Silent Power kyler fläktlösa datorer med kopparskum

Permalänk
Melding Plague

Silent Power kyler fläktlösa datorer med kopparskum

Tyska Silent Power ser en framtid med kylare av kopparskum. Mikrocirkulation avleder värme och ska till och med göra det möjligt att hantera törstiga grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon video om detta? Typ en demonstration?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Skumt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hopps det kommer variant till hemabyggare och det funkar bra inom rimligt pris!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir av ! Även om jag inte kommer köpa då jag är nöjd med mitt system.

Visa signatur
Permalänk

Känns som det kommer bli kladdigt om något går fel.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att vara jättekänslig mot stötar. Inget man har stående framme om man har barn direkt.

Permalänk

Bra i teorin, men borde den inte samla damm ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Bra i teorin, men borde den inte samla damm ?

Exakt vad jag tänkte. Kommer att bli fullt med damm inuti som är omöjligt att ta bort.

Permalänk
Medlem

Underbart efter två månader när det hunnit bli lite damm i skummet. Inte direkt lättstädat.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Perfekt, bara bygga ett vattenblock runt den där skumklumpen så kan man klocka järnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ser ut som att vara jättekänslig mot stötar. Inget man har stående framme om man har barn direkt.

Om du har barn så är det nog så pass livat endå så du inte har något behov av en helt tyst dator!

Finns det några tester som visar hur pass bra detta är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Underbart efter två månader när det hunnit bli lite damm i skummet. Inte direkt lättstädat.

Om den går att ta lös och skölja är det nog inga problem, kan kanske vara svårt med tryckluft dock.

Permalänk
Medlem

Hmm. Verkar bli lite svårt att få till bra värmeavlednig när den ser så pass tät ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vassa kanter och en pina att få bort damm var min första tanke, men det kanske kan bli bra ändå

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biorrith:

Ser ut som att vara jättekänslig mot stötar. Inget man har stående framme om man har barn direkt.

Metallskum har förvånansvärt bra mekaniska egenskaper i förhållande till sin vikt så det borde inte vara ett så stort problem. Inte värre än om du råkar slänga en laptop i golvet.

Skrivet av iguanodon:

Bra i teorin, men borde den inte samla damm ?

Skrivet av segen:

Exakt vad jag tänkte. Kommer att bli fullt med damm inuti som är omöjligt att ta bort.

Skrivet av JamesBanana:

Underbart efter två månader när det hunnit bli lite damm i skummet. Inte direkt lättstädat.

Dammet är något jag också funderar på. Gjorde en halvsnabb uträkning och kom fram till att det krävs ett luftflöde på några liter per sekund genom skummet för att hålla de temperaturer som de lovar. Det betyder alltså att naturlig konvektion måste skapa ett hyfsat flöde ut till omgivande luften. När det börjar samlas damm så blir det snabbt ett problem. För det spelar ju ingen roll hur bra termiska egenskaper själva skummet har så länge det inte lyckas dumpa allt värme till luften ändå.

Att använda metallskum för värmeväxlare är inget nytt. Det har funnits ett tag i industriella tillämpningar. Problemet är att det är relativt dyrt att tillverka och att det är extremt känsligt för nersmutsning. Dessutom har det ett högt tryckfall vilket begränsar tillämpningarna ytterligare. Tror det hade varit bättre att använda ett metallskum i slutna vattenkylare än i helt öppna system.

Det verkar för övrigt som om det här inte är första gången metallskum har diskuterats för datorkylning. Här är bilder från CEBIT 2006:

Metallskum används även till andra saker som till exempel högtemperaturfilter och katalysatorer där dess extremt höga area per volym är bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är jag den ende som för lite trypofobi? Hahaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Är jag den ende som för lite trypofobi? Hahaha.

Same here!
Hade inte det tills jag googlade en gång i tiden, tips till alla = googla inte.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Metallskum har förvånansvärt bra mekaniska egenskaper i förhållande till sin vikt så det borde inte vara ett så stort problem. Inte värre än om du råkar slänga en laptop i golvet.

Dammet är något jag också funderar på. Gjorde en halvsnabb uträkning och kom fram till att det krävs ett luftflöde på några liter per sekund genom skummet för att hålla de temperaturer som de lovar. Det betyder alltså att naturlig konvektion måste skapa ett hyfsat flöde ut till omgivande luften. När det börjar samlas damm så blir det snabbt ett problem. För det spelar ju ingen roll hur bra termiska egenskaper själva skummet har så länge det inte lyckas dumpa allt värme till luften ändå.

Att använda metallskum för värmeväxlare är inget nytt. Det har funnits ett tag i industriella tillämpningar. Problemet är att det är relativt dyrt att tillverka och att det är extremt känsligt för nersmutsning. Dessutom har det ett högt tryckfall vilket begränsar tillämpningarna ytterligare. Tror det hade varit bättre att använda ett metallskum i slutna vattenkylare än i helt öppna system.

Det verkar för övrigt som om det här inte är första gången metallskum har diskuterats för datorkylning. Här är bilder från CEBIT 2006:
http://www.frostytech.com/ArticleImages/200603/foam.jpg

Metallskum används även till andra saker som till exempel högtemperaturfilter och katalysatorer där dess extremt höga area per volym är bra.

Det gäller att man använder filtrerad luft för att använda detta i längden. Vanliga damfilter som sitter i en datorer hjälper iofsig men kommer inte avlägsna de små partiklarna.

Permalänk

I och med att skummet inte är en aktiv komponent skulle man kunna tänka sig en smart lösning för rengöring, t.ex. genom att den enkelt plockas loss ( den har inte kylpasta) och körs i diskmaskinen eller liknande.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Man börjar direkt göra mentala jämförelser med de grejer som finns för att bygga passivkylda datorer idag, men gör misstaget att inte faktorera in att de är tänkta att stoppa standardgrejer i. Undrar om man inte kunde få snarlika resultat med mer konventionella material och utformningar, om man bara kunde placera de kretsar som alstrar mest värme precis var och hur man vill, som de gjort här?

