Hög idle temp efter 144hz

Permalänk
Medlem

Hög idle temp efter 144hz

Hej!

Fick min Benq XL2411Z idag och nu har jag märkt att grafikkortets idle temp har ökat från 37 till 47 grader och detta då jag börjat använda 144hz.

Mitt grafikkort är ett Asus 280x TOP.

Ska det verkligen vara så?

GPU Clock är på 500 MHz och inte 300 MHz..

Memory Clock är maxad på 6400 MHz.. Den borde istället vara på 600 MHz..

Jag tror verkligen inte att det ska vara så...

EDIT: Testade nyss 120hz och så blev allting normalt.. Det måste vara något bugg med 144hz..

Permalänk
Medlem

Det är ingen bugg. Högre Hz betyder högre Pixel clock. När den går över en viss gräns kan inte grafikkortet gå ner i strömsparlägen.

Permalänk
Inaktiv

Skumt, jag kör med 144hz men har idle temp 28 grader. Gpu är gigabyte gtx 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Skumt, jag kör med 144hz men har idle temp 28 grader. Gpu är gigabyte gtx 780

Det måste vara ett AMD bugg då.. Vi får se.. Om fler Nvidia användare har samma som dig då..

Permalänk
Medlem

"idle" temp på 55c med mitt Asus 780.

3 streams igång varav 2st på fullscreen samt 144hz på ena skärmen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RSX:

Hej!

Fick min Benq XL2411Z idag och nu har jag märkt att grafikkortets idle temp har ökat från 37 till 47 grader och detta då jag börjat använda 144hz.

Mitt grafikkort är ett Asus 280x TOP.

Ska det verkligen vara så?

GPU Clock är på 500 MHz och inte 300 MHz..

Memory Clock är maxad på 6400 MHz.. Den borde istället vara på 600 MHz..

Jag tror verkligen inte att det ska vara så...

EDIT: Testade nyss 120hz och så blev allting normalt.. Det måste vara något bugg med 144hz..

Ja det är bara AMD som har problemet att minnet inte klockar ner sig som förväntat.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Skumt, jag kör med 144hz men har idle temp 28 grader. Gpu är gigabyte gtx 780

Skrivet av RSX:

Det måste vara ett AMD bugg då.. Vi får se.. Om fler Nvidia användare har samma som dig då..

Jag har GTX 680 och har 28 grader, har en Eizo Foris FG2421

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Hur kan man kontakta AMD?.. Har någon deras mejl?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RSX:

Hur kan man kontakta AMD?.. Har någon deras mejl?

http://emailcustomercare.amd.com/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Tack för länken.. Skrev till de.. Vi får se om de ignorerar eller vad de gör..

144hz ska verkligen inte behöva maxa GPU memory clock.. Om 120hz fungerar bra på 600 MHz så ska inte 144hz behöva 6400 MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RSX:

Tack för länken.. Skrev till de.. Vi får se om de ignorerar eller vad de gör..

144hz ska verkligen inte behöva maxa GPU memory clock.. Om 120hz fungerar bra på 600 MHz så ska inte 144hz behöva 6400 MHz

Hoppas det löser sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RSX:

Tack för länken.. Skrev till de.. Vi får se om de ignorerar eller vad de gör..

144hz ska verkligen inte behöva maxa GPU memory clock.. Om 120hz fungerar bra på 600 MHz så ska inte 144hz behöva 6400 MHz

Knappast, min GPU går i 324MHz just nu

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Kan jag ha gjort något fel då eller missat något?

Packade upp skärmen, kopplade in DVI kabeln man får med, ändrade från 60hz till 144hz..

Eller har jag bara otur?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag har GTX 680 och har 28 grader, ..[/URL]

Och du antar att det är rätt?
Nu sitter jag förvisso med 2944x1280@60hz och GTX 780, men det är vid 42 grader, 23 grader rumstemp, jag antar att du har likvärdiga värden på rumstemp, och då blir det rätt orimligt med rumstemp +5

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Det beror lite på kombinationer men AMD ligger lite sämre till med enkelskärms-kombinationer.

Skrivet av Zippeer:

"idle" temp på 55c med mitt Asus 780.

3 streams igång varav 2st på fullscreen samt 144hz på ena skärmen

Ställ ner den till 120Hz eller 60Hz så kommer den garanterat gå ner i viloläge. (Även om jag inte förstår om du har två eller tre skärmar?)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Och du antar att det är rätt?
Nu sitter jag förvisso med 2944x1280@60hz och GTX 780, men det är vid 42 grader, 23 grader rumstemp, jag antar att du har likvärdiga värden på rumstemp, och då blir det rätt orimligt med rumstemp +5

Varför skulle det vara omöjligt? Vi pratar ju om vad de ligger på i idle och om både jag och Decimal med sitt GTX 780 ligger på det så bör det väl ligga någon sanning i det, det är den temp som EVGA Precision X visar för mig på mitt EVGA GTX 680 SC Signature 2 och öppnar jag Piriform Speccy och kikar där så visar det samma temp även det, så jag finner det inte orimligt alls

EDIT: Här är ett test av det kort jag har, då ligger de på 30 grader i idle, det är 2 grader från var jag är så vad är det som är orimligt enligt dig?

EEVGA GTX 680 Superclocked Signature 2 reviewed

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

Och här är mitt, Datorn har varit på hela dagen samt jag hoppade ur spelet för ett stund sedan.
Chassit är ett Bitfenix Prodigy och cpu 2600K stock på en cnps10x performa kylare.
Datorn står även i skåpet till skrivbordet så kylningen är inte optimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det beror lite på kombinationer men AMD ligger lite sämre till med enkelskärms-kombinationer.

