Permalänk
Skrivet av AndreaX:

livet är kanske lite lättare för iPhones eftersom det bara går att göra en sak i taget med dom, klart man verkar pigg då liksom.

Du kan ha allt uppe samtidigt, använda ficklampan medans du lyssnar på musik? Prata i telefon medans du spelar spel? Ha varenda app på telefonen igång samtidigt? Not good enough for ya?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Nexus 5 är den första och enda androidluren som jag inte upplever lagg på när jag kör stock android.
Problemet är väl att vi har en mängd mindre begåvade människor som köper Htc, Samsung och annat skräp där grejorna har katastrofal mjukvara.

Glöm inte Motorola Moto G dem har också helt standard mjukvara och rena från allt skräp dagens telefoner skickas med.

Har 8gb varianten då det räcker för mig :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Orkade inte läsa tråden, men tyckte rubriken var passade för hur jag tyvärr ser på android överlag. Jag förväntar mig inget svar men undrar ändå hur så många kan hävda att android inte är segt / laggar när jag testat så många toppmodeller som känns sega i jämförelse med den iPhone 5 jag kör privat. Nu senaste har jag pillat på LG G3 ett par dagar. Självklart direkt ur kartong; ska man behöva roota och installera annan version av operativsystemet tycker jag jämförelsen faller. Som sagt LG g3 - 2,5GHz quadcore och ändå känns den seg - hur är det möjligt?

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Upplever min S4a rätt så slö. Alltid haft samma fenomen över de Android-mobillerna jag haft.

Galaxy S4

HTC Desire HD

Nexus 7 Tablet

Ta bara kamera-appen som exempel. Tar en evighet att starta...Personen man ska fota hinner odla skägg och fylla år innan den laddat klart.

Nu pratar vi dock enbart om stock-telefoner. Inte Jailbreak/ROOT. Endast telefoner out of the box.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Bra fråga. Upplever min S4a rätt så slö. Alltid haft samma fenomen över de Android-mobillerna jag haft.

Galaxy S4

HTC Desire HD

Nexus 7 Tablet

Ta bara kamera-appen som exempel. Tar en evighet att starta...Personen man ska fota hinner odla skägg och fylla år innan den laddat klart.

Nu pratar vi dock enbart om stock-telefoner. Inte Jailbreak/ROOT. Endast telefoner out of the box.

Inte testat någon av dessa du listar men kan ju säga att kamera appen på min orootade Nexus 5 öppnas på mindre än en sekund även när telefonen är nystartad och appen inte ligger i minnet.
Det största problemet med Android är ju att alla telefontillverkare lägger in sin egen version av operativet.
Min gamla X10i kändes väldigt seg även när den var ny ända tills jag installerade en renare version av operativet än det som kom med telefonen, det är trist att man ska behöva göra så bara för att tillverkarna vill sätta sin egen prägel på operativet. Visst var den inte det snabbaste som fanns även med ett rent operativ men den blev fan så mycket snabbare när man fick bort Timescape å allt vad det var som kom med Sony Ericssons version av Android.

Jag upplever ingen som helst slöhet i min Nexus 5 jämfört mot de iPhone 5or jag haft möjlighet att testa (är ett gäng både på jobb och i umgängeskretsen som har såna).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Orkade inte läsa tråden, men tyckte rubriken var passade för hur jag tyvärr ser på android överlag. Jag förväntar mig inget svar men undrar ändå hur så många kan hävda att android inte är segt / laggar när jag testat så många toppmodeller som känns sega i jämförelse med den iPhone 5 jag kör privat. Nu senaste har jag pillat på LG G3 ett par dagar. Självklart direkt ur kartong; ska man behöva roota och installera annan version av operativsystemet tycker jag jämförelsen faller. Som sagt LG g3 - 2,5GHz quadcore och ändå känns den seg - hur är det möjligt?

