Jag har ingen "reserverat av systemet"

Permalänk

Jag har ingen "reserverat av systemet"

HEJ! D:
Idag så var jag tvungen att om installera Windows 7 pga att det har krånglat lite.
I alla fall, varje gång som jag har installerat Windows 7 så har jag fått en partition som har hetat "Reserverat av systemet" men den här gången så finns det ingen sån.
Finns det några risker med det eller är det bara att köra på?

Permalänk
Medlem

Hallå Simon,

Det är en reserverad partition för bl.a. återställning och BitLocker. Den finns för det mesta där men det går att installera utan. Du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem

Bara att tuta och köra, alla nödvändiga parametrar finns på din C: ser jag för att det ska fungera utan konstigheter, (System + Aktiv)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Curik:

Hallå Simon,

Det är en reserverad partition för bl.a. återställning och BitLocker. Den finns för det mesta där men det går att installera utan. Du behöver inte oroa dig.

Skrivet av ggustavsson:

Bara att tuta och köra, alla nödvändiga parametrar finns på din C: ser jag för att det ska fungera utan konstigheter, (System + Aktiv)

Okej Tack så mycket!

Permalänk
Inaktiv

Hade du flera diskar i datorn när du installerade Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Hade du flera diskar i datorn när du installerade Windows?

Då skulle inte Aktiv + System funnits på befintliga C:, så han kan inte haft det.
dvs om nu den reserverade partitionen skulle hamnat på någon annan disk, samt datorn skulle inte bootat nu.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av nomis_simon:

HEJ! D:
Idag så var jag tvungen att om installera Windows 7 pga att det har krånglat lite.
I alla fall, varje gång som jag har installerat Windows 7 så har jag fått en partition som har hetat "Reserverat av systemet" men den här gången så finns det ingen sån.
Finns det några risker med det eller är det bara att köra på?

Kan bero litet på hur man har gjort. (Som nämnts går det att installera utan.)

Om det installeras rakt upp och ner på en disk utan tidigare partitioner så skapas sådant reserverat utrymme. Om man däremot först skapar en partition av hela disken, eller har en sedan tidigare (det är t.ex. möjligt att formatera en partition utan att för den skull ta bort samtliga och börja om), och sedan väljer att installera på denna kommer det inte skapas ett reserverat utrymme.

Se t.ex.
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/gg441289.aspx
http://helpdeskgeek.com/help-desk/hdg-explains-what-is-the-sy...