integrerad grafik fråga (i5-4690K/i7-4790K )

Permalänk

integrerad grafik fråga (i5-4690K/i7-4790K )

Hej
enligt tester så är det processorn som mesta dels får arbeta vid låga upplösningar, och då undarar jag om det skulle vera enorm skillnad från en dator med

Intel Core i3-2330M CPU 2.20GHZ
Intel HD Graphics 3000
4GB RAM

till

Intel Core i5-4690K / i7-4790K
Intel HD Graphics 4600
16GB

om man skulle få ut mera fps med nya i5/i7 grafiken och mera snabbare ram minne.
Och hur funkar det när intregerade grafiken är i processorn ? Måste man inte ha utgång på moderkortet för skärm :O? tänkte för det finns moderkort utan såna utgångar hur blir det då om man vill använda intregerade grafiken från intel cpun?

Hoppas ni förstår

Permalänk

HD 4600 är bra mycket bättre än HD 3000. Mängden RAM kommer ha en del inverkan men troligtvis ingen efter 8GB RAM. Dock så är hastigheten otroligt viktig.

Moderkort som har Pxx styrkretsar kan inte använda den integrerade grafiken utan man behöver Hxx eller Zxx. Zxx är bäst då man också kan överklocka.
Ska du använda integrerad grafik så gå AMD. VÄLDIGT mycket bättre. Både i kraft och drivrutiner. Du kommer få mycket mindre CPU men mer GPU.

Annars kan du gå för Intel processor med dedikerat grafikkort. Det är det du kommer få det mest för pengarna.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

HD 4600 är bra mycket bättre än HD 3000. Mängden RAM kommer ha en del inverkan men troligtvis ingen efter 8GB RAM. Dock så är hastigheten otroligt viktig.

Moderkort som har Pxx styrkretsar kan inte använda den integrerade grafiken utan man behöver Hxx eller Zxx. Zxx är bäst då man också kan överklocka.
Ska du använda integrerad grafik så gå AMD. VÄLDIGT mycket bättre. Både i kraft och drivrutiner. Du kommer få mycket mindre CPU men mer GPU.

Annars kan du gå för Intel processor med dedikerat grafikkort. Det är det du kommer få det mest för pengarna.

jag lånar tråden lite då jag har lliknande funderingar (använda HD4600)

jag ska snart ha 4690 och mitt moderkort stöder 3 skärmar. jag använder just nu Atis passivt HD6450 1Gb som stödjer 3 skärmar + att jag har 1 skärm via USB. jag kommer att testa om det går att använda integrerat och såg nånstatns att prestandamässigt HD4600 är bättre än mitt grafikort.

vad finns det för andra nackdelar/fördelar om man använder integrerat?
hittils har jag haft dåligt erfarenhet av integrerat grafik (mest lga775)

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814102960

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

jag lånar tråden lite då jag har lliknande funderingar (använda HD4600)

jag ska snart ha 4690 och mitt moderkort stöder 3 skärmar. jag använder just nu Atis passivt HD6450 1Gb som stödjer 3 skärmar + att jag har 1 skärm via USB. jag kommer att testa om det går att använda integrerat och såg nånstatns att prestandamässigt HD4600 är bättre än mitt grafikort.

vad finns det för andra nackdelar/fördelar om man använder integrerat?
hittils har jag haft dåligt erfarenhet av integrerat grafik (mest lga775)

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814102960

Intels drivrutiner är inte lika bra som AMDs och nVidias men eftersom HD4000 inte stöds av AMD längre så är en modern integrerad GPU att föredra. Nackdelen är att RAM minnet är väldigt begränsande. Ett nytt liten grafikkort kommer ge mycket bättre prestanda än Intel 4600 så jag skulle rekommendera det om du ska spela.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Intels drivrutiner är inte lika bra som AMDs och nVidias men eftersom HD4000 inte stöds av AMD längre så är en modern integrerad GPU att föredra. Nackdelen är att RAM minnet är väldigt begränsande. Ett nytt liten grafikkort kommer ge mycket bättre prestanda än Intel 4600 så jag skulle rekommendera det om du ska spela.

jag spelar quake3 då och då nej....jag spelar inte alltså.. gör allt möjligt med datorn men har inte spelat på flera år.

jag gör mest börsanalyser men det kräver knappast bra grafikkort.

du sa att minne kan spela roll?? jag har 8gb ddr3 ram 2400Mhz... men har aldrig varit över 6Gb typ...kommer Hd4600 att "stjäla" mycket minne??