Håller med helt och hållet, Ios känns mycket mer moget. Min teori är att Google fick lite brottom med Android när Apple släppte Iphonen (???). Sen att den har 4 kärnor är helt oväsentligt då bara 2 kan utnyttjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

Håller med helt och hållet, Ios känns mycket mer moget. Min teori är att Google fick lite brottom med Android när Apple släppte Iphonen (???). Sen att den har 4 kärnor är helt oväsentligt då bara 2 kan utnyttjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Utveckla gärna angående oväsentliga kärnor.. Källa så jag kan läsa mer om vad och när fler kärna kan utnyttjas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Utveckla gärna angående oväsentliga kärnor.. Källa så jag kan läsa mer om vad och när fler kärna kan utnyttjas..

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1227772-8-karnors-mobil-ar-korkat/

Inte en app på Google Play / App Store kan utnyttja mer än en kärna. Två kan va bra för bakgrundssaker (hämta mailen osv)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Lumia telefoner med WP8/8.1 är det som flyter på bäst av alla mobiler.

Kan bara hålla med till 100%
Nokia gör och har alltid gjort dom bästa mobilerna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Kan bara hålla med till 100%
Nokia gör och har alltid gjort dom bästa mobilerna.

Problemet är apputbudet till Windows Phone . Riktigt trevligt OS i övrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Android är och kommer fortsätta vara mer prestanakrävande än iOS för att det utvecklas för att fungera på 380428758 olika enheter och iOS kan bara köras på apples enheter. Om man känner till hårdvaran kan man optimera mjukvaran därefter och på så vis få ett mindre prestandakrävande OS och bättre flyt.
Exakt samma historia som med Windows och Mac OSX.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Haha. Jag sitter här med min sony ericsson arc s som är seg som en sten och fryser någon sekund när man startar saker och känner nu att den behöver bytas ut

Byt rom så försvinner det
Allt från custom stock till Android 4.4 finns till din Arc och alla får den att flyta på bra.
Bara Original som är så segt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför tillverkarna använder dessa gränssnitt/roms, whatever om de nu är så dåliga? Låter ju helt vansinnigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

min note 3a och frugans htc one 8 flyter på mycketr mysigt, svärföräldrarnas iphonar flyter på lika bra men känns inte lika rappa för det.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Kan någon förklara för mig varför tillverkarna använder dessa gränssnitt/roms, whatever om de nu är så dåliga? Låter ju helt vansinnigt.

Min lilla teori jag har är att tillverkarna faktiskt är vansinniga. Eller så kanske de inte måste betala någon licensavgift (finns det ens något sådant för android?) till google om de modifierar mjukvaran tillräckligt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Min lilla teori jag har är att tillverkarna faktiskt är vansinniga. Eller så kanske de inte måste betala någon licensavgift (finns det ens något sådant för android?) till google om de modifierar mjukvaran tillräckligt.

This.

Sen lär det med vara så att dom vill sticka ut i mängden.
Säg att du inte är insatt i telefoner som dom flesta här är.
Du har 5000Kr+ att lägga på en ny telefon.
Vad skiljer dom åt? Står nästan samma på hårdvara. Samma version på mjukvaran.
Vad återstår då? Jo.. hur den ser ut när den ligger så fint på bordet, hur den känns i handen och hur mjukvaran ser ut.

Fantastiskt många väljer efter vilken mjukvara det är i telefonen.
Det vi kallar bloat är bonusgrejer för en annan.

Det är precis samma koncept som Compaq och Dell mm har kört sen datorernas inträde i våra liv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Android kommer alltid vara krävande att få perfekt då det ska passa till så väl skitmobiler som highend.
WP klarar jag inte alls av, avskyr gränssnittet på wp, lumia så trevliga mobiler dock.

iOS har jag inte använt sen iphone4.

