Seiki lovar rimligt prissatta 4K-skärmar med VA-panel, HDMI 2.0 och Displayport 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Under 30" för datorn tack med 120 Hz eller minst 60 Hz och inte allt för dålig MS och under 4K så är mina pengar era!

Jag förstår dig, klart man inte kan lägga mer på skärmen när man måste lägga över 20K på datorn för att kunna driva något ens på lägre inställningar i den upplösningen och frekvensen.. Eller är det bara Smooth Desktop du är ute efter, då förstår jag ännu mer att du inte vill betala så mycket

On topic: Själv tycker jag detta låter grymt bra, VA-panel känns som underdog:en som kommit tillbaka starkt. I gaming har vi 240Hz-skärmen (ja, 120 egentligen) och nu kan den säkert ta andelar från IPS/PLS på stora skärmar där TN inte fungerar så bra på grund av betraktningsvinklarna. Kombinera 240Hz-tekniken, 4K och Free/G-sync så kan det bli gamergasm. Känns dock som det är ett tag kvar tills det blir prisvärt, kanske OLED eller annan teknik hinner före..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Behöver ju inte ersätta 24", många som vill ha den storleken, men det är bra att det kommer alternativ på 40", själv tar jag gärna en 40" istället för 2-3 st 24"-skärmar.

Menade mer att den normala 24" 1080p upplösta skärmen ersätts med 24" 1440+

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan dom inte ha en ljussensor som höjer ljusstyrkan när det är ljust, och sänker den när det är mörkt?

Man vill ju inte sett med full ljusstyrka på natten när det är mörkt i rummet.

Varför är det inga skärmar som har ljussensor för automatisk justering av ljusstyrka?
Min mobil och platta har ju det...

Min eizo 2736w har ljussensor med automatisk justering. Kallas för ecoview

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan dom inte ha en ljussensor som höjer ljusstyrkan när det är ljust, och sänker den när det är mörkt?

Man vill ju inte sett med full ljusstyrka på natten när det är mörkt i rummet.

Varför är det inga skärmar som har ljussensor för automatisk justering av ljusstyrka?
Min mobil och platta har ju det...

Min skärm har den funktionen. Dock fungerar det precis lika dåligt som på telefonen. Jag bestämmer mycket bättre än skärmen vilken ljusstyrka som är lagom.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Finns mjukvara som hanterar det baserat på tid. Personligen hade det gjort mig galen då färgerna beror av ljusstyrkan så du hade aldrig någonsin fått korrekta färger. I telefonen använde de det för att spara batteri. Hade varit sjukt irriterande i spel också då du hade behövt ändra gamma inne spelet beroende på om du spelade på dagen eller på kvällen. Ett bra tips är att inte ha det mörkt i rummet. Det är enklare att bara tända taklampan eller en skrivbordslampa. Konstrasterna mellan ett mörkt rum och en ljus skärm är inte bra för ögonen och kan leda till huvudvärk.

Jo, jag vet att det finns mjukvara för det. Jag använder mjukvaran Redshift som sänker blåtoner vid nattetid för att emulera dygnsrytmen så inte kroppen producerar melatonin på natten när man ska bli trött.

Jo, man förlorar korrekta färger, men det är inte alltid viktigt med korrekta färger, och det kan vara väldigt skönt att få mindre ljus på natten.
Jag vill inte ha lampan tänd när det är sent för när människan befinner sig där det är ljust så uppkommer inte hormonet melatonin som reglerar vakenhet, så då kan man få sömnsvårigheter.

Skrivet av Mimematis:

Har du inga lampor i ditt rum?

Jo självklart, men jag vill inte ha lampan tänd när det är sent för när människan befinner sig där det är ljust så uppkommer inte hormonet melatonin som reglerar vakenhet, så då kan man få sömnsvårigheter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MakeCoke:

Ja precis. När det är mörkt ute tänder jag alltid lampan, blir sån sjuk kontrast mellan skärmen och mörkret annars. Visste inte att det var dåligt att spela i mörker men hade anat det!

Skickades från m.sweclockers.com

Inte spelandet i sig utan att sitta och titta på något väldigt ljust när det är mörkt runt omkring. Det gäller även att ligga och pilla på telefonen eller plattan när man ska sova. De brukar vara rätt ljusa även på natten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vashy:

Min eizo 2736w har ljussensor med automatisk justering. Kallas för ecoview

Jo, visste att det finns på någon modell.
Men jag har aldrig haft ljussensor på någon av de skärmarna jag haft.
Undra varför så få skärmar har det.

