Stor skillnad på GT 640 2GB och GeForce GTX 760 2GB Windforce R2?

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på GT 640 2GB och GeForce GTX 760 2GB Windforce R2?

Som topic, ämnet har varit uppe tidigare...

Går i tankarna (igen) att köpa nytt grafikkort!

Det jag har : Geforce GT 640

Det jag överväger att köpa: GeForce GTX 760 2GB Windforce R2

Mitt mål med att köpa nytt grafikkort är att kunna köra BF4 på ultra utan lagg. Nu har jag på High utan lagg.

Blir de stor skillnad med det nya kortet tror ni eller är jag helt fel ute och ska kolla på något annat?

Mvh Richard

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem

Det är en massiv skillnad på ett 640 och ett 760.
Dom lirar i helt olika klasser.

GT640 är direkt olämpligt att spela på medans GTX760 är ganska nära toppkorten i normala upplösningar.

Permalänk
Medlem

Fan va gött då! Finns de ett i samma klass som GTX760 men som kanske är billigare tror du? Ska kolla på inet!

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

Fan va gött då! Finns de ett i samma klass som GTX760 men som kanske är billigare tror du? Ska kolla på inet!

280x är ju snäppet vassare (Dock AMD och allt som följer med där) kostar ungefär lika mycket.

Visa signatur

Asus Geforce GTX 780 - Intel 4670-K - MSI Z87-G43 - Corsair Carbide 200R - Kingston DDR HyperX 8Gb - Crucial 120Gb SSD - Seagate 1 TB HDD - Cooler Master 650W - Asus 24" LED 144hz VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

Fan va gött då! Finns de ett i samma klass som GTX760 men som kanske är billigare tror du? Ska kolla på inet!

finns väll 280x som sägs vara bättre?
Stog själv i valet mellan ett 280x eller gtx 760 tog just 760 för att jag tröttnat på radeon och ville prova någon nytt är sjukt nöjd med mitt 760 än sålänge.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Skrivet av Richii:

Som topic, ämnet har varit uppe tidigare...

Går i tankarna (igen) att köpa nytt grafikkort!

Det jag har : Geforce GT 640

Det jag överväger att köpa: GeForce GTX 760 2GB Windforce R2

Mitt mål med att köpa nytt grafikkort är att kunna köra BF4 på ultra utan lagg. Nu har jag på High utan lagg.

Blir de stor skillnad med det nya kortet tror ni eller är jag helt fel ute och ska kolla på något annat?

Mvh Richard

Vilken upplösning kör du om du klarar high utan lagg med ett GT 640?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

Fan va gött då! Finns de ett i samma klass som GTX760 men som kanske är billigare tror du? Ska kolla på inet!

GTX 760 är ett väldigt bra kort i den övre budgetklassen.
AMD har motsvarande såklart, heter 270X och är lite billigare men även lite långsammare.

Nästa snäpp ner på nVidia skalan är 750TI, långsammare än 760 såklart men även betydligt billigare.
Och såklart fortfarande en enorm uppgradering för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Untzbby:

280x är ju snäppet vassare (Dock AMD och allt som följer med där) kostar ungefär lika mycket.

Okej, du skrev: (Dock AMD och allt som följer med där) Utveckla gärna det där tack

För de kortet hade ju mer minne

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Vilken upplösning kör du om du klarar high utan lagg med ett GT 640?

Det vete fan, det är den vanliga upplösning typ, 10xx * någonting

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

Okej, du skrev: (Dock AMD och allt som följer med där) Utveckla gärna det där tack

För de kortet hade ju mer minne

AMD har alltid haft det struligare med drivrutiner.
Korten är snabba, men även ojämna i prestandan.
Ett exempel är gamla spel, det kan vara stört omöjligt att få igång dom på AMD (ATI) medans dom fungerar som vanligt med ett nVidia.

Och stirra inte för mycket på mängden minne.
Det är endast om man planerar att köra flera kort (AKA SLI/Crossfire) som minnesmängden blir intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

AMD har alltid haft det struligare med drivrutiner.
Korten är snabba, men även ojämna i prestandan.
Ett exempel är gamla spel, det kan vara stört omöjligt att få igång dom på AMD (ATI) medans dom fungerar som vanligt med ett nVidia.

Och stirra inte för mycket på mängden minne.
Det är endast om man planerar att köra flera kort (AKA SLI/Crossfire) som minnesmängden blir intressant.

Okej, hmm, det lutar ju mer och mer åt ett GTX! Vill ju gärna att det ska vara jämn prestanda.

