Låg FPS på spel trots nya delar (Noob)

Permalänk
Medlem

Låg FPS på spel trots nya delar (Noob)

Gokväll! Har uppgraderat datorn med lite nya delar.

Moderkort = ASUS M5A97 LE R2.0
Processor = AMD FX-6300 6C 3.5GHz Black Edition
Minne = Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

Grafikkortet är dock gammalt. nvidia GTX 260

När jag lirar t.ex bf3 eller far cry 3 med medelinställningar så har jag låg fps. Kanske runt 15-20.
Tror ni det beror på grafikkortet eller något annat?

Mvh! tacksam för svar :>

Permalänk
Medlem

Grafikkortet absolut.
Det är 6 år gammalt vilket nästan är retro i datorvärlden

Permalänk

Grafikkortet orkar nog inte med, Gtx 260 är väldigt gammalt
Sänkt allt till lägsta settings och till och med kanske upplösningen lite
Då borde du få en fps boost

Men kolla också så att du har senaste drivers
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen ditt sketna graffe hehehe. Byt ut det mot ett kort i 1500 kronors prisklassen som minst skulle jag säga, så kan du spela i höga inställningar med stabil 60fps i alla fall

Permalänk
Inaktiv

GPU'n e bottlenecken. en 660/760ti skulle vara en rekomenderad budgetfix

Permalänk
Skrivet av anon177532:

GPU'n e bottlenecken. en 660/760ti skulle vara en rekomenderad budgetfix

760ti finns inte
Om du inte menar det där skumma OEM kortet
Antar att du menar 660ti, men dem korten finns inte till vettiga priser längre

Permalänk
Medlem

Självklart är det grafikkortet som bromsar ner prestandan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Grymt! Tack så mycket för snabba svar!
ska leta upp ett nytt grafikkort då! höhö! (^.^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aruduru:

Grymt! Tack så mycket för snabba svar!
ska leta upp ett nytt grafikkort då! höhö! (^.^)

Vad har du för nätaggregat (ström) så att det klarar av det nya grafikkortet?
(500+watt klarar i princip allt )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad har du för nätaggregat (ström) så att det klarar av det nya grafikkortet?
(500+watt klarar i princip allt )

630 watt ligger det på!

Har ni några rekommendationer på grafikkort? Får jag ett skapligt bra för mellan 500-1000? Tänkte kika efter begagnat först o främst då det brukar bli bra mycket billigare.. höhö

edit: Jag kanske va dum nu? Efter att ha kikat lite snabbt på blocket verkar alla bra grafikkort ligga på några tusenlappar ju

Permalänk
Skrivet av aruduru:

630 watt ligger det på!

Har ni några rekommendationer på grafikkort? Får jag ett skapligt bra för mellan 500-1000? Tänkte kika efter begagnat först o främst då det brukar bli bra mycket billigare.. höhö

edit: Jag kanske va dum nu? Efter att ha kikat lite snabbt på blocket verkar alla bra grafikkort ligga på några tusenlappar ju

Du kan ju med lite tur hitta här på sweclockers ett 280x tex för ca 1200-1500kr vilket i min mening är väldigt prisvärt.
att gå på ett grafikkort för 500 kr slutar bara med att du måste byta inom en snar framtid iaf.

Edit: Hittade http://www.sweclockers.com/annons/98689-2st-r9-280x-xfx-750w-... kanske något för dig?

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aruduru:

630 watt ligger det på!

Har ni några rekommendationer på grafikkort? Får jag ett skapligt bra för mellan 500-1000? Tänkte kika efter begagnat först o främst då det brukar bli bra mycket billigare.. höhö

edit: Jag kanske va dum nu? Efter att ha kikat lite snabbt på blocket verkar alla bra grafikkort ligga på några tusenlappar ju

Blocket är dyrt. Kika på marknaden här istället. Tradera bör ha mer korrekt marknadsvärde på beg grafikkort.

630W nätagg är en siffra som av någon anledning är populär på några år gamla skräpagg. Fabrikat och modell på ditt agg?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

en överklockning på cpun till 4.5 - 4.7ghz para det med ett gtx760 så har du en bra budget burk ! Köp en billig sluten vattenkylara, tempen hålls ganska bra iaf med en sådan redan vid mindre ocen.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Blocket är dyrt. Kika på marknaden här istället. Tradera bör ha mer korrekt marknadsvärde på beg grafikkort.

630W nätagg är en siffra som av någon anledning är populär på några år gamla skräpagg. Fabrikat och modell på ditt agg?

Det låter som om det skulle kunna vara ett ACE-agg? Då är det inte något att hänga i julgranen (eller det kanske det just är?) så då bör TS byta ut detta mot ett mer ok sådant ASAP!

Har en kompis som använde ett sådant och han undrade varför så många av hans HDD:ar gick åt skogen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ska hålla ögonen öppna efter begagnade kort här på siten då alltså! Vi får se vad som sker när löningen trillar in nästa gång! Bara 27 dagar kvar!

Agget har modelnamnet AXP-630P12P! Köpte det för ungefär 7 - 8 år sedan. Haehaeh!

Skulle alltså det kunna vara anledningen till att mina hårddiskar har krånglat genom åren?! Nu var det faktiskt ungefär ett år sedan jag hade problem sist. Men då bör jag kanske byta det också då? Vore inte så kul om man skaffar en fräsch HDD och den haverar pga nätagget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aruduru:

Ska hålla ögonen öppna efter begagnade kort här på siten då alltså! Vi får se vad som sker när löningen trillar in nästa gång! Bara 27 dagar kvar!

Agget har modelnamnet AXP-630P12P! Köpte det för ungefär 7 - 8 år sedan. Haehaeh!

Skulle alltså det kunna vara anledningen till att mina hårddiskar har krånglat genom åren?! Nu var det faktiskt ungefär ett år sedan jag hade problem sist. Men då bör jag kanske byta det också då? Vore inte så kul om man skaffar en fräsch HDD och den haverar pga nätagget.

Om det är så gammalt bör du nog byta ut det mot ett nytt ja.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aruduru:

Ska hålla ögonen öppna efter begagnade kort här på siten då alltså! Vi får se vad som sker när löningen trillar in nästa gång! Bara 27 dagar kvar!

Agget har modelnamnet AXP-630P12P! Köpte det för ungefär 7 - 8 år sedan. Haehaeh!

Skulle alltså det kunna vara anledningen till att mina hårddiskar har krånglat genom åren?! Nu var det faktiskt ungefär ett år sedan jag hade problem sist. Men då bör jag kanske byta det också då? Vore inte så kul om man skaffar en fräsch HDD och den haverar pga nätagget.

Låter som en väldigt bra ide med nytt nätagg, speciellt nör du köper ett grafikkort som drar rätt mycket ström.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

GTX 260 må vara gammalt, men dessa spel ska det klara ok.

Kolla vilken BIOS-version du har.
Din processor stöds från och med BIOS 1006. Har du ett äldre BIOS är risken att din processor inte identifieras korrekt, och därmed presterar sämre än den egentligen skall.
https://www.asus.com/Motherboards/M5A97_LE_R20/HelpDesk_CPU/