Skrivet av LemonIllusion:

Min skärm har den funktionen. Dock fungerar det precis lika dåligt som på telefonen. Jag bestämmer mycket bättre än skärmen vilken ljusstyrka som är lagom.

Jag har det på telefonen (Nexus 5) och plattan (Nexus 7), det funkar jättebra tycker jag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Jo, jag vet att det finns mjukvara för det. Jag använder mjukvaran Redshift som sänker blåtoner vid nattetid för att emulera dygnsrytmen så inte kroppen producerar melatonin på natten när man ska bli trött.

Jo, man förlorar korrekta färger, men det är inte alltid viktigt med korrekta färger, och det kan vara väldigt skönt att få mindre ljus på natten.
Jag vill inte ha lampan tänd när det är sent för när människan befinner sig där det är ljust så uppkommer inte hormonet melatonin som reglerar vakenhet, så då kan man få sömnsvårigheter.

Jo självklart, men jag vill inte ha lampan tänd när det är sent för när människan befinner sig där det är ljust så uppkommer inte hormonet melatonin som reglerar vakenhet, så då kan man få sömnsvårigheter.

Fast du sitter ju redan och stirrar på en upplyst skärm så den biten är redan förstörd. Det gäller även mobiltelefoner och surfplattor som ju redan har funktioner för att reglera ljusstyrka. Är det melatonin du är orolig för så får du skaffa ett par gula glasögon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

ingen matt yta så köper jag direkt

Permalänk
Medlem

28- och 32-tummaren är helt klart intressant! Blir att hålla koll på dessa! Blir det hyfsad bra responstid och låg input lag så kan det nog bli köp om priset är bra nog. Måste väl dock vänta tills mer program samt att Windows kan hantera skalning på ett bättre sätt.

En version utan tuner hade ju självklart varit bättre om man ska ha dem som datorskärmar!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Guybrush82:

Du är beredd att betala priset för en 50-60" 4K skärm/TV men oroar dig för tv-avgiften på 173 kr/månaden ?

Det är mer principen än pengarna. Det finns ingen anledning till att betala det om man verkligen aldrig använder tunern.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Du är beredd att betala priset för en 50-60" 4K skärm/TV men oroar dig för tv-avgiften på 173 kr/månaden ?

2076kr/år
köp en tv för 10.000 och ha den i 10 år.

Helt plötsligt kostade inte tvn 10.000 kr utan 30.760kr i slutändan.

Klart man är intresserad av att slippa betala den avgiften, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Du är beredd att betala priset för en 50-60" 4K skärm/TV men oroar dig för tv-avgiften på 173 kr/månaden ?

Som han dessutom kan undvika hur lätt som... När de knackar på dörren så öppnar man bara inte!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Precis vad jag hoppades på. 4K är grymt men TN-paneler förstör lite av det roliga men sina betraktningsvinklar. IPS är överskattat, skillnaden mellan bra tn och ips är svåruppskattad. Bra svärta och bättre betraktningsvinklar är precis vad som behövs. Sen är 28" för litet för 4K. De som hävdar motsatsen har nog inte testat en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför är det inga skärmar som har ljussensor för automatisk justering av ljusstyrka?

Jag vill minnas att det faktiskt finns, men har inget exempel på varken märke eller modell.

Skrivet av matnojje:

Om du sitter närmare än 56 cm och har bra syn ja http://isthisretina.com/

Jag har kollat upp maxupplösningen för min syn (medelst laseravståndsmätare och två tunna svarta streck på vitt papper) och satte upp ett kalkylark för detta för ett tag sedan, och med 4K på 28" krävs ett betrakningsavstånd på mer än 80 cm (tror jag, har inte arket tillgängligt), vilket är längre än normalt för mig. 4K på 24" vore bäst för mig. Men samtidigt är jag van 27" nu, så 24" skulle kännas väldigt litet förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Sen är 28" för litet för 4K. De som hävdar motsatsen har nog inte testat en.

Det beror helt på hur god syn man har och hur långt man sitter från skärmen. 28" är för stort för 4K för mig. Det är individuellt.