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

jag spelar quake3 då och då nej....jag spelar inte alltså.. gör allt möjligt med datorn men har inte spelat på flera år.

jag gör mest börsanalyser men det kräver knappast bra grafikkort.

du sa att minne kan spela roll?? jag har 8gb ddr3 ram 2400Mhz... men har aldrig varit över 6Gb typ...kommer Hd4600 att "stjäla" mycket minne??

På ett dedikerat grafikkort så har du VRAM som är riktigt snabbt, flera gånger snabbare än RAM. När du kör integrerad processor så finns det inget VRAM så då används RAM istället. Det kommer dra en del extra RAM men framförallt så spelar FPS värdet roll med hastigheten så 2400MHz är optimalt.
Integrerad GPU kommer bli mycket snabbare med DDR4.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

På ett dedikerat grafikkort så har du VRAM som är riktigt snabbt, flera gånger snabbare än RAM. När du kör integrerad processor så finns det inget VRAM så då används RAM istället. Det kommer dra en del extra RAM men framförallt så spelar FPS värdet roll med hastigheten så 2400MHz är optimalt.
Integrerad GPU kommer bli mycket snabbare med DDR4.

Skrivet av gustav901:

På ett dedikerat grafikkort så har du VRAM som är riktigt snabbt, flera gånger snabbare än RAM. När du kör integrerad processor så finns det inget VRAM så då används RAM istället. Det kommer dra en del extra RAM men framförallt så spelar FPS värdet roll med hastigheten så 2400MHz är optimalt.
Integrerad GPU kommer bli mycket snabbare med DDR4.

flera gg snabbare än ram???????? wow det hade jag ingen aning om!! jag har 1gb vram men har aldrig sett nånstans hur mycket används, hur snabbt det är osv finns det någonstans att testa?? Nu är mitt RAM ca 17-22Gb/sek snabbt och det kommer att öka 20% med 4690.
men hur kan jag testa mitt grafikminne? mitt grafikort körs på 625Mhz och minne på 800Mhz....Verkar inte snabbt...

jag kommer att testa först mitt grafikkort för att sen byta till integrerat. Vilka saker och med vilka program tycker du jag ska prova med tanke på mina användningsområde?? (flera skärmar, massor med programm och flikar öppnade , inte spel)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dual-Tjur:

flera gg snabbare än ram???????? wow det hade jag ingen aning om!! jag har 1gb vram men har aldrig sett nånstans hur mycket används, hur snabbt det är osv finns det någonstans att testa?? Nu är mitt RAM ca 17-22Gb/sek snabbt och det kommer att öka 20% med 4690.
men hur kan jag testa mitt grafikminne? mitt grafikort körs på 625Mhz och minne på 800Mhz....Verkar inte snabbt...

jag kommer att testa först mitt grafikkort för att sen byta till integrerat. Vilka saker och med vilka program tycker du jag ska prova med tanke på mina användningsområde?? (flera skärmar, massor med programm och flikar öppnade , inte spel)

Även om det finns program som kan ge dig viss info är det lättaste sättet att se vad som passar dig att prova de båda alternativen så utförligt som möjligt (öppna de program du använder dig av och bygg sedan på belastningen för att se vilken lösning som klarar sig bäst i ditt fall.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Även om det finns program som kan ge dig viss info är det lättaste sättet att se vad som passar dig att prova de båda alternativen så utförligt som möjligt (öppna de program du använder dig av och bygg sedan på belastningen för att se vilken lösning som klarar sig bäst i ditt fall.

de som jag har nu fungerar bra och jag måste använda "dispaylink"-usb to hdmi + actual multiple monitors mjukvara.
det har varit många buggar samt vissa lägen ville inte fungera riktigt bra.

så finns det inga riktigt stora fördelar med integrerat så för mig duger gott att ha ett passivt kort som blir högst 60 grader varmt.

att byta så skulle det säkert röra om i BIOS+ännu värre drivrutinerna + de andra somn jag nämnde som kommer säkert att börja bråka. USCHHHHHH.....kanske vid nästa WIN7 installation men knappast nu