jag chattade med kundservice idag och de sa att det gäller nytecknande kunder från och med den 19:e Juni. Har du innan så kommer du att behålla snigelsurf efter din pott - är du ny - får du hosta upp pengar för mer eller WiFi surfa...

Permalänk
Medlem

Telenor och alltele har kvar 0.032mbit hastigheten enligt lite kollar jag gjort idag på hemsidorna.

Blir antagligen byte nu
Skönt att vara obunden hehe

Permalänk
Skrivet av mppl:

11:58:16 Chatten är placerad i kö.

Tips! Vill du se dina fakturor eller ändra lösenord till din e-postadress?
http://www.telia.se/minasidor kan du administrera dina tjänster, se fakturor, hitta flera koder (t.ex. för att hyra film och PUK) och mycket mer - dygnet runt.

11:58:17 Din handläggare Ester har kommit in i chatten
11:58:17 Ester Hej och välkommen till kundservice!
Vad kan jag hjälpa dig med?

11:58:21 Matts Hej.

11:59:18 Matts Stämmer det att ni har ändrat era avtal och att om man nu kommer upp i sin gräns i datatrafik, så måste man betala för att få någon data överhuvudtaget? Förut har man ju kunnat surfa vidare i snigelfart

12:01:43 Ester Att man inte kan surfa vidare på låg hastighet när potten är slut beror på att det faktiskt skapat en hel del missnöje och förvirring bland vissa kunder som trott att det är något fel med mobilen, internetuppkopplingen eller tjänsten de använt eftersom det gått extremt långsamt. Att man kunnat surfa vidare på en låg hastighet är inte något som vi garanterat i de allmänna villkoren. . Vi har försökt vara tydliga i den information i samband med att vi genomförde förändringen i början av juni. Nu kommer vi även förtydliga ytterligare på vår hemsida.

12:02:42 Matts När jag beställde detta abonnemang så stod det att hastigheten sänks när jag kommer upp i min gräns

12:03:37 Matts Hur är det ens möjligt att ni bara ändrar avtalen, utan att informera om detta. Ja ni kan inte påstå att ni har informerat om denna avtalsändring, för jag har varken fått någon epost eller brev om detta.

12:05:37 Ester Att man kunnat surfa vidare på en låg hastighet är inte något som vi garanterat i de allmänna villkoren och det är därför vi inte informerat på förhand. Jag kan bara be om ursäkt om du anser att detta är en försämring utav ditt abonnemang.

12:05:54 Ester Om datamängden är slut på ditt abonnemang så kan jag denna gång fylla på det kostnadsfritt med 1 GB.

12:07:24 Matts Nej den är inte slut nu. Jag ska kolla igenom mitt avtal.

12:08:03 Matts Jag har rätt att säga upp mitt avtal, korrekt? Eftersom ni har gjort en massa ändringar?

12:10:02 Ester Som jag skrivit tidigare så är detta inte något som stått med i våra allmänna villkor och därför var denna förändring möjlig att göra. Detta medför även att du inte har rätt att säga upp avtalet.

12:13:12 Matts Okey, för att på min senaste faktura står det ju i klartext. "Telia förändrar allmänna och särskilda vilkor fr.o.m. den 1 september 2014 som bl.a. ger dig och Telia en (1) månads uppsägningstid. Ladda ner de nya villkoren på http://www.telia.se/villkor. Där kan du också läsa om övriga ändringar i de nya villkoren. Om du inte accepterar förändringarna har du rätt att säga upp ditt avtal med Telia."

12:14:16 Ester Ändringarna som sker är from den 1:a September är att uppsägningstiden ändras i våra allmänna villkor från tre till en månad.

12:15:23 Ester Självklart om du inte accepterar detta så får du säga upp ditt avtal med Telia.

12:19:00 Matts Ja det är väl ganska självklart? Varför sa du först att jag inte fick säga upp mitt avtal?

12:20:08 Ester Jag tänkte inte på att dom allmänna villkoren kommer att att förändras. Surfen som vi diskuterade berörs inte utav dom allmänna villkoren.

