grön skärm efter grafikkorts byte

Permalänk
Medlem

grön skärm efter grafikkorts byte

Tjena!

Jag hjälper en kompis med att byta grafikkort.

Innan jag stängde av datorn så avinstallera jag dom gamla drivrutinerna

Och nu när vi startar upp datorn så får GRÖN skärm!
Och vad fan är felet?

Jag har testat att sätta i de gamla grafikkortet de blir samma sak då.

Kan ja ha råkat ha sönder hans dator?

Nya gpu är ett amd r9 270X 4 gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glappkontakt? Kolla att kabeln sitter i ordentligt (i både kortet och skärmen)

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

om ni använder DVI kabel så se till att den inte ligger ann Chassie-plåten där bak. de kan ge kortis med något annat som ligger an chassie plåt på något annat ställe. finns det fler PCI-E Slotar att prova med? skit samma om det inte är full fräs hastighet på den porten, prova bara i felsökning syfte.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

om ni använder DVI kabel så se till att den inte ligger ann Chassie-plåten där bak. de kan ge kortis med något annat som ligger an chassie plåt på något annat ställe. finns det fler PCI-E Slotar att prova med? skit samma om det inte är full fräs hastighet på den porten, prova bara i felsökning syfte.

Skrivet av d0b:

Glappkontakt? Kolla att kabeln sitter i ordentligt (i både kortet och skärmen)

vi har kollat allt hur många gånger som helst..

jag har tagit hem hans kort för att testa i min egen dator och då funkar de klockrent,

men hans grafikkort han har nu funkar utan problem ATI 5770 xxx 1 Gb de funkar som det ska men inte de nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

vi har kollat allt hur många gånger som helst..

jag har tagit hem hans kort för att testa i min egen dator och då funkar de klockrent,

men hans grafikkort han har nu funkar utan problem ATI 5770 xxx 1 Gb de funkar som det ska men inte de nya

Det enda jag kan komma på är att uppdatera BIOS. Vissa moderkort är kinkiga med de nyaste grafikkorten.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det enda jag kan komma på är att uppdatera BIOS. Vissa moderkort är kinkiga med de nyaste grafikkorten.

jaha:(

jag har aldrig gjort sånt innan, har bara hört folk som har gjort det och det har gått rent åt helvetet.. så vågar inte gör de på hans dator :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

jaha:(

jag har aldrig gjort sånt innan, har bara hört folk som har gjort det och det har gått rent åt helvetet.. så vågar inte gör de på hans dator :/

Så länge man är lugn, sansad och inte flashar i Windows går det oftast bra, men känner du dig inte säker så är det ju dumt att göra det för första gången på någon annans dator.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Så länge man är lugn, sansad och inte flashar i Windows går det oftast bra, men känner du dig inte säker så är det ju dumt att göra det för första gången på någon annans dator.

Han får be nån annan som kan det=)

hade varit lagom jobbigt att göra lite fel och ''sabba'' hans dator på de visset

Permalänk
Medlem

Äh chanserna för att det skall gå fel är typ minimala ladda hem senaste bios från tillverkaren och följ deras guide, chansen att nåt går fel är extremt liten du bör flasha i dos eller i vissa bios kan du köra update inne i bios o läsa från usb minne

i dos skriver du typ awdflash.exe bios.bin så brukar det fungera kanon sök annars på google på moderkortets namn + update bios

Efter uppdatering skulle jag tippa på att grafiken fungerar bättre.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850