Men nej, jag har inte testat. Mitt mål är dock att inte kunna urskilja enskilda pixlar, och ur den synvinkeln kan en 4K-skärm egentligen aldrig vara för liten, bara för stor.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter trevligt, men varför i hela friden sätta VGA på en sådan skärm, borde vara på tiden sen år tillbaka att skärmtillverkarna utrotar det gränssnittet..

Vad är det för fel på vga?

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast du sitter ju redan och stirrar på en upplyst skärm så den biten är redan förstörd. Det gäller även mobiltelefoner och surfplattor som ju redan har funktioner för att reglera ljusstyrka. Är det melatonin du är orolig för så får du skaffa ett par gula glasögon.

Fast vore det inte skönare/behagligare om skärmens ljusstyrka sänktes när det var mörkt i rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Du är beredd att betala priset för en 50-60" 4K skärm/TV men oroar dig för tv-avgiften på 173 kr/månaden ?

Om man inte kollar på SVT1, SVT2 eller lyssnar på UR, varför ska man betala 173 kr/månaden? Dessutom är det lite väl i överkant, om man tänker sig exempelvis Netflix eller HBO, eller Viaplay som allihopa ges åtkomst till för ca 79/89kr månaden, och har långt mer och bättre utbud.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Du är beredd att betala priset för en 50-60" 4K skärm/TV men oroar dig för tv-avgiften på 173 kr/månaden ?

Jo jag har en TV avgift som gör min spel tv ( enda tv jag äger ) till att kosta lika mycket som TV'n i sig var 4de år...

För absolut inget jag använder, Faktum är att jag inte har TV'n inkopplat till något som jag kan använda för att se TV med, men det hjälper inte, denna Idiotiska 'TV' licens är skriven av korrupta idioter som inte fattar att folk använder saker för annat än att se på SVT.

Så tillbaka till din fråga, JA jag är tycker inte om att betala 2000 kr per år för en licens för att man äger en TV. Jag kan förstå att man kan behöva betala för att kunna titta på SVT, men jag tittar inte på TV och har inte gjort det på över 13 år.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är väl inte så konstigt. Har man tänkt ha TVn i 5-6 år så blir det en dyrare del än inköpet av skärmen för många. Så en halvering av slutpriset är väl inte konstigt att man är intresserad av?

Jag tillhör skaran som hade uppskattat en autoreglerande funktion baserat på ljuset i rummet iaf. Det finns ju, men är ovanligt.
På dagen får jag inte rummet mörkt nog och tänker inte anpassa hela mitt boende efter en datorskärms ljus. Där får faktiskt skärmen anpassa sig efter boendet istället. I mitt fall iaf ;). Färgkorrektheten bryr jag mig mindre om än behagligheten vid användning.
Bor man själv/inte bor så trångt så går det väl an att ha ett rum anpassat för datorn/skärmen men den lyxen har jag inte i nuläget.

Det är inte så svårt att tillverka en egen sådan mojäng med hjälp utav en ljussensor, en mikrokontroller, några resistanser och en gammal USB-kabel. Man får programmera något litet program som kan ligga i bakgrunden med och ändra dina skärminställningar, men om det verkligen är någonting som du skulle uppskatta så mycket så tar det en dag att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jo jag har en TV avgift som gör min spel tv ( enda tv jag äger ) till att kosta lika mycket som TV'n i sig var 4de år...

För absolut inget jag använder, Faktum är att jag inte har TV'n inkopplat till något som jag kan använda för att se TV med, men det hjälper inte, denna Idiotiska 'TV' licens är skriven av korrupta idioter som inte fattar att folk använder saker för annat än att se på SVT.

Så tillbaka till din fråga, JA jag är tycker inte om att betala 2000 kr per år för en licens för att man äger en TV. Jag kan förstå att man kan behöva betala för att kunna titta på SVT, men jag tittar inte på TV och har inte gjort det på över 13 år.

"Kasta ut din TV" och avanmäl innehav...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

"Kasta ut din TV" och avanmäl innehav...

Äh, är man lite händig kan man ta bort tunern och plugga igen hålet.
Sedan är det bara att hävda att det är en monitor avsedd för datorer om dom kommer och knackar.
Men in i huset/lägenheten får dom aldrig gå, ens med tillstånd vad jag hört.
Så det borde vara lungt även med tunern kvar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woods:

Precis vad jag hoppades på. 4K är grymt men TN-paneler förstör lite av det roliga men sina betraktningsvinklar. IPS är överskattat, skillnaden mellan bra tn och ips är svåruppskattad. Bra svärta och bättre betraktningsvinklar är precis vad som behövs. Sen är 28" för litet för 4K. De som hävdar motsatsen har nog inte testat en.