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

Okej, hmm, det lutar ju mer och mer åt ett GTX! Vill ju gärna att det ska vara jämn prestanda.

tror du kommer bli nöjd oavsett vad men jag hade valt något från nvidia.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Skrivet av Richii:

Det vete fan, det är den vanliga upplösning typ, 10xx * någonting

Gå till skrivbordet, högerklicka och sedan klicka på skärmupplösning eller screen resolution, där står det, men troligtvis har du typ 1024x768 vilket är väldigt lågt, standard är 1920x1080p för det finns ingen chans att ett GT 640 klarar bf4 high stabilt i 1080p.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Köp antingen ett R9 280X eller ett R9 280. Du får mer minne och bättre pris/prestanda. 280X är också ganska mycket bättre i BF4. Och att den har ojämn prestanda och sånt skitsnack är bara bullshit. Har haft ett par 7970/7950/280X själv så jag vet hur det ligger till. Du får också AMD Mantle när du köper ett AMD kort. Det menas att din processor kommer att jobba mindre och du kommer få mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Gå till skrivbordet, högerklicka och sedan klicka på skärmupplösning eller screen resolution, där står det, men troligtvis har du typ 1024x768 vilket är väldigt lågt, standard är 1920x1080p för det finns ingen chans att ett GT 640 klarar bf4 high stabilt i 1080p.

Det står

1680 x 1050

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem

Beställde ett GTX760 nu! Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

Det står

1680 x 1050

Tycker du att BF4 är laggfritt i den upplösningen på high så kommer du bli helt chockad sv hur bra det flyter på ett 760.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Hoppas TS tänkt på att han kommer behöva 2 6-pin PCIE strömkontakter (antar jag att det är) att mata kortet med. Ett 640 klarar sig väl på strömmen från bussen vad jag minns.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Svensktiger:

Och stirra inte för mycket på mängden minne.

Rätt.

Citat:

Det är endast om man planerar att köra flera kort (AKA SLI/Crossfire) som minnesmängden blir intressant.

Nja. Inte totalt fel men inte rätt.

TS, som Svensktiger skriver säger mängden VRAM nästintill ingenting om ett grafikkorts prestanda. Alla skitkort (GT 640 osv) i Felgigantens datorer brukar ha 2–4 GiB VRAM men de hade i princip lika gärna kunnat tejpa på ett USB-minne; ett kort med en långsam GPU förblir långsamt även om det skulle ha en terabyte VRAM.

Med den plattformen du har tycker jag inte du ska köpa ett så dyrt kort som ett 760, utan kanske ett 660, och (nu eller senare) använda pengarna du sparar till en bättre plattform. Det är inte helt galet att köpa ett 760, men jag tycker inte det är värt det med den CPU:n.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Rätt.

Nja. Inte totalt fel men inte rätt.

TS, som Svensktiger skriver säger mängden VRAM nästintill ingenting om ett grafikkorts prestanda. Alla skitkort (GT 640 osv) i Felgigantens datorer brukar ha 2–4 GiB VRAM men de hade i princip lika gärna kunnat tejpa på ett USB-minne; ett kort med en långsam GPU förblir långsamt även om det skulle ha en terabyte VRAM.

Med den plattformen du har tycker jag inte du ska köpa ett så dyrt kort som ett 760, utan kanske ett 660, och (nu eller senare) använda pengarna du sparar till en bättre plattform. Det är inte helt galet att köpa ett 760, men jag tycker inte det är värt det med den CPU:n.

Han kan ju alltid köpa ny processor typ nästa år

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Skrivet av Untzbby:

280x är ju snäppet vassare (Dock AMD och allt som följer med där) kostar ungefär lika mycket.

Skrivet av Richii:

Okej, du skrev: (Dock AMD och allt som följer med där) Utveckla gärna det där tack

För de kortet hade ju mer minne

Skrivet av Svensktiger:

AMD har alltid haft det struligare med drivrutiner.
Korten är snabba, men även ojämna i prestandan.
Ett exempel är gamla spel, det kan vara stört omöjligt att få igång dom på AMD (ATI) medans dom fungerar som vanligt med ett nVidia.

Och stirra inte för mycket på mängden minne.
Det är endast om man planerar att köra flera kort (AKA SLI/Crossfire) som minnesmängden blir intressant.

AMD's drivrutiner har oförtjänt dåligt rykte på det här forumet. Jag har ägt X850, HD 3870, HD 4870, HD 5850 och nu R9 290. Jag kanske har haft tur men har aldrig upplevt några större problem med AMD's drivrutiner i varken nya eller gamla spel. Visst har det hänt att drivrutinerna skapat några mindre problem men handen på hjärtat, vem här har aldrig någonsin haft problem med drivrutiner? Oavsett om du kör AMD eller Nvida så kommer du oftast stöta på problem, förr eller senare. Generellt är dom dock ganska ovanliga och lätta att fixa.

Köp det kort som passar dina behov bäst och som fortfarande är inom din budget. Läs recensioner och jämför prestanda i de spel/upplösningar som är viktigast för dig.

Permalänk
Medlem

FY FAN! Kan köra BF4 på ultra nu! Utan de minsta lagg där heller! Tack för hjälpen

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Skrivet av Richii:

FY FAN! Kan köra BF4 på ultra nu! Utan de minsta lagg där heller! Tack för hjälpen

Alltid kul när någon svarar i sin egna tråd och säger att dem är nöjda när dem fått hjälp, inte många som gör det!

Happy Gaming!

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.