12:23:46 Ester Om du väljer att avsluta ditt abonnemang så kommer du få betala för den förhöjda avgiften på 150 kronor som du har på ditt abonnemang. Vilket skulle resultera i en faktura på 965 kronor. Det som tillkommer är debiteringen för den perioden som du haft ditt abonnemang aktivt.

Ska man gå vidare med detta eller? Är det värt allt jobb?

Om detta gör att du blir utan surfmängd varje månad, så kör på.
Leta upp en kopia på avtalet du skrev på.

Att de anser att det inte ingår i allmänna villkoren är skit samma, eftersom det troligtvis står i avtalet att hastigheten bara sänks när du förbrukat din pott.

Telia har säkerligen avvägt antalet missnöjda kunder/de som inte bryr sig/de som blir glada för att de får ett sms med info kring varför inte instagram funkar längre.

Ett avtal är bindande mellan båda parter, om något ändras är det avtalsbrott. Samma som att du som kund väljer att inte betala, då bryts avtalet, och du tvingas betala in pengarna till kronofogden osv osv.

Har själv 10gb surf hos Tele2, där surfen sänks när jag nått taket. De försökte köra samma sak med mig där, men eftersom jag aldrig godkänt en ändring av avtalet, så "får" de inte ändra.

Permalänk
Medlem

Fint att de har skickat ut SMS där det sänkt hastighet är något som ingår i avtalet...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Ärligt talat nu. Jag ser inte problemet med detta.

Mobiloperatörer tjänar i stort bara pengar på surfen nu eftersom som majoriteten av användare använder datatrafik istället för att SMS:a och ringa.

Det ter väl sig logiskt att om man överskrider sin gräns av surf som man betalar för så bör man ju ha logiken att man kanske behöver planera bättre eller köpa så man har mer surf per månad.

Kan mycket väl tänka mig att många sitter med en halv gig och sedan fortsätter kolla mail och annat när denna är använd.
Gör tillräckligt många så är det inte ekonomiskt försvarbart för ett företag som behöver tjäna pengar i det samhälle vi har.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ärligt talat nu. Jag ser inte problemet med detta.

Mobiloperatörer tjänar i stort bara pengar på surfen nu eftersom som majoriteten av användare använder datatrafik istället för att SMS:a och ringa.

Det ter väl sig logiskt att om man överskrider sin gräns av surf som man betalar för så bör man ju ha logiken att man kanske behöver planera bättre eller köpa så man har mer surf per månad.

Kan mycket väl tänka mig att många sitter med en halv gig och sedan fortsätter kolla mail och annat när denna är använd.
Gör tillräckligt många så är det inte ekonomiskt försvarbart för ett företag som behöver tjäna pengar i det samhälle vi har.

Ja stackars Telia som bara gör miljardvinster varje år.

De stackarna var tvungna att begå avtalsbrott, sen inte informera kunderna om ändringen och sen när de blev påkomna börja ljuga kunderna rakt upp i ansiktet trots att det står tydligt i det gamla avtalet att hastigheten ska minskas.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ärligt talat nu. Jag ser inte problemet med detta.

Mobiloperatörer tjänar i stort bara pengar på surfen nu eftersom som majoriteten av användare använder datatrafik istället för att SMS:a och ringa.

Det ter väl sig logiskt att om man överskrider sin gräns av surf som man betalar för så bör man ju ha logiken att man kanske behöver planera bättre eller köpa så man har mer surf per månad.

Kan mycket väl tänka mig att många sitter med en halv gig och sedan fortsätter kolla mail och annat när denna är använd.
Gör tillräckligt många så är det inte ekonomiskt försvarbart för ett företag som behöver tjäna pengar i det samhälle vi har.

Det handlar väl inte så mycket om att vi inte förstår varför de gör som de gör utan sättet de gör det på.

