LG Nexus 5 eller HTC One (INTE M8) (Snabba svar uppskattas!)

Permalänk
Medlem

LG Nexus 5 eller HTC One (INTE M8) (Snabba svar uppskattas!)

Permalänk
Sötast

Nuförtiden så är det i princip ingen större skillnad på prestandan i Androidtelefoner i ett och samma prissegment, och sålänge man köper telefoner för runt 3000 och uppåt så är de i princip lika snabba.

Knata ner till närmsta butik och kläm och känn på en bunke telefoner, alla har sin egen preferens och det är i princip omöjligt att rekommendera en främling på något så subjektivt

Personligen skulle jag rekommendera en G2, har en själv och den är underbar

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Det som är sämre på htc one m7 är ju att den är rätt stor med en mindre skärm. En annan sak kan ju vara mjukvaran om man nu inte gillar sense och inte har problem med väntetid på uppdateringar.

Det som är bättre på nexus 5 är väl kameran och mjukvaran samt priset. Batteritiden är väl relativ snarlik. Trådlös laddning är ju också rätt bra. Går rätt enkelt att byta batteri själv om den dagen skulle vara framme.

Det som är bättre på htc one m7 är framförallt ljudet då den har framåtriktade högtalare. Nackdelen här är döytan speciellt i nedre delen av skärmen samt storleken kontra storlek på display. Kommer dagen då det är dags för batteribyte är det nog bara sälja eller skrota telefonen av vad man kunnat läsa på ifixit.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Svårt att säga. Det som är sämre på htc one m7 är ju att den är rätt stor med en mindre skärm. En annan sak kan ju vara mjukvaran om man nu inte gillar sense och inte har problem med väntetid på uppdateringar.

Det som är bättre på nexus 5 är väl kameran och mjukvaran samt priset. Batteritiden är väl relativ snarlik. Trådlös laddning är ju också rätt bra. Går rätt enkelt att byta batteri själv om den dagen skulle vara framme.

Det som är bättre på htc one m7 är framförallt ljudet då den har framåtriktade högtalare. Nackdelen här är döytan speciellt i nedre delen av skärmen samt storleken kontra storlek på display. Kommer dagen då det är dags för batteribyte är det nog bara sälja eller skrota telefonen av vad man kunnat läsa på ifixit.com.

Jag har bara behövt batteribyte på en gammal dumbphone på mina 17år på mobilmarknaden. Batteribyte är väl inte allt för aktuellt om du inte har flera att byta mellan, fast då finns ju powerbanks istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Jag har bara behövt batteribyte på en gammal dumbphone på mina 17år på mobilmarknaden. Batteribyte är väl inte allt för aktuellt om du inte har flera att byta mellan, fast då finns ju powerbanks istället.

Jag fick byta batteri på min förra smartphone efter vad jag tror var en strömspik medans den satt i laddaren, efter den natten så höll batteriet i 5-30 minuter, innan det så höll det iaf 16 timmar.
Så visst kan det bli så att man måste byta

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Nexus 5! Var på telia idag och den flöt på bäst av alla topptelefonerna.

Ska du flasha AOSP-baserade custom ROMs kommer dock både flyta på lika bra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har redan Nexus 5, men skulle valt den igen då den flyter på bättre. HTC One M7 har 120+ ms i input lag. Nexus 5 har runt 70. Fördelen med One är såklart högtalarna och byggkvalitén om man gillar telefoner helt gjort i metall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har haft båda... Nexus All the way..

Jag har haft båda två.
Visst är de nice med aluminium men förutom byggkvalité är nexusen bättre på allt.
Men om du kan välja så köp en 32gb. 16 Blir väldigt lite....

Permalänk
Medlem

Nexus 5 lätt. Men 32 GB är ett måste.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

Nexus 5 lätt. Men 32 GB är ett måste.

Har 16GB varianten och känner absolut inget behöv av att ha mer.
Ska man inte spela på den eller kolla på lokalt lagrad film på den så räcker det gott och väl med 16GB (har ca. 8GB ledigt på min).

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekomendera Nexus 5.

Har haft min i drygt 3 månader nu och hittar inget jag är missnöjd med, förutom att skärmen, jämfört med lite dyrare modeller kan se lite urvattnad ut.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Kan starkt rekomendera Nexus 5.

Har haft min i drygt 3 månader nu och hittar inget jag är missnöjd med, förutom att skärmen, jämfört med lite dyrare modeller kan se lite urvattnad ut.

Är ju en IPS display som sitter i så är antagligen inte hårdvaran du klagar på, utan bara färgprofilen som används. Om du har rootat går den lätt att ändra med appar, använder själv Franco Kernel Updater för att byta.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Har personligen inte ägt en Nexus 5 och skulle inte vilja göra heller, swedroids recension visar en hel del brister. B.la kameran och skärmen som är två ganska viktiga punkter.
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-lg-goo...