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt skulle tex. en 24" vara "för liten" för 4K? Om nu 28" är för litet var går då gränsen för vad som är för litet när det gäller 1080? Om du sågar ett hål i en vägg som är säg 17" och tittar ut vilken upplösning har du då?? och är hålet för litet eller upplösningen för stor?? Jisses!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Äh, är man lite händig kan man ta bort tunern och plugga igen hålet.
Sedan är det bara att hävda att det är en monitor avsedd för datorer om dom kommer och knackar.
Men in i huset/lägenheten får dom aldrig gå, ens med tillstånd vad jag hört.
Så det borde vara lungt även med tunern kvar.

De får aldrig gå in i lägenheten, ditt ord emot deras, så allt är på sitt eget samvete om man är beredd att säga att man "inte har något avgiftsbelagd utrustning" för att spara drygt 2000kr per år. Att ta bort tunern gör inte minsta skillnad, de anser fortfarande att utrustningen är avgiftspliktig, så finns inte någon som helst anledning att göra det... De kommer betrakta en TV på samma sätt oavsett (Vilket är oerhört konstigt, men det är så det är).

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det komma skärmar med lite storlek 40" blir det här 30" börjar kännas litet då är det bara bättre grafikkort som saknas

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Äh, är man lite händig kan man ta bort tunern och plugga igen hålet.
Sedan är det bara att hävda att det är en monitor avsedd för datorer om dom kommer och knackar.
Men in i huset/lägenheten får dom aldrig gå, ens med tillstånd vad jag hört.
Så det borde vara lungt även med tunern kvar.

Har för mig att det är ändrat med att plocka bort tunern, nuförtiden slipper man inte undan tv-avgiften genom att ta bort den.

Edit: Såg att Simcon redan kommenterat det..

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Inaktiv

24" 999 kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

På vilket sätt skulle tex. en 24" vara "för liten" för 4K? Om nu 28" är för litet var går då gränsen för vad som är för litet när det gäller 1080? Om du sågar ett hål i en vägg som är säg 17" och tittar ut vilken upplösning har du då?? och är hålet för litet eller upplösningen för stor?? Jisses!!

Problemet är inte upplösningen i sig, utan de skalningsproblem som uppstår med vissa saker när man har för hög PPI. Vanliga Windowsprogram fungerar generellt bra med GUI-skalningen i Windows med det finns en hel del program som uppför sig konstigt. Kör WQHD på min 14" (~200 PPI) bärbara och t.ex. Adobes program är hopplösa, menyerna är så små att man får problem att navigera i dem med touchpad, VLC är ett annat exempel som saknar GUI-skalning dock är de flesta komponenter i VLC så överdrivet stora från början att det inte blir något jätteproblem men mute-knappen är mikroskopisk.

Sen är det mesta gjort för 90 PPI och vissa stör sig på skalningsartifakter som uppstår när man behöver visa bilder i t.ex. 150% istället för 100%, själv har jag inget problem med det, men vissa är nog känsligare.

Så det är inget fel på 4k upplösning, problemet är att skärmen är för liten så får man skalningsproblem vilket gör att saker ser dåliga ut eller blir svårare att jobba med därför vill många ha stora 4k skärmar. Själv tror jag 4k i 40" kan passa mig rätt bra, ~110PPI vilket är ungefär samma som en 27" WQHD-skärm.

Givetvis vore det bättre om alla GUI och allt material var producerat för skalbar PPI så man kunde använda en 4k skärm på 15" utan problem, men det lär nog dröja 5-10 år innan vi är i närheten av det, med tanke på att jättar som Adobe inte ens klarar av det idag.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Fast vore det inte skönare/behagligare om skärmens ljusstyrka sänktes när det var mörkt i rummet?

Nej inte eftersom det kommer ställa till mina färger och eftersom det också betyder att jag måste ställa om inställningarna i spel. Det hjälper dessutom marginellt mot problemen. Vad som däremot löser det mesta med obehaget att sitta och titta på en ljus skärm i ett mörkt rum är att tända en lampa så att rummet inte är mörkt. Det är den korrekta ergonomiska lösningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24