Jag, och säkert många andra, valde Telia just för att de sänkte hastigheten istället för att stänga av. För då kan man fortsätta ta emot chattmeddelanden och mail, något som knappast belastar Telias nät nämnvärt, men det är i princip omöjligt att surfa.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Telenor sänker också hastigheten när man använt upp sin surf.
Bara att byta operatör...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ärligt talat nu. Jag ser inte problemet med detta.

Mobiloperatörer tjänar i stort bara pengar på surfen nu eftersom som majoriteten av användare använder datatrafik istället för att SMS:a och ringa.

Det ter väl sig logiskt att om man överskrider sin gräns av surf som man betalar för så bör man ju ha logiken att man kanske behöver planera bättre eller köpa så man har mer surf per månad.

Kan mycket väl tänka mig att många sitter med en halv gig och sedan fortsätter kolla mail och annat när denna är använd.
Gör tillräckligt många så är det inte ekonomiskt försvarbart för ett företag som behöver tjäna pengar i det samhälle vi har.

Jag kan hålla med, men jag tycker det bör vara tvärtom. Surfen ska inte i begränsas i mängden gigabyte man kan surfa utan i hastigheten. Dvs så som vi har det med bredband idag. Betalar man för 10mbit/s så ska man kunna surfa föralltid i 10mbit/s, inte tvingas ha 100mbit/s sen köpa surfpott.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Det handlar väl inte så mycket om att vi inte förstår varför de gör som de gör utan sättet de gör det på.

Jag, och säkert många andra, valde Telia just för att de sänkte hastigheten istället för att stänga av. För då kan man fortsätta ta emot chattmeddelanden och mail, något som knappast belastar Telias nät nämnvärt, men det är i princip omöjligt att surfa.

Precis.
Jag använder ca 0.2G varje månad och vill inte betala för 2G för att säkerställa att jag klarar mig alltid. De fall som det fallit för mig är när en uppdatering hängde sig som jag ej såg när jag lämnade WIFI, samt en gång då grabben fick ladda ned lite spel på semestern och då är dessa 32k man får i hastighet alldeles ypperligt för att se om man får något viktigt mail etc.

Att sedan enbart ha 1G som extra köp är alldeles för mycket för någon som använder så lite som mig. Hade jag kunnat köpta typ 100M för en tia vore det skillnad...

Och ja i dessa fall är jag snål, mest av princip hehe

Permalänk
Skrivet av iller:

Ärligt talat nu. Jag ser inte problemet med detta.

Mobiloperatörer tjänar i stort bara pengar på surfen nu eftersom som majoriteten av användare använder datatrafik istället för att SMS:a och ringa.

Det ter väl sig logiskt att om man överskrider sin gräns av surf som man betalar för så bör man ju ha logiken att man kanske behöver planera bättre eller köpa så man har mer surf per månad.

Kan mycket väl tänka mig att många sitter med en halv gig och sedan fortsätter kolla mail och annat när denna är använd.
Gör tillräckligt många så är det inte ekonomiskt försvarbart för ett företag som behöver tjäna pengar i det samhälle vi har.

Problemet är att de ändrar i tjänst eller avtal utan att berätta för kunderna. Ända sättet att få veta att de ändrat är att köra slut på sin pott och få en kostsam överraskning i SMS. Jag har letat som en dåre på hemsidan, på fakturorna osv. hittar ingen info någonstans om att man planerar att göra ändringen. Enda info jag hittar är massa folk som rasar på Sweclockers och Facebook för att de redan har gjort ändringen, och där Telia försvarar sig med att de inte gjort någon ändring i de allmänna avtalen. Att kunderna hade velat veta det här innan de stod inför fullbordat faktum fattar de inte alls. Att få information kan göra en sådan sak som att man faktiskt tänker efter före man surfar och så för att man vet att det annars kostar 19 kr per 50 MB.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Står på den senaste fakturan för Juni månad att telia ändrat villkor och att man kan säga upp det med en månads uppsägningstid. Vad är problemet?

Kräver du att dom personligen ringer upp dig och diskuterar alla deras punkter gällande ändringarna istället för att upplysa om att dom nu ändrat villkoren och det då är upp till dig som kund att ta reda på ändringar?