Angående dammproblemet; tror era farhågor är ganska välgrundade. Har som fartygsingenjör en hel del med behandling av tryckluft att göra i jobbet, och i det sammanhanget använder man ofta sinterfilter, som i några för detta relevanta hänseenden påminner om metallskum. Eventuell kompressorolja och annat lösbart jox som slunkit med brukar gå ganska bra att vaska ur filtrena, men blir det för mycket olösbara partiklar är det allmän konsensus att det bara är att slänga dem, det är omöjligt att få dem riktigt rena igen. Generellt sett betraktar man dem som en förbrukningsvara.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triton242:

Det gäller att man använder filtrerad luft för att använda detta i längden. Vanliga damfilter som sitter i en datorer hjälper iofsig men kommer inte avlägsna de små partiklarna.

Problemet är ju att det damm som smiter igenom dammfilter är väldigt fint och kan därmed hamna längre in i strukturen vilket gör det ännu jobbigare att rengöra. Så man vill nog ha finare filer än vad som brukar sitta i datorer. Då har vi problemet med tryckfall och flöde igen. Även om det är en passiv kylning så måste man fortfarande ha ett visst luftflöde runt kylaren för att transportera bort värmet. Stänger man in den bakom massa täta filter blir det svårare.

Produkten kan säkert fungera men frågan är hur länge...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är sjukt slösaktigt att använda ren koppar till massproducerade kyllösningar? Koppar är en värdefull metall som hör hemma inom eltekniken tycker jag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är ju att det damm som smiter igenom dammfilter är väldigt fint och kan därmed hamna längre in i strukturen vilket gör det ännu jobbigare att rengöra. Så man vill nog ha finare filer än vad som brukar sitta i datorer. Då har vi problemet med tryckfall och flöde igen. Även om det är en passiv kylning så måste man fortfarande ha ett visst luftflöde runt kylaren för att transportera bort värmet. Stänger man in den bakom massa täta filter blir det svårare.

Produkten kan säkert fungera men frågan är hur länge...

Läste du inte vad jag skrev ?

Filter med någorlunda låga tryckfall skulle iofsig kunna fungera i en dator. Problemet är bara att de kommer ta plats och de kostar pengar att byta ut med jämna mellanrum.
Dock utan att beräknat ev flödessäkning kontra kylförslut pga minskad luftflöde finns risken att man når resultat som inte direkt kan styrka denna produktens ökade kylförmåga.

Permalänk

Skumt, ju porösare ett material är ju sämre värme leder det. Stillastående luft är ju den bästa isolatorn. Borde inte ett solitt block koppar kyla bättre, precis som alla andra av dagens kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Skumt, ju porösare ett material är ju sämre värme leder det. Stillastående luft är ju den bästa isolatorn. Borde inte ett solitt block koppar kyla bättre, precis som alla andra av dagens kylare?

Fast den springande punkten här är ju värmeöverföringen till luften. Givetvis leder kopparskum värme mycket sämre än ett solitt kopparblock, men ytan mot den passerande luften är fruktansvärt många gånger större, och därmed kan samma mängd metall avlämna mycket mer värme, det är det man är ute efter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triton242:

Läste du inte vad jag skrev ?

Filter med någorlunda låga tryckfall skulle iofsig kunna fungera i en dator. Problemet är bara att de kommer ta plats och de kostar pengar att byta ut med jämna mellanrum.
Dock utan att beräknat ev flödessäkning kontra kylförslut pga minskad luftflöde finns risken att man når resultat som inte direkt kan styrka denna produktens ökade kylförmåga.

Fast så fort man blandar in minsta lilla extra tryckfall så får du stor påverkan på de små flödena som naturlig konvektion ger. Att linda in den i ett filter ger effektivt ett lager isolering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nånting har gått allvarligt fel i design nu för tiden. Varför är det så svårt att göra en produkt som både är bra och ser bra ut? I många fall misslyckas man med båda sakerna. Nu är det lite för tidigt att säga något om just den här. Min första tanke när jag såg bilden var detta:

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Nånting har gått allvarligt fel i design nu för tiden. Varför är det så svårt att göra en produkt som både är bra och ser bra ut? I många fall misslyckas man med båda sakerna. Nu är det lite för tidigt att säga något om just den här. Min första tanke när jag såg bilden var detta:

http://i.imgur.com/ISY1wZ5.jpg

Hoppas allvarligt du skämtar, du tror inte det är ett funktionellt val framför att val av estetiska skäl?

Funktion före form gäller för mig i alla lägen, så även i detta, om denna enligt dig estetiskt fula produkt är tekniskt överlägsen tack vare denna utformningen kanske det är det man borde fokusera på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivaldi:

Hoppas allvarligt du skämtar, du tror inte det är ett funktionellt val framför att val av estetiska skäl?

Funktion före form gäller för mig i alla lägen, så även i detta, om denna enligt dig estetiskt fula produkt är tekniskt överlägsen tack vare denna utformningen kanske det är det man borde fokusera på ?

Hur svårt är det att färga koppar svart då? Det blir knappast någon funktionell försämring. För övrigt var mitt första inlägg riktat till designen på många olika produkter och inte bara denna. Det verkar som om det är omöjligt för dem att ta fram produkter som både är bra och ser bra ut, men vi vet att det går. En dator som denna som då ska bli väldigt tyst lämpar sig ju bra som en HTPC. Eftersom all annan elektronik har en viss design så kommer den här att sticka ut och se extra ful ut.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.