Kanske blir en iphone6 om det blir något vettigt, börjar tröttna lite på android nu.
Fast vet inte hur jag ska klara mig utan "bak" knappen

Permalänk
Medlem

Att iOS skulle ha en fördel för att det är låst är ren och skär bullshit från Android fanboys som inte har någon förmåga att erkänna brister. Den egentliga anledningen i dagsläget är snarare att alla tillverkare skiter fullständigt i kvalitén på sina produkter eftersom att de vet att det är viktigare att telefonen ser bättre ut i affären och de säljer gärna på specifikationer som borde vara helt irrelevanta. Öppenheten kan t.o.m vars en nackdel här trots vad fanboys vill mena, när det inte finns några riktlinjer ö.h.t så kan man råka ut för kassa apparat som sitter och kör i bakgrunden utan anledning och äter batteri, men det brukar inte vara något större problem med välkända apparat.

Sen så hjälper det ju inte att Android har ett arv av att allting varit skrivit i Java, vilket gör det något knepigare att skriva ett UI än nativ kod som de kör i iOS. Däremot så har Android kommit väldigt långt och nyare telefoner med Android 4.x ska inte behöva ha problem med lägg, men såklart så kan det bli det när OEM tillverkarna får komma in och pilla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Kan bara hålla med till 100%
Nokia gör och har alltid gjort dom bästa mobilerna.

Word up, min lumia 920 är utan tvekan den bästa telefonen jag haft.

Det krassa apputbudet (saknar själv ingen app i nuläget) vägs upp av en grym browser, gratis offline kartor (hela världen) och en av de bästa kamerorna på marknaden.

Sen att den bara kosade 1490kr när jag köpte den gör ju inte saken sämre.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Att iOS skulle ha en fördel för att det är låst är ren och skär bullshit från Android fanboys som inte har någon förmåga att erkänna brister. Den egentliga anledningen i dagsläget är snarare att alla tillverkare skiter fullständigt i kvalitén på sina produkter eftersom att de vet att det är viktigare att telefonen ser bättre ut i affären och de säljer gärna på specifikationer som borde vara helt irrelevanta. Öppenheten kan t.o.m vars en nackdel här trots vad fanboys vill mena, när det inte finns några riktlinjer ö.h.t så kan man råka ut för kassa apparat som sitter och kör i bakgrunden utan anledning och äter batteri, men det brukar inte vara något större problem med välkända apparat.

Sen så hjälper det ju inte att Android har ett arv av att allting varit skrivit i Java, vilket gör det något knepigare att skriva ett UI än nativ kod som de kör i iOS. Däremot så har Android kommit väldigt långt och nyare telefoner med Android 4.x ska inte behöva ha problem med lägg, men såklart så kan det bli det när OEM tillverkarna får komma in och pilla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har själv inte uppfattat lagg på någon telefon jag haft de senaste åren (highend telefoner). Även telefoner som folk kan uppfatta som laggiga kan oftast fixas med ny rom då tillverkaren kan ha lagt in så mycket skit att det inte funkar laggfritt.

iPhone kan vara väldigt rapp då den har en bra GPU med en väldigt lågupplöst skärm. Inte för att den är dålig men den kan sträcka mycket mer på benen då den har mycket mindre pixlar att hantera.

iOS 7 på en iPhone 4 är dock bland det värsta jag vart med om. Starta min gamla iPhone bara för att prova iOS 7 men den går knappt använda längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1227772-8-karnors-mobil-ar-korkat/

Inte en app på Google Play / App Store kan utnyttja mer än en kärna. Två kan va bra för bakgrundssaker (hämta mailen osv)

OS:et fördelar loaden över kärnorna hur som helst. Så härser det ut när jag lyssnar på spotify t ex:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1227772-8-karnors-mobil-ar-korkat/

Inte en app på Google Play / App Store kan utnyttja mer än en kärna. Två kan va bra för bakgrundssaker (hämta mailen osv)

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ett belägg på ditt yttrande? Att skriva trådade applikationer i java är inte alls svårt och jag själv har skrivit Android applikationer som sitter och använder 3+ trådar.