Ställ ner den till 120Hz eller 60Hz så kommer den garanterat gå ner i viloläge. (Även om jag inte förstår om du har två eller tre skärmar?)

1st 144hz skärm, 1st 120HZ skärm samt en TV. TVn slår jag bara igång när jag ska lägga mig i sängen.

Tittade nyss också så såg jag att 144hz skärmen hade tydligen ställt ner sig till 60hz.. Eller så hade jag inte ändrat sedan ominstallation av burken.

Vilket fall som helst så påverkar det inte min temperatur något

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kan ni kolla eran GPU clock och GPU Memory clock? Hur många MHz är det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Och här är mitt, Datorn har varit på hela dagen samt jag hoppade ur spelet för ett stund sedan.
Chassit är ett Bitfenix Prodigy och cpu 2600K stock på en cnps10x performa kylare.
Datorn står även i skåpet till skrivbordet så kylningen är inte optimal.

http://forumbilder.se/DD59L/tut.jpg

http://forumbilder.se/DD59L/img-20140629-012644.jpg

Du ser, min står helt fritt på golvet och har en bra luftström i ett Corsair Obsidian 800D, förstår inte varför frankof inte tror att det kan vara så

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du ser, min står helt fritt på golvet och har en bra luftström i ett Corsair Obsidian 800D, förstår inte varför frankof inte tror att det kan vara så

För att vid luftkylning används den omliggande luften för värmetransport, tempen på den luften bestämmer den nedre gränsen för hur kall en pryl kan bli, enda möjligheten för något att bli lika kall som rumstemp är att det inte tillförs någon energi(avstängd kort i detta fallet).
Temperaturer väldigt nära rumstemp blir orimliga då det inte finns något grafikkort eller liknande med 100% verkningsgrad.

Sitter själv med GTX780 och 800D, dock högre skrivbords upplösning, och i skrivande stund ligger "tomgångstemp" på 42°C med rumstemp på 22°C.
Rumstemp +2-3° är orimligt, rumstemp +15-20° är rimligt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

frankof har helt rätt. Sensorerna rapporterar antingen fel, eller så är det fel i temperaturprogrammet.

Vid en rumstemp på 22c är det mer eller mindre omöjligt att en dator som är igång har en GPU/CPU temp på under 30 grader när den kyls med luft. Finns massa tuff matte på det där som man kan få läsa på universitet om man vill

Rimligare är runt 15 grader över rumstemp som minst.

Edit: Vilket Decimals CPU Package rapporterar.

Om jag inte misstar mig så funkar sensorerna inte så bra förrns det blir viktigt, d.v.s 60c+

Permalänk
Medlem

GPU clock ska vara på 500mhz - Den drar upp i det när man har fler skärmar (60+60+24 = 2,5 skärmar) - Minnet däremot ska inte gå så där högt, tror det är knas med 144 - Om du drar ner till 120hz blir minnet lägre eller hur?

Jag kan kolla mina klocks när jag drar hem, men allt över en skärm drar den från 300 till 500. Jag har 4 skärmar och har en idle temp på 48 (Crossfire och alla fläktarna står still under 55c)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

GPU clock ska vara på 500mhz - Den drar upp i det när man har fler skärmar (60+60+24 = 2,5 skärmar) - Minnet däremot ska inte gå så där högt, tror det är knas med 144 - Om du drar ner till 120hz blir minnet lägre eller hur?

Jag kan kolla mina klocks när jag drar hem, men allt över en skärm drar den från 300 till 500. Jag har 4 skärmar och har en idle temp på 48 (Crossfire och alla fläktarna står still under 55c)

Helt rätt.. På 120hz så funkar det allt som det ska, som om det vore 60hz.. GPU clock @300MHz och GPU memory @600MHz.. Och inte det galna 500Mhz och 6400MHz.. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

För att vid luftkylning används den omliggande luften för värmetransport, tempen på den luften bestämmer den nedre gränsen för hur kall en pryl kan bli, enda möjligheten för något att bli lika kall som rumstemp är att det inte tillförs någon energi(avstängd kort i detta fallet).
Temperaturer väldigt nära rumstemp blir orimliga då det inte finns något grafikkort eller liknande med 100% verkningsgrad.

Sitter själv med GTX780 och 800D, dock högre skrivbords upplösning, och i skrivande stund ligger "tomgångstemp" på 42°C med rumstemp på 22°C.
Rumstemp +2-3° är orimligt, rumstemp +15-20° är rimligt.

Skrivet av Ernesto:

frankof har helt rätt. Sensorerna rapporterar antingen fel, eller så är det fel i temperaturprogrammet.

Vid en rumstemp på 22c är det mer eller mindre omöjligt att en dator som är igång har en GPU/CPU temp på under 30 grader när den kyls med luft. Finns massa tuff matte på det där som man kan få läsa på universitet om man vill

Rimligare är runt 15 grader över rumstemp som minst.

Edit: Vilket Decimals CPU Package rapporterar.

Om jag inte misstar mig så funkar sensorerna inte så bra förrns det blir viktigt, d.v.s 60c+

Så testet jag länkade har också fel? Kikade efter och fann även fler tester med samma resultat, så alla som testar har fel för att 2 användare på Sweclockers forum har rätt?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.