En HTC one däremot har jag ägt och den var jag väldigt nöjd med så den hade jag personligen valt.

Sen i prisklassen finns även LG G2 som folk verkar vara väldigt nöjda med om du inte tittat på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har personligen inte ägt en Nexus 5 och skulle inte vilja göra heller, swedroids recension visar en hel del brister. B.la kameran och skärmen som är två ganska viktiga punkter.
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-lg-goo...

En HTC one däremot har jag ägt och den var jag väldigt nöjd med så den hade jag personligen valt.

Sen i prisklassen finns även LG G2 som folk verkar vara väldigt nöjda med om du inte tittat på den.

Kameran har sedan Swedroids recension fått sig en hel rework.

http://www.androidcentral.com/making-most-google-cameras-new-...

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Har en HTC One M7.
För mig så är skärmen lagom storlek, har inget behov för större. Fördelen att den inte går ut hela vägen till kanterna minskar risken för skärmspricka om man tappar den om jag inte tänker helt fel.
Byggkvalitén är bra. Den känns solid och stabil som en järnklump, förutom på on-off knappen.. På min är den lite slapp. Men det kanske är samma stabila känsla med Nexus, har aldrig hållit i den.
Högtalarna skulle jag tyvärr inte säga är så speciellt. Visst att det är bättre än många andra lurar och kan va kul när man har tråkigt och kollar på youtube men köper man en telefon för högtalarna så kan man lika gärna lägga pengarna på ett riktigt ljudsystem.
I slutändan är frågan vad du tycker är viktigast, praktiska fördelar eller design(om du gillar eloxerad aluminium).
Vad du än väljer tror jag du kommer vara nöjd.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

Nexus 5, utan tvekan. Den har bättre batteritid, bättre prestanda, bättre skärm och mycket bättre kamera.

Det enda M7 har som är utmärkande är dess högtalare. Är dessa inte väldigt viktiga så är Nexus 5 utan tvekan den bättre mobilen.

Tro inte att jag har något emot HTC, det är bara att jag inte tycker deras M7 är en speciellt bra mobil. M8 är betydligt bättre än M7 på nästan alla punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Kameran har sedan Swedroids recension fått sig en hel rework.

http://www.androidcentral.com/making-most-google-cameras-new-...

De förbättrade också vitbalansen och ISO-/exponerings-balansen med uppdateringen.
Men detta är bara början.

Komma skal burst-mode med stöd för 30foton i sekunden i full upplösning. Jag tror detta är högre än alla andra telefoner, det är till och med högre än många professionella kameror. Samt förbättrad prestanda, stöd för RAW-format och HDR-video.

https://www.youtube.com/watch?v=92fgcUNCHic#t=29m55s

Jag skrev en sammanfattning av nyheter i 5.0 om du är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Är ju en IPS display som sitter i så är antagligen inte hårdvaran du klagar på, utan bara färgprofilen som används. Om du har rootat går den lätt att ändra med appar, använder själv Franco Kernel Updater för att byta.

Installerade Franco Kernel Updater som du nämnde. O harre min vilken skillnad!
Mycket klarare färger och djupare kontrast, och blev även av med den gula "tinten" på vita bakgrunder som jag har stört mig lite på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Installerade Franco Kernel Updater som du nämnde. O harre min vilken skillnad!
Mycket klarare färger och djupare kontrast, och blev även av med den gula "tinten" på vita bakgrunder som jag har stört mig lite på.

Jag föredrar de mer realistiska färgerna i standardkalibrationen själv.
Nexus 5 har bland de mest korrekt kalibrerade skärmarna på marknaden.

Men det är tur man kan ändra det man vill då inte alla nödvändigtvis är ute efter realism. Valfrihet är Androids styrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Kameran har sedan Swedroids recension fått sig en hel rework.

http://www.androidcentral.com/making-most-google-cameras-new-...

Hur vet man att det är en "reworked" version?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

Hur vet man att det är en "reworked" version?

Har du Android 4.4.2 eller senare (4.4.3 eller 4.4.4) och den senaste versionen av Google Camera så vet du att du har det.

Permalänk

Jag själv har en nexus 5. Den är väldigt bra enligt mig speciellt med tanke på priset. Min mamma har en htc One och den verkar bli väldigt varm på baksidan efter lite enkelt spelande, nästan så att det blir lite obehagligt att hålla i den. Dock så har One mycket bättre högtalare, nexus har bara en lite halvdålig högtalare.
Om du väljer nexus så köp ett vanligt plastskal till då kameran sticker ut någon millimeter. Utan skal så kan den också kännas ganska kantig.