Räcker att du använder TCP i applikationen så leker du redan med 2 trådar minst.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har alltid haft Android men bytte till Iphone 5 i november 2012 för att testa, kan påpeka att jag gillade mobilen i ungefär 1 år, sedan blir man störd på att det kraschar, knappar slutar fungera ( nej jag tar hand om mina saker) osv. Jag har Jailbreak på min iphone nu och upplever att skiten inte är seg som klister iallafall, riktigt trevlig att använda. Men Android är och kommer fortsätta vara bättre än iOS i mina ögon.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Har alltid haft Android men bytte till Iphone 5 i november 2012 för att testa, kan påpeka att jag gillade mobilen i ungefär 1 år, sedan blir man störd på att det kraschar, knappar slutar fungera ( nej jag tar hand om mina saker) osv. Jag har Jailbreak på min iphone nu och upplever att skiten inte är seg som klister iallafall, riktigt trevlig att använda. Men Android är och kommer fortsätta vara bättre än iOS i mina ögon.

Haft 2st iPhones och Home knappen har börjat krångla på båda, händer inget när man trycker ibland etc. Vill bara ha touch knappar nu.

Permalänk

Föredrar Andorid, Iphone är segt som klister när dom blir lite äldre, Android går iaf att fixa!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Föredrar Andorid, Iphone är segt som klister när dom blir lite äldre, Android går iaf att fixa!

Första gången någonsin som jag hör talas om detta. Låter som påhitt om jag ska vara helt ärlig.

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Kan någon förklara för mig varför tillverkarna använder dessa gränssnitt/roms, whatever om de nu är så dåliga? Låter ju helt vansinnigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vanebildning. Dom vill att kunden ska byta ut sin gamla Samsung mot en ny Samsung, för att kunden vant sig vid hur Samsungs telefoner ser ut och fungerar.
Skulle alla köra ren android så skulle kunden lika gärna kunna byta till Sony eller LG utan att tänka sig för, och det vill inte Samsung. Och samma sak från andra tillverkare.

Dock så tycker jag dom flesta blir mer och mer rena med tiden. Har haft en Galaxy S2 i tre år, som blvivit mer och mer lik ren android med tiden. Bytte till en Sony i veckan, och skillnaden är rätt liten, för tre år sedan hade den vart enorm.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Dock så tycker jag dom flesta blir mer och mer rena med tiden. Har haft en Galaxy S2 i tre år, som blvivit mer och mer lik ren android med tiden. Bytte till en Sony i veckan, och skillnaden är rätt liten, för tre år sedan hade den vart enorm.

Mer och mer rena?
Galaxy s4 och S5 har EXTREMT mycket bloatware, det är rent ut sagt fruktansvärt.
Så rena har dom knappast blivit, betydligt värre än tidigare skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Håller med helt och hållet, Ios känns mycket mer moget. Min teori är att Google fick lite brottom med Android när Apple släppte Iphonen (???). Sen att den har 4 kärnor är helt oväsentligt då bara 2 kan utnyttjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Android utvecklades först för att användas utan touch (runt 2004-2006).Touch ställer högre krav på responstid när fingret och det som ska uppdateras är på samma ställe. Och "Iphone-flyt" var heller inget som som fanns hos dåtidens konkurrenter. Så Google har fått kämpa med en grundarkitektur som inte har prioriterat låg latens, det är inte lätt att bygga bort.
Men jag är nöjd med min Nexus 5.

Permalänk

Nej det är inte påhittat, det är sanning efter dom iPhones jag ägt och mina erfarenheter av dom

hade en 3GS för väldigt längesen nu som efter ett gäng IOS updateringar blev i mina ögon oanvändbar. samma sak med en 4, efter ett gäng updateringar så var den seg som sirap

och det går inte backa tillbaka för det är inte tillåtet om man vill behålla garanti.

gjorde ett misstag då iPhone inte var något för mig, två gånger till och med!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti